Gå til innhold

FILM: Fluefiske til Fjells.


Fjellfiskar

Anbefalte innlegg

Det beste med filmen er jo at den beskriver fiske som vi alle har tilgang til.

 

For den som er villig til å prøve å feile litt så tror jeg det er store muligheter til å finne sine egne vann  :)

 

 

Jan

 

hvis man gidder og gå 1 timme eller 2 så har man tilgang på mye bra og ikke minst sjansen til og være helt alene med mye stor fisk som sjelden ser kunstige fluer :D

 

Fjellfiskar: håper det kommer mere i fremtiden fra dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Årsaken til at jeg har begrenset uttelling med fluestang i stille vann på fjellet er jo at det er veldig vindutsatt, slik at man ofte må vente til kvelds før man får noe ut av det.

Men selvfølgelig, noen ganger spiller forholdene på lag, og da er det ingen steder man heller vil være.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg har begrenset uttelling med fluestang i stille vann på fjellet er jo at det er veldig vindutsatt, slik at man ofte må vente til kvelds før man får noe ut av det.

Men selvfølgelig, noen ganger spiller forholdene på lag, og da er det ingen steder man heller vil være.

 

Lars

 

Ja det er det som er... :-\ eller så vaker fisken sånn akkurat utenfor kastehold....så tolmodighet må man ha mye av på fjellet, ikke minst til og la flua ligge der og duppe :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med filmen er jo at den beskriver fiske som vi alle har tilgang til.

 

For den som er villig til å prøve å feile litt så tror jeg det er store muligheter til å finne sine egne vann  :)

 

 

Jan

Ingen tvil om det. Jeg er sikkert ikke den eneste som alltid sitter og ser ut gjennom vinduet på flyturer i Norge? Så utrolig mange spennende plasser - og så alt for lite tid! Sesongen i høyfjellet er ikke spesielt lang, og fjellfiske tar farlig mye tid.

96% av tida er det jo drittvær, og det er som regel langt å gå med tung sekk. Men er man først på plass når ting stemmer, er det magisk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med filmen er jo at den beskriver fiske som vi alle har tilgang til.

 

For den som er villig til å prøve å feile litt så tror jeg det er store muligheter til å finne sine egne vann  :)

 

 

Jan

Ingen tvil om det. Jeg er sikkert ikke den eneste som alltid sitter og ser ut gjennom vinduet på flyturer i Norge? Så utrolig mange spennende plasser - og så alt for lite tid! Sesongen i høyfjellet er ikke spesielt lang, og fjellfiske tar farlig mye tid.

96% av tida er det jo drittvær, og det er som regel langt å gå med tung sekk. Men er man først på plass når ting stemmer, er det magisk!

 

 

Drittvær 96% av tiden ??? Det var vel å ta litt i ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med filmen er jo at den beskriver fiske som vi alle har tilgang til.

 

For den som er villig til å prøve å feile litt så tror jeg det er store muligheter til å finne sine egne vann  :)

 

 

Jan

Ingen tvil om det. Jeg er sikkert ikke den eneste som alltid sitter og ser ut gjennom vinduet på flyturer i Norge? Så utrolig mange spennende plasser - og så alt for lite tid! Sesongen i høyfjellet er ikke spesielt lang, og fjellfiske tar farlig mye tid.

96% av tida er det jo drittvær, og det er som regel langt å gå med tung sekk. Men er man først på plass når ting stemmer, er det magisk!

 

 

Drittvær 96% av tiden ??? Det var vel å ta litt i ;D

 

Ja, det er selvfølgelig å ta litt i. Er jo nordlending, og det forplikter... :)

Men seriøst, jeg er godt fornøyd med en vanlig ukestur hvis det har vært 1 dag med skikkelig gode forhold og et par dager med halvveis brukbare forhold. Det er et statistisk faktum at nordavinden blåser bort mange fiskedøgn når man befinner seg over tregrensen, i hvert fall på Nordkalotten, der jeg har mest erfaring (men jeg tror det er mye det samme på f.eks Hardangervidda). Men det er verdt det når det klaffer! Dessuten kan man ha veldig artig fiske når det er "håpløse" forhold også. Det er grenser for hvor lenge man gidder å sitte og rive kjeft inne i lavvoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Filmen ligger på stuebordet og går i dvd spilleren Lørdag ettermiddag/kveld........ hadde sett den fredag kveld hadde det ikke vært for

han derre Jack Bauer fyren ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri blitt hekta på elvefiske, så det er fjellet som gjelder. Sett den to ganger i dag, inklusivt alt ekstramaterialet. Det eneste som er ille, er at det er lenge til sesongen.... burde vært utgitt i februar.

