Gå til innhold

Totenprodukter !


-Lars-

Anbefalte innlegg

  • Svar 881
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Jeg begynner å lure på om dere har et aldri så lite problem der borte på Toten :rolleyes:...... lurer på om det rett og slett er svært lite fisk i elva nå.

Vet ikke hva det kommer av men noe er riv ruskende galt.

Jeg har jo fulgt med på den strålende innsatsen som er gjort for å lage standplasser og gode forhold i elva men etter å ha vært der noen turer så

er det noe som ikke stemmer.

Bra med rhodani, iallefall nok til at noe fisk bør vake men ingen ting skjer og dette har vært melodien stort sett hver eneste gang jeg har vært der på tross av at vanntemperatur har vært stigende og forholdene tilsynelatende gode.

Snakka med flere nå som begynner å lure på det samme, at elva rett og slett huser svært lite fisk for tida.

I tillegg er det en del lakse ender der og det er ikke bra.

Jeg håper det bedrer seg, men noe er galt........

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om dere har et aldri så lite problem der borte på Toten :rolleyes:...... lurer på om det rett og slett er svært lite fisk i elva nå.

Vet ikke hva det kommer av men noe er riv ruskende galt.

Jeg har jo fulgt med på den strålende innsatsen som er gjort for å lage standplasser og gode forhold i elva men etter å ha vært der noen turer så

er det noe som ikke stemmer.

Bra med rhodani, iallefall nok til at noe fisk bør vake men ingen ting skjer og dette har vært melodien stort sett hver eneste gang jeg har vært der på tross av at vanntemperatur har vært stigende og forholdene tilsynelatende gode.

Snakka med flere nå som begynner å lure på det samme, at elva rett og slett huser svært lite fisk for tida.

I tillegg er det en del lakse ender der og det er ikke bra.

Jeg håper det bedrer seg, men noe er galt........

Terje!

Du må fiske mange kilometer lengre ned  ;D Neida  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg begynner å lure på om dere har et aldri så lite problem der borte på Toten :rolleyes:...... lurer på om det rett og slett er svært lite fisk i elva nå.

Vet ikke hva det kommer av men noe er riv ruskende galt.

Jeg har jo fulgt med på den strålende innsatsen som er gjort for å lage standplasser og gode forhold i elva men etter å ha vært der noen turer så

er det noe som ikke stemmer.

Bra med rhodani, iallefall nok til at noe fisk bør vake men ingen ting skjer og dette har vært melodien stort sett hver eneste gang jeg har vært der på tross av at vanntemperatur har vært stigende og forholdene tilsynelatende gode.

Snakka med flere nå som begynner å lure på det samme, at elva rett og slett huser svært lite fisk for tida.

I tillegg er det en del lakse ender der og det er ikke bra.

Jeg håper det bedrer seg, men noe er galt........

Terje!

Du må fiske mange kilometer lengre ned  ;D Neida  ;)

:D :D..... mulig det, men det er litt bekymringsfullt at det er så dødt i fluesona. 6 turer og maks 15 kast er i overkant dårlig ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om dere har et aldri så lite problem der borte på Toten :rolleyes:...... lurer på om det rett og slett er svært lite fisk i elva nå.

Vet ikke hva det kommer av men noe er riv ruskende galt.

Jeg har jo fulgt med på den strålende innsatsen som er gjort for å lage standplasser og gode forhold i elva men etter å ha vært der noen turer så

er det noe som ikke stemmer.

Bra med rhodani, iallefall nok til at noe fisk bør vake men ingen ting skjer og dette har vært melodien stort sett hver eneste gang jeg har vært der på tross av at vanntemperatur har vært stigende og forholdene tilsynelatende gode.

Snakka med flere nå som begynner å lure på det samme, at elva rett og slett huser svært lite fisk for tida.

I tillegg er det en del lakse ender der og det er ikke bra.

Jeg håper det bedrer seg, men noe er galt........

Terje!

Du må fiske mange kilometer lengre ned  ;D Neida  ;)

:D :D..... mulig det, men det er litt bekymringsfullt at det er så dødt i fluesona. 6 turer og maks 15 kast er i overkant dårlig ;D

Terje!

