Gå til innhold

Hvorfor er ørret så gjevt, liksom?


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Innlegget kunne også hett "Hvorfor er fiskearten viktigere en gleden?"

 

Hva er det nå med den ørreten? Hæ?

Enten den er brun eller blank, brunørret eller sjø-ørret, så er den liksom gjevest av alt.

Jeg holder laksen helt utenom fordi den er så utrolig skrytt opp i skyene og når det gjelder status der snakker vi en helt annen divisjon.

 

Det er jo tydelig for alle at det finnes en rangstige blant fiskene. Den lyder vel omtrent

Brunørret

Havabbor

Sjøørret

... og, øh.... "Alle de andre fiskene"

 

Men hvorfor det? Hva er det som gjør en art kulere og gjevere enn den andre?

Hva er kriteriene?

 

Strengt tatt burde jeg verdsatt alt annet en disse tre "kongelige" høyest pga nytteverdien - jeg tør tross alt spise lyr eller abbor til middag.

Mens ørret, SØ og HA blir man jo nærmest e-lynsjet* hvis man knerter. Derfor har de null matverdi hvis man vil vise frem bilder av fangsten her inne på www.fiskenerd.com. Og det vil vi jo. men nåde deg om du viser dau fisk, din barbar! uansett om du holdt på å sulte i hjel midt på Hardangervidda!

 

(* e-lynjset = Sterkt kritisert, på grensen til det personlige, på et elektronisk medie)

 

Gjedda, da? Den er jo status som bare pokker.

I Sverige, ja. Og blant de derre jerk-off-fiskerne eller hva det nå heter. OK, 6+ kilo krokodille ER gjevt på flue det også, men det er jo tross alt gjørmefiske. I hvertfall sier vi det bak ryggen din.

 

Asp, suter, raufjøring, sik og hva de nå heter - gjørmefisk det også. Hvis du er heldig får du norgesrekord, men er det så rart da - ingen fisker etter disse greiene, så det er som å vinne gull i en idrett utent konkurrenter.

 

Harr - prøv du å dra til Rena og IKKE få harr på over halvkiloen. Det går ikke, de er jo så dumme at de biter tilogmed på Red Tag. Harr teller ikke.

 

Abbor - døh, bli voksen'a. Abbor fiska vi jo som 8-åringer med en vinkork og jordstreamer! de har ingenting i enden av en knuteløs fluorkarbon-fortom med 0,16 spiss å gjøre.

 

Torsk - fattigmanns trøst når man ikke duger som SØ-fisker i sjøen.

 

Lyr - Jaja, så fikk du i hvertfall noen morsomme utras. Men det er jo saltvann, det er jo stimfisk, ergo er du herved nedgradert til garnfisker.

 

Nei, hvis du ikke får brunørret.

På minst kiloen.

På tørrflue.

I en elv.

- da har du vel egentlig, egentlig ikke fått fisk, har du vel?

 

 

Eller vent litt.

 

Kanskje den absolutt morsomste, mest glede-fremkallende og beste fisken er den fisken man til envher tid får?

 

Her er et eksempel. Jeg var ute i går. På jakt etter "havets sølv". Jeg endte opp med torsk.

Det ble ikke noen sjø-ørret. Derimot ble det trøsteløs blindfiske og stadig fluebytte, analyse av bunnforhold og vind, speiding etter vak, kast så lange som mulig, kalde tær, ømme knær og stort sett en helt vanlig dag i jakten på den hellige SØ.

 

Motløs gikk jeg hjemover mot bilen og oppdaget disse torskene. Heeelt inne ved land, med halen over vann og digre munner som støvsugde fjæresteinene.

Pen presentasjon? Neida, vippa flua uti på 20 cm vann.

Nøye analyse av hva fisken spiste? Er du gal, dette er torsk, mann. Den spiser raggsokker om det så skal være.

Fluevalg? Se punktet over.

OK, lange utras og heftige sprang, da? Hallo - dette er torsk. Rimer på "dorsk".

 

Men inni det aller helligste så MORO det var! Jeg lo og skreik "Nei! Aaargh, kom igjen da! hvor ble du av din lille..." om hverandre. Turgåere i Asker stakk innom Blakstad for å se etter hullet i gjerdet. Jeg var gal. Rett og slett fiskegal. Jeg kosa meg som en liten unge på speed blant tangklaser og mugne blåskjell i jakten på to-kilos torsk.

 

Og så klarer jeg altså å titulere disse fantasktiske, gledes-fremkallende og livs-bejande fisker og fangst for "trøste-torsk" i min rapport her på siden?

