Gå til innhold
  • 0

Kasteproblemer fra en annen verden


Larsen Fotografen

Spørsmål

Jeg var først på et kurs, lærte en del, var så på et til, lærte enda mer, så kasta jeg og en kompis i to timer hvor det gikk døds bra, så plutselig på neste kurs hadde jeg ikke sjans. Altså snøret gikk frem og tilbake som vanlig, men jeg var plutselig i veien hver gang :-\ Hadde jeg hatt flue på der så hadde både ansikt og nakke vært fulle av kjøttsår. Og det har bare gått verre og verre siden. Nå kaster jeg dårligere enn jeg gjorde første gangen jeg tok opp en fluestang (det var ikke mye bra), og er fortvila av en annen verden. Jeg regner jo med at jeg har en eller annen tåplig vridning i håndleddet eller noe, som gjør at snøret svinger inn mot meg hver gang. Men jeg har stått hjemme i speilet hundre ganger og øvd med kun nedre delen av stanga bare for å se hvordan jeg gjør det, og det ser helt riktig ut. Jeg har planlagt fisketur om en uke, men begynner å bli livredd for at den ikke kommer til å skje, for kaste med flue kan jeg rett og slett ikke lenger.. Jeg har et kurs til tirsdag før jeg drar, så jeg ber jo til gud og allah og alle som er om at han på kurset skal klare å se hva jeg gjør galt og få meg tilbake der jeg var for en uke siden.

Det jeg nå håper på er så klart at noen kjenner til dette problemet og kan si meg akkurat hva jeg gjør feil, og hva jeg må gjøre for å rette opp i det, sånn at jeg kan øve, øve og øve hver dag frem til turen neste helg. Nå er turen planlagt, alt av utstyr som trengs skaffet og alt som mangler er da evnen til å klare å kaste uten å grave hull i trynet med kroken på hvert eneste kast.

Noen som har et par tips på lager?  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Helt ærlig så burde vi hatt en ekspertgruppe som svarer på slike spørsmål fra de som trenger hjelp. En for kasting, for binding, en for tørt, en for.... osv. Resten får holde kjeft dersom spørsmålet stilles i "Hjelp!-tråden". Ellers blir det mange rare svar og mer forvirring enn spørsmålsstiller klarer å lage selv. Til og med et halvdårlig råd kan være bedre enn full forvirring. Men det betyr i alle fall ikke at man vil bidra veldig om man åpner med "Nå er ikke jeg spesielt god til å kaste, men...", "Er ingen castingexpert, men...", "Er ikke så erfaren selv, men..." osv. Han spurte dog om noen hadde noen tips, så det er kanskje ikke så farlig denne gangen.

Helt enig! Det er altfor mange amatører ute i samfunnet som skriker opp og som skal si sin mening. Helt uten kvalifikasjoner. Hvorfor i granskauen skal for eksempel folk som ikke har vekttall i verken samfunnsvitenskap, juss eller samfunnsøkonomi ha stemmerett? Det er jo det glade vannvidd å overlate viktige spørsmål om disponeringen av samfunnets økonomiske ressurser og langsiktig strategi for stabile internasjonale forbindelser til folk som står på stige og slår spiker i veggen eller som plukker papir i parken. Og når vi kommer til noe så ekstremt viktig og seriøst som å fiske ørret og harr med flue, så er det helt klart at dette må overlates til profesjonelle - som virkelig har brukt all sin kapasitet til å sette seg grundig inn i noe som betyr uendelig mye for så utrolig mange mennesker over hele verden.  :rolleyes:;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Helt ærlig så burde vi hatt en ekspertgruppe som svarer på slike spørsmål fra de som trenger hjelp. En for kasting, for binding, en for tørt, en for.... osv. Resten får holde kjeft dersom spørsmålet stilles i "Hjelp!-tråden". Ellers blir det mange rare svar og mer forvirring enn spørsmålsstiller klarer å lage selv. Til og med et halvdårlig råd kan være bedre enn full forvirring. Men det betyr i alle fall ikke at man vil bidra veldig om man åpner med "Nå er ikke jeg spesielt god til å kaste, men...", "Er ingen castingexpert, men...", "Er ikke så erfaren selv, men..." osv. Han spurte dog om noen hadde noen tips, så det er kanskje ikke så farlig denne gangen.