Morten

 

Hehe. Da har man noe å glede seg til :) Jeg er faktisk glad vi har en "grusom" vinter. For uten vinteren ville vi ikke vært like takknemlig for sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr endelig fåt sett den nye filmen til gutta...knallbra :)

Jeg digger fokus på vårt eget land...oppdagelser i fjellet som får storfisker Svein til å fremstå lett skjelven og glad. Værmessige utfordringer, ikke bare solskinn og 5 kilos ørreter som hopper.

Ærlig film, en flott blanding mellom informativt og rein underholdning. Mange lærerike sekvenser.

Lyden av Heilo.....

Stemningsskapende :)

Man kjenner nesten lukten av fjellet.....

 

Når grønn stangtube og valg av pils kommer frem, er dette et kvalitetsstempel i seg selv ;D

At Tiemco får sin naturlige plass er vel heller ikke mer enn rett og rimelig....som med stangtube og pils: Kvalitet :)

 

Takker filmskaperne for å gi slike bidrag...fortsett, please...

Dette er trendsettende..neste sommer er vel skitur med stangtube i sekken det man hører folket har gjort av spesielle ting :)

 

Anbefales selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette var en særdeles hyggelig filmopplevelse :)

Koste meg som en unge i over en time med nydelig natur, stemningsfulle bilder som gir godfølelsen og herlige tørrfluescener. Stort bedre kan

ikke en tørrfluefisker ha det når man ikke er ute ved elva selv :)

 

Dette er sånn en fluefiskefilm skal være i mine øyne. Her får vi kastet, presentasjonen, vaket, tilslaget (som ikke alltid sitter) kjøring av ørret, voksne menn som skjelver som aspeløv på henda,smånervøse kommentarer mens fisken ruser rundt, trivelig prat rundt leirbålet osv osv.

 

Selv er jeg en elvefisker og er nærmest avhenging av flytet for å kunne bedrive fluefiske men etter å ha sett denne filmen er det kanskje på tide å

vurdere fiske på fjellet bare for å ha gjort det på en måte.......... vil garantert få utfordret min utålmodighet når flua har ligget lenger enn 25 sekunder uten at noe skjer men du verden for en sjelefred det må være å jakte ørret midt i Freia Melkesjokolade landskap :D

 

Takk til Svein, Helge og Trond for en meget hyggelig og severdig film som garantert vil bli sett flere ganger i løpet av vinteren.

 

Den største takken går allikevel til Lars Nomme som har laget filmen og som var så vennlig at han sendte meg en Kopi da jeg ikke fikk med meg premieren.

Takker så mye for en flott og stemningsfull film Lars, gleder meg som en unge til den neste filmen fra deg.

Et par kalde halve venter ved Renas bredder, Lars :D :D

 

PS. Svein jeg må korrigere deg på en ting. Vulgata er ikke vår største døgnflue, den er vår nest største. Danica er størst og den trives best i elva som jeg gjør :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I stille vann er vulgata den største Terje! Fisker de i elv i filmen...?

 

Ja et lite elveleie i starten av filmen....... vet at Vulgata er størst i stillevann, Demir :)....... måtte bare rette på Svein som sa at Vulgata er den største døgnflua

vi har.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, kan du ikke invitere Lars og Svein opp til Rena for filming?

Lage noe skikkelige flyt fra norske elve perler....

 

Og holde Hemsil utenfor :)

Svein var der i sommer, men hadde ikke med seg cam :)

Kun på fisketur sammen med to kompiser. Meget trivelig gjeng, som har en del år på baken når det kommer til fluefiske:)

Håper de kommer til neste år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...