Gå til innhold

Ansvar.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Lars, det er mulig det ligger noe mellom linjene i denne tråden som jeg ikke forstår, men ut fra min (i forhold til mange her inne, riktignok svært beskjedne) erfaring, er jeg usikker på om det er fluefiskere som utgjør noen stor trussel på ørretbestandene rundt om i landet.

Har brukt noen helger og uker i år i "gode" fiskeområder, og de eneste stedene jeg ser andre fluefiskere er der elver krysser asfaltvei, hvor jeg selv ikke fisker. Har stoppet noe ganger for å observere dem (f.eks. brua over Sømåa, langs Glomma og Tufsinga), men har til gode å se noen få fisk. Var som nevnt i annen tråd 2 dager i Vangrøfta, uten å se noe annet menneske ved elva. Men forstår at bynære elver som Hunnselva kan få juling. Men er det fluefiskere som synder mest?

Mer enn filmer, tror jeg at de lokale "markedsføringstiltak" skaper eventuelt press. Eks. Jølstra - der jeg selv tidlig på 90-tallet leide en guide som gjorde meg kjent med et antall "super-spot'er".  Jeg bruker disse stort sett noen dager hvert år, og med et unntak ser jeg aldri folk. Unntaket er et pent opparbeidet område med gapahuker og vei fram. Pleier å være der i blant når kona og jeg er på tur - er pent og enkelt for henne å kaste der. Problemet der er imidlertid aldri fluefiskere, men ofte markfiskere. Var der 2 dager i år, og opplevde typiske situasjoner:

dag 1: Ingen der når vi kom. bra med vak, og klekking av gulgrønne døgniser str 14-16. Vi bruker god tid på å rigge. Etter en stund, før vi begynner å fiske, kommer 2 fluefiskere - en erfaren og en nybegynner. Høflige, spør om det er greit at de fisker her. Jada. Den erfarne setter seg ned med oss og drikker kaffe og prater. Den uerfarne vasser ut og tar stand nettopp der fisken står, og begynner å piske opp vannet rundt seg. Erfaren kar smiler bedrevitende og drikker mer kaffe. Uerfaren banner og pisker vider, og gir seg etter et kvarter. Dårlig elv, ingen fisk, sier han når han kommer opp til oss. Erfaren kar tømmer kaffekopp og tar med uerfaren og går. Smilende. I timen etter kroker vi 5-6 std-jølstra-size pinner på tørt i vak, 2 tok der uerfaren sto. De slippes seff ut og kan fiskes på av andre.

dag 2 - samme sted: Ingen vak eller klekking. Rigga nymfe og klekkere, og godstolen. Kona kastet litt, mens jeg ventet på vak. Plutselig kommer en tropp i vadere (7 markfiskere), nikket reservert og slår seg til rundt oss, rigger kjapt blylodd og mark og tar oppstilling, den nærmeste 5-6 meter på siden av kona. Hun trasket oppgitt ut av elva. Jeg håpet hun ville fortsette og kaste, og kanskje kroke en av dem, men hun er for snill til sånt. Vi ble sittende og kikke på sirkuset en stund, og talte 8 småpinner - kanskje 200 g - som alle havnet i en Rema-pose under beundrende jubel fra de øvrige markfiskerne. Det morsomme var at en av dem kom bort, litt hoverende, og kan ikke forstå hvorfor vi har med fluestenger. Jeg får ikke lov av kona å svare, men spør hvordan de hadde funnet fram til stedet. Det hadde de sett på et oppslag på campingplassen. 

Episodene ovenfor er typiske, opplever ofte tilsvarende, også andre steder enn Jølstra. Men på tross av at markfiskerne tok ut et antall småpinner, tror jeg likevel ikke at det utgjør noe trussel på den elva.

