Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Oliver

Testa et kjapt bilde med disse hvite platene, og brukte bare en blitz. Fant en brukt spinner i boksen, så flua har vært brukt flere ganger, så den ser litt herja ut, men ville nå sjekke dette med lyset da.

Synest det ble et greit resultat. Skrudde av alle lys i stua før jeg tok bilde utenom en liten bordlampe, slik at jeg såg sånn ca hvor jeg var i verden :)

Skal ta et bilde av "studioet" etterpå, for å vise hvordan det ser ut :)

[attachimg=1]

post-0-13949871734584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Takk for det Oddbjørn.

Her har jeg bare brukt en blitz (Noe jeg mener er noe av det første en trenger i fotosammenheng) og noen foamplater til refleks.

Her er et bilde av oppsettet. Har plassert ut et objektiv for å illustrere hvor jeg sette fotoapparatet når jeg tar bilder.

Veldig billig og enkelt. Kan legge til at jeg skyter blitzen ut i ene veggen, for å ikke få så mye refleks i kroken. Er ikke så gærnt her med svart krok, men merker at mange av mine bilder av blanke kroker bærer preg av blitzrefleks, der blitzen har vært for mye rett på.

Her i jaffal fullfartoppsettet.

[attachimg=1]

post-0-13949871735176_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det ble et greit resultat.

Synes det var et supert bilde. Mulig du har fortalt det i tidligere i tråden, men hvilket utstyr er det du bruker? Vet du har Nikon, men hva med the rest? Har selv et Canon 400D, og har lyst til å bruke litt penger på blits og objektiver, men vet ikke helt hvor dyrt jeg trenger for å få det bra :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Mine fluebilder er tatt med Nikon D80, Tamron 90mm macro og skikkelig blitz.

Har testet mye bilder med og uten blitz, og det er natt og dag med og uten blitz. To blitzer er bare helt konge :)

Ellers så er jeg jo verdens ferskeste fotograf, så jeg lurer jo på alt mellom himmel og jord, og kan nok ikke komme med så mange flotte tips enda :) Men det kommer nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg har så mange bindestikker tenkte jeg at jeg kunne feste en Led Lenser hodelykt i en av dem og bruke den som ekstra belysning.

Som sagt så gjort. Led Lenser`n er plassert litt bakenfor flua og forholdsvis nære med lyset rett opp i flua. Jeg målte deretter hvitbalansen og fyrte løs :D

En SB 800 blitz, en reflektorplate og alluminiumsfolie foran og på sidene i tillegg til Led Lenser`n.

Deretter lot jeg bilde gå igjennom Lightzone hvor jeg la på en bitte liten aning ekstra lys og skarphet.

Funker vel helt greit, men jeg søker stadig bedre resultat og ønsker å teste ut andre oppsett så derfor er fortsatt lyssetting et tema jeg må

finne ut mer om når jeg tar macro bilder av fluebinding :)

Blir liksom ikke helt fornøyd, men kan vel ikke akkurat klage heller :)

Terje!

[attachimg=1]

post-0-13949871735581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det ble et greit resultat.

Synes det var et supert bilde. Mulig du har fortalt det i tidligere i tråden, men hvilket utstyr er det du bruker? Vet du har Nikon, men hva med the rest? Har selv et Canon 400D, og har lyst til å bruke litt penger på blits og objektiver, men vet ikke helt hvor dyrt jeg trenger for å få det bra :)

Eirik

En brukbar Canon blits ca.2000,-(smart å kjøpe originalt,bra blitser!)

Tamron'en som Henning bruker og Canon EF-S 60mm makro koster omtrent det samme ca 3700,- , 100mm Canon makro koster vel 4700 på Japan Photo.

Også kan du være heldig å finne brukt feks på foto.no. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Siden jeg har så mange bindestikker tenkte jeg at jeg kunne feste en Led Lenser hodelykt i en av dem og bruke den som ekstra belysning.

Som sagt så gjort. Led Lenser`n er plassert litt bakenfor flua og forholdsvis nære med lyset rett opp i flua. Jeg målte deretter hvitbalansen og fyrte løs :D

En SB 800 blitz, en reflektorplate og alluminiumsfolie foran og på sidene i tillegg til Led Lenser`n.

Deretter lot jeg bilde gå igjennom Lightzone hvor jeg la på en bitte liten aning ekstra lys og skarphet.

Funker vel helt greit, men jeg søker stadig bedre resultat og ønsker å teste ut andre oppsett så derfor er fortsatt lyssetting et tema jeg må

finne ut mer om når jeg tar macro bilder av fluebinding :)

Blir liksom ikke helt fornøyd, men kan vel ikke akkurat klage heller :)

Terje!

[attachimg=1]

Synest du til tider tar helt ekstreme fluebilder. Blir liksom helt satt ut av de.