 

DET er galskap det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det god stemning, så da skjærer jeg inn fra sidelinjen og innrømmer helt ærlig at jeg har store problemer med å glede meg over flyndre (skrubbe) og torsk på sjøørrettur.  :-\ Det er vel også en av grunnene til at jeg har holdt meg unna saltvann de 3 siste årene (bare sporadiske unntak). Fisket med børstemark i Tønsberg i april for 3-4 år siden. Der satt den! Det var bare tungt. Torsk, og Martins min ekstremt usympatiske fiskekamerat som bare overgås av meg  ;) , han lo på seg krampe.  ;D Så stod jeg på Fornebu, nedenfor Telenorbygget, og det dro til igjen. Men det kom fanken ikke noen fisk opp til vannflata. Til slutt bare fortommen igjen, og snøret stod rett ned i vannet. Svær skrubbe.  :( Jeg var lei  meg, hadde heldigis noen tørrfluer i vesten og kjørte opp i Sørkedalselva. Fikk en 150 grammer ved utløpet til Bogstadvannet, og tenkte at saltvann får være saltvann.

 

Men så var det alle SØ- og HA-trådene her inne, det faktum at jeg startet som saltvannsfluefisker og filmen til Runar Kabbe som kommer snart...  ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D

 

Du er en artig skrue, Larserik!

Og jeg er så enig!

 

Men jeg må innrømme at brunørretten har en helt spesiell kraft over meg ihvertfall. Hvorfor vet jeg ikke...

 

 

Dæven, når tmags er enig også, så er det store sjanser for at jeg er den eneste som er uenig.  ;D  ;D

 

 

TILLEGG: Må bare presisere at jeg har full forståelse for fluefiske etter andre arter enn brunørret og sjøørrett. For all del!!!! Men jeg klarer altså ikke å glede meg like mye når jeg får fisk jeg ikke fisker etter.  Skuffelsen har vært stor noen ganger der altså.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra innlegg LarsErik..!  ;D

 

Jeg synes alle arter har sin sjarm og sin tid. Det er allikevel oftest ørretten som får meg til å føle meg "slått" eller "avslørt", og kanskje det er dette som gjør ørretten til den smarteste fisken som finnes, i mitt hode. Den har en hjerne på størrelse med en ert, men jeg har opphøyet den til den lureste av de lure for å stille meg selv i et bedre lys når den ikke vil ta... ;)

 

Men lista di da mann... Gjedde og harr kommer da foran både sjøørret og havabbor!  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tappert forsøk på en forklaring av rangeringen.... :rolleyes:

 

1. Laks, den er sær og utrolig vanskelig

2. Ørret, av alle fargekombinasjoner, er hakket enklere, men kan være sær og vrien

3. Røkla ;D sånn fisk (dum fisk som harr, sik, torsk og dassmort) som fortjener et straffespark rett uti ulvehiet fordi den ikke er 1. eller 2. ;D

 

Fint innlegg i all denne debatteringa vår 8)

 

Kjenner meg veldig godt igjen hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke overså noe så var ikke røye med blant fiskeartene du nevnte heller, og det er jo helt krise  ;D

Røya sidestiller jeg med ørreten, men syntes for skams skyld at den bør beite litt mer i overflata enn den gjør  ;)

Enig i det siste, røya er en teit fisk som ikke har skjønt at det er på overflaten det finnes action. Tipper den feige driten gjemmer seg for oss purister.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke overså noe så var ikke røye med blant fiskeartene du nevnte heller, og det er jo helt krise  ;D

Røya sidestiller jeg med ørreten, men syntes for skams skyld at den bør beite litt mer i overflata enn den gjør  ;)

Enig i det siste, røya er en teit fisk som ikke har skjønt at det er på overflaten det finnes action. Tipper den feige driten gjemmer seg for oss purister.  ;D

 

Når skal dere "purister" forstå at dere fanger Salmo Truttas svar på Helan og Halvan!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tappert forsøk på en forklaring av rangeringen.... :rolleyes:

 

1. Laks, den er sær og utrolig vanskelig

2. Ørret, av alle fargekombinasjoner, er hakket enklere, men kan være sær og vrien

3. Røkla ;D sånn fisk (dum fisk som harr, sik, torsk og dassmort) som fortjener et straffespark rett uti ulvehiet fordi den ikke er 1. eller 2. ;D

 

Fint innlegg i all denne debatteringa vår 8)

 

Kjenner meg veldig godt igjen hehehehe

 

Laks meg her, og laks meg der. Ørreten er bare enklere i den forstand at den tar til seg mat. Gytevandrende laks  som ikke tar til seg føde er selvfølgelig vanskelig og få til å bite på matimitasjoner, og overlistingsteknikkene er stort sett bare hum bug. "Grønn flash funker bra i denne elva." "Å javel, hvorfor det???" Ørreten derimot, der må man studere føden, måten den tas på og velge helt riktig flue! For ikke å snakke om presentasjonen, den må være pinelig lik orginalen.  :rolleyes: ::);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke overså noe så var ikke røye med blant fiskeartene du nevnte heller, og det er jo helt krise  ;D

Røya sidestiller jeg med ørreten, men syntes for skams skyld at den bør beite litt mer i overflata enn den gjør  ;)

Enig i det siste, røya er en teit fisk som ikke har skjønt at det er på overflaten det finnes action. Tipper den feige driten gjemmer seg for oss purister.  ;D

Neida, dere purister kaster bort så mye tid med å sitte uvirksomme på land og lure på hvorfor det ikke vaker at det vil ta 250 år før dere er dyktige nok til at fisken har noe å frykte  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...