Tjuvfiskere har jeg ingen erfaring med, men strider mot alt som fiske er for meg og andre jeg kjenner. Fiske i smug og være redd for å bli tatt? Driver voksne folk med sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lars, det er mulig det ligger noe mellom linjene i denne tråden som jeg ikke forstår, men ut fra min (i forhold til mange her inne, riktignok svært beskjedne) erfaring, er jeg usikker på om det er fluefiskere som utgjør noen stor trussel på ørretbestandene rundt om i landet.

Neida, jeg kjenner ingen fluefiskere som ville være noen trussel mot ørretbestanden noe sted.

Men vi er forskjellige vi fluefiskere også : Noen syntes det er ok å treffe likesinnede langs elva, mens andre regner turen som ødelagt om de skulle se andre fiskere der de er, enten de er flue eller markfiskere.

Det er fort gjort å tro man har funnet ei perle som "ingen andre vet om", om man finner ei lita elv eller et vann, og ikke ser andre mennesker der de første årene man besøker stedet. Men dette beror som regel på tilfeldigheter, og plutselig en dag treffer man flere andre fiskere der. Dette kan like gjerne være fiskere som har brukt mer tid her enn deg.

Det finnes desverre neppe noen vann/elver i norge som er "super-bra", og som man har helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av oss her inne kaster nok stein i glasshus om vi velger å "skylde" div filmteam for at det det blir folkevandring til godplassene våre.

Jeg tror fiskerapporter og annen info gjennom fora som dette bidrar i vel så stor grad  ;)

I dag trenger man ikke gamble på gode klekkinger/forhold dit man skal heller ; det er bare å sende en pm, eller sjekke rapporter fra andre som nylig har vært der.

Så alt i alt tror jeg internet er hovedårsaken til at folk klumper seg sammen enkelte steder.

Når det gjelder å finne egne plasser så er jo nettsider som Norge i bilder suverene, men man bør jo ha en viss formening om hvor, og hva man er ute etter.

For min del begynner det kanskje med at jeg kjører forbi vakre områder på vei til et annet sted. Da merker jeg meg dette, og sjekker området nærmere på Norge i bilder når jeg kommer hjem.

Man er nok passe naiv om man tror man er helt alene om "godsakene", uansett hvor man måtte finne dem, men det viktige er hvilke type andre fiskere som vet om stedet.

Mataukfiskere, som kverker de store og kaster ut igjen de små, og som ikke eier måtehold, er neppe noe man vil dele sine hemmeligheter med.

Denne tråden handlet ikke om å gi noen skylda. Den handlet om ansvar. Jeg  står fremdeles på at alle som eksponerer et fiskeområde har et ansvar. Også de som filmer. Det er ikke det samme å ha ansvar og ha skylden for noe. Å ta ansvar er å oppføre seg et sted slik at det ikke tar skade etter at noen har besøkt det. Det gjelder både overfisking og forsøpling. Man kan dele ut skyld i hytt og gevær. Det er ikke skylden til noen filmmakere at andre folk kakker mye fisk etterpå. Det er heller ikke grunneieren sin skyld. Det er ikke han som tar ut en fisk til en bedre middag sin skyld. Det er heller ikke den lokale fiskeren med mark sin skyld. Men alle ovennvnte har et ansvar. Mest ansvar mener jeg likevel de har dem som overeksponerer området slik at det blir unormalt mye besøkt etterpå. Det kan være en film. Det kan være skrytebilder på ffs med beskrivelse hvor det er. Det kan være fiskeblader. Det kan være grunneiere som ønsker større fortjeneste. Det kan være fluefiskere som ønsker å profilere seg selv, eller tjene penger på guiding og kurser.

Ansvaret her kan forvaltes slik at steder hemmeligholdes. For eks som i fjellfilmen til Rødbergshagen. Eller at eksponerte elver innfører strenge regler, slik som i Hemsila. Eller at vi diskuterer fisketaktikk og opplevelser istedet for å sende PM`er og detaljer om hvilken stein fisken står bak på denne siden.

