Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 3 uker senere...

Et konsept som jeg tror mange hadde likt er å lage en norsk versjon av Oliver Edwards sine filmer Essential Skills.

Type fluebinding, fisking, taktikk for norske forhold. Oliver sine filmer er supre for de som vil lære seg fiske og binding. I tillegg er de ok å se på for de som har holdt på ei stønn.

Hadde du gjort dette så hadde du gjort mange fluefiskere glade :D Og når det kommer til artikelen din, so fortjener du all skryt som du kan få, får den e faktiskt so enkel og lese, og fanger på ein måte som gjør at du berre har lyst til og reise ut får og prøve :) Men sia da nesten nett no e heilt umuligt, so får ein heller binde litt opp til det blir muligt ;D

Og Juvis!! Takk for tosidigt kort :) Utruligt smart gjort og veldigt brukervennligt " Perfection " ;D

Eit par buzzere. ikkje dei finnaste, men funker nåkk heilt fint ;)

post-1116-13949871100394_thumb.jpg

post-1116-13949871100619_thumb.jpg

post-1116-13949871100868_thumb.jpg

post-1116-1394987110099_thumb.jpg

post-1116-1394987110123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzerfiske er jo stillevannsutgaven av "kortlinefiske" i rennende vann....man må tenke under fortomsrigging

Jeg vil vel heller si at buzzerfiske ganske enkelt er myggnymfefiske uansett om det er i stille vann eller i rennende vann.

Jeg vet ikke hvorfor det er noen som plutselig har fått for seg at skal kalles for buzzerfiske?

Det er ikke noe annet enn myggfiske!!

Jeg lurer egentlig på hvorfor det har fått et slikt navn? (kan det være at en eller annen har tenkt å få seg et navn innen fluefiske?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzerfiske er jo stillevannsutgaven av "kortlinefiske" i rennende vann....man må tenke under fortomsrigging

Jeg vil vel heller si at buzzerfiske ganske enkelt er myggnymfefiske uansett om det er i stille vann eller i rennende vann.

Jeg vet ikke hvorfor det er noen som plutselig har fått for seg at skal kalles for buzzerfiske?

Det er ikke noe annet enn myggfiske!!

Jeg lurer egentlig på hvorfor det har fått et slikt navn? (kan det være at en eller annen har tenkt å få seg et navn innen fluefiske?)

Ja, Trond du får se om du finner en eller annen engelskmann som vil ta på seg æren for dette. Hvis du mener at jeg vil skape meg noe navn med dette så må du begynne å lese litt mer utenlandsk. Som kjent kalles fjærmygg for buzzere i storbritannia og store deler av den engelskspråklige verden. Hvis de ikke bruker midge da. Buzzer kommer forresten av den summende lyden myggene lager når de svermer over buskene. Ordet buzzer brukes først og fremst om puppene og jeg synes det er greit å kalle fiskemetoden buzzerfiske. Da er det lett å vite hva man snakker om. Hadde jeg skrevet myggfiske så kommer spørsmålene: Tørt? Klekker? Puppe? Larve?

Synes du ikke det er på sin plass at noen som har erfaring med dette under norske forhold skriver litt om det? Det har i de 25 årene jeg har abonnert på villmarksliv, J&F, Alt om fiske + alle bøker jeg har kjøpt gjennom bokklubbene vært fint lite stoff om dette.. Det har i bestefall vært noen enstake fluemønstre uten noe mer mening bak.

Klart dette er myggnymfefiske men det høres jo direkte ukult ut sammenliknet med buzzer. Jeg tror ikke noen har oppfattet dette som noe annet enn det, det er slettes ikke vanskelig å se at dette er nymfer som noe annet. Og har de oppfattet det som noe annet.. Hva så? Hehe..

Jeg synes det er greit å kalle dette noe annet enn nymfefiske siden det skiller seg litt. De liker å sette myggfisket i egen bås i utlandet, sikkert fordi det er så vidt. Buzzere fungerer også utmerket i rennende vann ja, det reddet en av fiskenturene mine i år. Og hadde sannsynligvis reddet flere andre sin tur også hvis de hadde fisket slik der. Dette er litt årsaken til at jeg skriver artikler som dette.. For å få folk til å få opp øynene for det og få mer fisk. I tillegg blir det gjerne fine diskusjoner på forumet i etterkant av artikler. Lange tråder om fluer og teknikker. Slikt som holder oss igang.

Julehilsen fra MR. BUZZER  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

Jeg vet at jeg kunne spart meg for den siste kommentaren, men jeg tror kanskje den gjorde at du skrev et så jævli godt innlegg?

Jeg lærte utrolig mye fra innlegget ditt, jeg hadde ikke peiling på hvorfor fluene ble kaldt buzzere. Det var litt moro å få det forklart!

