Gå til innhold

GPS


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Går en tråd n¨om gps som gave. For ikke å ødelegge den tråden, lager jeg heller en ny da jeg har tanker om gps.

Gps i bil er et fantastisk godt hjelpemiddel. Det gir meget god innformsajon. Nesten så bra at det gjør selv biturer til svigerforeldre interesante.

Men gps i fjellet... det er noe skiteri!!!! Totalt meningsløst hjelpemiddel.. det er min mening. Jeg har prøvd å benytte meg av det. Kjempkjekt..... helt til du går på et myrområde, eller kuppelsteinsområde, eller et digert vann!!!!

Man stoler blindt på duppeditten og bryker ikke hodet!.. Jeg foretrekker å bruke kart og ikke minst.. HODET! Da får jeg gode resultater og ikke minst FORNUFTIGE veivalg.

Det eneste fornuftige med gps etter mitt sitt syn, er hvis man er så talentløs at man ikke vet hvor man er - og kan benytte den til å finne hjem igjen. Utover den bruken, er det etter min mening som å ha med playstation på tud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ganske uenig. Gps er helt konge etter min mening - også i fjellet. Men det forutsetter at man har det korrekte 1:50000 kartet selvfølgelig og ekstra batterier.

Har selv en Garmin Colorado som aldri har sviktet, og etterhvert har jeg turt å reise på tur med kun den og ikke kart.

-Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ganske uenig. Gps er helt konge etter min mening - også i fjellet. Men det forutsetter at man har det korrekte 1:50000 kartet selvfølgelig og ekstra batterier.

Har selv en Garmin Colorado som aldri har sviktet, og etterhvert har jeg turt å reise på tur med kun den og ikke kart.

-Sveinung

Enig! GPS er et herlig hjelpemiddel, og de kartene jeg bruker er i alle fall ganske så nøyaktige.

Lukter jeg brukerfeil?  :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps er noe jeg har med på hver tur, har også hatt bruk for den :)

Jeg har aldri klart å gå på et "digert vann" eller noe annet, fordi den forteller meg hele tiden hvor jeg er. Gps i fjellet er et "must", legger ved et bilde hvor vi får tåke på vår fisketur, og vi hadde nok hatt problemer å finne kompisene uten gps.

Legger også ved et utsnitt av skjermbilde på gps som har tilknytning til bildet, jeg ville ikke falt utfor skrentene en ser på kartet hvis en skulle brukt kart og kompass og fått et driftavvik.

Men kart og kompass har jeg alltid med på tur 8)

[attachthumb=1][attachthumb=2]

post-3527-13949881297598_thumb.jpg

post-3527-13949881298143_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan.. ingen som er enige med meg da... :P Det kan kansje også tenkes at jeg er under gjennomsnittet flink på digital duppeditter og ikke har lært meg å utnytte GPS`n. Problemt mitt har vært at jeg har overlatt tenkingen til duppeditten. Dette har gjort at jeg har gjort mange dumme feilvalg med den.

I styggvær er jeg selvfølgeli enig i at den er fantastisk. Likevel har jeg benyttet den i ordentlig tåke i fjellet og endt opp med stuoide veivalg med den.

Uten å skryte for fælt av meg selv, så er jeg en meget dyktig orienterer (aktiv i mage år) Dette har kansje gjort meg flinkere til å bruke kartet?

Et annet eksempel er store flate fjellområder som for eksempel Finnmarksvidda i brukbart vær. Her tar man ut høyde. Bruker øyne og kikkert og vurderer veivalg utfra vegetasjon og terreng. Alle som har vært der (bortsett fra Laksefjordvidda) vet hvor komplett håpløst det er å gå på feil traseer der. Skirri, tundra, vier og jævlige myrer. Her må man benytte hodet for å avansere mange kilometer. Da synes jeg det visuelle sammen med et kart er ypperlig planleggingsmedium. Men det er mulig GPS fungerer bra her og???

Nybegynneren på vidda følger elvesystemene og bruker ei uke på å komme seg noen få mil . Etterhvert lærer man at omveien som er lengre er snarveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er kjekt for å markere grunnene når man er på isfiske, samt godplassene etter kveite :)

Bruker stort sett alltid kart og kompass på mine turer. Men når ungene er med pleier jeg å ha gps'en i lomma på sekken.

Er forøvrig unødvendig med både kart, kompass og gps i Finnmark.

