Gå til innhold

Er du fornøyd med egne kasteferdigheter ?


-Lars-

Hva syntes du selv, helt ærlig ?  

101 stemmer

  1. 1. Hva syntes du selv, helt ærlig ?

    • Jada, jeg mestrer de fleste kast og kaster laaangt !
      15
    • Tja, jeg får ut 25m med #5, og mestrer vannkast !
      40
    • Får bra lengde og presentasjon med kast over hodet, men fikser ikke vannkast !
      49
    • Får ut litt snøre, men fortommen ser ut som et kråkereir etter få kast !
      8
    • Er glad om jeg får ut 10m og ei nogenlunde snørebukt !
      5


Anbefalte innlegg

Er litt opphengt i fluekasting om dagen, og tar en sjekk på hvor fornøyd andre er med sine ferdigheter med fluestanga  ;)

Selv har jeg myyye å gå på, men fikser vel 25m med 5'er, under gode forhold !

Har aldri målt et fluekast, og dette med ekstreme lengder er ikke noe jeg prioriterer .

Vannkast går tålelig greit, litt ettersom hvor jeg står i forhold til strømretning  ;D

Når det gjelder kurvekast, luftmending osv er jeg helt krise  :o

Ved alternativ 1. og kaster laaangt, betyr "laaangt" at du feks fikser 30m med 5'er snøre !

Ellers, ikke heng dere opp i hva jeg har kalt de forskjellige alternativene, men skriv gjerne litt om hvor fornøyd dere er med det dere presterer med fluestanga, og hva slags kast dere evt sliter mest med  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, har da kastet ut hele snøret før, men er nok høyst middels når det gjelder ferdighet ellers. fikser bla kurvekast, luftmendig og vannkast sånt tålelig. poenget er å få det til 100% hver gang, før fisken blir skremt, og det er der skoen trykker.

 

men hva har vel jeg å klage på, jeg som aldri trener :-\. når sesongen står i døra, så løper jeg ut på plenen med sneipen i geipa og kaster 30 min før jeg drar på tur :P

 

er såvisst ingen kastenisse. fiske er morsomt, mens kasting er bare noe man gjøre. men jeg er j... missunnelig og beundrende når jeg ser gode kastere.

 

seffa har jeg lyst å bli bedre, men jeg er bare så laaaaat  >:(;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tok alternativ 1 jeg, fordi jeg klarer evt 30 meter med 5er stang. Trent ganske bra i det siste, neste mål er å bli en god spey kaster. Der har jeg masse å hente, det gjelder alt. Man kan aldri bli for god.

 

Det spørs jo hvilket mål man har, men jeg trives mye bedre på mine fisketurer nå.

 

Kan litt uilike triks kast, men jeg har gått surr i hva de heter.

 

For meg er kasting utrolig gøy, jeg er den typen som kan stå i 3 timer og trene teknikk fordi jeg synes det er jævlig spennende ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner merker jeg jo stor fremgang..men i dag må jeg si det var større fremgang en på lenge.

Pga. brunt vann ga jeg f. i fisken og sto med teknikk i stedet.

 

Jeg forsket litt på hvor trege stang-bevegelser jeg klarte å gjøre...og overdrev dobbelt-trekket.

Sjelden har det vært så lite striped bass snøre igjen på snella, og jeg sto nesten og lo mens jeg kastet.

 

Har jeg rett og slett stressa for mye? ofte har jeg følt at jeg har mista spenninga i stanga med mye snøre ute, og har kompensert med å jage opp bevegelsen igjen, noe som har ført til at det om regel kneler og detter sammen.

 

Men i dag sto jeg og så hvor sakte jeg maktet å gjennomføre kastet, og kastet lengre enn noen gang :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner merker jeg jo stor fremgang..men i dag må jeg si det var større fremgang en på lenge.

Pga. brunt vann ga jeg f. i fisken og sto med teknikk i stedet.

 

Jeg forsket litt på hvor trege stang-bevegelser jeg klarte å gjøre...og overdrev dobbelt-trekket.

Sjelden har det vært så lite striped bass snøre igjen på snella, og jeg sto nesten og lo mens jeg kastet.

 

Har jeg rett og slett stressa for mye? ofte har jeg følt at jeg har mista spenninga i stanga med mye snøre ute, og har kompensert med å jage opp bevegelsen igjen, noe som har ført til at det om regel kneler og detter sammen.

