Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjør deg klar til Rena ser jeg :) Blir kjekt for deg også i år da, da du faktisk kommer til å få fisk på skikkelig vis :)

Edit: VELDIG fin flue :)

You bet Henning. Men jeg bryr meg ikke så mye om hele ørretfiske. Skal ha meg en skikkelig stor flott harr i år også. Helst en som er større enn den jeg fikk på lettvintstrekket og som krøllet fluen. Måtte ta vare på den fluen. Flotte Harr minner

Swedish dryharr hook? ;)

Edit:Den over var nydelig!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine, de vvingene blir killere i Renaelva :)

Jeg letet opp dine døgnfluer du la ut for noen måneder siden. Ren kopi fra deg de 2 til venstre. Takk for inspirasjon, Gunnar :)

Dette var snadder Sigve. Ser allerede for meg deg legge ut noen av disse i Renaelva. En solfylt dag. Kald pils i hånda. Latter, sang... Åhhh.. Det skal bli digg  :D

Yes Stian det skal bli digg. Gleder meg til å se alle sammen igjen. Ikke minst kald pils og latter ;D HÆÆÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye flotte fluer her.

Så etter å ha knotet med kamera til kjerringa i lengre tid så har jeg endelig klart å få ett blinkskudd av ett av kveldensprosjekter.

En gang må bli min første også.

Inspirert av at mange inne her bruker Wapsi stretch tubing eller hva det nå enn heter så fant jeg frem noe greier jeg hadde liggende også. Orvis Midge tubing. Og laget en skikkelig klekking her med diverse klekkere med midge tube bakkropp. Håper det skal bli fruktbart nå i ferien  ;D

[attachthumb=1]

post-2677-13949879839001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Veldig bra det første bildet der Reidun Dry. Er det tatt med 7Den?

Har du brukt samme kamera til det siste bildet også?

Ja, siste bildet er skutt med en ultrawide zoom, men vanskelig å få fokus og komme nære nok små objekter med sånne linser. Skulle hatt en ultrawide med macro.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det første bildet der Reidun Dry. Er det tatt med 7Den?

Har du brukt samme kamera til det siste bildet også?

Ja, siste bildet er skutt med en ultrawide zoom, men vanskelig å få fokus og komme nære nok små objekter med sånne linser. Skulle hatt en ultrawide med macro.  8)

tørr tippe på 10-22mm.

Ett tips kan være å gå på stativ, og kjøre blender 32 eller noe slikt... da kanskje du får det skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koser jeg meg litt med noen gode gamle fluer. Cdc Duns er spesielt fine når man skal imitere de litt midre døgnfluene.

Jeg lager slike fra 14-18 (20). Enkle og raske å binde.

CDC DUNS

Krok: Tmc 102Y size 13 to 21.

Tråd: Tmc 16/0 - Olive.

Haler: Microfibetts (3).

Ribb: Tying thread.

Kropp: Grey Olive Superfine dubbing.

Wing & Thorax: Nat. Grey eller brown cdc.

Vingen kan bindes inn som en liten bunt med fibre etter thorax, på de fleste fluene av denne typen blir vingen til sammen med thorax ved å spinne cdc i løkke. Fibrene stryker jeg opp og bak for hver runde med dubbingløkka. På noen varianter blander jeg også ulike farger cdc i løkka for å få mørkere vinge enn bein. Eller et spraglete utseende. Med litt trening får man en fin vinge og bein i en operasjon med denne metoden. Jeg binder ofte inn noen få fibre etter at thorax er ferdig for å få skikkelig lengde på vingen. Det mener jeg er viktig for imitasjon samt for å bryte opp silhuetten litt.

post-2-13949880550492_thumb.jpg

post-2-13949880550957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...