Gå til innhold

Hvilken skismurning??


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Må finne fiskerelaterte ting å diskutere. Derfor lurer jeg på hvilken skismurning dere bruker?

Selvfølgelig når dere dubber på fluebindetråden! Det værste jeg vet er ferdigvokset tråd. Staffan har jo snakket høyt om blå extra. Selv bruker jeg en anelse mykere voks. Fiolett swiz. Den er såpass feit, at jeg kan dandere med fingrene også. Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Etter en opplevelse i sommer hvor jeg la fiskejakka med flueboksene i bilen i strålende solskinn og 30+ grader så har jeg kutta ut voks til jeg finner et produkt som har smeltepunkt over 50 grader :) Det så ut som om jeg hadde snytt meg i boksen og rista den godt etterpå...

??? Hvor mye voks bruker du på tråden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en opplevelse i sommer hvor jeg la fiskejakka med flueboksene i bilen i strålende solskinn og 30+ grader så har jeg kutta ut voks til jeg finner et produkt som har smeltepunkt over 50 grader :) Det så ut som om jeg hadde snytt meg i boksen og rista den godt etterpå...

Det problemet har jeg aldri hatt med min fluebindervoks ! ;D

Og jeg kan love at boksene mine har fått svette i bilen. ;)

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swix Krystal VR 40 ;)

Da kan jeg binde ner til -12 blå ;D

Denne er SWIX sin Race voks og har fluor (VR-serie med fluor (ca.150,-) og V-serien for vanlige turfolk (ca. 59,-)). Men igjen - må jo ha kvalitet til fluene ;D ;D  VR-40 -4 til -12 grader på finkornet/gammel snø og noe varmere for ny/fallende snø. Vet - har akkurat vært ute en tur på ski. Brukte den. -10 og fint feste  :D

V-30. Da er du mere avansert. da tror jeg nemlig den inneholder fluorocarbon!

Nei  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

smeltepunktet på voksen v40 er ganske høyt, det er derfor man bruker metall i embalasjen, plastembalasje smelter  dersom man vil varme det til flytene. Derimot er en del harpiksboks tilsatt bivoks lav smeltepunkt.....og det er det vanlige når det gjelder boks + noe terpentin. Ja det kan bli riktig klinete!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smeltepunktet på voksen v40 er ganske høyt, det er derfor man bruker metall i embalasjen, plastembalasje smelter  dersom man vil varme det til flytene. Derimot er en del harpiksboks tilsatt bivoks lav smeltepunkt.....og det er det vanlige når det gjelder boks + noe terpentin. Ja det kan bli riktig klinete!!

Det har jeg faktisk aldri opplevd. At det skjer noe med fluene i varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme diskusjoner. Men fra spøk til revolver.. Test en mykere voks til luftig dubbing og cdc neste gang ;)  Det blir "annerledes"

Ellers synes jeg Staffan skal legge ut bilde av det nye fluebindematerialet av antron han kan levere framover på denne tråden. Etter som jeg forstår er det ikke farvet i oliven ennå. Men den berømte neglisjeklekkeren er blant annet bundet med det materialet. Den flua impregneres med lavendelolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...