Å dele en flott fiskeplass med noen er vel noe av den flotteste vennetjenesten man kan gjøre med noen. Det er bare det at ikke alle er venner på det åpne nett. På skolen der jeg undervises kalles dette nettvett pg er noe barna undervises i, da de kan få problemer ved å ikke håndtere det rett (Håper at dere skjønner at den siste flåsete setningen bare var fo å erte litt ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Alle har et ansvar, men som ellers i samfunnet må vi ha regler og noen til å passe på. Ellers vil det alltid være noen "idioter" som driter i alt og alle og gjør som de vil.

Internett er dessverre den største trusselen mot ubeskyttede steder med storfisk. Og sammen med videoer er det rene skjære dynamitten. Eksempelvis kan man jo filosofere litt over hvor lett det er for en som driter i alle andre enn seg selv å lese på siden her. Han trenger ikke engang å melde seg inn i forumet for å hente de opplysninger han trenger. Men er han riktig smart så gjør han det og opptrer som en hyggelig kar dersom han vil vite litt utenom det vanlige. Er han medlem så får han se alle bildene også. Dessuten trenger han ikke engang å eie fluefiskeutstyr i det hele tatt for å være medlem. Men han kan jo late som han er en nybegynner. Da trår jo alle velmenende til og kappes om å hjelpe stakkarn. PM med noen tips om godsteder osv. For en nybegynner er jo ikke akkurat noen trussel. Så hjelp får han. Og så finnes det jammen flere forum også. Og alle sammen har bare noen få aktive skribenter og en haug med lesere...

Jeg har selv sett folk som peker på diverse naturpunkter og diskuterer vinkelene etter tydeligvis å ha sett stedet på dvd. De diskuterer og finner frem til akkurat spotten der man ikke ryker fisk eller kaster oppstrøms i en liten kanal. Ja DVD og internett er faktisk så kraftig påvirkende at flere av dem fisker akkurat der selv om vannstanden er for liten og ingen vak vil ses der før elva stiger med en halvmeter igjen. Troen er så kraftig at flere faktisk ikke engang ser andre steder. Og akkurat det er jo kanskje like greit.

Å for eksempel skylde på egen markedsføring fra Hemsedal sin side er vel drøyt da ingen dyr markedsføring kan måle seg med effekten av den reklamen som gratis holdes igang her på siden. Og diskuterer man Vangrøfta, Tisleia, Tya, Rena eller hva man vil så skjer akkurat det samme. Prøv dette: Skriv en rapport fra en filleelv som knapt inneholder fisk over 200g og fortell om fisk fra 1,5kg til 2+kg og legg ut i det vide og det brede om hvor kanon fisket var nå i helga. Beskriv hvor og bruk bilder av fisk fra et helt annet sted. Legg også til at det glatt kan konkurrere med Hemsil og koster kun 60,- pr døgn. Dessuten er det ingen restriksjoner. Da skal du få se hvor mye nettet kan påvirke. Helga etter er det garrantert en del mer folk en vanlig. Og ikke bare fluefiskere. Merkelig egentlig da det ble skrevet i et fluefiskeforum.

Så vi som aktivt bruker dette forumet bør nok være de første til å ta ansvar. Å ikke gjøre det vil være hyklersk dersom man klager på invadering av "godplassene".

At fluefiskere alene ikke er farlige for et vassdrag er nok en sannhet med modifikasjoner. Hemsil var nesten brakk etter invasjonen av fluefiskere på 80/90-tallet. Enkelte steder har først nå fått tilbake noe av den opprinnelige stammen. Og reiser "feil" fiskere på "riktig" sted til "riktig" tid så kan en elv raskt bli ødelagt. Jeg vil faktisk påstå at det finnes folk som er såpass gode at vi alle skal være glade for at de har vett i skallen. "Dessverre" er det flere og flere som blir like gode (bla. gjennom masse tips her) og jo flere gode jo større er sjansen for at ikke alle har like godt vett.

Men send en armada med meitefiskere som virkelig kan sitt fiske på et sårbart sted. Da bør du håpe at de har vett også. For de kan under gode forhold være enda mer effektive. Faktisk mye mer. Og det skulle ikke forundre meg om de både kan lese på nett og se på DVD de også.