Jeg må bare skryte av at du deler "buzzer"fiske med alle andre på ffs, det er egentlig litt lærerikt! Jeg drev mye med fjærmyggfiske i Renaelva for 10-15 år siden, både tørt og vått. Da var det skikkelig moro å drive med myggfiske!

Plutselig så ble det fiske litt borte oppi der. Lite klekkinger som var vakgivende der jeg holder til.

Stå på Rune, du er en ressurs for andre fluefiskere!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond,

Hehe.. ofte er det slik at et lite stikk i siden gjør at en tenker litt ekstra etter og det plager ikke meg.  :)

Som du ser så funket det, dvs. jeg fyret bittelitt opp  ;)

Selv om jeg setter aller mest pris på elvefiske så er jeg nok og blir en stillevannsnerd inntil jeg evt. flytter på meg.

Vi må absolutt ikke glemme buzzere i elv heller, det er meget viktig der også. Man må bare justere fisketeknikken litt og måten man rigger opp på. Jeg tror så gjerne at det er mange steder i Rena som er vel verdt å vie til dette fisket. Jeg har ikke prøvd det der, men har gode erfaringer fra andre elver på østlandet. Vi får se.. kanskje det blir en "buzzer taktikk artikkel for elv" også etterhvert.

Myggfiske er et stort tema som har blitt gjort alt for enkelt i skandinaviske blader (tør nesten å si det). Behovet for å "norskifisere" er etter min mening tilstede. Spesielt ifht. type fluer, str., tidspunkter og utstyrssammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er myggfiske. Myggfiske med buzzere er myggfiske med buzzere. Derfor er det ve greit å kalle det buzzerfiske.

Jeg har sittet i telefonen nettopp og diskutert buzzere i tre kvarter med en god kompis her ;) Nettopp fordi det er buzzere vi diskuterte når vi pratet om myggfisket vårt. Det syntes jeg var utrolig trivelig. Da så "enkle" fluer skaper så utrolig mye forskjellig og morsomt fiske.

Da synes jeg det er greit å kalle buzzerdelen av myggfisket for buzzerfiske. (ikke sant "herkules" ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er et stort tema som har blitt gjort alt for enkelt i skandinaviske blader (tør nesten å si det). Behovet for å "norskifisere" er etter min mening tilstede. Spesielt ifht. type fluer, str., tidspunkter og utstyrssammensetning.

Jo, det tror jeg er på sin plass å si, Rune  :) I engelske blader så har det i åresvis flommet over av buzzer- artikler og fluemønstre, men her på berget er det så vidt meg bekjent bare du som har brakt det på bane. All ære til deg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er myggfiske. Myggfiske med buzzere er myggfiske med buzzere. Derfor er det ve greit å kalle det buzzerfiske.

Jeg har sittet i telefonen nettopp og diskutert buzzere i tre kvarter med en god kompis her ;) Nettopp fordi det er buzzere vi diskuterte når vi pratet om myggfisket vårt. Det syntes jeg var utrolig trivelig. Da så "enkle" fluer skaper så utrolig mye forskjellig og morsomt fiske.

Da synes jeg det er greit å kalle buzzerdelen av myggfisket for buzzerfiske. (ikke sant "herkules" ;D)

Stemmer det pappa Zevs  :)

Ja ∆ndré (en annen greker :-) Jeg har blitt mye inspirert av det jeg har lest fra der borte. Men det er nok turene til den herlige grønne øya som har inspirert meg mest. Der er faktisk fisket ganske likt her hjemme, med vill fin brunørret. Ikke sånne som spiser rosa fluer med en halvmeter marabou bak  ;) Vi får fyre opp en buzzertråd her på forumet til våren og finne flere gode mønstre, teknikker og svar på ting sammen. Kanskje disse konkurransegutta trår til også? Jeg tror de sitter på mye lurerier med synkesnor etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får fyre opp en buzzertråd her på forumet til våren og finne flere gode mønstre, teknikker og svar på ting sammen. Kanskje disse konkurransegutta trår til også? Jeg tror de sitter på mye lurerier med synkesnor etc..

Jeg mener det går mest på teknikk med buzzere, det hjelper ikke hvor god flue du har hvis du ikke vet åssen du skal fiske med den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får fyre opp en buzzertråd her på forumet til våren og finne flere gode mønstre, teknikker og svar på ting sammen. Kanskje disse konkurransegutta trår til også? Jeg tror de sitter på mye lurerier med synkesnor etc..

Jeg mener det går mest på teknikk med buzzere, det hjelper ikke hvor god flue du har hvis du ikke vet åssen du skal fiske med den!!

