Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fjerne det kan man gjøre i photoshop med clone stamp, eller om det er ensfarget bare farge over.

Hvordan man unngår det. Prøvde å ta noen bilder selv av stearinlys, men fikk ikke samme problem selv. Tenkte det kanskje hadde noe med linsen å gjøre, så prøvde med noen forskjellige linser og et kompaktkamera, men fikk det ikke på noen. Har imidlertid opplevd det samme med bilder av solen i solnedgang. Årsaken skal visstnok skyldes refleksjoner i linseelementene og forekommer oftest på zoom objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne det kan man gjøre i photoshop med clone stamp, eller om det er ensfarget bare farge over.

Hvordan man unngår det. Prøvde å ta noen bilder selv av stearinlys, men fikk ikke samme problem selv. Tenkte det kanskje hadde noe med linsen å gjøre, så prøvde med noen forskjellige linser og et kompaktkamera, men fikk det ikke på noen. Har imidlertid opplevd det samme med bilder av solen i solnedgang. Årsaken skal visstnok skyldes refleksjoner i linseelementene og forekommer oftest på zoom objektiver.

Da kan det kanskje ha noe med at telyset ligger i en form fylt med saft og isbiter?

edit: Ser ut som glaren er delvis borte når jeg tar bilder av telyset alene..

jaja.. artig å utforske  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er tatt opp tidligere men vet dere hvordan man fjerner "glare" som dukker opp rundt stearinlysflammer?

Legger ved et eksempel

Du kan feks. bruke clone-stamp-tool, der må du definere et område du skal hente i fra, som blir relativt i forhold til der hvor du "maler" med innholdet fra det området du skal hente fra.

err.. tungt setning.

Spot healing brush er litt gøy, der anntar photoshop hvordan du vil det skal se ut.. og får rett oftere enn hva man skulle tro.

Ellers er en av mine favoritter patch tool, der markerer du området du ønsker å ha "vekk", så drar du markeringen til et område som er slik som du ønsker at det skal se ut, og slipper.

Alle disse teknikkene fungerer på litt forskjellige måter.. har ikke funnet noen "regler" i forhold til når man bruker hva.. så jeg prøver meg stort sett frem hvis det er noe jeg ønsker å endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva slags lamper egner seg godt for foto av fluebinding?

Den kan ikke være for stor (har ikke allverdens plass til svære bokser etc) og må gi godt lys og ikke koste skjorta.

Finnes det gode alternativer som folk vet om så blir jeg mer enn happy for gode råd.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å ta et bilde av rakettene i kveld. Men samme faen hva jeg trykker på dette jævla kameraet som snart blir haglemat >:(

så blir det bare kaos.

Hvorfor vil det plutselig ikke skyte?

Hvorfor lukker ikke lukkeren seg før jeg slår av kameraet av og til? Det står bare "lo" samma faen hva jeg skrur og stiller på?

Osv....

Nikon D80

Hva kan jeg sette kameraet på for å en grei lukkertid og at det lystrer?

Hilsen forbanna >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å ta et bilde av rakettene i kveld. Men samme faen hva jeg trykker på dette jævla kameraet som snart blir haglemat >:(

så blir det bare kaos.

Hvorfor vil det plutselig ikke skyte?

Hvorfor lukker ikke lukkeren seg før jeg slår av kameraet av og til? Det står bare "lo" samma faen hva jeg skrur og stiller på?

Osv....

Nikon D80

Hva kan jeg sette kameraet på for å en grei lukkertid og at det lystrer?

Hilsen forbanna >:(

Har du hørt med forhandleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å ta et bilde av rakettene i kveld. Men samme faen hva jeg trykker på dette jævla kameraet som snart blir haglemat >:(

så blir det bare kaos.

Hvorfor vil det plutselig ikke skyte?

Hvorfor lukker ikke lukkeren seg før jeg slår av kameraet av og til? Det står bare "lo" samma faen hva jeg skrur og stiller på?

Osv....

Nikon D80

Hva kan jeg sette kameraet på for å en grei lukkertid og at det lystrer?

Hilsen forbanna >:(

Vil tippe lysmåleren din sier i fra at du ikker har nok lys, og at du sikkert tar bilder med et lite hensiktsmesig program.

Hvilket program bruker du? Bruker du "manuel" skjer ikke slikt, men da får du svarte bilder hvis du ikke har kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tenkte jeg skulle prøve å ta et bilde av rakettene i kveld. Men samme faen hva jeg trykker på dette jævla kameraet som snart blir haglemat >:(

så blir det bare kaos.