Derfor mener jeg vi trenger å røske opp i den norske måten å forvalte vassdrag på. Vi er i 2010 nå. Alt må kartlegges, få regler og ivaretas på en helt annen måte. Det er like viktig å gjøre noe med "overbefolkede" vann som det er å beskytte storfiskvann da de også kan bli bra. Vi må forstå at vi ikke kan få det bedre uten å betale for det og vi må forstå at vi ikke kan få det bedre ved å hemmeligholde mulighetene. Men vi trenger politikere med vett og baller nok og da kan vi bare glemme det dessverre. Slike politikere finnes ikke. Ansvaret er altså vårt. Som vanlig...

Dette er hva jeg tror og mener, men det behøver selvsagt ikke være korrekt av den grunn. Dessuten kan DVD's og nettet også bidra til å "redde" elver dersom det brukes på riktig måte. Så lenge vi ikke er naive og tror alle er snille og ikke gjør noe som kan ødelegge naturen eller for de som kommer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg av Erik, men jeg er nok av den oppfatning at vi på mange områder er utenfor det som bør være politikkens områder. Vi er tross alt en sær interessegruppe som ønsker oss stor brunørret for forlystelsens skyld. En temmelig egoistisk interesse. Å sørge for gode fiskevann og forvaltning mener jeg det er grunneiere, foreninger og ildsjeler som må stå for - gjerne i samarbeid med lokale myndigheter. I Bærum har eksempelvis kommunen samarbeidet med Vestre Bærum Sportsfiskere om Sandvikavassdraget, og det finnes mange slike eksempler rundt omkring. Disse interessene må jobbe på både i forhold til lokale forvaltningstiltak, regler osv, og i forhold til press på beslutninger som berører elver og vann, slik som kraftutbygging, kraftreguleringer, veier, annen byggeaktivitet m.v.  Det vi hadde trengt var en samlende interesseorganisasjon som hadde fokus på å gjøre sporstfisket mer attraktivt ved å gjøre norske elver og fiskevann bedre mht bestand og størrelse. Det er noe ganske annet enn å dra med et lass unger ut på isen en vinterdag for å slakte sjøørret. Fiskeglede er viktig å så i ung alder, men det samme er oppgjøret med sanke&samle&slakte-kulturen som henger så igjen i nordmenn. Jeg føler at jeg bidrar nesten hver eneste dag, når jeg må forklare hvorfor jeg slipper ut igjen så mye fisk - av det lille jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg av Erik, men jeg er nok av den oppfatning at vi på mange områder er utenfor det som bør være politikkens områder. Vi er tross alt en sær interessegruppe som ønsker oss stor brunørret for forlystelsens skyld. En temmelig egoistisk interesse. Å sørge for gode fiskevann og forvaltning mener jeg det er grunneiere, foreninger og ildsjeler som må stå for - gjerne i samarbeid med lokale myndigheter. I Bærum har eksempelvis kommunen samarbeidet med Vestre Bærum Sportsfiskere om Sandvikavassdraget, og det finnes mange slike eksempler rundt omkring. Disse interessene må jobbe på både i forhold til lokale forvaltningstiltak, regler osv, og i forhold til press på beslutninger som berører elver og vann, slik som kraftutbygging, kraftreguleringer, veier, annen byggeaktivitet m.v.  Det vi hadde trengt var en samlende interesseorganisasjon som hadde fokus på å gjøre sporstfisket mer attraktivt ved å gjøre norske elver og fiskevann bedre mht bestand og størrelse. Det er noe ganske annet enn å dra med et lass unger ut på isen en vinterdag for å slakte sjøørret. Fiskeglede er viktig å så i ung alder, men det samme er oppgjøret med sanke&samle&slakte-kulturen som henger så igjen i nordmenn. Jeg føler at jeg bidrar nesten hver eneste dag, når jeg må forklare hvorfor jeg slipper ut igjen så mye fisk - av det lille jeg får.

