Gå til innhold

En tråd om vin


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Portvin minner meg om Oldemora mi.. og ja, hun hadde blått hår :D

 

Sikkert godt, kanskje man skulle prøve en flaske med det til helga.

 

Litt off-topic, men hva drikker man til Fårikål? Skal på middag på lørdag, og trenger å ha med meg noe godt..

 

Øl, jo mørkere jo bedre, samt akevitt  ;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med portvin? Kommer det under denne tråden også? Ingen ting som slår ei god flaske portvin! (utenom ei god flaske cognaq da)

 

Jeg ville sagt ja, da Portvin vist nok er vin som er iblandet Brandy eller druebrennvin for å avbryte gjæringsprosessen. Men det er vel kanskje trådstarter som egentlig bør svare på om dette faller innunder denne tråden?

 

Vil samtidig få komme med to anbefalinger;

En vin som jeg synes er meget god til indrefile av svin er Cascina Castlet (http://www.cascinacastlet.com/en-GB/barbera-asti.html) sin Barbera d'Asti (Vinmonopolets varenummer 45312, Vespa Barbera d'Asti, kr 129,90).

 

Til and vender jeg som oftest tilbake til Renato Ratti sin Barbera d'Alba (Vinmonopolets varenummer 34349, Torriglione Barbera d'Alba, kr 146,90)

 

Jeg har ikke tenkt å komme med noen smaksnotater (SN) av disse vinene, da jeg aldri har forstått hvordan man klarer å si at en vin har fioler, epler, fjøs, tobakk osv på nese og smaker av rødebær, sjokolade, eik, kamelmøkk osv. OK kamelmøkk er vel ikke akkurat positivt, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Ikke sikker på hvordan jeg skal si dette, men maten og vinene har rett og slett bare smeltet sammen til en fantastisk helhet.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Julen ble feiret med følgende bestilling på polet.

Jeg betilte på nettet for utlevering på polet, siden utvalget på polet i Norheimsund er tidvis litt tynt.

Vi reisete fra Oslo, og hentet "pakken" på det lokale polet - ingen kø, ikke noe tvil, og AKKURAT den vinen vi ville ha.

Rødvin, 3L Bag-in-Box

"MILLE X "

355,00

Kraftig, varm rødvin av grenache og syrah-druene, Sør-Frankrike. Absolutt den beste "pappvinen" til kraftig kost - den er til gjengjeld dyr. Men sammenlignet med flaskepris på 88 kroner (355 delt på 4), er dette helt topp! Klarte nesten å hamle opp med pinnekjøttet.

Hvitvin (Til breiflabb)

LEITZ RÜDESHEIMER BERG ROSENECK RIESLING TROCKEN 2007

179,80

Dette er bare helt fnatastisk. Den beste Pris / smak - kombinasjonen for hvitvin i mitt syn. Til prisen av 3 halvlitere får man en flaske som passer nesten perfekt sammen med hvit fisk, reker, hummer, osv. Vi hadde trukket breiflabb med en saus av fløte, tomater og sopp - dette gikk veldig fint sammen. ANBEFALES!

Portvin

QUINTA DE RORIZ VINTAGE 2004

300,90

Drukket med Stilton-ost og engelsk julekake - helt glimrende. Ikke fullt så søt som andre portviner, friskere, mer elegant og mer komplek smak. Rett og slett litt mer interessant. En flaske til 300 holdt i 3 dager for 5 voksne. Små glass, folkens!

Champagne

CLOUET SILVER BRUT NATURE

255,00

Billg-champagne! Slett ikke verst, helt grei som aperitif og "feire-champis". Jeg foretrekker champagne med mer "trøkk" mer syre, større smak og som kan hamle opp med mer mat. Denne var litt "tynn" for meg - men alle andre likte den svært godt. Og til den prisen er det billig champagne!

Til nyttår ser det ut til å bli mer champagne...

Har også en flaske Condado de Haza Crianza 2006 liggende for en mørk, kald kveld. Må vel kjøpe noe vilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Riesling. Dette er viner jeg virkelig har fått sansen for. Utrolig godt til veldig mye, spessielt de med såkaldt "restsødme".

Fantastisk godt til mat med litt krydder i. Som mat i fra østen.

Hadde koldtbord her om dagen med mye forskjellig, en god del fra havet som blåskjeld-scampi-kamskjeld osv. Brukte mye lime og chilli i rettene.

Pluss det vanelige da. Finne vin til slikt er ikke akkurat lett.

Vi valgte en "kloster eberback-trocken kabinett" Altså en tørr riesling med litt restsødme. Tror det var vellykket :)

Ps: jeg er dessverre ikke i stand til å utdype dette noe mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portvin er da ikke å forakte, sånn en liten en med ettertanke.  For d`herrer som ikke er observang på dette så har da jeg en tomflaske her en plass, hvor denne portvinen het "Dry Fly" og faktisk var der bilde av en flue i ettiketten, samt hvis jeg husker riktig var det også en tørrflue i en plastkopp på flaskens hals.....Smakte faktisk trivelig den der. Botteled in Spaine, hvis jeg husker riktig igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjada, portvin er gode greier.

KOminasjonen sødme (kan drikkes med desserter eller bare nippes til) og syre (tåler matfølge som har fett, som sjokoladekake osv) i den grad som portvin har er ganske unik. Det er snakk om MYE sødme og MYE syre - sammen.