Dette du har lagt ut nå, synest jeg har for mye lys på "ryggen" av flua. Nesten som om jeg heller ville at det skulle vært litt mørkere der, og litt mer farge.

Men selfølgelig laaaaaangt fra et dårlig bilde. Og et fint mål å strekke seg etter for oss som nettopp har begynt med foto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg har så mange bindestikker tenkte jeg at jeg kunne feste en Led Lenser hodelykt i en av dem og bruke den som ekstra belysning.

Som sagt så gjort. Led Lenser`n er plassert litt bakenfor flua og forholdsvis nære med lyset rett opp i flua. Jeg målte deretter hvitbalansen og fyrte løs :D

En SB 800 blitz, en reflektorplate og alluminiumsfolie foran og på sidene i tillegg til Led Lenser`n.

Deretter lot jeg bilde gå igjennom Lightzone hvor jeg la på en bitte liten aning ekstra lys og skarphet.

Funker vel helt greit, men jeg søker stadig bedre resultat og ønsker å teste ut andre oppsett så derfor er fortsatt lyssetting et tema jeg må

finne ut mer om når jeg tar macro bilder av fluebinding :)

Blir liksom ikke helt fornøyd, men kan vel ikke akkurat klage heller :)

Terje!

[attachimg=1]

Synest du til tider tar helt ekstreme fluebilder. Blir liksom helt satt ut av de.

Dette du har lagt ut nå, synest jeg har for mye lys på "ryggen" av flua. Nesten som om jeg heller ville at det skulle vært litt mørkere der, og litt mer farge.

Men selfølgelig laaaaaangt fra et dårlig bilde. Og et fint mål å strekke seg etter for oss som nettopp har begynt med foto :)

Takker, Henning :D

For mye lys på ryggen :D.....du verden så detaljert da Henning ;D

Kan være at det er Krystal Flash i ryggen på`n :D...... litt vanskelig å unngå at KF`n gir fra seg noen blink fra blitzen :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Det som er så greit med fluebilder er at det blir tilnærmet likt for hver gang, man jobber i kontrollerte omgivelser så når man har funnet en oppsett som funker er det bare å gjøre det likt hver gang. Ser ut som ditt oppsett fungerer helt utmerket Henning.

Takker for det Oddbjørn :)

Men problemet her er at jeg pakker ned for hver gang, for jeg har det u stua. Og når jeg skal ta bilder neste gang, så husker jeg ikke hvike innstillinger jeg hadde :) Da sette jeg kamera på A (Apurture? ) og sette F på ca 22. Setter på blitz, og fyrer løs. Mangler jeg litt på lys da, så stiller jeg det på eksponeringskompensasjon...Eller +/- knappen om du vil, til jeg er fornøyd med lyset. Ofte er dette ok etter 3-4 bilder. Evnt et par knepp på ISOen, men mitt kamera tåler ikke stort mer en 400ISO, så da prøver jeg å holde det litt lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Siden jeg har så mange bindestikker tenkte jeg at jeg kunne feste en Led Lenser hodelykt i en av dem og bruke den som ekstra belysning.

Som sagt så gjort. Led Lenser`n er plassert litt bakenfor flua og forholdsvis nære med lyset rett opp i flua. Jeg målte deretter hvitbalansen og fyrte løs :D

En SB 800 blitz, en reflektorplate og alluminiumsfolie foran og på sidene i tillegg til Led Lenser`n.

Deretter lot jeg bilde gå igjennom Lightzone hvor jeg la på en bitte liten aning ekstra lys og skarphet.

Funker vel helt greit, men jeg søker stadig bedre resultat og ønsker å teste ut andre oppsett så derfor er fortsatt lyssetting et tema jeg må

finne ut mer om når jeg tar macro bilder av fluebinding :)

Blir liksom ikke helt fornøyd, men kan vel ikke akkurat klage heller :)

Terje!

[attachimg=1]

Synest du til tider tar helt ekstreme fluebilder. Blir liksom helt satt ut av de.

Dette du har lagt ut nå, synest jeg har for mye lys på "ryggen" av flua. Nesten som om jeg heller ville at det skulle vært litt mørkere der, og litt mer farge.

Men selfølgelig laaaaaangt fra et dårlig bilde. Og et fint mål å strekke seg etter for oss som nettopp har begynt med foto :)

Takker, Henning :D

For mye lys på ryggen :D.....du verden så detaljert da Henning ;D

Kan være at det er Krystal Flash i ryggen på`n :D...... litt vanskelig å unngå at KF`n gir fra seg noen blink fra blitzen :)

Terje!

Njaaa...Synest det blir for lyst på thorax. Jeg ville ikke satt lyset opp der. Ser ut som du får samme resultatet her som når jeg setter den ene blitzen min dirrekte på flua. Et eller annet har for mye lys. Men dette er jo bare min mening da  Jeg kan SELFØLGELIG ta feil.