Jeg er helt enig med deg Trond. Jeg er en av de som har vært så heldig å bruke mye tid på dette (uten å virke blærete). Det handler mye mer om taktikk på fiske enn teknikk ved fluebindestikken. Det var faktisk mye av det den visse telefonsamtalem med "Herkules" handlet om ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt og i de fleste tilfeller er jeg helt enig med dere. Men det er litt rart at man kan flytte fluer rundt fra opphenger til endeflue og fisken bare tar den ene. Det kan skille en krokstørrelse eller farge.

Jeg er litt enig med deg, men bare litt.

Hvis fisken tar bare den ene så fisker du riktig, hvor dypt du fisker har ikke noe å si.

Men da fisken tar en av fluene så er teknikken riktig.

Men da du fisker mest på stille vann så sier det seg selv at fisken er mye mer restrektiv (el hva det heter) i forhold til elv.

Det jeg mener er at hvis du fisker feil med ei flue så får du ikke fisk, det er som regel derfor folk ikke får fisk. De fleste er ikke "gode" til å fiske, de fisker for moro skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kan sette på hva som helst og ikke få fisk. Trekker du, eller fisker fluene feil så spiller det ingen rolle hva du har på. Du må ha den rette "feelingen", presentasjonen og timingen med dette. Det er faktisk mye vanskeligere med dette en ved tørrfluefiske og det meste annet. Jeg tør påstå at flua er ganske vesentlig. I hvertfall så lenge det er godt lys, når det popper mygg på kvelden så er det ganske underordnet. Men rett farge, str., tykkelse har litt å si. Ikke like mye overalt men ganske mye visse steder. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men har bare erfaring med det. Og det trenger ikke å ha noe med fiskepress eller noe slikt å gjøre. Det er jo helt snålt at fisken skal ha en flue som er 2str. mindre enn orginalen for å ta og at den i tillegg skal være halvparten så tykk. Men vanskelig fluebindemessig er dette definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kan sette på hva som helst og ikke få fisk. Trekker du, eller fisker fluene feil så spiller det ingen rolle hva du har på. Du må ha den rette "feelingen", presentasjonen og timingen med dette. Det er faktisk mye vanskeligere med dette en ved tørrfluefiske og det meste annet. Jeg tør påstå at flua er ganske vesentlig. I hvertfall så lenge det er godt lys, når det popper mygg på kvelden så er det ganske underordnet. Men rett farge, str., tykkelse har litt å si. Ikke like mye overalt men ganske mye visse steder. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men har bare erfaring med det. Og det trenger ikke å ha noe med fiskepress eller noe slikt å gjøre. Det er jo helt snålt at fisken skal ha en flue som er 2str. mindre enn orginalen for å ta og at den i tillegg skal være halvparten så tykk. Men vanskelig fluebindemessig er dette definitivt ikke.

Det er litt moro at du går litt i dybden her Rune. Fluene dine er jo rene juvelene!!

Det er som du sier: "feelingen". Jeg som fisker bare i elv så blir det å ha feelingen med strømmen da jeg fisker dypt, da har det mye å si at jeg er kjent med strømmen i vannet. Der jeg har brukt mine myggnymfe "metoder" så har jeg måtte ned til 4-5 meters dyp, da er det vanskelig å se at fisken tar flua.

Men moro er det uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at i den kulpen i Renaelva tok jeg og en kamerat så store fisker på myggnymfer så fiskekompisen min utbrøt at det var en revolusjon for fluefiske hans, ikke dårlig det! Det moro var at det er ei egenkomponert flue, jeg skal legge ut bilde av flua den dagen jeg får meg et fotoapparat ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har brukt mine myggnymfe "metoder" så har jeg måtte ned til 4-5 meters dyp, da er det vanskelig å se at fisken tar flua.

Men moro er det uansett!!

Seriøst, 4-5 meter ?  :o

Det er jo DYPT, når vi snakker om myggfiske . . .

Men hva vet jeg, jeg fisker nesten utelukkende med klekkere og ferdig klekkede varianter av arten  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

4-5 meter da snakker vi dypt og spesielt når det er i elv. Hvordan rigget du for å fiske så dypt? Synkesnøre, Synkefortom? Ekstremt tunge fluer?

Når jeg har fisket i elv så har jeg ikke fisket dypere enn mellom 1 og 2 meter og har brukt lang fortom i kombinasjon med fluer som går ned raskt. Samtidig har det vært nesten stillestående vann der. Bare et lite drag som gjør at avfiskingen nesten går av seg selv.

I stille vann har jeg "hentet" de opp fra 3-4 meters dybder. Da har jeg brukt ulike polyleaders og i noen tilfeller synkesnører. Men, 90% av mitt fiske med dette er på fisk som viser seg. Det er få ting som slår viftende halefinner på blikkstille vann en fin vårdag  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...