Hva venter du på? Du er jo den fødte org,leder. Start en org og vi henger oss på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt innlegg, Erik!

Jeg tror du har rett, det beste ville vært om all info var tilgjengelig for alle. Hadde man i tillegg hatt en kunnskapsbasert, lokalt tilpasset forvaltning av våre vassdrag - tynningsfiske der det trengs, fredning av stor fisk der det trengs, vinduuttak osv - ville Norge kunne bli et enda bedre sportsfiskeland, og fiskerne ville antagelig spre seg mye mer enn tilfellet er idag.

Dessverre er det langt frem dit. Veldig langt. Sånn som det er nå, er det ikke noen god idé å offentliggjøre bra fiskeplasser, spesielt ikke i mer tettbygde strøk.

I tillegg finns det faktisk fortsatt en god del mennesker som sleper på grovmaskede garn i fjellet, tro det eller ei, ihvertfall i Nord-Norge. Jeg har selv dratt opp et "torskegarn" fra et av mine hemmeligste steder, et nydelig, lite storrøyevann i et kalkrikt område. Vannet byr på fantastisk sightfiske, der storrøya beiter nymfer og marflo over lys sandbunn. Garnet hadde stått og fisket et par år for seg selv etter at eierne tydeligvis hadde glemt å ta det med seg. I garnet stod det storrøye fra 1-5 kg i alle stadier av forråtnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange eksempler her som er triste å høre om. Det er ingen tvil om intensjonen vår, og hvordan de aller fleste fluefiskerne vil ha det, men nå er vi vel også en litt særegen gruppe, vil jeg tro. Jeg tror mye av matauk og lignende har med holdninger å gjøre. Bare for å forklare kort; I min familie har det vært standard å ta opp all fisk som går ann å spise, for deretter å fryse ned denne fisken for bruk igjennom vinteren. Bestefaren min tar vel alene opp ca 50-60 ørreter i løpet av en sesong, og med slike tradisjoner har man et problem i fremtiden - tenk om alle som fisket tok med seg 60 ørreter hver sesong, da hadde det ikke vært mye igjen.

Jeg tror løsningen på dette problemet vil løse seg gradvis, med mer kommersialisering av fisket, samt bedre opplyste fiskere. Så sant fisken ikke tar stor skade av C&R, så tror jeg vi ørretfiskere som ikke er så bortskjemte, vil kunne skåne naturen og ta vare på de ressursene vi har. Den eldre generasjonen var oppvokst med mye mere fisk, og tok mat deretter. Det finnes selvfølgelig C&R-fiskere blant den eldre generasjonen også, men jeg vil tro andelen er større blant de litt yngre fiskerne.. Regler, oppsyn, opplæring og opplysning tror jeg er de fire viktigste stikkordene i denne saken.

Også må jeg legge til en ting.. Selvom jeg nødvendigvis ikke har så mye å bidra med i denne tråden, synes jeg det er vanvittig artig og lærerikt å følge med på slike tråder som det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller meg jo for mataukfisker, men jeg tar ikke mer enn at jeg har en 10 - 12 middager med selvfisket fisk, og da hovedsakelig harr. Dessuten, som jeg har skrevet flere ganger her på forumet, storfisken kan få gå i fred for meg. Mitt fiske foregår hovedskelig i Glomma, og foreløpig tåler den et uttak av en del fisk, men også jeg har sett at størrelsen på fisken i det området jeg fisker har gått ned.

Nå er det vel ikke så mange årene til jeg kan drive med denne hobbyen, de som vet min alder forstår nok det. Balansen er blitt adskillig dårligere i løpet av vinteren, og til dags dato har jeg fisket bare to ganger, nok til at kona og jeg har spist en middag med selvfisket fisk. Derfor håper jeg at dere C&R fiskere kan se litt mellom fingrene med at jeg tar opp noen fisker i løpet av sommeren. Mitt syn på deres fiske harmonerer med deres, men jeg driver jo ikke noe hetsing av dere for det.