Helt enig! Det er altfor mange amatører ute i samfunnet som skriker opp og som skal si sin mening. Helt uten kvalifikasjoner. Hvorfor i granskauen skal for eksempel folk som ikke har vekttall i verken samfunnsvitenskap, juss eller samfunnsøkonomi ha stemmerett? Det er jo det glade vannvidd å overlate viktige spørsmål om disponeringen av samfunnets økonomiske ressurser og langsiktig strategi for stabile internasjonale forbindelser til folk som står på stige og slår spiker i veggen eller som plukker papir i parken.

 

Nå viser det seg jo at mange av de som stryer landet er i denne situasjonen.... Altså kun livets skole.  ;D  ;) Artig, men veldig skremmende!

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hehe... Helt enig med JB!! Og håper virkelig at det skal bli en lov over hvem som får lov til å stemme her i landet (begynner og bli lei av å pliktmøte på stemmekontoret annenhvert år  :D )

Nei, å legge lista og livet midt på treèt er greia. Da slipper man å stå til rette for noen ting spør du meg.

"Hvorfor stemte du høyre?" - Fordi det er den hånda jeg......

"Hva er det jeg gjør feil når jeg kaster?" - Spør ikke meg. Jeg har ikke greie på det. Kanskje du bare har kastet for lite til å være god?  :rolleyes:

"Leit med den derre oljekatastrofen i Mexico gitt.."  Hæ? Olje? Mexico? Trodde det het Texaco jeg  :D

"Hvor mange har du fått over kiloen i år a?" Sikkert færre enn deg i hvert fall  :-\

Det er egentlig ganske godt å være midt på treet merker jeg. Det er mitt motto i hvert fall. Slipper å svare på alt tull og ball, og så slipper man knivingen i toppen og så slipper man forventningspress.

Er dette topic?? Ja! Mitt råd er. Slapp av. Kastingen vil bli bedre etterhvert. Og 2 kilosfisker vokser ikke på trær. Husk at de som tar mange av dem antageligvis går glipp av mye annet godt og fint i livet. For de gjør ikke annet enn fisker  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg melder meg frivillig som kasteekspert!

Det finnes sikkert flinkere kastere enn meg, derimot er jeg en svært dyktig kverulant.

Til trådstarter - Jeg fikk mye glede og lærdom av tre spesifikke ting ganske nylig i min hittil 16-årige "karriere":

1) Noe timer instruksjon / kurs med Jan Myhre

2) Filmen "Rett linje" av Andreas Fismen

3) Å kaste inntil en låvevegg for å se om kastet gikk skeivt

Det hjalp meg og mine spesifikke uvaner. Jeg tror tilogmed jeg har to eksemplar av Rett Linje hvis du vil kjøpe den ene - send PM.

Lykke til!

Til resten av der - kan vi holde oss on topic her fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Leif Morten, hvis du gjør det med telefonkatalogen så forhindres du fra å bruke det sterkeste leddet i hele abreidsbevegelsen - skuldra.

Tipset er et gammelt "kaste med cane" triks, men var nok like dårlig den gangen som det er nå  ;).

Det med fightingbutten er heller ikke et godt tips IMO. Og ihvertfall ikke i kombinasjon med katalog-trikset. Da har man stort sett KUN underarmen å jobbe med. Det bør være en vinkel mellom butten og håndleddet. I tillegg kan kroppen brukes aktivt på lengre kast (vetkforskyvning). Så dessverre er alle tre dårlige tips IMO.  :)

Tren kasting langs en låvevegg e.l. Regner med at det er "kontraen" fra fluesnøret som gjør at det slår i kroppen. Stangtuppen skal holde en rett linje både vertikalt og horisontalt.