Ja, det er sant, Terje :) Bare tuller med deg altså  :)

Burde vært vaking hele dagen i den elva, med tanke på 1) moderat til god rhodaniklekking samt 2) potensiale i elva med tanke på hva den kan holde.

Men det blir fisket hardt der og det er mange fluefiskere der, få gode standplasser, samt få ørret. Noen (jeg kjenner deg så godt at jeg vet det ikke inbefatter deg kamerat) tror det bare er å reise til Hunns å heise opp storfisk fordi de ser mange storfiskbilder, og det har vært flere kamerateam der både av kjent og ukjent art, men det er vel ingen elver hvor folk "blanker" flere dager enn i akkurat den elva. Og mange reiser skuffa derifra. I dag må vel Hunnselva egentlig regnes som ei svært vanskelig fluefiskeelv i forhold til mange andre kjente elver, alle ting tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje

Ja det er bekymringsfult; - at det ikke er flere fisker som viser seg med den klekkingen som har vært. Nå har jeg fått rapporter fra andre da jeg selv ikke har vært i elva fult så mye som jeg kunne ønsket.

Det er nok med fiskere i elva som det er, selv om brøkdelen fisker - alt i alt til nå siden 10.mai er det blitt sjekket 74 fiskere, det forteller litt. Men hvor mange av disse som har fått fisket....??

Men igjen som Andrè skriver, man kan kanskje ha fått inntrykket fra tidligere at det bare har vært å gå i elva og hente seg en kiloser, men det er ikke helt realiteten  ;)

Men derimot i Tolleruddammen (ups i did it again)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det gjort noen byttedyrundersøkelser? Tetthet og artsrikdom? Det er en liten elv som det renner svært lite vann i og på ingen som helst sammenlignes med f.eks fiskeopplevelsene elver som er av det ypperste vi har her i landet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger en rapport utarbeidet av Naturkompetanse AS på elva: http://www.hunnselva.com/kultivering/%c3%b8rreten-i-hunnselva/

Om det ble gjort noen undersøkelser av artsrikdommen i elva kan jeg ikke svare på, men mulig Svenskerud kan?

Jeg har hørt om og kjenner til at det på et eller annet tidspunkt for en tid tilbake ble gjort en undersøkelse, men om dette var i privat regi av noen eller ikke .....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Roy Ole Skrev:

Men igjen som Andrè skriver, man kan kanskje ha fått inntrykket fra tidligere at det bare har vært å gå i elva og hente seg en kiloser, men det er ikke helt realiteten

Det skal være givet :D ..... for når de ikke viser seg engang er det komplett umulig å få gjort noe som helst :D

Takker for meg i Hunnselva for i år og hilser alle hyggelige folka der borte. For det er virkelig ei hyggelig elv å komme til. På tross av at det for min del har vært

en fiskemessig fiasko så har det vært en turmessig suksess med mang en hyggelig prat, fin natur og flotte omgivelser.

Dere er en kjempegjeng der borte på Toten :)

Men i natt åpna Renaelva (selv om det enda vil gå en stund før det skjer noe særlig i Rena) så nå får Toten vente til neste år :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Staffan

Vi må ikke bli så blaserte at vi bare bryr oss om de ti beste plassene i landet. Selv elver med litt skrinnere forhold kan gi godt fiske, fin fisk, og ikke minst veldig gode opplevelser. Men de krever jo enda mer nennsom hånd (uttak) siden tilvekst er mye dårligere.

Klarer vi ikke å ta vare på det små, klarer vi heller ikke å ta vare på det store.

At mindre vassdrag går for lut og kaldt vann, er litt av årsaken til at hot spottene blir overbelastet.

Hadde det vært reell mulighet for kilos ørret i nærheten så er jeg sikker på at færre hadde giddet å kjøre 40mil i løpet av ei helg

Håper det ordner seg for dere borte på andre sia, det har dere fortjent!! Krysser fingre for det ikke har hendt noe med fisken eller elva.

Vi satt ved ei lita elv og diskuterte mangelen på vak denne uka.