Har forresten tenkt meg opp og prøve å få en middag til uka, om jeg lykkes får tiden vise. Hovedsaken er at jeg kan slappe av, og ha en liten aha-opplevelse i tilfelle det biter.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du tolket innlegget mitt som at jeg forsøkte å henge ut noen, Magne, for det var virkelig ikke intensjonen. Ville heller bare poengtere at jeg tror ting vil regulere seg selv, ettersom det blir mindre fisk, og sportfiskerne mer opptatte av å kunne fiske isteden for å spise. Selvfølgelig skal du få lov å ta opp fisk til middag, slik du alltid har gjort, og det er ikke hensikten min at du skal forandre på hva du gjør. Jeg synes det er helt greit og forståelig. Du har jo levd et liv hvor du har kunne tatt opp omtrent så mye fisk du ville, og da blir det noe helt annet.

Unge i dag spiser ikke like mye fisk som tidligere, og tilgangen på annen mat gjør at den er mer aktuell nå, enn hva det var før. Jeg ser iallefall det på meg selv. Jeg liker en god fiskemiddag hvis den er tilbredt godt, og når de som lager den vet hva de gjør, men den kompetansen har jeg desverre ikke selv. Det hender jeg tar opp et par fisk til bestemoren min, slik at de skal få seg en fiskemiddag. Hvis ikke, så slipper jeg ut igjen all fisk, med mindre hensikten er å tynne ut bestanden for å oppnå større snittstørrelse da, selvfølgelig.

Ellers vil jeg legge til at jeg håper du har mange år igjen med fiske, Magne. Det er en virkelig flott hobby, og kan også bidra til bedre helse og fysikk for dere som er litt oppi årene. Lykke til med fisketuren til uka, håper du får fisk nok til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Vel, det er nok litt avhengig av tilgjenglighet og fiskepress. I en elv som Tisleia mener jeg at at all fisk over 500 gram bør slippes ut. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir lengre mellom de også for hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Vel, det er nok litt avhengig av tilgjenglighet og fiskepress. I en elv som Tisleia mener jeg at at all fisk over 500 gram bør slippes ut. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir lengre mellom de også for hvert eneste år.

Helt klart JB, utfallet må tilpasses det enkelte vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Vel, det er nok litt avhengig av tilgjenglighet og fiskepress. I en elv som Tisleia mener jeg at at all fisk over 500 gram bør slippes ut. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir lengre mellom de også for hvert eneste år.

Er vel litt det jeg skriver. I elver og vann med mye fiskepress bør man sette ut alt (med mindre det er for mye småfisk slik at denne bør tas ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et grelt eksempel på det motsatte: I fjor var en kompis og jeg i en liten elvestubb som huser noe fin fisk. Stedet er ikke mye besøkt, men folk vet om det så det dukker opp noen i ny og ne og da spesielt slukfiskere. Denne ene dagen dukket det plutselig opp 4 gutter med haspel og spinnere og begynte dengingen sin på kryss og tvers og rett mot oss. Vi forbannet situasjonen og trakk på land for å avvente. Etter en lang stund uten hell ga de seg og trakk vekk fra elva. Vi pustet lettet ut, men fikk øye på to fiskere til på veg oppover i en kano. De la til på motsatt bredd og dro fram fluestenger. Det var da enda godt at de var fluefiskere tenkte vi, men der tok vi skammelig feil gitt! Etter en liten kasteøkt, kroket den ene en fin fisk rundt 2 kilo. Dette var en fisk vi hadde hatt på tidligere og satt tilbake igjen på samme plass 3 dager tidligere. Fisken hørte helt klart inn i kategorien "stamfisk". Etter en fin kamp, så vi plutselig at gutta ikke hadde håv med...vel,vel..det går vel greit allikevel tenkte vi. Til vår store skuffelse ble fisken "tauet" mot land og sparket innover grusen. Nakken knakk og den ble hengt opp i et tre som fluemat i sola. Der ble den også hengende i flere timer som tørrfisk. Så forsvant de oppstrøms. Etter 2 timer kom de tilbake med en pinne hvor det hang 5-6 ørret mellom 1 og 1,5kg! Gutta hadde slaktet kun store fisker og dette er en fjellelv med begrenset antall store fisker. Det er kun på høsten at det trekker opp større fisk fra et vann, men det er for å gyte. Vi tar ALDRI livet av de store fiskene i dette området, men disse brydde seg fint lite... >:(  Vi ropte over til dem:" Hvorfor drepte dere alle de store?"  De svarte: "det er ikke noe problem for det er så mange store i elva nå"... Faan da har du IKKE skjønt det!!

