Gå til innhold

Hvilken skismurning??


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ikke for å virke kjepphøy her nå, men "hjelpe- voks" er etter min mening helt unødvendig med en nøye avstemt dubbingteknikk.  ;D

Det sier du bare for å provosere ;D Man trenger selvfølgelig ikke voks men fy hvor mye greiere det er med enkelte materialer. Det er vel ingen som bruker voks på "fine & dry". Hareøre og litt grov anrtondubbing, for ikke å snakke om klippet polygarn til rakkelhane så er det meningsløst å ikke bruke noe voks!!

Uannsett dubbingteknikk. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være kjepphøy for å mene det Andrè. Jeg  er helt enig med deg jeg. Man trenger ikke voks.

Men på enkelte mønstre der jeg mener det er hensiktsmessig å dubbe dårlig - løst. Føler jeg det er bra. Jeg mener det også er fornuftig når man dubber cdc. Derfor bruker jeg det sjelden. Men når jeg førdt gjør det, bruker jeg en myk fiolett.

Spesielt bra når jeg skal dubbe noen få fibre i en dubbingløkke, og kun skal - på godt norsk - "tøtskjdubbe" et tynt underlag før jeg legger på fibrenei løkka. Da liker jeg en feit voks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke kjepphøy her nå, men "hjelpe- voks" er etter min mening helt unødvendig med en nøye avstemt dubbingteknikk.  ;D

Det sier du bare for å provosere ;D Man trenger selvfølgelig ikke voks men fy hvor mye greiere det er med enkelte materialer. Det er vel ingen som bruker voks på "fine & dry". Hareøre og litt grov anrtondubbing, for ikke å snakke om klippet polygarn til rakkelhane så er det meningsløst å ikke bruke noe voks!!

Uannsett dubbingteknikk. Ikke sant?

 ;D Jeg bruker faktisk ikke voks til noe dubbing, men en knallhard dubbingteknikk  ;D Så det er ikke for å provosere altså  ;D

Selull, CdC, dekkhår krever sin teknikk, og det gjør jo de lettdubbede sakene som Fly-Rite etc også. Fordelen med å ikke bruke voks er jo åpenbar med det at man kan lage en CdC- kropp stram eller løs og buggy med bare en teknikk, uten å søle til sakene med voks.

Touch- dubbing er jo unntaket, som Claus riktig nevner. Og her brukes BT's  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke papirklemma tilgjengelig så er det kjekt med voks når jeg skal spinne cdc, rapphøne etc.. Men med papirklemme så går det egentlig greit, selv med de svære fingrene mine :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh hehe du viste jo nettopp frem en voks som var så god i en eller annen fluetråd ;D

Jeg så det nok ;D

Ps: Ok, man trenger ikke voks ;) Men hvorfor ikke bruke det?

Hvem jeg? :o;D

Nei, voks forenkler alt egentlig, så å ikke bruke det er jo bare for å plage seg selv ;D

edit: Å dubbe SLF uten voks er et sant helv*** >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh hehe du viste jo nettopp frem en voks som var så god i en eller annen fluetråd ;D

Jeg så det nok ;D

Ja, det var jo nettopp 1) touch- dubbing og 2) BT's  ;D

Neida, det spiller da ingen rolle om det brukes voks eller ikke  :) Selvsagt.  :) Ikke er det ene noe bedre eller mer høyverdig enn det andre heller, så det så. Må bare erte dere litt når dere lager en tråd om voks. Keiserens nye klær osv  ;D

Forøvrig synes jeg SLF og selull dubbes best og penest uten voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening...så bør folk prøve både med og uten.. så får de selv finne ut hva som er best egnet for sin binding....(men det blir iallefall ikke vanskeligere med...)

Jeg laget egentlig denne tråden bare for å få noe konstruktivt å diskutere da mange tråder var ganske ampre...

Egentlig ganske spesielt at voksne mannfolk diskuterer skismurning i forbindelse med fluebinding på en tid de heller skulle "slengt seg bak kjærringræva".