Fra mailkorrespondanse kjenner jeg Steven som en særdeles hyggelig og kunnskapsrik fluekaster. Her er jeg allikevel mest enig med Tore. Tipsene med å tre stangbutten i ermet og telefonkatalogen under armen kan kanskje være en lur ting for en enkelt økt eller så, om det kan få deg til å se lyset, men jeg mener de vil kunne være hemmende for utviklingen som fluekaster om det er noe man bruker over tid. Med et fullstendig låst håndledd og skulder er det også veldig lett å bytte ut en feil med en annen, at D-formete bukter bli erstattet med griserumper fordi man ikke klarer å bruke den sterke skulderen og  heller ikke spenne opp bunnen av stangen. Man blir nødt til å nappe i gang kastene for å klare å få nok fart på stangen. Den gamle klassiske, britiske stilen fungerer greit nok om man kun kaster enkle overhodekast på 10-15 meter. For de fleste norske fluefiskere vil en fiskedag også innebære lengre kast, vannkast, kurvekast og andre presentasjonskast. Da begrenser man seg selv veldig om man har en stil som forutsetter et helt låst håndledd, skulder og kroppsposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette har vi altså lært så langt:

1. Tren om kvelden uten flue og på gress/brygge.

2. Stangtoppen skal gå rett forover og rett bakover. Vris den til siden vil også snørebukten følge med stangtuppen.

3. Ikke dra stanga frem før snøret er sløst(?), dør, farta er utnytta eller bukta har rulla helt over.

4. Bruke mindre snøre.

5. Video er kjekt.

6. Kaste med 15-30 graders vinkel ut til siden.

7. Vind fra høyre kan sende flua i nakken dersom man kaster med høyre.

8. Fightingbutt inn i erme eliminerer mye av håndbevegelsen.

9. Telefonkatalog mellom overarm og kroppen eliminerer sidebevegelse av stangen.

10. En tekopp full av vann på hodet eliminerer bevegelse av overkroppen.

11. Whiskey gjør samme nytten som telefonkatalog.

12. Det er et godt kastemiljø i Kristiansand.

13. Fysikkens lover har ikke endret seg på 60 år.

14. God kamerat fra 90-tallet er relativt dyktig fiske og kasteinstruktør.

15. Punkt 8 er et dårlig triks da det bør være vinkel mellom fightingbutten og håndleddet.

16. Punkt 9 er et dårlig triks da det eliminerer det sterkeste leddet, nemlig skuldra.

17. Punkt 10 er et dårlig triks da kroppen kan brukes aktivt på lengre kast.

18. Trene kasting langs låvevegg.

19. Stangtoppen skal holdes i rett linje vertikalt og horisontalt.

20. Feil kan skyldes D-bevegelse (sett ovenfra).

21. Ganske vanlig å ikke merke D-bevegelser foran speil eller med lite snøre ute.

22. Grønberg Sport har en Stein som holder kurs. Eller hvem det nå var...

23. Kastemiljøet i Kristiansand oppgraderes til fantastisk! Og flere av "gutta" skal delta i VM på Fagernes.

24. Leifmorten vet kanskje ikke bedre enn Tmags og er heller ikke flink til å kaste.

25. Kompis fra 90-tallet er bedre til å kaste enn Tmags.

26. Det går mange veier til Rom.

27. Det er lurt å få hjelp av de som er dyktige.

Glad i ironi som jeg er, må jeg bare innrømme at dette er den beste lista jeg så langt har sett i ffs historie  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er jeg allikevel mest enig med Tore. Tipsene med å tre stangbutten i ermet og telefonkatalogen under armen kan kanskje være en lur ting for en enkelt økt eller så, om det kan få deg til å se lyset, men jeg mener de vil kunne være hemmende for utviklingen som fluekaster om det er noe man bruker over tid. Med et fullstendig låst håndledd og skulder er det også veldig