Gå til innhold

Spiss, hvor tykk kan den være?


Lars L

Anbefalte innlegg

Hei!

La oss ta for oss følgende: Du kommer opp til et VAKORAMA på et stillevann. Du binder på 0,15 spiss.....Fisker, tar til du blir mett.....for så å begynne å prøve tykkere å tykkere spiss helt du ikke får fisk lenger? U see?

Jeg var nemlig på vidda, kommer opp til blikkstille forhold og binder på 0.17. Tenkte at: "jaja, dette er vel muligens noe tykk spiss, men det går endel julegriser av noen ørreter her ute så jeg vil heller være sikker....." Det var helt blikk og mygg var tingen! Greia er det at selv om forholdene var slik at du skulle tro at alt annet enn 0.12 spiss, fortom på 2*stanglengde og perfekte kast ville ende med å skremme fisken, så fikk jeg flere 400g og oppover på 0.17. Det i seg selv er jo ikke ekstremt, men da begynte jeg å leke med tanken på hvor høyt kan jeg gå før jeg ikke får fisk? Jeg har selv ikke fått prøvd det ut, men det er jo endel som har fisket i mange år her og som sikker har tenkt samme tanken....

Noen som har prøvd dette eller lignende og har erfaringer å dele?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke prøvd.. Men jeg og har fått overraskende fin fisk på ganske tjukk fortom.

Men allikevel så går jeg alltid ned litt i tykkelse.. Så slipper jeg å være usikker, og hele  tiden spørre meg selv om jeg bruker for tjukk fortom.

Så lenge 0.13 holder, og det gjør den stort sett til meg, så bruker jeg det. :)7

Og det varierer jo veldig på forhold, hvor lett fisken lar seg skremme, og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er ikke før fisken bikker over 0.7-0.8 hekto at den blir virkelig sky, dette er min erfaring ihvertfall. Du kan plaske mye, men likevel biter de på halvkiloen og under på. Men de større gutta, er forsvunnet som dugg for sola. Er du virkelig uheldig, kan du bare få et kast på en skikkelig rugg før den forsvinner. Har opplevd dette et par ganger, skal ingenting til. Et lite strip foran fisken kan være nok til at den forsvinner, så jeg vil fortsatt bruke 5 og 6x når jeg fisker :)

Er fisken stor, altså over 2kg, så kan jeg bruke tykkere tippet. Men de gangene jeg har sjansen til å kaste på sånne, er forsvinnende liten. Nesten ikke-eksisterende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere forhold som spiller inn her : Fisker man en glattstrøm eller et vann som ligger der blikkstille så begrenser det seg hvor tykk spiss du kan benytte før det vil påvirke presentasjonen av flua.

En tørr mygg på krok 20 vil neppe bli liggende naturlig på vannet med 0.25 spiss  ;)

I riflestrøm og urolig vann kan man nok tillate seg overraskende tykk spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs mye hvor man fisker hen. Fisker man på Høyfjellet trenger ikke fisken være så fortomssky. Er det rifflet vann, kan man gå opp mye mer.

Desuten ikke for å irritere med fc en gang til. Man får enda mere usynlighet igjen fra fc des tykkere den er.

Størrelse på flua har også mye å si. Fisker man klekker i og under filmen eller høytflytende tørrflue, har også noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg har fått noen svar på spm mitt. Mulig det er noe utydelig beskrevet....

"En tørr mygg på krok 20 vil neppe bli liggende naturlig på vannet med 0.25 spiss" Skjønner det, men tar fisken den likevel?

Dritt i str på flua.. Poenget er å øke helt til fisken ikke tar lenger....... 0.12 -> 0.15->0-18-> 0.20->0,22->0.25 og forholdene ellers er klin like. Skjønner at det å drite i str ¨på flua kan virke noe rart, poenget er hvor tykk kan spissen være på stillevann før fisken bryr seg om den.....

Hva dere vanligvis gjør og hva som vanligvis funker er ikke spørsmålet.  ;D, men er ikke negativ til tips altså.......

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke besvarte spørsmålet ditt. Jeg fortsetter å ikke svare på spørsmålet ditt jeg. Det er umulig å svare på. Hele poenget med hvissomatte og nårsommatte er at det garantert vil være relativt. Derfor finnes det ikke noen fasit. Om man tester det en dag, vil ikke det samme virke dagen etter på et annet sted. Det blir som å spørre hvor stor en stor fisk er. Det er relativt.

Beklager at jeg ikke var til hjelp enda engang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte iallefall å miste et dyr av en sjøørret i elv igår, på 0,25 i brun flomelv...kunne sikkert brukt 0,50 og fisken ville tatt uansett :-[ Men lett å tenke på det etter at fisken har rast ut halve backingen nedover uframkommelige stryk ;) Kan vel som regel bruke langt tykkere spiss enn det en selv tror, men er jo nettopp dette med troen da :P (Jeg hadde ihvertfall spist en flatbiff så om den var festet i kjetting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å svare det samme som Bjørnar. Hva du beviser en dag er ikke fasit neste dag eller i en annen elv. Fisken tar fordi et eller annet instinkt om at dette er mat trigges. Var vel Gary La Fontaine som skrev at ørreten leter ikke etter negative sider på en flue, men positive. Derfor kan man få fisken til å ta på veldig tykk fortom og med en krok hengende under fluen fordi det var noe annet på flua som "overbeviste" fisken om at dette var mat.