 

Men i dag sto jeg og så hvor sakte jeg maktet å gjennomføre kastet, og kastet lengre enn noen gang :)

 

 

 

 

 

Hei

 

Tipper du kastet mer roooolig en vanlig Åge? Da for du ofte mer harmoni mellom dobbelt trekket og stang armen. Da vil du nok føle at dobbeltrekket bestemmer det meste og at stang armen jobber i en fin rytme.

 

Det er hvertfall slik det føles når man får det til. mindre rykking i kastearm gir mye bedre kasting, riktig bruk av kraft/energi er alfa om omega :) Det var kult å høre Åge! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Som nybegynner merker jeg jo stor fremgang..men i dag må jeg si det var større fremgang en på lenge.

Pga. brunt vann ga jeg f. i fisken og sto med teknikk i stedet.

 

Jeg forsket litt på hvor trege stang-bevegelser jeg klarte å gjøre...og overdrev dobbelt-trekket.

Sjelden har det vært så lite striped bass snøre igjen på snella, og jeg sto nesten og lo mens jeg kastet.

 

Har jeg rett og slett stressa for mye? ofte har jeg følt at jeg har mista spenninga i stanga med mye snøre ute, og har kompensert med å jage opp bevegelsen igjen, noe som har ført til at det om regel kneler og detter sammen.

 

Men i dag sto jeg og så hvor sakte jeg maktet å gjennomføre kastet, og kastet lengre enn noen gang :)

Dette synes jeg var godt sagt :) hvor rolig klarer man og kaste,fin generell regel.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet 'fornøyd' er kanskje ikke helt rett for min del. INGEN har 100% suksess rate når det gjelder fluekast. Og det er alltid rom for forbedring, uansett hvor god du er. Så trening er viktig hvis man ikke skal stagnere. Tiger Woods trener fortsatt på å perfeksjonere diverse elementer i sine slag.

 

Jeg får vel flua stort sett dit jeg vil ha den. Noen ganger går det helt av seg selv, og jeg kunne antagelig ikke forklare kastet hvis du spurte meg. Andre ganger må det en del forhåndsanalyser til. Andre ganger igjen klarer jeg å "fu**e" opp de mest opplagte og enkleste kast  >:(.

Heldigvis har jeg observert anerkjente eksperter gjøre det samme  ;D.

Det er noe av sjarmen med fluefiske fremfor andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fornøyd? Blir aldri fornøyd. Går ikke an det. Da er det jo slutt da.

 

Det jeg nå forsøker å fokusere på er hvor sakte kan jeg få snøret dit jeg vil. Det vil si: Hvor lite kraft og hvor liten fart kan jeg klare meg med? Bråstopp gir mer effekt enn bråstart for å si det sånn. Ellers kjenner jeg meg veldig godt igjen i det tmags forteller.  ;D

 

Btw, lengde er oppskrytt! Å kaste langt forbi fisken er ikke særlig effektivt.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte storfornøyd med mine kasteferdigheter.. Og føler at selv at det går så det suser om jeg står og tørr trener på gresset eller på vannet.....(men hovmod står som regel for fall :-X)

 

Men gi meg en fisk som vaker regelmessig, som også ser ut til den kan være ganske pen... Da får pipa en helt annen låt. . Kan knote så sinnsykt av og til at jeg ikke fortjener å kalle meg fluefisker i det hele tatt.

Så begynner jeg å analysere hva jeg gjør feil, prøver å konse ekstra på å kaste pent. Og ender bare opp i noe rot og knot...

 

Så jeg er nok best til å kaste når det ikke gjelder... :rolleyes: det vil si at jeg har masse, masse å igjen å lære.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hva er egentlig vannkast!? ???

 

Er det når flua klasker i vannet under kastet eller at flua lander med et klask... :rolleyes:

Vannkast er et kast som starter fra vannet, altså et annet ord for spey eller underhåndskast  ;)

 

Yepp, det stemmer!  ;)

 

Begrepet vannkast ble introdusert av Mathias Lilleheim som en samlebetegnelse på alle de kastene som starter fra vannet og baserer seg på snørets (+ fortommens) motstand i vannet for å spenne opp stangen i utkastet. Vannkast favner derfor også rullekast, snake roll og skagit kasting som Perry Poke m.fl.

