Gå til innhold

første kilosfisk???


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

hallo.

spørsmålet er. hvor lenge fisket du etter brunørret med flue før du fikk din første kilosfisk???

jeg har en kompis som trur han bare kan gå og rusle rund elva mens haler i land kilosfiske etter 2 år med fluestanga i hånda se.

spent på deres erfaringer....  selv brukte jeg hele 6år,(kansje ikke så rart da jeg var 7 år når jeg starta?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte og fiske som 10-årig, flue som 12-13 årig første kilosørret ca. samtidig, men på dorging, første fluefangede kilos(brun)ørret fra land ble tatt i en alder av 22 i fjor, så var vel små 10 år om å få første kilos, med 1-2 ukers BØ-fiske i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket med flue siden 1993.

Første kilos-bruning i 2008.

Dette tok sin tid fordi jeg fisket på steder med liten fisk.

Hade jeg derimot begynt å fiske i det vannet jeg fikk min første store, kunne jg fått en stor en på første kastet.

Vil du ha stor fisk? Fisk der de finnes.

Ikke i en liten ekk på Vestlandet, slik jeg lenge gjorde  ;D

SØ, regnbue, laks og annet tjafs over 1 kg - lenge før. Mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar før du får kilosfisk avhenger i stor grad av hvor du fisker!! Der det finnes mye stor fisk er sjansen vesentlig større for å nå den grensen også som fersk fluefisker. Der det ikke finnes stor fisk er det fordømt vanskelig :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar før du får kilosfisk avhenger i stor grad av hvor du fisker!! Der det finnes mye stor fisk er sjansen vesentlig større for å nå den grensen også som fersk fluefisker. Der det ikke finnes stor fisk er det fordømt vanskelig :)

bjorni

Får jo liksom ikke sagt det bedre en det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tre brunørret over kiloen i min første fluesesong, og 1 hittil midt i min andre sesong.

Fiske på steder med stor fisk gjør jeg heller ikke.

Må ha en medfødt fiskeflaks :)

det høres ut som at du fisker på et sted med stor fisk ??? ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei mine steder er småfisksteder deluxe.

En opplysning som ble glemt var vel at kilosfiskene ble tatt på langtur i en nasjonalpark. Derimot var det ikke i noen stor og kjent elv. Så ikke en person på 10 dager. 200 kr for en uke med fisking.

Årets kilos ble tatt i en elv jeg aldri har hørt om, men som jeg fant etter fire timers kjøretur. Ingen fiskere. 20 kr for fiskekort. Veldig gøy ettersom det faktisk er et sted jeg og pappa har funnet på kartet.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk min første ørret på tørrflue i ca 86 - 87. akkuratt når jeg fikk min første på kiloen er jeg usikker på, men det tok maaange år. ;D Terskelen for å få kilosfisk er vel litt lavere i disse dager, med så mye info tilgjengelig på nette, så handler det vel mer om å satse litt i en elv eller et vann som du vet det fins stor fisk i. Kan vel legge til at jeg til dags dato ikke har fått noen kilosfisk i noen av vannene her ute på Røyken/Hurum, så det handler om å fiske i riktig område. ;)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte vel aktivt med fluefiske for, tja, skal vi si femten-tjue år siden. (Å inni h... som tiden går!)

Gikk rett på den styggeste lidelsen, altså tørrfluefiske.

Og så var det det der med hvor lang tid det tok, da.

Selv om vi begynte i en av de elvene hvor det virkelig finnes stor aure som vil ta tørt, så tok det vel sin tid.

For denne elva en erfaren kamerat tok oss med til, er også temmelig vanskelig. Kanskje like greit. Godt at man ikke ble plassert på godstrekket i Hemsil, med egen guide...

-Vel, der kan man se; Glemte visst en sesong i Østmarka, med litt mindre fisk... Men mye god læring rundt kasting, etc.

Men jeg tror jeg hadde minst en "elvesesong" i tillegg, uten å bryte den magiske grensa. Men jeg vet at det ble opptil flere på 7-8 hkt. Som jeg var dønn sikker på at var "miiinst 1,5!".  Helt til disse gledesdreperne med nøyaktige vekter kom tassende...

Er som sagt litt usikker, men enten på slutten av sesong nr.2 eller nr.3(Fisket MYE!)...

Mener den var på 1,2 eller 1,3. 

Og så har man letet og funnet andre elver. Mye skjenking av erfarne og lokalkjente langs disse har måttet til.