lett å bytte ut en feil med en annen, at D-formete bukter bli erstattet med griserumper fordi man ikke klarer å bruke den sterke skulderen og  heller ikke spenne opp bunnen av stangen. Man blir nødt til å nappe i gang kastene for å klare å få nok fart på stangen. Den gamle klassiske, britiske stilen fungerer greit nok om man kun kaster enkle overhodekast på 10-15 meter. For de fleste norske fluefiskere vil en fiskedag også innebære lengre kast, vannkast, kurvekast og andre presentasjonskast. Da begrenser man seg selv veldig om man har en stil som forutsetter et helt låst håndledd, skulder og kroppsposisjon.

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver. Jeg vil alikevel forsvare meg siden jeg føler meg presset ganske langt inn i hjørnelista av denne diskusjonen :'(. Det var overhodet ikke meningen, om noen leste at jeg mente dette skulle brukes over tid. på samme måte som jeg ikke regner med at noen står og kaster langs en låvevegg over tid.(utrolig kjedelig sted å fiske..) Selvsagt er det hemmende på kastet å kaste slik, men litt av poenget for meg i allefall, er nettopp å redusere antal "ledd" som skaper variabler i kastet. (albuen stopper ca 12:30, håndleddet er stivt så man ikke kan "drifte?" formye i bakslangen, skulderen ikke gjir "D" befegelse)

Det var ikke en oppfordring om å kaste slik, men en måte å visualisere (og prøve) for å forstå litt av hvordan det kjennes ut når stangen spennes, og rytmikken i når fremslengen starter osv.. I mitt hode blir dette litt som å lære mattematikk. man starter med 1+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver. Jeg vil alikevel forsvare meg siden jeg føler meg presset ganske langt inn i hjørnelista av denne diskusjonen :'(. Det var overhodet ikke meningen, om noen leste at jeg mente dette skulle brukes over tid. på samme måte som jeg ikke regner med at noen står og kaster langs en låvevegg over tid.(utrolig kjedelig sted å fiske..) Selvsagt er det hemmende på kastet å kaste slik, men litt av poenget for meg i allefall, er nettopp å redusere antal "ledd" som skaper variabler i kastet. (albuen stopper ca 12:30, håndleddet er stivt så man ikke kan "drifte?" formye i bakslangen, skulderen ikke gjir "D" befegelse)

Det var ikke en oppfordring om å kaste slik, men en måte å visualisere (og prøve) for å forstå litt av hvordan det kjennes ut når stangen spennes, og rytmikken i når fremslengen starter osv.. I mitt hode blir dette litt som å lære mattematikk. man starter med 1+1.

Jeg er enig med deg på et punkt og det er å gå tilbake til grunnkastet når man støter på problemer. Det grunnkastet du beskriver er imidlertid svært gammeldags og som Tom sier tilbake fra den tida man kastet myke splitkein og var fornøyd med 12 meters kast med DT lina si. Et mer moderne grunnkast er å pendle med skuldra istedenfor albuen. Da kan man sette bedre bukter med moderne snører samtidig som man får brukt en større muskel i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som en "nyklekket" fluefisker og fersk her på forumet er det mange tips og ta med seg for en som enda ikke helt har "kaste-motorikken" på plass enda.. Og etter å ha prøvd ut noen av de 27 momentene, (..fikk ikke tak i han Svein fra Kristiansand..), så endte det hele med at jeg satte meg ved låveveggen med en tekopp på hode, og drakk whiskey mens jeg pugga telefonkatalogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vær vennlig og se til svarte helvete og hold STEIN som han heter utenfor morsomhetene!!!!

