Gå til innhold

Operasjon CDC - et vinterprosjekt....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Hei

La kaffekverna gå så lite som mulig ...for da sliter det ikke så mye på bistråene...ikke miks med fjærstammestammene ribb de vekk føre.

Terje, har sendt ei oppskrift til Lasse når det gjelder veniardfarging

 

Det er notert Reidar. Takker og bukker :)

Fant forresten igjen oppskriften jeg fikk fra deg for et par sesonger siden. Den skal brukes i løpet av vinteren :D

 

Får vi trøbbel så vet vi hvem vi skal be om råd :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Har skjøl kun erfaring med ferdiglaget CDC-dubbing og sammen med eventuelle (nesten "alle", trur jeg, dubbing-matrialer) i kaffekverna, men det vesle som finnes av erfaring er i alle fall god, morro og ikke så reint lite tilfredstillende givende var det faktisk....tolkes som tolkes vil! :P

 

Er så enig Tore. Skikkelig kos og drive med denna blandinga og en kan jo få frem omtrent akkurat den fargen man vil.............. nesten iallefall :D :D

Nei denna kaffekverna var en god investering, og jeg som ikke drikker kaffe engang a gitt.... :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaahh! i dag har jeg hatt det morsomt ;D

kjøpte kaffe kvern for noen dager siden... men som terje sa så stiger fjærene bare rett i toppen av kverna. så de bare blir blandet men ikke knust/ kuttet.

 

som mekaniker så har jeg lært at det alltid finnes en løsning. og i dag smalt  det rett i hodet... ;D

skallet med en jernstang, med en rund magnet i enden. på jobb i dag

da fikk jeg inspirasjonen min...hvorfor ikke  bare skjære ut en rund plastbit som er festet på en bolt.. også videre i lokket på kverna ;)

plasten passer jo perfekt inni og med litt teip som pakkning rundt så flyr ikke cdc 8)

 

hjem og mekke ;D ferdig!! :D

 

så var det og begynne med cdc'n

prøvde først bare med noen hele cdc fjær med stamme. startet denne marskinen ;D hehe den gikk som ett uvær.. hører ut som en formel 1 bil i full fart ;D ;D av med lokke... du verden tenkte jeg!!! oppe i kverna lå det perfekt cdc dubbing... alt var knust. det var noe rusk etter enden av fjære... så den endte med at jeg bare klipte av den nedre stammen.

prøvde etterhvert med større cdc fjær..da snakker vi store!!! med store stammer. joda.. kverna knuste alt.. men det lå noen stammer igjen.. dette ser jeg ikke på som noe problem.. det er jo bare og plukke det ut..

har kvernet masse fjær nå.. gule oliven, brune osv... kjempe bra ble det... nå er det flue tid ;)

 

 

post-2700-13949867591085_thumb.jpg

post-2700-13949867591457_thumb.jpg

post-2700-13949867591816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

aaaahh! i dag har jeg hatt det morsomt ;D

kjøpte kaffe kvern for noen dager siden... men som terje sa så stiger fjærene bare rett i toppen av kverna. så de bare blir blandet men ikke knust/ kuttet.

 

som mekaniker så har jeg lært at det alltid finnes en løsning. og i dag smalt  det rett i hodet... ;D

skallet med en jernstang, med en rund magnet i enden. på jobb i dag

da fikk jeg inspirasjonen min...hvorfor ikke  bare skjære ut en rund plastbit som er festet på en bolt.. også videre i lokket på kverna ;)

plasten passer jo perfekt inni og med litt teip som pakkning rundt så flyr ikke cdc 8)

 

hjem og mekke ;D ferdig!! :D

 

så var det og begynne med cdc'n

prøvde først bare med noen hele cdc fjær med stamme. startet denne marskinen ;D hehe den gikk som ett uvær.. hører ut som en formel 1 bil i full fart ;D ;D av med lokke... du verden tenkte jeg!!! oppe i kverna lå det perfekt cdc dubbing... alt var knust. det var noe rusk etter enden av fjære... så den endte med at jeg bare klipte av den nedre stammen.

prøvde etterhvert med større cdc fjær..da snakker vi store!!! med store stammer. joda.. kverna knuste alt.. men det lå noen stammer igjen.. dette ser jeg ikke på som noe problem.. det er jo bare og plukke det ut..

har kvernet masse fjær nå.. gule oliven, brune osv... kjempe bra ble det... nå er det flue tid ;)

 

 

 

 

Herlig Lasse ;D...... kreativt som vanlig og smart så det holder :D

Dette var artig lesning. Vi er igang!!!!! ;D ;D

 

PS. Håper skallinga kun økte kreativiteten og ikke hadde større konsekvenser ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt komisk også.. her har jeg køddet med kverna i hele dag og i instruksjonsboka står det følgende:

 

dette apperatet skal ikke ment for personer med nedsatte fysiske, sensoriske eller psykiske evner, eller uerfarne personer ;D ;D

 

vi fluefiskere passer vell ikke for dette apperatet og i hvertfall ikke nå som sesongen er over ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

er litt komisk også.. her har jeg køddet med kverna i hele dag og i instruksjonsboka står det følgende:

 

dette apperatet skal ikke ment for personer med nedsatte fysiske, sensoriske eller psykiske evner, eller uerfarne personer ;D ;D

 

vi fluefiskere passer vell ikke for dette apperatet og i hvertfall ikke nå som sesongen er over ;D

 

Derfor kasta jeg bruksanvisninga, sånne advarsler er ikke sunt for psyken å lese ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden dere kaller dette en oprasjon. Har dere noen tanker bak det? Eller er det bare for å surre noen fluer?