Hvor mange ganger jeg har bommet med en sving eller et strekk, og dermed havnet i "barnekammeret" har jeg ikke tall på.

Men nå vet jeg at det er stor sjanse for å vippe over kiloen, og kanskje et par, i de elvene jeg venger mest rundt i.

Men følelsen av å bryte kilosgrensa første gang ... -Priceless!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte med fluefiske fantes det ikke ørret i norge enda, og alt var i svart/hvitt, selv fluene.

Den første kilos-ørreten fikk jeg omtrent samtidig som den første T-Forden rullet på norske veier, så det var før kortprisene i hemsil føyk i været  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte med fluefiske fantes det ikke ørret i norge enda, og alt var i svart/hvitt, selv fluene.

Den første kilos-ørreten fikk jeg omtrent samtidig som den første T-Forden rullet på norske veier, så det var før kortprisene i hemsil føyk i været  ;)

Veldig bra Lars.. ;D Det var tider det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte med fluefiske fantes det ikke ørret i norge enda, og alt var i svart/hvitt, selv fluene.

Den første kilos-ørreten fikk jeg omtrent samtidig som den første T-Forden rullet på norske veier, så det var før kortprisene i hemsil føyk i været  ;)

;D

Sliter enda med å komme over 450 gram. Har holdt på i 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo.

spørsmålet er. hvor lenge fisket du etter brunørret med flue før du fikk din første kilosfisk???

jeg har en kompis som trur han bare kan gå og rusle rund elva mens haler i land kilosfiske etter 2 år med fluestanga i hånda se.

spent på deres erfaringer....   selv brukte jeg hele 6år,(kansje ikke så rart da jeg var 7 år når jeg starta?)

Er da fullt mulig å hale i land kilosfisker etter langt mindre enn 2 år med fluestangen i hånden dersom du fisker på rette plassene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo.

spørsmålet er. hvor lenge fisket du etter brunørret med flue før du fikk din første kilosfisk???

jeg har en kompis som trur han bare kan gå og rusle rund elva mens haler i land kilosfiske etter 2 år med fluestanga i hånda se.

spent på deres erfaringer....   selv brukte jeg hele 6år,(kansje ikke så rart da jeg var 7 år når jeg starta?)

Er da fullt mulig å hale i land kilosfisker etter langt mindre enn 2 år med fluestangen i hånden dersom du fisker på rette plassene..

Selv er jeg av den oppfatning at man ikke har fortjent å få ørret over kiloen før man har fisket med flue noen år  :)

Dette høres kanskje kleint ut for mange, men det mener jeg faktisk, og jeg tror det kan være avgjørende for hvor lenge man gidder å holde på med dette.

Hva med de som slenger seg med på kola-tur i sin første sesong med fluestanga, og som sikkert kan oppleve å få flere ørret på både 2-3 kilo på en slik tur ? Sikkert gøy for dem å fiske under "normale" forhold, i norske elver og vann etter en slik opplevelse  ???

Selv husker jeg ikke når jeg fikk min første ørret over kiloen på flue, men det tok flere år. Først og fremst fordi jeg fisket steder hvor det var langt mellom kilosfiskene, men også fordi jeg syntes det var like moro å få mange fisk som stor fisk.

Fisk på halvkiloen var stor stas å få på fluestang, da man tidligere ikke hadde kjent fisk på annet enn stive kjepper av noen slukstenger.

Det blir helt feil å begynne jaget etter stor fisk helt i starten av fluefiskekarrieren, og hvis man ikke da klarer å fryde seg over å få fisk på 250-300gr, så er nok veien tilbake til slukstanga veldig kort  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har et meget godt poeng Lars. Jeg er ihvertfall glad for at jeg i mine første år som fluefisker kunne glede meg over fisk på 2-300 gram og til og med syntes de var store (det varte helt til jeg tok min første sjøørret som 15 åring).

He-he, om jeg ikke husker feil så hadde jeg enda ikke fått ørret på over kiloen da jeg fikk en sjøørret på 3kg på flue, så det ble et drøyt hopp  ;D

Men det er nå engang slik at i norge så er brunørret på over kiloen en stor fisk, og ikke noe dagligdags for de fleste av oss . . .

Og siden det oftest er stor fisk vi hører om når andre beretter om sine fisketurer så er det vel fort gjort å få inntrykk av mange får fint lite fisk under kiloen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...