At han gidder å bruke fritiden sin helt gratis på å hjelpe nybegynnere pluss oss andre som antagelig ikke er så drivende dyktige som dere skal han ikke straffes for på nett. Det var jeg som i starten annbefalte en her og benytte seg av kompetansen hans, ikke han!!

Siden det er bedre å løse ting interaktivt så lar vi han være i fred :) Dere kan heller gjøre narr av ruffen. Han kan jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker at det er mange måter å tilnærme seg ting på, noe tråden viser. Det er rart med det, noe som kan virke helt fjernt i en situasjon, kan faktisk være et brukbart virkemiddel i en annen. Noen ganger blir det faktisk riktig å ty til noen grep en kanskje ikke ønsker vedkommende skal ha med seg videre. Altså bare for lettere å komme over en terskel. Når terskelen er nådd, kan en introdusere "bedre" teknikker. Eleven har da vært gjennom en fase hvor han har fått erfare på kroppen effekten av ett eller annet grep. Når han har fått kjenne på denne effekten, forstår han hva som skal skje, og da kommer selvsagt tidspunktet for å introdusere en bedre/mer effektiv/mer uanstrengt/blabla måte å få til det samme på. Når han er introdusert til en bedre/mer effektiv/mer uanstrengt/blabla måte å få til det samme på, og har vært i gjennom den noe mindre effektive/mindre uanstrengte/blabla måten å få til det samme på, så forstår han selvsagt lettere hvorfor den nye måten er en bedre/mer effektiv/mer uanstrengt/blabla måte å få til det samme på.

Jeg ser det nevnes her både om håndledd og ikke-håndledd, om pendel der og pendel her, om rotasjon her og rotasjon der, om skulder hit og skulder dit. Vel og bra. Men det er ikke så lett for en som søker hjelp å forholde seg til alt dette. Mye av den grunn at noen av oss befinner oss i grunnkastet når vi snakker, mens andre befinner seg et helt annet sted i kastet. HVOR er vi? HVA vil vi oppnå? Og NÅR?

Kom deg på kurs! Har du derimot som du skriver kasteproblemer fra en annen verden, er det ikke sikkert vi kan hjelpe deg. Jeg er litt usikker på hva slags teknikker de tar ut i en annen verden enn vår.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Vær vennlig og se til svarte helvete og hold STEIN som han heter utenfor morsomhetene!!!!

At han gidder å bruke fritiden sin helt gratis på å hjelpe nybegynnere pluss oss andre som antagelig ikke er så drivende dyktige som dere skal han ikke straffes for på nett. Det var jeg som i starten annbefalte en her og benytte seg av kompetansen hans, ikke han!!

Siden det er bedre å løse ting interaktivt så lar vi han være i fred :) Dere kan heller gjøre narr av ruffen. Han kan jo ingenting.

Men for Larsen Fotografen er det nok lurt å ta seg en tur til Stein i Kristiansand ettersom han visstnok ikke bor så langt unna. Da får han garrantert kyndig hjelp.  :)

At han ble en del av "morsomhetene" var bare fordi jeg laget en liten liste over hva som hadde hendt så langt i tråden. Det var på ingen måte meningen å fornærme noen eller være respektløs. Derfor brukte jeg heller aldri hans fulle navn eller navn på butikken i tilfelle det skulle bli galt av en eller annen grunn. Jeg har nemlig svært stor respekt for Grønberg Sport og Stein Grønberg selv. Og de jeg har truffet fra miljøet rundt har alle vært veldig hyggelige mennesker. Svært mange av dem har vært gode kastere og jeg har en anelse om at Stein har et håndledd eller to med i spillet i så måte. Derfor anbefalte også jeg Larsen Fotografen å gå til Stein. Men som sagt var jeg forsiktig med å bruke fullt navn da jeg muligens kunne bli misforstått. For jeg skriver ofte før jeg tenker og havner derfor ofte i litt flaue situasjoner. Som nå når jeg kanskje oppfattes som respektløs overfor en av våre store bidragsytere. Men jeg tror ikke Stein tar seg nær av det eller blir skuffet. Han tåler nok et par uheldige og utilsiktede "morsomheter" fra meg. Jeg har i alle fall et inntrykk av at humøret hans er solid forankret på den positive siden av streken.  :)

Det er nok verre med ruffen og ettersom han ber om det så slenger jeg på et par til:

xx. Ruffen kan ingenting og kan derfor gjøres narr av.

xx. Det er bedre å løse ting interaktivt og la HAN være i fred.

