Gå til innhold

"Pro time(r)' i Oslo


Eivind Hagen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg så på NM i casting i høst og ble imponert hvor bra de beste kastet. Han ene jeg snakket med fortalte at når han fisket i sjøen med 7'er stang så kastet han ut 10-12 meter backing på vanlig overhåndskast... det er et helt annet 'ballgame' enn det jeg gjør...

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei,

Jeg så på NM i casting i høst og ble imponert hvor bra de beste kastet. Han ene jeg snakket med fortalte at når han fisket i sjøen med 7'er stang så kastet han ut 10-12 meter backing på vanlig overhåndskast... det er et helt annet 'ballgame' enn det jeg gjør...

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

Snakk heller med noen som kaster flueline og fortom, ikke bare backing......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg så på NM i casting i høst og ble imponert hvor bra de beste kastet. Han ene jeg snakket med fortalte at når han fisket i sjøen med 7'er stang så kastet han ut 10-12 meter backing på vanlig overhåndskast... det er et helt annet 'ballgame' enn det jeg gjør...

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

Snakk heller med noen som kaster flueline og fortom, ikke bare backing......

Konge kommentar  ;D ;D

Han JanM på forumet her driver jo noe slikt.

Har noen venner som har tatt timer hos JanM. De har bare lovord å komme med!

Dette er i all hovedsak folk med i utg.pkt. rimelig peiling på fluekasting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

Ikka akkurat pro-timer, men du kan jo ta en tur på Norges Idrettshøgskole 16. januar: http://www.castingforbundet.no/terminlister/terminlister.asp

Denne dagen holder Castingforbundet åpen kastetrening i den store hallen på Norges Idrettshøgskole. Ettersom årets første 5'ercup går neste helg (Edit: alltså 24. januar, ser denne kunne misforstås), så kommer det nok til å være mye fokus på 5'erkasting på denne treningen. Her får du muligheten til å studere stil og teknikk hos mange av de beste kasterne i østlandsområdet. Ettersom det er trening, og ikke konkurranse, så har alle som er der mye bedre tid, så det blir god tid til å prate fluekasting med mange andre likesinnede.

Jeg vet at JanM har tenkt seg dit for å trene, så du får sikkert muligheten til å prate med han og evt. avtale pro-timer senere om du ønsker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

Ikka akkurat pro-timer, men du kan jo ta en tur på Norges Idrettshøgskole 16. januar: http://www.castingforbundet.no/terminlister/terminlister.asp

Denne dagen holder Castingforbundet åpen kastetrening i den store hallen på Norges Idrettshøgskole. Ettersom årets første 5'ercup går neste helg (Edit: alltså 24. januar, ser denne kunne misforstås), så kommer det nok til å være mye fokus på 5'erkasting på denne treningen. Her får du muligheten til å studere stil og teknikk hos mange av de beste kasterne i østlandsområdet. Ettersom det er trening, og ikke konkurranse, så har alle som er der mye bedre tid, så det blir god tid til å prate fluekasting med mange andre likesinnede.

Jeg vet at JanM har tenkt seg dit for å trene, så du får sikkert muligheten til å prate med han og evt. avtale pro-timer senere om du ønsker dette.

Er det mulig for alle som vil og komme dit for og trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for alle som vil og komme dit for og trene?

Det er en åpen trening, så det er bare å komme. Sånn har det alltid pleid å være. Blir vi veldig mange, må vi stå tettere eller kaste på omgang. Det pleier som regel å være god nok plass for alle som vil kaste.

Flott. Da skal jeg stikke innom og få med meg noen tips på min rustne kasteteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har allerede nevnt ham, Jan Myhre hjalp meg veldig mye for 3 år siden. Anbefales!

Flott.. Høres meget bra ut.

Håper bare disse ringrevene ikke blir skremt av at det kan komme for mange unge masete kastere som trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe kaste-fantom er jeg så avgjort ikke  ;)

Ikke jeg heller. 20 meter er dritbra om jeg står litt utvadet i en elv. Noe lengre er det ikke noe poeng for meg å kaste, da ser jeg ikke flua likevel. Og fisker jeg nymfe, så er det bare snakke om å vippe ut et par meter... Desto nærmere en ørret tar flua, tørt som vått, desto morsommere er det!!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe kaste-fantom er jeg så avgjort ikke  ;)

Ikke jeg heller. 20 meter er dritbra om jeg står litt utvadet i en elv. Noe lengre er det ikke noe poeng for meg å kaste, da ser jeg ikke flua likevel. Og fisker jeg nymfe, så er det bare snakke om å vippe ut et par meter... Desto nærmere en ørret tar flua, tørt som vått, desto morsommere er det!!  ;)

Det er stor forskjell på å kaste 20m på plenen og utvadet til livet, ja.

Selv har jeg minst like stor glede av å snike meg så nærme en vakende fisk som mulig, slik at jeg ser alt den foretar seg, som å kroke en på lang line. Bommer som regel med tilslagene på langt hold også . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg så på NM i casting i høst og ble imponert hvor bra de beste kastet. Han ene jeg snakket med fortalte at når han fisket i sjøen med 7'er stang så kastet han ut 10-12 meter backing på vanlig overhåndskast... det er et helt annet 'ballgame' enn det jeg gjør...

Er det mulig som i golf å 'kjøpe' noen pro timer i Oslo området for å finpusse teknikken til å hevde seg i evt 5'er cup. Bør også finpusse mine vannkast ferdigheter.

http://www.rettlinje.no/ 

ellers er vel JanM som du har fått anbefalt her et like godt (og rimeligere, tror jeg) alternativ.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn der protime i golf. Sugde så det holdt, og fikk knødd ballen ut ca, 70 meter tilslutt.

Proen mente jeg hadde kjempe potensiale sa at jeg kunne bli så flink som som bare det. Syntes han var en jævla løgnhals.

Svaret ble at fritiden min allerede var okkupert av mer givende aktiviteter. Men at jeg nå var glad jeg hadde fått testet noen slag og funnet ut hvor inn i helvete vanskelig golf er.

Tror det i fluefisket vil komme flere som tilbyr protimer. Og at dette på mange måter er den rette veien å gå for en skikkelig opplæring.

Greit med et og annet kurs for nybegynneren, men ikke for detaljert finpuss.

Så var det prisen da... hva skal en protime koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde prøve og samle seg litt mer slik de gjør mange plasser. For ex her. Det kan være gull værd for mange og gøy for de flinke.

Melder en seg inn i njff eller castingforbundet så tror jeg du kan søke midler til leige av hall. Dette vet noen her, hjelp meg.

Velidig mange kunne hatt god hjelp av slikt. Og ikke minst hatt det morro sammen :) Bli kjent med nye folk og prøve stenger du alldri har fått prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder en seg inn i njff eller castingforbundet så tror jeg du kan søke midler til leige av hall. Dette vet noen her, hjelp meg.

Velidig mange kunne hatt god hjelp av slikt. Og ikke minst hatt det morro sammen :) Bli kjent med nye folk og prøve stenger du alldri har fått prøve. :)

Det varierer nok mye fra kommune til kommune. I en del kommuner vil man kunne få leie hall gratis, eller sterkt subsidiert, om man er i en klubb som er tilsluttet Norges Castingforbund. Man kan ikke bli personlig medlem i Norges Idrettsforbund, men klubben din kan bli medlem gjennom et særforbund (her: Castingforbundet). Da vil kastetreningen havne i kategorien idrett, og mange kommuner har da støtteordninger, eller gratis halleie, for disse klubbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...