Føler bare jeg har sitt mye bedre bilder fra Hr Refsahl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg har så mange bindestikker tenkte jeg at jeg kunne feste en Led Lenser hodelykt i en av dem og bruke den som ekstra belysning.

Som sagt så gjort. Led Lenser`n er plassert litt bakenfor flua og forholdsvis nære med lyset rett opp i flua. Jeg målte deretter hvitbalansen og fyrte løs :D

En SB 800 blitz, en reflektorplate og alluminiumsfolie foran og på sidene i tillegg til Led Lenser`n.

Deretter lot jeg bilde gå igjennom Lightzone hvor jeg la på en bitte liten aning ekstra lys og skarphet.

Funker vel helt greit, men jeg søker stadig bedre resultat og ønsker å teste ut andre oppsett så derfor er fortsatt lyssetting et tema jeg må

finne ut mer om når jeg tar macro bilder av fluebinding :)

Blir liksom ikke helt fornøyd, men kan vel ikke akkurat klage heller :)

Terje!

[attachimg=1]

Synest du til tider tar helt ekstreme fluebilder. Blir liksom helt satt ut av de.

Dette du har lagt ut nå, synest jeg har for mye lys på "ryggen" av flua. Nesten som om jeg heller ville at det skulle vært litt mørkere der, og litt mer farge.

Men selfølgelig laaaaaangt fra et dårlig bilde. Og et fint mål å strekke seg etter for oss som nettopp har begynt med foto :)

Takker, Henning :D

For mye lys på ryggen :D.....du verden så detaljert da Henning ;D

Kan være at det er Krystal Flash i ryggen på`n :D...... litt vanskelig å unngå at KF`n gir fra seg noen blink fra blitzen :)

Terje!

Njaaa...Synest det blir for lyst på thorax. Jeg ville ikke satt lyset opp der. Ser ut som du får samme resultatet her som når jeg setter den ene blitzen min dirrekte på flua. Et eller annet har for mye lys. Men dette er jo bare min mening da  Jeg kan SELFØLGELIG ta feil.

Føler bare jeg har sitt mye bedre bilder fra Hr Refsahl 

Grei tilbakemelding det Henning :) Er bare redd jeg ikke er istand til å tenke riktig så detaljert når jeg tar bilder :D

Ser nok ikke helt det samme med tanke på thorax som deg, men så er det nok helt andre ting jeg ser etter når jeg blir pirkete på egne bilder :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Har sett du har levert bedre bilder enn det siste der Terje.

Veldig lite EXIF info å finne i bildet , men NX2 påstår F45 1/20sek (vet ikke om det stemmer)

Er ikke ekspert på noe som helst innen foto, men har fiklet ørlite med macro. Liker meg ikke noe videre på F tall over 16.

Sigma Macron liker seg best på F8 - 11 + kanskje litt i begge ender.

Eller sagt på en annen måte så bruker jeg ikke mer F enn jeg absolutt må for å oppnå ønsket dybdeskarphet.

Høye F tall går jo utover lukkerhastigheten også.

Er ett fint ord jeg ikke husker for hva som skjer på høye F tall. Typisk så blir bildet litt utflytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Når jeg bruker F16, så blir det litt i det minste laget her hos meg. Typisk indikator er at ikke hele flua er i fokus. Mange fluer er det nesten ikke mulig å få alt i fokus heller, men jeg liker meg nok best på ca 22. Over der, blir det litt fuzzy :) Og så kommer all dritten på bildebrikka så godt frem i de høgder :) Det har jeg lært av Ola Skarpen :)

Terje har mange mange fine fluebilder, der noen er HELT ekstreme. JEG mener at nå Terje har du tukla med no lysgreier som ikke skal være der :) Dine forrige bilder er mye bedre synest JEG :) Men jeg er ikke god nok til at jeg kan sette fingeren på hva det er :B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett du har levert bedre bilder enn det siste der Terje.

Veldig lite EXIF info å finne i bildet , men NX2 påstår F45 1/20sek (vet ikke om det stemmer)

Er ikke ekspert på noe som helst innen foto, men har fiklet ørlite med macro. Liker meg ikke noe videre på F tall over 16.

Sigma Macron liker seg best på F8 - 11 + kanskje litt i begge ender.

Eller sagt på en annen måte så bruker jeg ikke mer F enn jeg absolutt må for å oppnå ønsket dybdeskarphet.

Høye F tall går jo utover lukkerhastigheten også.

Er ett fint ord jeg ikke husker for hva som skjer på høye F tall. Typisk så blir bildet litt utflytende.

Det heter difraksjon,og kan faktisk oppstå allerede ved blender f/11 på enkelte objektiver til cropkameraer.

