Gå til innhold

I nyhetene: Canons store mann i Norge (Liodden) går over til Nikon


André_Brµn

Anbefalte innlegg

""

Where’s my Canon 1D Mark IV field review? Good question! There has been less activity on this field review site in 2010. This is due in part to hard work with my Svalbard book project, photo workshops and expeditions. I have also had more problems than expected in getting a Canon 1D Mark IV camera for some serious field testing. For some reason I have not been given priority and the result has been only 3 days in the field with the camera. This is much too short a time to give you a field review especially regarding AF in different situations.

To be honest, the Canon 1D Mark IV seems to be not that impressive compared to the Canon 7D I already had. Four weeks ago I needed a fast camera for some action shots of the fast flying hawk owl. I couldn´t get a 1D Mark IV camera, and I was so frustrated that I called Nikon and asked them if I could borrow the new Nikon D3S camera. No problem! In the kit bags were also the Nikon D3X and different lenses: 14-24/2.8, 70-200/2.8 II, 300/2.8, 400/2.8, 500/4 and 600/4.

Almost immediately I canceled my cooperation with Canon as a “Canon Master”. I had never used Nikon D3 cameras before, but after only one hour I got extremely satisfying results, and after two hour I was convinced! Especially the D3S; it was extremely fast and precise, and the image quality even at ISO 2500 at sunset really shocked me.

The following weeks I did more field tests with fast moving birds, high ISO shooting and difficult light conditions. After 5000 exposures I was so happy with the image quality, sharpness and colors of my pictures from Nikon D3S and Nikon D3X, that I decided to sell all my Canon gear. This was a shocking decision for me, Canon and my photo colleagues. I´m 100% sure that this was the right decision. Image quality for me is very important, and I don´t see any reason why I shouldn´t use the best equipment available.

The photographer is still the most important part of creating a photograph, but I also appreciate good equipment. I have always loved to shoot with full frame cameras like the Canon 1DS and 5D cameras. I was very disappointed when Canon was still using the 1.3 crop factor in its new 1D Mark IV. I’ve been waiting for the 1DS Mark IV, but 2 weeks ago I suddenly discovered that this camera already existed as the Nikon D3X. The Nikon D3X has almost everything that I have been waiting for as an upgrade for my old 1DS Mark III. So now I’m already shooting with my “1DS Mark IV”. A week ago I also accepted an offer from Nikon to become a Nikon Ambassador. It is strange to shift so fast from Canon to Nikon, but when I decided to sell my Canon gear it was normal to partner with Nikon.

I´m now very happy to be on the Nikon team, and with in my opinion the best camera equipment on the market. So what happens now? First of all, I will do no more Canon field reviews, and I will delete all Canon field reviews from this site. I will soon redirect this site to nikonfieldreviews.com where I will do both Nikon field tests and articles about photography (not only gear). I will still focus on image quality and how equipment functions and handles in the field. Secondly, I will cooperate with my good friend and photographer Roy Mangersnes when building up the new nikonfieldreviews.com. I will also focus more on getting support from sponsors etc. so it’s possible to publish field reviews more often. Finally, I want to thank all of you loyal readers for your interest in my field tests, and I hope at least that some of you will follow me over to the new site. All the best! OJL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Bjellesauer er sikkert viktig, og Liodden er dyktig ingen tvil om det. 

Men hele grunnen til merkeskifte kommer neppe frem i media. Rammevilkår etc etc

For meg som knapt amatør betyr det egentlig ikke ett kvidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel...

Han snakker om at 1D MK4 ikke virker like rå som 7D. Da basert på at han ikke engang har fått testet kameraet (jeg vet han prøvde en fabrikkbegrenset demomodell for en tid siden, og skrøt det opp i skyene...men nå har pipen tydeligvis fått en annen lyd).

Jeg har selv nettopp byttet fra Nikon til Canon, og da fra Nikon D3 til Canon 1D MK4. Det er ingen tvil om at det blant annet er ISO-forbedringer fra D3 til D3s, men utenom det så knuser 1D mitt gamle D3 på alle måter. Crop-faktoren på 1D har for en naturfotograf som Liodden ingenting annet enn fordeler med tanke på brennvidde...! Og tar man i tillegg i betraktning den ISO-følsomhet og bildekvalitet som CMOS-brikken til 1D innbefatter, så er det fint lite negativt å si om 1D sammenliknet med D3s.

En Canon-ambassadør skifter beite og blir Nikon-ambassadør. Fair enough. Men å skrive et innlegg av det kaliberet som du her siterer André, blir for meg på grensen til idiotisk. Liodden mistet herved samtlige stjerner hos meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert viktig for de som tror at merke på kameraet betyr noe for selve resultatet. Hehe..

PC vs Mac? I denne sammenhengen er vel Canon og Nikon PC og merker som Hasselblad og Leica MAC (totalt for nerder).

Mener du merket ikke har noe å si???!!!!?????!!!!

HOLGA FOREVER!

Jissess... googla på den.. fikk opp ting som ser like gamle ut so den samuraifilmen på nrk2 nå... gjeeesp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Canon-ambassadør skifter beite og blir Nikon-ambassadør. Fair enough. Men å skrive et innlegg av det kaliberet som du her siterer André, blir for meg på grensen til idiotisk. Liodden mistet herved samtlige stjerner hos meg... :P

He he, ja Liodden har moderert seg noe nå  ;D

På sin side skriver han nå: "I have removed the reasons why I left Canon, due to many negative feedbacks. I don´t want to say anything bad about Canon."  http://canonfieldreviews.com/

Sikkert viktig for de som tror at merke på kameraet betyr noe for selve resultatet. Hehe..

PC vs Mac? I denne sammenhengen er vel Canon og Nikon PC og merker som Hasselblad og Leica MAC (totalt for nerder).

EDIT: Til dere andre surrehuer her ;D Diskuter for guds skyld nå ikke Canon vs Nikon... Det var selve det at han gikk ut slik han gjorde som var det morsomme her da...  ;) (Ikke det uinteressante at hver enkelt fotograf har sine meninger om utstyr, akkurat som hver enkelt fluefisker har sine meninger om stenger fluer etc... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser helt klart jeg skulle kjøpt canon i stedet for nikon. Pga alle jeg kjenner som er dyktige på foto har canon.

Hadde vært lettere å få hjelp da.........

Får du en som har litt peiling på digital foto generelt til å sette seg ned litt med deg så tar det sikkert ikke lang tid før han

finner ut av det viktigste og kan forklare deg. Innstillingene på et kamera pleier ikke være så rocket science. Det som tar tid å lære er hvilke instillinger en bør bruke når, og da har det ingen betydning om det er Nikon eller Canon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart jeg skulle kjøpt canon i stedet for nikon. Pga alle jeg kjenner som er dyktige på foto har canon.

Hadde vært lettere å få hjelp da.........

Får du en som har litt peiling på digital foto generelt til å sette seg ned litt med deg så tar det sikkert ikke lang tid før han

finner ut av det viktigste og kan forklare deg. Innstillingene på et kamera pleier ikke være så rocket science. Det som tar tid å lære er hvilke instillinger en bør bruke når, og da har det ingen betydning om det er Nikon eller Canon.

Det er så men det hadde vært mye lettere og spørre "hva faen er den dingsen der" osv...

Tviler på jeg blir noe flink fotograf samma faen hva jeg hadde kjøpt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...