Dessuten er elva full av fisk mellom 200-400g hvis det var mat de var ute etter. Man må analysere forholdene og justere fisket etter lokale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen gutter! Tidlig pån!

Spørs hvor mange sluk og markfiskere som er inne på fluefiskesiden.no?

Ser Tørrfluelandet 123 og følger med bloggen til jazzgitaristen med såpass innlevelse at det er en fare for bestanden?

Garn eller en donaldfisker kan være en frelse for overbefolkede vann, og dem er det mange av.

I tillegg kan godt en kilosfisk være snittstørrelsen og derfor også relevant matfisk for en bevisst sportsfisker i enkelte vassdrag.

Andre plasser.... lengere sør.... er en fisk på 500 gram en storing og må tas vare på i form av CR.

Altså store variasjoner.

Tror faktisk at vi fluefiskere er en elite. At vi er de sportsfiskerne som har tatt gradene og som faktisk må ta ansvar.

Påstår faktisk at vi er de som raskest ser hva vannet vi er ved, er godt for, og tar grep ut i fra det.

Tar andre hensyn i tillegg til bare fisket.Oppretter bålplasser som om mulig vaskes bort ved vårflommen eller bruker allerede eksisterende plasser, hugger ikke ned trær, plukker søppel, bruker stier om mulig, osv.....

Det er vi som må påvirke grunneiere, politikere og andre brukere av naturen.

Ikke Donaldgutta som mangler oppdragelse.

Tror og håper at garnvandalene er en utdødende rase. Men selvfølgelig ikke ta det for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uttaket" skulle det være, ikke "utfallet";) Skriver på iPhone, og det er litt knøvlete på dette forumet, derfor alle språkblomstene... På tide med en app?

Uansett, mitt poeng var at uttaket må tilpasses det enkelte vassdrag. Noen steder tåler mye uttak, andre steder tåler svært lite. F.eks er det jo stor forskjell på hvor mye uttak en liten fjellelv uten innsjøer og en elvestubb mellom to store, grunne og produktive innsjøer tåler.

Fiskepresset er jo en annen viktig faktor. I en del vanskelig tilgjengelige fjellvann jeg frekventerer er det lite eller ikke noe fiskepress. Andre steder er det svært høyt fiskepress.

Produktiviteten varierer jo også svært mye. Mange vann på f. eks Laksefjordvidda voldtas systematisk, men er igjen fulle av storfisk hvis de får være i fred for stormaskede garn noen år.

I Nord-Norge er det vanligste problemet for øvrig overbefolkning av ørret pga for gode gytemuligheter og fravær av større predatorer som feks gjedde.

Så utover at man må bruke hodet og vise måtehold synes jeg det blir svært vanskelig å uttale seg generelt dette. Forvaltningen må tilpasses det enkelte vassdrag og må være dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diskuteres stadig om plasser som har hardt fiskepress etter filmer. Har de som lager filmer noe ansvar for dette?

Eller er det kun fiskerene som reker dit i håp om å få oppleve et fint fiske som ikke eier vett når det blir hardt press?

Ikke alle har muligheten til å ha "hemmelige elver" med flust av storfisk i. Jeg skjønner godt folk valfarter til plasser som er vist frem på skjermen. Jeg er sikkert både umoralsk og dum som skjønner det, men men.

