Gå til innhold

FARVEL EPHEMERELLA AURIVILLI - REST IN PEACE


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Hvis jeg forsto Ketil Sand rett så er saken den at Ephemerella Aroni og Ephemerella Aurivilli nå er fastslått som en og samme art.

Derfor har man valgt å slå sammen de to og kaller den fra nå av Ephemerella Aroni.

.... og det er ikke kødd.

Uansett så ser jeg frem til at Aroni`n begynner å klekke, det blir saker det gitt  :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Entomologer suger :) For et teit navn :) Bare å kaste alle fluene i boksen nå da....

Ephemerella IRONI ??? Er det Hemsila med fler folk (aka. "måker") enn døgnfluer ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt St.hans blir det aroni fiske for min del. Aurivillii er ett tilbakelagt kapittel  :D

Hvem vet. Kanskje aroni fisket gir meg enda mere suksè enn aurivillii ??  :)

Vi må i så fall bite tennene sammen og følge utviklingen. Man går jo ikke rundt og kaller iPod`en sin for walkman heller  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Aurivilli / aroni er jo for den latininvidde vet at navnene er beskrivende (som også samisk) det hadde vært orsomt å vite hva navnene beskrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ikkje rart ironi flua til Henning fiska så bra i fjor

Faen.....Nå kom HELE hemmligheten min frem. Dere fisket med Aurevilli imitasjon, når det klekte Aroni... Jeg tenkte "MAKAN for noen surrehuer...denne hemmligheten skal jeg ha i MANGE år :D " åsså lo jeg rått inni meg. knegg knegg knegg.

Men nå er det slutt på denne morroa, og ALLE andre kommer til å få fisk. Tilbake til tegnebordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje rart ironi flua til Henning fiska så bra i fjor

Faen.....Nå kom HELE hemmligheten min frem. Dere fisket med Aurevilli imitasjon, når det klekte Aroni... Jeg tenkte "MAKAN for noen surrehuer...denne hemmligheten skal jeg ha i MANGE år :D " åsså lo jeg rått inni meg. knegg knegg knegg.

Men nå er det slutt på denne morroa, og ALLE andre kommer til å få fisk. Tilbake til tegnebordet :)

Ja nå spørs det Klompen, om du stiller like sterkt neste gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen er noe sære greier. Driver og setter navn på organismer uten å først og fremst å ta hensyn til fluefiskerne (de viktigste). Men det er vel ingen fare, det gamle og primitive insektet kommer nok til å hete aurivillii i fluefiskekretser lenge ennå. Ikke så lett med nye ting blandt oss. Fortsatt mange som holder på med bambus selv om det har kommet og gått nye materialer i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord ingen forandring for de som bruker mye enklere identifikasjonsmetoder for døgnfluer: "Oj, grønn jo!", "Næh, den var gul!", "Å dæven se på den stooore døgnflua!!".

Der har dere for å være så fisefine og bruke latinske navn! Svenskene har det mye enklere  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville nå vært synd om vi ikke skulle kunne bruke aurivillii lengre - tenk bare på alle de gode følelsene og bildene i hodet som dukker opp bare vi hører ordet "aurivillii"  :)

Der har dere for å være så fisefine og bruke latinske navn! Svenskene har det mye enklere  ;D.

Hei. Vidar Lunde prøvde seg vel med en fornoskning av latinnavnene for noen år siden, men det slo aldri an.

Husker det var en stor artikkel i et blad om dette (Villmarksliv?). Det stod også en lignende artikkel i bladet Insektsnytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Aroni høres teit ut, kunne heller kalt begge Aurivilli!

Der er vi helt enige :) Navneendringen MÅ da være et resultat av en eller flere entomologers ønske om å stikke seg frem ??

Svenskene har da for f.... ikke noe bedre navn, bare en forenkling så de skal klare å huske alle 4. Latin er universelt og det hadde vært mye bedre om ALLE brukte de latinske nabna :) Pokker heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...