Men interesant diskusjon er det faktisk blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Black Jack du tenker på nå, Ruffen  ;D Så lenge siden at du har glemt navnet og alt  ;D

;D ;D

Ja jentungen fylte nettopp 12 og jeg bor fremdeles sammen med hennes mor så det er en stund siden jeg sprang rundt med slikt i lommene :D

Hs he, det er bra å høre, Frode  ;D

Jeg har også ei datter på 6 år som betyr alt i hele verden for meg. Og hennes mor er også den jeg er mest glad i av alle og alt.

Heldige er vi som har det slik.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Black Jack du tenker på nå, Ruffen  ;D Så lenge siden at du har glemt navnet og alt  ;D

;D ;D

Ja jentungen fylte nettopp 12 og jeg bor fremdeles sammen med hennes mor så det er en stund siden jeg sprang rundt med slikt i lommene :D

Hs he, det er bra å høre, Frode  ;D

Jeg har også ei datter på 6 år som betyr alt i hele verden for meg. Og hennes mor er også den jeg er mest glad i av alle og alt.

Heldige er vi som har det slik.  :)

Det er jeg veldig enig i  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun voks når jeg dubber med kapok'en til Staffan.

Enkelte mener visst at det går an å splitte bindetråden, og det har jeg prøvd . . .

Det viste seg imidlertid at om jeg skulle greie å splitte tråden med dubbingnåla så måtte tråden ha vært 4-5 ganger tykkere enn den jeg benyttet  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett kun voks til Kapok dubbing. Den touchdubber jeg på først om jeg vil tvinne etterpå eller ikke. Swix blå funker utmerket her.

Ellers enig med André, ingen problem å dubbe hverker selull, hareøre eller de fleste andre underull/dekkhår dubbinger som finnes uten å bruke voks. Men noen ganger bruker jeg voks på klassiske fluer for å få den klassiske looken, samt at det er en nødvendighet når man binder uten bindestikke. Til det bruket er swix ubrukelig. Da trenger man en mye mindre klissete voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun voks når jeg dubber med kapok'en til Staffan.

Enkelte mener visst at det går an å splitte bindetråden, og det har jeg prøvd . . .

Det viste seg imidlertid at om jeg skulle greie å splitte tråden med dubbingnåla så måtte tråden ha vært 4-5 ganger tykkere enn den jeg benyttet  >:(

Hehe, da bør du få tak i serafil tråden, denne er tvunnet av to kordeller slik at du slipper bruke nål for å splitte den. Bare tvinne den opp og så gi litt slakk så splitter den seg selv. Staffan hadde den tidliggere, men jeg har også fått tak i den fra Grandes fluefiske. http://www.grandesfluefiske.no/Fluebinding/Materialer/traad&tinsel.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun voks når jeg dubber med kapok'en til Staffan.

Enkelte mener visst at det går an å splitte bindetråden, og det har jeg prøvd . . .

Det viste seg imidlertid at om jeg skulle greie å splitte tråden med dubbingnåla så måtte tråden ha vært 4-5 ganger tykkere enn den jeg benyttet  >:(

Hehe, da bør du få tak i serafil tråden, denne er tvunnet av to kordeller slik at du slipper bruke nål for å splitte den. Bare tvinne den opp og så gi litt slakk så splitter den seg selv. Staffan hadde den tidliggere, men jeg har også fått tak i den fra Grandes fluefiske. http://www.grandesfluefiske.no/Fluebinding/Materialer/traad&tinsel.htm

Takker  :) Kjøper fra før mye derfra . . .

Off topic, men når det gjelder trådholdere : Jeg benytter stort sett bindetråd fra benecchi, og disse spolene er bredere enn mange andres spoler.

Det resulterer i at når jeg skal bytte til en av disse smalere spolene, så blir fjæringen i trådholderne mine for slakke til at det er behagelig, siden det tydeligvis er litt minne i disse.

Har prøvd å "tvinge" fjærene tilbake til ny tilstand, uten særlig hell . . . Noen som har tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...