Det var et meget bra point.

Etter som jeg har både skrevet artikler, lagd film og har nær familie som har jobbet med fiske rep. (foto etc.) i år tider. Har vi alltid spurt oss om en ting når vi skriver eller lager film "Tåler dette stedet større fiskepress". Hvis nei loggfører vi ikke området. Det jeg mener er at vi ikke røper områder. Det som jeg ser er at teknologien blir bedre og bedre, derfor er det enklere å finne plassene man fisker i.

Til slutt, men man må ta et ansvar i forhold til det enkle punktet... Tåler vannområdet høgere press. Er det fiskeregler som fanger opp større fiskepress!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig eksempel du kom med der Fisking1! Som et eksempel fra i fjor. Så var vi fire mann på Finnmarksvidda i en drøy uke. Og vi tok ca. to kilo fisk hver dag til mat. Resten gikk ut igjen.

Så hvordan de to utskuddene skulle nyttigjøre seg av 5-6 storinger er for meg en gåte.....

Det er kanskje fristende å filme allerede hardt fiskede vassdrag istedet for å vise fram sine innerste hemmeligheter.

Prøver sjøl konsekvent ikke å jage rykter, men heller skape dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier, Fishking1! Dessverre finns det en god del sånne folk.

Godt eksempel, Tørrbjørn.

For meg er det å spise kvalitetsfisk en stor nytelse og en selvfølgelig del av en skikkelig fjelltur. Å ta mer enn man trenger til middag er selvsagt helt uaktuelt.

Andre steder tar jeg ikke ut fisk i det hele tatt, men jeg fisker skjelden på steder som ikke tåler at man tar en matfisk. Da drar jeg heller til andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer enn nok matfisk til alle som ønsker å ha egenfisket ørret på middagsbordet bare man bruker de riktige plassene til dette og tar ut den riktige fisken. Slipp ut fisk over kiloet og slipp ut alt i elver og vann som har stort fiskepress. Det er helt utrolig hvor mye matfisk et lite fjellvann kan produsere om man ikke overfisker det og ikke tar ut de største gytefiskene.

Vel, det er nok litt avhengig av tilgjenglighet og fiskepress. I en elv som Tisleia mener jeg at at all fisk over 500 gram bør slippes ut. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir lengre mellom de også for hvert eneste år.

Er vel litt det jeg skriver. I elver og vann med mye fiskepress bør man sette ut alt (med mindre det er for mye småfisk slik at denne bør tas ut).

Kan ikke få med meg alt så tidlig på morgenen. Da er vi enig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er mer nyansert enn hva jeg skriver her, da det alltid er en klar fordel med kvalitative undersøkelser som grunnlag for en forvaltningsstrategi.

Vil du bevare fisket slik som det er, kan du ha full C&R(selvfølgelig kan det tåle et begrenset uttak, men...).

Vil du gjøre fisket bedre og få mer stor fisk i elva eller vannet, bør du ta ut små fisk og alltid sette ut det du anser som litt større fisk.

Vil du gjøre fisket dårligere, bør du ta ut stor fisk og sette ut igjen små fisk(veldig mange gjennomfører denne praksisen).

Alt dette er grovt sagt, men det er ikke så veldig mye mer avansert enn dette. Selv svært produktive områder lengre nord i landet kan forringes ved stadig uttak av stor fisk og tilbakesetting av små fisk. Det kan ofte være vanskelig å se dette, men forskyvingen er der. Selv de beste steder som nesten kan framstå som "skuddsikre" vil på sikt bli dårligere om man ikke bruker innsiden av topplokket.

Norge har et veldig bra potensial, men det blir dessverre ikke utnyttet.

Jeg skal gi beskjed når utdraget av forvaltningsartikkelen(til Flugfiske i Norden) blir lagt ut.

Man kan gjøre gull av gråstein og omvendt....

Ole K Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...