Ja, jeg ville nesten prøvd en euro stang og fisket "dropshot" med et sånt sylinderlodd på 3-4 gram nederst. Og et par nymfer på avstikkere ovenfor. Høres ekstremt ut, men rett under en foss er jo et ekstremt sted for fluefiske.
Hei. Før eg begynte med fluefiske var de aktivt fiske med mark og søkke som var fotetrukket i elv. Fisket somregel i små/mellomstor elver med kulper, stryk og små fosser. Fisken tok ofte i dypere deler av kulpen og ned mot stryk. Synes de er vanskelig og kjenne om fisken tar om ein kaster inn i fossen, kansje på grunn av mykje bevegelse i vanne og vanskelig og ha kontakt med kroken dei første meterene av driftet. Alternativt og ta inn line men vil da miste mulighet til og fiske av den delen av elva som er på andre siden, og vil ikkje få naturlig drift. Vil tru du trenger lang fortom og spiss, tunge nymfer og ein god del bly for og komme deg ned til fisken. Kansje prøve og stå lengst mulig opp mot fossen, for og unngå og kaste oppstrøms? Bedre kontakt med fluene muligens.
Usikker på de om at dei ikkje spiser i fossen. Trur eg har fått fisk ganske nærme vertfall, men om eg har fått ein fisk rett under fossen er eg usikker på, skal testes neste tur i elv, med nymfer 🎣
Mvh Ruben