Skulle en være så uheldig å gå seg vill er det bare å hive innpå et par jern-tabeletter og litt v-i-a-g-r-a. Da peker "pessnåla" rett mot Skippagurra  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har akkurat gått til anskaffelse av både GPS til bil og friluftsbruk(ja, 2 forskjellige enheter,...)

Etter å i løpet av de siste 5 dagene ha tilbakelagt over 4500km, gjennom europa og store deler av Norge, føler jeg meg faktisk litt snytt. Aller verst er det at GPSen ikke kjenner fartsgrenser på mange av de mindre veiene, så når den beregner rute med innstilling "raskeste vei", så ser den ut til å tro at traktorveier og skogsstier er autobahn med fri fartsgrense. Den sendte meg iallefall på en helvettes skremmende fjelltur i dag. Alternativet er å kjøre med innstilling: "korteste vei", men da kan den også sende deg ut på møkkaveier(sålenge de er asfaltert.., men kan likevel være 30cm brei) gitt at de er marginalt kortere hva feks hovedveien er. Det gjelder altså en tålelig grei Garmin, kjøpte bevisst ikke det billigste på markedet. På kartet manglet også store deler av E6 i sørsverige... Og det er verken kartoppdatering eller annet å hjelpe seg med. Vurderer faktisk å sende driten tilbake..

I forhold til friluftsGPS så har Tormod relativt bra peil(sjekk ordspillet..) tror jeg. Selv har jeg bare såvidt fått testet min, relativt rimelige løsning. Men den er kun ment som et suplement til kart og kompass, for å gjøre navigeringen enklere. Den erstatter ingenting for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å skryte for fælt av meg selv, så er jeg en meget dyktig orienterer (aktiv i mage år) Dette har kansje gjort meg flinkere til å bruke kartet?

Du er garantert flinkere enn meg å orientere seg i terrenget, og bruk av kart og kompass. Kart og kompass lærte jeg i min ungdom, men etter jeg fikk interessen for gps så har nok bruken av kart og kompass dabbet av :-[

Er forøvrig unødvendig med både kart, kompass og gps i Finnmark.

Vet ikke helt om jeg er enig i det, kartet bruker jeg til å orientere neste fiskeplass, gps er uegnet til det. Er jeg uheldig å miste gps i steinura så er kompass et godt hjelpemiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg helt enig i ditt syn Bjørnar!

GPS er et fantastsisk verktøy når man trenger sted/retning, men er idiotisk når det gjelder å lese et kart. Som all annen data blir det "shit in shit out"! Har selv et kvart århundrede som "profesjonell" bruker av kart og kompass bak meg. Min erfaring tilsier at det er grunnleggende nødvendig å kunne lese kartet riktig for kunne planlegge marsjruten riktig. Høyder, myrer etc vises ikke på ruter valgt av gps.

Selv bruker jeg gps som et hjelpemiddel når været er ekstremt (tåke etc), men holder meg til kart som hovedmiddel for å lese ruten jeg skal gå. Kan jeg lese kart, kan jeg bruke gps når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Garmin GPS med kart for bil (Europa) Topografiske og sjøkart til hele Norge, alt i samme dulpeditten. Kamera/geotagging. Trenger liksom ikke noe annet. ALDRI mista signaler i skau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig ingen nevner at det faktisk er morro og navigere med kart og kompass. Det synes i alle fall jeg.  :)

Så jeg henger meg på at kart og kompass er tingen!!

Hva med vinteren? Å bla ut det ene kartet på stuegulvet etter det andre. Jeg kan titte på kart en hel kveld jeg og drømme meg bort og legge en haug med planer jeg aldri får gjennomført.

Kart er helt overlegent!! (pluss litt atlas.no og lignende da :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig ingen nevner at det faktisk er morro og navigere med kart og kompass. Det synes i alle fall jeg.  :)

Så jeg henger meg på at kart og kompass er tingen!!

Hva med vinteren? Å bla ut det ene kartet på stuegulvet etter det andre. Jeg kan titte på kart en hel kveld jeg og drømme meg bort og legge en haug med planer jeg aldri får gjennomført.

Kart er helt overlegent!! (pluss litt atlas.no og lignende da :rolleyes:)

Går aldri på langtur uten å ha med begge deler. GPS er etter mitt syn absolutt best vinters tid med kombinasjonen tåke og snøføyke, når alt går i hvitt. Ellers er det jo fullt mulig å sitte ved PCen og planlegge neste sommers turer.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg delvis enig i trådstarter.