Så nå trenger jeg ikke å BE om hjelp lenger. Jeg har nemlig internett!

:P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Til dere som absolutt skal ta alt i verste mening angående det med ekspertgruppe så har jeg bare én ting å si: Skjerp dere! Prøv å les hva jeg skriver og spør heller enn å fyre på med latterliggjøring og sure angrep på det jeg foreslår. Jeg FORESLÅR og det er bare å si at man er uenig og hvorfor. Og for dere som ikke skjønner eller vil skjønne hva jeg forslår så er det følgende:

At man opppretter en egen avdeling kalt for "Hjelp" eller "Spør en ekspert". Under denne delen av forumet kan man stille spørsmål til spesifikke personer eller at en av 2-4 personer innenfor hvert fagfelt svarer på det det blir spurt om. Det kan altså være en gruppe eksperter for hver underdel av "Hjelp" eller "Spør en ekspert". Og her kan altså bare ekspertene svare slik at det blir ryddig og greit.

Hva er galt med dette? Det kan jo spørres i andre generelle deler av forumet også hvis man vil ha innspill fra alle som mener å kunne hjelpe. Og hvis noen blir fornærmet over ikke å få bidra med sine kunnskaper så er det jo bare sende en pm til Rune (eller hvem den ansvarlige for ekspertutvelgelsen eventuelt blir) merket "Ubrukt ressurs" eller "Oversett og fornærmet ekspert".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes egentlig ikke det var så dumt jeg. På ting som er helt konkrete som artsspørsmål og slikt burde dette fungere glimrende.

Ser litt større utfordringer på kastespørsmål. Da må i alle fall "ekspertene" være enig seg i mellom, noe mange tråder har vist at de kansje ikke er. Uannsett så handler det ikke om å gjøre en person til verdensmester men å få han/henne til å beherske utstyret sitt godt nok til å kunne fylle ei steikepanne på en tur. Så for han /henne "utvikle" seg videre etter eget ønske.

Så hvis man har det i bakhodet og ikke vurdere ut i fra et perfekt fluekast så mener jeg Eirik sitt forslag er riktig bra.

Ps: Stein er ikke noe furtehue men det var jeg som dro han inn i dette og vil derfor at svært gjerne at han ikke "brukes" :) Selv om jeg vet han tåler det. Du forstår det du Erik.  :) Ellers lever jeg greit med at jeg ikke kan noen ting :D Da har jeg mye å lære og det er gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sorry da Erik. Ekspertgruppe med egen seksjon er en ålreit ide. Den forsvant bare litt i det som ble oppfattet som utdritning, og som du selv har beklaget. Selv føler jeg meg oversett som ekspert, og det er jammen meg fortjent. Jeg er nok blant Norges ti dårligste fluefiskere tatt antall år og fluekast i betraktning. Heldigvis tar jeg det med godt humør, og koser meg fortsatt stort med fluefiske - eller hva vi skal kalle det. Er nå i Hemsedal og har glemt håven. Mindre å drasse på, har ikke bruk for den likevel.  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Heldigvis var det ingen som satte meg fast i at jeg klaget over latterliggjøring av mitt forslag mens jeg selv hadde gjort akkurat det samme med hele førstesia. But but slik er det når man ikke klarer å holde seg og ikke ser at andre må få lov til også å slippe seg løs. Så jeg får sette meg fast selv og si - Beklager!