Nå har det så smått begynt, men der det i fjor var fem seks fisker som viste seg er det i år to.

Har de endelig klart å fiske ut bestanden til gangs. Det er kløftpinner for slukstenger i bortimot hver kulp jeg har vert innom.

Eller om det er andre årsaker vet jeg ikke.

Vi satt å filosoferte litt på hva en slik vinter vi hadde i år betyr for småelver og fisk.

De største kulpene klarer seg nok, men hva med småkulper, og bortimot total ising også i bunnen.

I vinter må det ha vært ett iskaldt helvete nedi der, på enkelte strekninger rant faktisk vannet oppå isen .

Så ett innslag på NRK hvor de hevdet at fossekallen var sterkt desimert.

En annen art vi savnet var bever, fantes ikke sportegn i ett habitat den før har vært tallrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Helge skulle utdype dette jeg skreve litt mere......det er i høyeste grad svært viktig å ha nærvann og det er svært få som har elver som dere i åmot i sin nærhet.......det eneste jeg vet er at jeg vennskaplig mener at Terje har liten erfaring med småvassdrag, da jeg erfarer at han for det meste dygger erfaringer på fra Rena og "øver Namsin" +++ sikker også, og det er klart at man da har ett litet perspektiv på hvordan folk her på forumet har det der de bor og hvilke forventninger folk har bare å reise til en elv som Renaelva........Jeg har det veldig luksus i valget av fiskesteder, og jeg har de site 10 årene bare valgt fra øverste hylle når det gjelder fiskesteder. Derfor reiser jeg til Renaelva i år også, selvom jeg grunnet sykdom sikkert bare vil være på russlærn.....liker etterhvert best å se på alle superivrige......så reiser jeg mer eller mindre direkte til til Bardu hvor jeg har forpliktet meg til å være sammen med noen som har omgjørbare planer om treffet der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare å komme til toten å forvente dige-ørreten på kroken...... :rolleyes: ::)

Den er der - noe vi vet, og den står som regel veldig godt der den står, kaaaaanskje langt fra all bredders ferd....???

Har fått bekreftet i dag at det har blitt gjort undersøkelser på byttedyr i elva - om vi får kloa i rapporten smikker vi den ut på hunnselva.

Kan ikke forvente at Hunnselva blir som Rena eller Hemsila eller den ene gode elva etter den andre; - men en ting håper jeg folk sitter igjen med - og det er hva Terje beskriver, DET SKAL være hyggelig å komme til elva, selv om man kanskje ikke får fisket - så kan praten og latteren gå så det suser......- håper flere sitter igjen med det inntrykket  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gad vite årsaken til at det virker å være rekordlite ørret i hunnsen om dagen.

Det er sikkert flere faktorer som gjør seg gjeldende, men når man bruker mange timer i elva under gode klekkinger, uten at noe som helst skjer, så blir man selvfølgelig betenkt.

Fisk som er observert på faste plasser tidligere i vår er nå borte, og det finnes selvfølgelig en mulighet for at de har havnet i en eller annen fryser.

De fleste fiskene jeg har sett der i år har vært så magre og stusselige, at jeg finner det vanskelig å tro at noen tar med disse hjem for å lage et måltid av dem.

Personlig ville jeg heller foretrukket en grei bestand av frisk ørret på opp til halvkiloen enn disse lange anorektiske fiskene man finner der nå.

Elva er næringsrik nok til å holde en fin bestand av ørret, det er det nok ingen tvil om.

Men om noen feks bestemmer seg for å gjøre det de kan for at det ikke skal eksistere en bestand av ørret i denne lille elva så er det umulig å forhindre dem i det. Et par økter med mark/spinner/sluk i fluesona holder nok i massevis til å ta ut de fiskene som er der.

Det som er mest tragisk er at det desverre finnes de som mer enn gjerne tar på seg denne "jobben" rundt her.

Noe som er nytt for meg i år er at de få fiskene jeg faktisk vet om i elva nekter plent å spise duns  :o

Hittil i år har jeg til gode å se en eneste rhodani-dun bli tatt av fisk . . .  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende den tøffe vinteren har satt sine spor med tanke på den slanke fisken...