Har man ikke grunnleggende kunskaper kartlesing og bruk av kompass er GPSen etter min mening verdiløs. Kan du å bruke kart og kompass så er GPSen verdiløs.

Og da sitter vi igjen med en "kjekt-å-ha" duppedings. Techno-freakene sluker det rått, mens de mer nøkterne er skeptiske.

Men smaken er som baken; den er ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

I 1995 var vi var langt inne på finnmarksvidda og skulle overnatte i ei lita hytte/gamme, og en av kompisene skulle stå for navigeringa! Han var skipper på en fiskebåt og kunne dette med kart og kompass. Etter noen timer kom vi til området som hytta var i, men det var tåke og dårlig sikt, og han klarte ikke å finne hytta.

Vi var sliten og lei, og etter å ha vandret rundt litt satte jeg meg ned på en stein og tok fram GPS èn fra ryggsekken. Ingen av kompisene visste at jeg hadde kjøpt meg GPS så de ble svært overrasket. Slo på GPS èn og vi fikk både retning og avstand (850 meter) til hytta. Det var da bare å spasere rett til hytta. Skipperen bortforklarte sin dårlige navigering med varierende misvisning og jernholdig grunn! ;D

En moderne GPS gir deg posisjon med en nøyaktighet på  1 - 5 meter hvis forholdene er gode!

De nyeste topokartene til Garmin er faktisk bedre enn de vanlige papirkartene.

På de nyeste topokartene er det 10 meter mellom hver høydekurve, mens papirkartene har 20 meter!

GPS er selvfølgelig mye bedre og langt mer nøyaktig enn kart og kompass. Kart og kompass ser jeg på som en reserveløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg bruker GPS i bil, fantastisk hjelpemiddel, spes når du er i utlandet.

Jeg har også en frilufts GPS. Den bruker jeg iforbindelse med skogsfugljakt. Ikke til å orientere med, men for å finne tilbake til utgangspunktet, der gjerne bilen står. Jeg markerer stedet, slår av GPSèn og hiver den i sekken.

Når jeg skal hjem, gjerne i skumringen, finner jeg alltid bilen. Dette er nyttig, spesiellt når man er på ukjente områder. Ikke lett å finne frem i skogene som er flate, uten faste holdepunkter. Mye er likt i skogen.

På fjellturer bruker jeg den ikke, kart/kompass er nok her.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med GPS er at man slipper å bruke det hvis man ikke vil.

Kart veier lite og går aldri tom for batteri. Et komapss burde fremdeles være grunnutrustning uansett - om ikke annet så for å finne retningen til Mekka / Brann Stadion. I tett skog er ikke GPS dumt, på fjellet der man har vidt utsyn og masse referansepunktbruker jeg kart.

Likevel: Jeg har tenkt å kjøpe en GPS med topo-kart for å bruke når jeg sykler i marka, eller for Finnmarksturen. Å bale med kart og kompass mens man sykler blir litt klønete. Dessuten har jeg en lei tendens til å tiltrekke meg tåke.

Forresten, drit i GPS, jeg trenger ekkolodd for å finne ørretjævlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettresom jeg ha stemplet GPS som ikke så bra som kart og kompass, må jeg si meg helt enig med Johnnys. Den er uvurdelig for å finne ut hvor man er i dritvær, eller hvis man skulle rote seg bort.

Men for meg blir en gps derfor kun en duppeditt som jeg kan ha i nødstilfelle, eller morsom sak for å se distanser fra dag til dag.

På langturen i sommer nedprioriterte jeg den i oppakningen, da det ble fullt. Prioriterte andre ting i tillegg.

(sansynligvis vil jeg snart rote meg bort i tåka, og alle kan kose seg og si - hva var det jeg sa ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettresom jeg ha stemplet GPS som ikke så bra som kart og kompass, må jeg si meg helt enig med Johnnys. Den er uvurdelig for å finne ut hvor man er i dritvær, eller hvis man skulle rote seg bort.

Men for meg blir en gps derfor kun en duppeditt som jeg kan ha i nødstilfelle, eller morsom sak for å se distanser fra dag til dag.

På langturen i sommer nedprioriterte jeg den i oppakningen, da det ble fullt. Prioriterte andre ting i tillegg.

