Gå til innhold

Kniven min....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Aner en sterk interesse for kniver her etter at Terje viste fram godsakene fra Roar her nettopp.

Kniv er fluefiskerens viktigste redskap, etter fluestang, vadere, nymfer, dopapir og 0,20.

Hadde vært morsomt å se hva dere bærer i beltet på tur. Uansett merke/ maker, størrelse, pris og type.

Gjerne med noen notater om hvorfor dere valgte akkurat denne kniven.

Alt fra musegjeldere til pubertale bananøkser.

Vi har en sterk tradisjon på dette her i Norge.

Bilder er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fem årene har jeg hatt en kniv jeg virkelig er glad i med meg.

Uten å gå nærmere inn på det, hjalp jeg ei jente med noen spesielle behov (ikke seksuelt ;D ;D) På skolen. Foreldrene satte så stor pris på det, at når hun gikk ut fra ungdomsskolen, fikk jeg en kniv laget av jebtas onkel. Den var helt hjemmelagd. Han hadde også smidd bladet selv (misstenker det for ikke å være hellekvalitet) Sliren er prydet med våtflue og mitt navn. Den skal jeg bruke til jeg mister den. Betyr mye for meg! Uten bruk betyr den lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniver er til å bli glad i!!! Man vil liksom ha en samling av det også :rolleyes:

Her er mine som jeg bærer i beltet på tur.

Det er denne jeg fikk av fatter`n når jeg skulle begynne med elgjakta jeg har med meg

på jakt og fiske for det meste nå:

helle-veidemann.jpg

Dette er også en fin kniv jeg har, men har vært lite i bruk etter at jeg fikk den av første av fatter`n:

Brusletto_Hunter_11002.jpg

Og denne har jeg med meg når jeg skal på telttur i marka:

img28b1cf7ezik7zj.jpeg

Det var da mine kniver så langt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den jeg bruker mest.

Jeg har også egenlagde kniver, vakre smykker og store samekniver , men en lettvekts foldekniv med der skit ikke setter seg fast (pga konstruksjonen) er mer praktisk i mitt bruk.

Den jeg har er også serratert på den innerste 1/2 av bladet.

http://www.gerberuk.com/index.php/product/id/369#image/202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Cold Steel SRK; har modellen hvor de fortsatt brukte Carbon V i bladet - fantastisk god kniv!  8)

Valget falt på denne pga. overlegen styrke i bladet som brukskniv, dreper ikke fisk så jeg har ikke behov for å filetere osv. Sliren har uendelige festemuligheter til sekker eller hva det måtte være; kan sitte høyt/lavt på låret noe jeg liker å kunne velge.

Ellers så er den meget lett å holde skarp! Et par runder med Lansky'n så er den klar for det meste  ;D

post-2841-13949869364768_thumb.gif

post-2841-13949869364899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniver ja, hadde dilla på det en stund og.

Har en Al Mar SOG Bowie som aldri har vært brukt til noe som helst. Er visstnok laget for å drepe...

1_bf3a8533b11fb956590bbcc1e37d51c3.jpg

Har også et par Buck kniver:

buck%20119.jpg

bestmemory_2069_347127276

Og en Muela Bowie:

YM0022.jpg

Og et par norske:

lg_Helle_Harding_3.jpg

11802_t3.jpg

+ en Helle foldekniv som jeg ikke finner bilde av.

En Spyderco foldekniv, som jeg heller ikke finner bilde av.

En liten, hendig Gerber sak (Takk Frode!):

22-01965-1.jpg

Den fineste av dem alle er laget av en eminent knivmaker og smed i Sarpsborg, som dessverre ikke er blant oss lenger. Jeg skal ta et bilde av den når jeg får den.

Ellers går jeg alltid med en Leatherman Wave i beltet. Ikke bare når jeg fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Har hatt mange kniver opp gjennom årene, og borte har de stort sett blitt.

Nå bruker jeg rustfrie morakniver med plasthandtak til det meste, de er sterkt undervurdert  ;D

Men kniven under har jeg på en eller annen måte beholdt og brukt flittig siden tidlig 70.

Noe den bærer preg av.

Arvet den av en onkel som tok meg med på de første jaktturene.

Nåværende slire (nr 3 i rekken)er laget av en veldig god jakt og fiske kamerat som heller ikke er her lengre.

Vinner ingen pris på knivmesse, men er mange minner knyttet til denne kniven.

Orginal puma Farthenmesser (tror modellen hette Scandinavian) Produsert ca 1965

Bladlengde 13cm

[attachimg=1]

post-0-13949869367833_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg somler vekk en "nying" fra Helle hvert år.

Min datter og jeg var på telttur i sommer. Far hadde lovet at det skulle bli stekt ørret til kvelds og Anne gledet seg som bare det. Stemningen var god og fisken lot seg lure. Både på tørrflue og mark! Når tiden var inne til å rense og filetere fisken oppdaget jeg at kniven min var borte. Alternativet var da å bruke clipperen eller servere fisken "helstekt". Anne ville antakelig ikke merke noe? Kveldsmaten ble pølser i brød, som i og for seg er vel så godt. Pølsepakken ble forøvrig revet opp med tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som ikke er så gammel, men som betyr litt.. Fikk den når eg sluttet på vestlia resort i vinter.

"takk for godt sammarbeid gjennom fire år"

      "vestlia Resort" står det på knivbladet. selfølgelig brusletto som ligger ett bort i gaten der som har laget den.

kan nevne at under talen sa sjefen så fint: Ring oss og ta bilde den dagen du faktisk bruker den PÅ en ørret, for det vil vi se :P

Ellers har eg en liten kniv på min handlaget toscana vinåpner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å lage kniver selv,men er en stund siden nå. Hmm kansje noe å tenke på i vinter :) Har rotet og gitt vekk de fleste nå :-\

LM og samekniv fra strømeng går det i på tur. Samekniven synes jeg er utrolig grei til alt mulig. Rote i bålet - ta kaffekjelen med- røre i gryter- osv.....

Skikkelig bruksverktøy. Kniv er et verktøy som skal brukes og man må ikke være redd for å bruke den!!!

Nb: kutt et hakk i eggen på baksiden med en vinkelsliper på samekniven så er den perfekt til å ta gryter og kaffekjeler med fra bål og primus.

Plasser hanken i gryta i hakket så glir den ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favorittkniver er:

Altmuligkniven, mest på tur, Hunter fra Geilo. Tynt knivblad som mestrer de kulinariske utfordringer et tykt blad ikke klarer, viktig dette, selv i skogen. :)

Når jeg føler at nå må det være fint, Storbukken fra Geilo, denne kapper til nød trær.

Skal jeg være borte lenge, duger bare samekniven. Den funker til alt.

Ps Muela bowie var en kuul kniv ;D. Den ligger i nattbordet , man føler man holder i en kniv med den ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...