Dt at man kan kjøpe gammel portvin for en overkommelig penge gjør den også grei som 40-års gave! Har drukket portvin fra før krigen - den var fremdeles i topp stand.

Kjøp gjerne en halvflaske portvin til rett over hundrelappen og prøv den neste gang du spiser sjokladedkade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Endelig er den jækla transportarbeiderstreiken over.

Det betyr at jeg får kjøpt det jeg vil kjøpe på polet igjen - nå har det vært skrint i hyllene noen uker.

En lørdag om veldig få uker skal jeg nemlig servere vin til 60 personer - altså i bryllupet vårt.

Ser ut til å bli:

Leitz Rüdesheimer Bischofsberg (2009 hvis den er sluppet ennå, ellers 2008) - til kveite og kamskjell

Palladino Barbera d'Alba 2007 - til kylling og primører

En eller annen edelråte dessertvin, gjerne Sør-Afrikanske Nederburg Late Harvest - til panacotta med sjokolade og bær

og 30 flasker Cava av typen "mye og billig"!

det skal bli FANTSTISK dekadent å kjøpe 75 flasker på Polet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin, Skogrypa - vin.

Det er det tråden handler om.

Jeg skal også servere mengder med difverse sprit, likører og slikt - men for å være ærlig så fascinerer sprit meg mye mindre enn vin. Derav null nevning om det her.

Nå er for øvrig planene litt endret, har gått over til Barbera d'Asti i stedet for d'Alba og Saracco i stedet for tung edelråte-vin.

Jepp. Godt blir det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

godt det finnes flere som setter pris på vin og fnyser av ordet Konjakk.......da er calvados mere realt, men vin er på øverste hylle, lengre tid før man blir snøvlete tar det og = vellykket fest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig bra ut, Lars Erik!

Det er faktisk en av få tingene jeg husker fra forberedelsen til mitt eget bryllup for noen år tilbake, den deilige følelsen av å bære kassevis med vin ut fra Polet.

Lykke til!

Selv skal jeg tilbringe 2 uker på en vingård i Toscana, nærmere bestemt Orcia, i sommer. I tillegg til flere Orcia DOCs produserer gården Brunello- og Rosso di Montalcino, samt grappa basert å Brunello-druer. Regner med å gjøre noen kvantesprang i kjennskapen til italiensk vin i løpet av de ukene!

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt det finnes flere som setter pris på vin og fnyser av ordet Konjakk.......da er calvados mere realt, men vin er på øverste hylle, lengre tid før man blir snøvlete tar det og = vellykket fest

Fnyse av konjakk? :o

I moderate mengder sammen med kaffe, er konjakk kosedrikken over alle kosedrikker :)

Spesielt om vinteren eller ved elvebredden en sen sommerkveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt det finnes flere som setter pris på vin og fnyser av ordet Konjakk.......da er calvados mere realt, men vin er på øverste hylle, lengre tid før man blir snøvlete tar det og = vellykket fest

Fnyse av konjakk? :o

I moderate mengder sammen med kaffe, er konjakk kosedrikken over alle kosedrikker :)

Spesielt om vinteren eller ved elvebredden en sen sommerkveld :)

Ja en liter eller to er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første vinen jeg drakk som jeg faktisk synes var god, var Siglo Saco (mener jeg den heter) for 15 år siden. Jeg fikk en liten aha-opplevelse da, og har nytt vin på en helt annen måte etterpå. Jeg ble nok ingen vinkjenner, med velger ofte spanske, italienske og chilenske viner. Det er de som oftest har passet min gane, i alle fall. Jeg synes det er kjempekos å gå på resturant med folk som virkelig kan velge viner, og måltidene blir bestandig så mye bedre med en supergod vin ved siden av.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler mening der mrhung, går iallefall mye i italiensk og spansk her hjemme. Chilensk kjøper jeg nesten aldri, men jeg liker det nesten alltid,.. aner ikke hvorfor det blir slik men..

Den til venstre er i løpet av de siste årene blitt forbruksvin nr1. her i huset iallefall. Så går det i blandt en italiensk, og en amerikaner(en zinfandel).. Men i all hovedsak er det denne som blir drukket:

siglo_rioja_range_wine.jpg

mm, ble småtørst nå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er populært inne "vinkretsen" å si at Rioja bare smaker eik men går jo bra til mat da.  ;D

Samme personene likte disse vinene veldig godt før.

Selv går det mest i Italiensk. Ricasoli er et røverkjøp hvis du skal ha med deg en box på hytta eller tur. (eller hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å bli en knakende aften Lars Erik :)

Jeg tror du gjør rett i å droppe  Palladinoen. Den er deilig, men noe enda friskere kunne gjort seg til den kyllingen. F.eks en Beaujolais. L' Ancien fra Jean Paul Brun var i hvert fall utrolig god i 2008. Ellers er Luca Roagnas Barbera d'Asti en deilig sak :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt det finnes flere som setter pris på vin og fnyser av ordet Konjakk.......da er calvados mere realt, men vin er på øverste hylle, lengre tid før man blir snøvlete tar det og = vellykket fest

Vin til damene og konjakk til herrene.

Snøvlete blir man ikke hvis man ikke drikker godsakene så fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...