Når man fisker på steder som ikke har stort fiskepress tror jeg det viktigste er at flua får en naturlig flyt, så det er ikke fortommen i seg selv som gjør at fisken ikke tar, men måten den påvirker flua. Derfor kan man ofte bruke mye tykkere fortom på en danica imitasjon enn en ignita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å svare det samme som Bjørnar. Hva du beviser en dag er ikke fasit neste dag eller i en annen elv. Fisken tar fordi et eller annet instinkt om at dette er mat trigges. Var vel Gary La Fontaine som skrev at ørreten leter ikke etter negative sider på en flue, men positive. Derfor kan man få fisken til å ta på veldig tykk fortom og med en krok hengende under fluen fordi det var noe annet på flua som "overbeviste" fisken om at dette var mat.

Når man fisker på steder som ikke har stort fiskepress tror jeg det viktigste er at flua får en naturlig flyt, så det er ikke fortommen i seg selv som gjør at fisken ikke tar, men måten den påvirker flua. Derfor kan man ofte bruke mye tykkere fortom på en danica imitasjon enn en ignita.

Det var fakstisk et meget godt svar! "Derfor kan man få fisken til å ta på veldig tykk fortom og med en krok hengende under fluen fordi det var noe annet på flua som "overbeviste" fisken om at dette var mat.

"

Jeg skjønner at det er lett å tenke praktisk og ikke teroi her. Litt av greia er jo det at når du står der og fisken vaker og du ikke får fisk, går tanke fort over til " hmmm, prøve å gå ned på spiss tykkelsen". Men det vil da sannsynligvis ikke være svaret i de fleste tillfeller. Riktig fluevalg samt presentasjon vil føre til mat på bordet  :), ergo vil mange fiske med for tynn fortom og i mange tilfeller miste fisken.....

Takk til alle! Alle meninger og tanker er velkommne.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en på 800g på 0.20 fortom. blikkstille vann og sol. og det var ikke no fc, men gl's vanlige mono. sjeldent går jeg under 0.17, og med denne fiske man fint med en palmer i #19 :)

Klarer du å tre en 0,17mm gjennom krokøyet på en #19?

på en 102y med god klaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker mye sammen med en veteran i fluefiske og han bruker konsekvent 0,20 mm, og mener det bare er tull med 0,14 og og 0,12.  Jeg har selv begynt med 0,17 eller 0,20 og har ihvertfall ikke fått færre fisk.  Kan det stemme at man må over 0,23 før fisken begynner å reagere?  Hørt av en i en velkjent fiskesjappe på Østlandet?  Noe vurdering av dett fra ekspertene på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

fisker mye sammen med en veteran i fluefiske og han bruker konsekvent 0,20 mm, og mener det bare er tull med 0,14 og og 0,12.  Jeg har selv begynt med 0,17 eller 0,20 og har ihvertfall ikke fått færre fisk.  Kan det stemme at man må over 0,23 før fisken begynner å reagere?  Hørt av en i en velkjent fiskesjappe på Østlandet?  Noe vurdering av dett fra ekspertene på siden?

Tror nok at den personen i den velkjente fluesjappa på østlandet synset litt vel mye i den uttalelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

0.20, til gjeddefiske det da? Du kan jo se hvor mye fisk over kiloen du greier å lure på flaket i Hemsila med 0.20..

Selv bruker jeg 5x (0.15 akron fc) 90% av tiden jeg fisker med tørrflue (dvs 98% av tiden jeg fisker). På myggfiske går jeg gjerne ned på 6x hvis det er små mygg og kinkig føre. Kunne sikkert ofte gått opp til 4x også, i mange situasjoner (ikke mygg), men det er mest at jeg ikke gidder å bytte fortom, samt at med 0.15 kan du lande ganske stor fisk ganske raskt. Har landa mye fisk mellom 1 og 2 og enda større, på 0.15, i sommer, og ikke røket en fisk heller.

Bare tull å si at man ikke trenger tynnere fortom enn 0.20. I den butikken vil jeg ikke anbefale deg å handle mer. Men det er heller ikke noe vits å ha for tynn fortom heller, som gjør at du ikke tør kjøre fisken raskt nok.

Personlig er jeg komfortabel med 5x, men så fort jeg går ned på 6x må jeg innrømme jeg er litt mer redd for å kjøre stor fisk hardt. Men det er det som må til. Bedre å ryke enn å pine fisken lenge og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ved tørrfluefiske i klare elver er at du kan gå opp et hakk eller to hvis du fisker nedstrøms, altså når fisken ser flua før den ser fortommen. Fisker jeg oppstrøms på de klareste stedene, hvor fisken også har sett en flue eller fem tidligere blir det verre, og jeg syns jeg får mer fisk på 6x enn 4-5x. Hadde sikkert fått enda fler til å ta på 7-8x, men da får det heller være.

I humusrike elver, som f.eks Litza og kharlovka på Kola, er sjelden fortommer fra 0,22 - 0,28 noe problem. Dette er uansett om jeg fisker nedstrøms eller oppstrøms.

Kort fortalt, helt enig med Bjørnar. Det fins ikke fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

fisker mye sammen med en veteran i fluefiske og han bruker konsekvent 0,20 mm, og mener det bare er tull med 0,14 og og 0,12.  Jeg har selv begynt med 0,17 eller 0,20 og har ihvertfall ikke fått færre fisk.  Kan det stemme at man må over 0,23 før fisken begynner å reagere?  Hørt av en i en velkjent fiskesjappe på Østlandet?  Noe vurdering av dett fra ekspertene på siden?

Akk O ve for noen påstander. Bare tull å få fisk å da?? Greit hvis man fisker med synk og streamer kanskje,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...