Men,som jeg har sagt her før,ser ut til å gå bedre på type makro,enn feks. landskapsbilder.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har ikke tukla med noen lysgreier, Henning :)...... kanskje det er bare er jeg som synes den siste så ganske bra ut, men det kan jo være at

jeg har en mac skjerm som viser ting bedre enn en pc skjerm :D :D..... sorry, måtte bare ;D

Klarer bare ikke å gjøre like gode bilder hver gang ;D

Når det gjelder blender så finner jeg det nærmest umulig å få hele flua skarp uten at jeg bruker et høyt blendertall. Spesiellt når man skal ta bilder av fluer som har

materiale ut til sidene og når man må vinkle flua for å få med hele. Med lave blendertall blir det ofte slik at mye av flua blir uskarp. Det kan funke av og til men slett ikke hele tiden etter mitt syn.

Vil jo gjerne vise hele flua uten at for mye av den er uskarp og da vet jeg ikke annet enn at jeg må ha mye dybdekskarphet :rolleyes:

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har ikke tukla med noen lysgreier, Henning :)...... kanskje det er bare er jeg som synes den siste så ganske bra ut, men det kan jo være at

jeg har en mac skjerm som viser ting bedre enn en pc skjerm :D :D..... sorry, måtte bare ;D

Klarer bare ikke å gjøre like gode bilder hver gang ;D

Når det gjelder blender så finner jeg det nærmest umulig å få hele flua skarp uten at jeg bruker et høyt blendertall. Spesiellt når man skal ta bilder av fluer som har

materiale ut til sidene og når man må vinkle flua for å få med hele. Med lave blendertall blir det ofte slik at mye av flua blir uskarp. Det kan funke av og til men slett ikke hele tiden etter mitt syn.

Vil jo gjerne vise hele flua uten at for mye av den er uskarp og da vet jeg ikke annet enn at jeg må ha mye dybdekskarphet :rolleyes:

Terje!

Mange av dine fluer er skikkelig vanskelige fotomodeller også. Da de ofta har litt mye cdc eller hackle ut til siden, og er derfor vanskelige med tanke på Dybdeskarphet. Så problemet med Fen ser jeg, og vet heller ikke hva annet en kan gjøre. Antagelig ingenting :)

Mac skjermen er nok bedre en Pcene jeg har her hjemme ja........ Men det som er rart da er at dine fluer fra tideligere ser fantastisk ut :) Og den siste der er sånn mitt på treet...Nesten helt nede på Henning nivå :) Måtte bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe problem om noen hackelfibre er ute av fokus. Det viser bare dybden i flua og gir et ekstra perspektiv til flua. Det viktigste er at kroppen og hoveddelene av flua er i fokus. Det er nå ihvertfall min mening, men dette blir jo en smaksak.

Nikon sitt 60 mm makro tåler rimelig kraftig nedblending og er et av de få objektiver som gir topp resultater i labtester også på F16. Objektivet jeg bruker (canon 100 mm macro) har tap på F16, men ikke som kan sees på et bilde som er nedskalert for nettbruk. Skal jeg få maks ut av objektivet for bilder til kraftig beskjæring eller utskrift i større formater bør jeg nok stoppe med F11.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/394-nikkor_60_28?start=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Prøve et bilde med ganske høg F her, og merker MYE rusk.

Mitt apparat må rett og slett på rensing :)

Caddistime :)

F29 blir for høyt her hos meg.

[attachimg=1]

post-0-13949871738633_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Bildet til Terje holder i lange baner.

Dette blir mer generelt for min del.

Men macro er vanskelig.

Det er helt greit med høye F tall så sant man er klar over at det koster.

Selv om vi ser bort fra diffraksjon (det var det ja Rodswinger)

I første rekke lengre lukkertid, spesielt på kamera hvor man ikke kan dytte på med ubegrenset ISO.

Noe som igjen gjør bildet mer utsatt for feks vibrasjoner selv om det er på stativ. Fjernutløser, alternativt timer blir nesten ett must, samtidig som man får håpe att bikkja ikke promper akkurat da.

For å gå litt tilbake til spinnern hass Terje, så er jeg nok ikke helt enig med deg mht belysningen Henning. Jeg tror noe utflytende lite distinkt lys over ryggpartiet er ett resultat av (for)høye F tall/lang lukkerhastighet mer enn lyssettingen.

Har rotet mest ute med macro og ikke tatt så mange fluebilder innendørs, men ligger ikke litt av cluet å plassere flua slik at man får utnyttet fokusplanet mest mulig effektivt..

Ofte kan det være mulig å dra ut kamera litt lengre fra motivet også og heller crope ørlite mer

Er omtrent umulig å vurdere detaljer på ett halvdårlig jpg bilde, trenger nesten orginalen og vurdere den i 100%

Få nå ned F tallet ditt igjen Henning, de to foregående bildene dine var myyye bedre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...