Hvorfor vil det plutselig ikke skyte?

Hvorfor lukker ikke lukkeren seg før jeg slår av kameraet av og til? Det står bare "lo" samma faen hva jeg skrur og stiller på?

Osv....

Nikon D80

Hva kan jeg sette kameraet på for å en grei lukkertid og at det lystrer?

Hilsen forbanna >:(

Vil tro kamera sier at du har for lite lys.

Sett kamera på stativ, bruk lang lukkertid. Du kan også bruke den trådløse fjernutløseren da slipper du å røre kamera.

Kan også være at du må kjøre manuell innstilling ute i dårlig lys. Da må du zoome etc manuellt.

Kan også være at batteriet ditt er like før å gå tomt. Det har jeg opplevd før, og da responderer det meste dårlig.

Det var noen raske forslag :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den kan ikke være for stor (har ikke allverdens plass til svære bokser etc) og må gi godt lys og ikke koste skjorta.

Du tar jo allerede sinnsyke bilder av fluene dine. Kanskje du kan kjøpe et lite fototelt? http://www.fotoexperten.no/komplett-sett-med-tilbud/fototelt

Eirik

Takker for det Eirik men det er fortsatt mye å hente på lyssetting.

Takker for linken. Har tenkt på et slikt fototelt, men det står litt på plass både når deg gjelder teltet og lysene :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg ser det er diskusjon om egnet lyssett for fluebinding. Interessant spørsmål. Fluefiske.net lånte i høst diverse utstyr som fototelt, forskjellig lyssett og annet utstyr fra oss til nettopp bruk for dette. En omtale fra dem kommer her i februar.

Takk

Navid

Fotoexperten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg ser det er diskusjon om egnet lyssett for fluebinding. Interessant spørsmål. Fluefiske.net lånte i høst diverse utstyr som fototelt, forskjellig lyssett og annet utstyr fra oss til nettopp bruk for dette. En omtale fra dem kommer her i februar.

Takk

Navid

Fotoexperten

Hei Navid

Følger det med fotolys i dette settet eller er prisen kun for teltet?

http://www.fotoexperten.no/komplett-sett-med-tilbud/fototelt/fototelt-60x60x60-cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Trenger en strengt tatt no mer en bare blitz når en tar fluebilder? Er det så viktig med lyset før bildeskuddet går?

Jeg har testa litt i det siste med nesten helt mørkt, og mye lys, og det finnes så og si ikke forskjell. Men jeg bruker to blitzer da. Kanskje det har litt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Dette bildet er tatt i tussemørket med bare to blitzer. Kun en bok bak, uten stativ eller selftimer. Kun sikt og knips.

Føler ikke at lyset her er så veldig dårlig.

[attachimg=1]

post-0-13949871733894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en strengt tatt no mer en bare blitz når en tar fluebilder? Er det så viktig med lyset før bildeskuddet går?

Jeg har testa litt i det siste med nesten helt mørkt, og mye lys, og det finnes så og si ikke forskjell. Men jeg bruker to blitzer da. Kanskje det har litt å si?

Nei, blitzen er jo nok så lenge man har nok lys til å fokusere i. Men disse fotolysa her er jo billigere enn blitz. Kan jo utmerket bruke fototelt sammen med blitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Trenger en strengt tatt no mer en bare blitz når en tar fluebilder? Er det så viktig med lyset før bildeskuddet går?

Jeg har testa litt i det siste med nesten helt mørkt, og mye lys, og det finnes så og si ikke forskjell. Men jeg bruker to blitzer da. Kanskje det har litt å si?

Nei, blitzen er jo nok så lenge man har nok lys til å fokusere i. Men disse fotolysa her er jo billigere enn blitz. Kan jo utmerket bruke fototelt sammen med blitz.

Ja, slike telt sammen med blits må jo være gull.

Men da tror jeg jeg først ville testa uten å kjøpe lamper. Finnes mange alternativer til telt også da.

Har noen hvite små plater som jeg bruker til å legge mellom høytalerene når vi er ute å spiller. som beskyttelse under transport. Har tenkt litt på å lage meg et teltsak av dette og sjekke om lyset blir bra. Tror en kan forske ekstremt mye på dette med lys, så bare fantasien setter grenser.

Takker for tilbakemelding på bildet Oddbjørn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...