 

Mange fluefiskere diskuterer så busta flyr om relativt små nyanser mellom de forskjellige stilartene/kastene. Begrepet vannkast brukes derfor ofte i de tilfellene der det er mer interessant å snakke om det som er felles for kastene enn det som skiller dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig vannkast!? ???

 

Er det når flua klasker i vannet under kastet eller at flua lander med et klask... :rolleyes:

Vannkast er et kast som starter fra vannet, altså et annet ord for spey eller underhåndskast  ;)

Opprinnelig mest vanlig ved fiske i elver, hvor strømmen fører snøret vekk fra kasteretningen, og med tohånds stang. Du har sikkert sett at laksefiskere løfter snøret direkte fra vannet, fører stanga rundt på oppsiden av kroppen slik at det blir en snørebue mellom stangtupp og fortom (som skal forankres i vannet), og skyter snøret ut på tvers over elva.  Slike kast, og varianter av dette, kan også gjøres med enhånds, og er veldig greie å bruke i elv eller på steder hvor det ikke er mulig å få til baksleng.  Det er ikke så enkelt, for man må være nøye med timing.  Enden på snøret skal "henge fast i vannet" slik at man får en bukt som kan spenne stanga.  Dette er litt kilent. Selv har jeg håp om å lære dette bedre, for det er et kjekt og artig kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir iaffal aldri fornøyd ! Erik E sa dette:

 

Det jeg nå forsøker å fokusere på er hvor sakte kan jeg få snøret dit jeg vil. Det vil si: Hvor lite kraft og hvor liten fart kan jeg klare meg med?

 

Dette må jeg bare anbefale, utrolig morsomt å se hvor lite kraft man egentlig trenger å bruke ! De fleste jeg kjenner inkl. meg selv kaster mye mindre effektivt når de virkelig "prøver hardt" !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri fornøyd.

 

Stilte opp i 5'er cupen en gang med lånt stang og snøre som ikke var smurt siste året. Ble bare 24,9 meter, men tok allikevel sjansen på å velge alternativ to da jeg ihvertfall behersker vannkast  ;D Har imidlertid målt lengde utendørs på 34,7 meter med 3'er stang,  teller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte alternativ to. Påpeker imidlertid at det er forskjell på å få ut 25m med #5 og å kaste 25m med #5. ;)

25 m er utrolig langt når det måles opp med målbånd! Blir alltid litt skuffet når jeg måler.

 

Mvh Sjur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri fornøyd.

 

Stilte opp i 5'er cupen en gang med lånt stang og snøre som ikke var smurt siste året. Ble bare 24,9 meter, men tok allikevel sjansen på å velge alternativ to da jeg ihvertfall behersker vannkast  ;D Har imidlertid målt lengde utendørs på 34,7 meter med 3'er stang,  teller det?

 

Fra 24 til 34 meter var jammen litt av et hopp, også med 2 snøreklasser lavere da...  ;)

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dag av påskeferien, etter uker med utelukkende bruk av korte og tunge klumper i sjøen, tok jeg meg en tur med ørretstanga og WF flyt for å prøve lykken i et lite vann som endelig hadde blitt isfritt. Ukurant vind, trang plass og dårlig smurt snøre kan kanskje ta noe av skylden, men resultatet, både fiske- og kastemessig, var mildt sagt KATASTROFALT :-X

 

Ellers er jeg vel stort sett rimelig tilfreds med min egen kasting, selv om jeg fortsatt har mye å gå på både når det gjelder lengde, presentasjon og stabilitet. Spey-/vannkast sitter også ganske greit - kanskje bedre enn overhodekastingen. Scenarioet med vakende fisk som Trond Willis skriver om tidligere i tråden høres forresten unektelig kjent ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri fornøyd.

 

Stilte opp i 5'er cupen en gang med lånt stang og snøre som ikke var smurt siste året. Ble bare 24,9 meter, men tok allikevel sjansen på å velge alternativ to da jeg ihvertfall behersker vannkast  ;D Har imidlertid målt lengde utendørs på 34,7 meter med 3'er stang,  teller det?

Veldig bra. men hva er en 3-er stang? Noen fabrikanter har 3-er stenger som er like stive som andre 6-er. Det som teller er jo hvilket snøre  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...