Men nå ser det ut til at Fotografen er på G igjen og vi andre blir sikkert latterliggjort av hans kasting i løpet av kort tid. Jeg har også en mistanke om at ruffen kan mye mer enn han vil innrømme. JB er altså i dølingdalen nå så da får vi se om jeg ikke treffer på denne luringen som "glemmer" håv. For som den gode døling jeg er så leier jeg selvsagt ut en for noen få hundrelapper hver dag. Selvsagt med et ørlite tillegg for hver kilo fisk. Lurer forresten på om det ikke var JB som satt på gresskanten like ovenfor meg i går... Og da så han sikkert at vi muligens er i samme kategori, hehe.

I dag kastet jeg forresten bedre enn på lenge og fikk ikke fisk. I går kastet jeg verre enn jeg pleier og fikk fisk. Fine var de også. Merkelig egentlig. Dessverre er jeg redd for låvevegger da jeg garrantert kommer til å treffe veggen med stangtuppe på ett eller annet tidspunkt. Jeg prøver heller på å bruke skulderleddet litt mer. Liker ikke helt den knirkinga i leddet, men det funker ganske greit ser det ut til. Så det er nok som JanM sier at det ikke er likt for alle hva som funker eller ikke.

Men du Fotografen, hva gjorde at du kom på sporet igjen? Hva var feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var ikke meg Erik, kom i dag. Dessuten er jeg lett gjenkjennelig. Det er jeg som drar meg frem i busker og oppetter trær etter fortommen i jakt på fluer som har satt seg fast. Lander flua, mot formodning, på vannet, takket være godt fortomsmateriale, så er den fyldig dandert med gress og blader. Kommer det et driv med løv og rug/hvete/bygg eller hva de dyrker her oppe - ja, da er jeg i gang litt lengre opp i elva. Apropos kasteproblemer fra en annen verden.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men du Fotografen, hva gjorde at du kom på sporet igjen? Hva var feilen?

Når jeg spurte om han kunne se hvor mye jeg vrei håndleddet, så sa han at det var helt rett og at jeg kasta eksemplarisk  :-\ Jeg er ganske sikker på at jeg var for ivrig og ikke venta til bukta var skikkelig utstrekt bak. Nå går det ganske bra igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

Nei, nei...NEIII!

Vi må da ikke gjøre det vanskeligere enn det der er! Det er helt feil

å problematisere fluesnørekasting! Alle kroppsutførelser må læres inn over tid.

Ikke til neste helg '"for da skal jeg på tur'", SORRY! Slik er det ikke!

Kastetrening, og atter trening, over uker og måneder.

Neste sesong kaster man som en gud.

MEN; Ikke gjør dette mystisk. Det er egentlig jævla enkelt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, nei...NEIII!

Vi må da ikke gjøre det vanskeligere enn det der er! Det er helt feil

å problematisere fluesnørekasting! Alle kroppsutførelser må læres inn over tid.

Ikke til neste helg '"for da skal jeg på tur'", SORRY! Slik er det ikke!

Kastetrening, og atter trening, over uker og måneder.

Neste sesong kaster man som en gud.

MEN; Ikke gjør dette mystisk. Det er egentlig jævla enkelt.... :)

Forsåvidt rett det. Men er lett for å trene feilene enda mer inn i muskelhukommelsen om man ikke tar visse grep underveis for å sørge for at man trener på de rette tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at ethvert vak i umiddelbar nærhet av min lokasjon setter i gang visse fysiologiske reaksjoner. Disse har igjen en helt klar sammenheng med min mentale tilstand. Vakenes form har en også en del og si. Er det for eksempel et hissig plaskevak...løper mine fysiologiske reaksjoner løpsk. Denne adrenalinfylte iveren gjør at enhver form for øving jeg har bedrevet tidligere - går i dass...jeg kaster som en rytmisk sportsgymnast inntullet i rusbrus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...