(sansynligvis vil jeg snart rote meg bort i tåka, og alle kan kose seg og si - hva var det jeg sa ;D ;D)

Du bruker vel regnestav og kuleramme også da? ;D

Jeg husker når min aldrende far fikk sin første GPS i båten, tror det må ha vært for ti år siden. Han var utrolig skeptisk og kikket nesten aldri på den. Bare sånn for sikkerhets skyld liksom. Nå sliter han med å kaste loss om GPS'n ikke er hundre prosent. Han nistirrer hele tiden! Så moralen er: Man skal ikke lære bestefar å gjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettresom jeg ha stemplet GPS som ikke så bra som kart og kompass, må jeg si meg helt enig med Johnnys. Den er uvurdelig for å finne ut hvor man er i dritvær, eller hvis man skulle rote seg bort.

Men for meg blir en gps derfor kun en duppeditt som jeg kan ha i nødstilfelle, eller morsom sak for å se distanser fra dag til dag.

På langturen i sommer nedprioriterte jeg den i oppakningen, da det ble fullt. Prioriterte andre ting i tillegg.

(sansynligvis vil jeg snart rote meg bort i tåka, og alle kan kose seg og si - hva var det jeg sa ;D ;D)

Du bruker vel regnestav og kuleramme også da? ;D

Jeg husker når min aldrende far fikk sin første GPS i båten, tror det må ha vært for ti år siden. Han var utrolig skeptisk og kikket nesten aldri på den. Bare sånn for sikkerhets skyld liksom. Nå sliter han med å kaste loss om GPS'n ikke er hundre prosent. Han nistirrer hele tiden! Så moralen er: Man skal ikke lære bestefar å gjø.

Faren din er i såfall en smart mann. Problemet er at det så få høydekurver, koller, bekker og myrer på sjøen. Sjøkart hjelper jo dårlig også. Vanskelig å orientere seg etter dybden. Der hadde jeg foretrukket GPS jeg også! Sliter litt med sekstanten..eller hva det heter.

Som tidligere nevnt (tror jeg). Ser ikke bort fra at mine tekniske evner kan være årsaken. Men jeg ser fremdeles på gps som et praktisk hjelpemiddel i fjellet. Utbrettet kart og nøye orientering og planlegging av terrenget er det beste. (orienteringen må da selvfølgelig stemme - det er her gps`n kunne kommet inn som det praktiske hjelpemiddelet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en O-løper et kart. Gi en annen O-løper en gps. Hvem tror dere vinner?

Ikke nok med at jeg antar kartløperen vinner. Jeg tipper han hadde gitt seg selv en mere behagelig trase også... Interesant eksperiment egentlig det der kunne vært?

Gi en O-løper kartet på data en måned før han skulle løpe , og så kunne han plotte inn ruta med nøyaktig på karet og vurdere den hver dag frem til løpet. Noe sier meg han ville løpe raskere og mere nøye da, eller ?? han kan jo i tillegg skrive det ut også  :D

Etterpå kan han også sammenligne hvordan hans tenkte løype på kartet stemte med den faktisk løpte også. Noe sier meg at O-løpere bruker GPS i trening  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-løpere bruker GPS til trening. Veldig praktisk å se hvor man har løpt. Ergo..kjekk duppeditt. En O-løper kan jo også få kartet en måned i forveien og plotte kursen. Disse to ville i såfall løpe omtrent like fort. GPS løperen måtte vel brukt noe mere tid på å orientere kartet kansje. Men det er marginalt.

Husk at o-løperne ikke løper etter ei kompassnål, eller etter ei pil på en gps. De ser på kartet, bestemmer seg for ei rute og løper på karthusk. De må hele tiden gløtte på kartet for at de husker sikkert og være sikker på at rett strategi er fulgt, også basert på hvordan lendet forandrer seg. Kansje må de på et sekund forandre strategi. Da må de ta hele ruten framover i betraktning på kartet. Komplex sak hvor man må benytte hodet.

Nå regner jeg med en o-løper med gps ville blitt jukset umiddelbart. Ikke fordi han hadde brukt den til å komme fram raskere, men fordi han kunne brukt den til å finne ut hvor han er hvis han tuller seg litt bort og ikke er sikker på hvor han er på kartet... Dvs at den hadde vært en meget praktisk duppeditt/ hjelpemiddel til kartet for en o-løper.

Faktisk har jeg vært o-trener (ikke for å blære meg) og vet litt hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...