 

Tanken er ganske enkelt å suldre med å farge cdc og mikse ulike cdc dubbing varianter.

For oss er det et lite vinterprosjekt og en bigeskjeft i en gørr kjedelig vintertid  :D....... og deretter surre sammen noen fluer med cdc i ulike farger som

vi har satt sammen sjæl :D

 

Ikke noe mer hokus pokus enn det, men tidsfordriv og litt moro for fanatiske fluebindere :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kaller dette en oprasjon. Har dere noen tanker bak det? Eller er det bare for å surre noen fluer?

 

Tanken er ganske enkelt å suldre med å farge cdc og mikse ulike cdc dubbing varianter.

For oss er det et lite vinterprosjekt og en bigeskjeft i en gørr kjedelig vintertid  :D....... og deretter surre sammen noen fluer med cdc i ulike farger som

vi har satt sammen sjæl :D

 

Ikke noe mer hokus pokus enn det, men tidsfordriv og litt moro for fanatiske fluebindere :D

 

Terje!

 

Var ikke ment på noe negativt vis Terje bare for å ha sagt det :) Lurte på om dere planla å selge noe eller kun til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden dere kaller dette en oprasjon. Har dere noen tanker bak det? Eller er det bare for å surre noen fluer?

 

Tanken er ganske enkelt å suldre med å farge cdc og mikse ulike cdc dubbing varianter.

For oss er det et lite vinterprosjekt og en bigeskjeft i en gørr kjedelig vintertid  :D....... og deretter surre sammen noen fluer med cdc i ulike farger som

vi har satt sammen sjæl :D

 

Ikke noe mer hokus pokus enn det, men tidsfordriv og litt moro for fanatiske fluebindere :D

 

Terje!

 

Var ikke ment på noe negativt vis Terje bare for å ha sagt det :) Lurte på om dere planla å selge noe eller kun til eget bruk.

 

Ingen fare Frode, tok det på ingen måte som kritikk :D

Blir nok heller sånn at det blir solgt noen fluer med egen farga/blanda cdc ;D

 

Snorre:

Det er vel ikke umulig at det lar seg gjøre, vi får ta det på PM :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kan jeg spørre hva dere farger cdc,en med?

 

På det området driver vi nå med research :D...... Lasse har noe på gang, så det kommer sikkert noe her om ikke alt for lenge :D

 

Claus:

Vi får se hva vi får til først, så tar vi PM`n etterhvert ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

i dag begynnte tingene for alvor og sette i gang.

 

Etter 763 turer til postkassa kom hentelappen jeg trengte og vips, så var fargene i boks..

røsket alt ut fra skaper og kar fra kjøkkenet og ned i fluebua.

timene gikk og etterhvert fikk jeg prøvd meg på den gule fargen jeg nettopp hadde hatt opp i kjelen.

 

fant frem en pose med cdc fjær og farget i vei.

 

etter en times tid kom resultatet...  ble som med kverna :o  woohoo! nede i kjelen lå det gull ;D

 

kjempe fine gule cdc fjær ;)

 

legger ved bilde... NEI fjæra er ikke grønne!!! det er bare meg som er pro fotograf :rolleyes:

 

 

 

 

post-2700-13949867994039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

i dag begynnte tingene for alvor og sette i gang.

 

Etter 763 turer til postkassa kom hentelappen jeg trengte og vips, så var fargene i boks..

røsket alt ut fra skaper og kar fra kjøkkenet og ned i fluebua.

timene gikk og etterhvert fikk jeg prøvd meg på den gule fargen jeg nettopp hadde hatt opp i kjelen.

 

fant frem en pose med cdc fjær og farget i vei.

 

etter en times tid kom resultatet...  ble som med kverna :o  woohoo! nede i kjelen lå det gull ;D

 

kjempe fine gule cdc fjær ;)

 

legger ved bilde... NEI fjæra er ikke grønne!!! det er bare meg som er pro fotograf :rolleyes:

 

 

 

 

 

 

Jadda, Lasse :D...... der er vi igang :)

Detta ble bærre lækkert, gjevnt og fint farga akkurat som vi håpa på :D

Nå skal jeg bestille meg litt fargepulver jeg også, hvit cdc har jeg ganske så mye av. Fikk noe hvit cdc av Reidar for en god stund tilbake og de fjæra

skal snart få skifte ham :D

 

Detta blir gøy :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...