Vil nok tro minken kan ha en del skyld i at bestanden har krympet også,for det har jo gått en del av dem i fellene  iløpet av vintern :o..

Den jævla minken er jaggu en fæling til å ta fisk!!!!!!!!!

Dere gjør forresten en kjempejobb med denne elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende den tøffe vinteren har satt sine spor med tanke på den slanke fisken...

Vil nok tro minken kan ha en del skyld i at bestanden har krympet også,for det har jo gått en del av dem i fellene  iløpet av vintern :o..

Den jævla minken er jaggu en fæling til å ta fisk!!!!!!!!!

Dere gjør forresten en kjempejobb med denne elva :)

For alt jeg vet kan den ekstreme isdannelsen i elva denne vinteren hatt en innvirkning, men da tenker jeg først og fremst på gytegropene. Voksen fisk bør uansett klare seg greit.

Det er ikke noe unormalt ved at fisken er litt slunken på våren, men disse sette-fiskene ser ikke ut til å legge på seg utover sommeren heller.

Mink har det vært mye av i elva i alle år, og den har levd fett her. At snart 20 mink er tatt ut er veldig bra, men det er fortsatt flere igjen. De er desverre ikke like lett å ta i felle om sommeren som på vinteren.

Man kan bare håpe at det som nå blir gjort for å få opp ørretbestanden i elva betaler seg på sikt. Slik kultivering gir ikke synlige resultater over natta, men forhåpentligvis med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har dere noen oversikt eller kunnskap om hvordan disse Lakseendene innvirker på elva?

Ryktene sier at de er sykt gode fiskere og det var en del av dem der borte på Toten.

Finnes det mulighet for at man kan gjøre noe med bestanden av Lakseender slik at de kan minimeres i antall?

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å jakte laksenderså det er bare å koste ned når det er jakttid. Har skrevet dette før og da ble jeg uglesett men men.

Kansje ikke det er de enkle løsningene som skal til? Etablerer predatorer seg i stort antall i et område med lite næring?

Tenk litt på det. Kansje er det helt andre grunner. Ørreten er jo normalt enkelt å få til å formere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen oversikt eller kunnskap om hvordan disse Lakseendene innvirker på elva?

Ryktene sier at de er sykt gode fiskere og det var en del av dem der borte på Toten.

Finnes det mulighet for at man kan gjøre noe med bestanden av Lakseender slik at de kan minimeres i antall?

Terje!

Hei Terje !

Noen kunnskap om hvor mye skade disse lakseendene kan gjøre sitter ikke jeg på, annet enn det jeg hører andre fortelle.

De forsyner seg jo av yngel, og i ei så lita elv som dette innbiller jeg meg at småfisken blir et lett bytte for disse endene.

I og med at det virker som lakseanda øker i omfang her så tyder jo det på at den finner bra med mat, altså fisk.

Når det gjelder å begrense bestanden av lakseand har man nok ikke annet valg enn å vente til jakta begynner, og evt punktere eggene, om man skulle finne reiret deres.

Tar gjerne på meg begge deler, jeg . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dere og så i gytinga Lars? Var det mye fisk da?

Jeg var ikke vitne til selve gytinga Frode, men det ble observert flere gytegroper enn på lenge utpå senhøsten.

Det var uansett ikke snakk om veldig mye fisk, men sammenlignet med hva som har vært de senere årene så var det så avgjort positivt.

Hvordan det har gått med rogna gjennom vinteren er uvisst . . .

Hele elva var dekket av tykk is store deler av vinteren, og det er svært uvanlig her.

Gytegropene jeg så lå bare på omlag en halvmeters dyp, og jeg vet ikke hvilken skade isgang evt gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det gjelder laksand så har ikke den noe problem med å svelge ørret på 15-20 cm. Da kan man egentlig tenke seg til selv åssen det går med etterveksten av ørret hvis det er mange laksender i ei lita elv som Hunnselva er. (Enda verre blir det da dem skal fore opp et kull med unger alle parene også) Laksanda er jo spesielt "effektiv" i grunt vann, så da sier det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...