Gå til innhold

Ørret er kuult , men det finnes andre ting


Robban

Anbefalte innlegg

Fikk noen urovekkende telefoner i forrige uke av broder’n,  aspen vaka som besatt . Glenn (bror)og arbeidskollega Finn Arne Stokkebekk  var seff på plass dagen etter med utstyr og klare til dyst. Jeg ble lovet full dekning av hendelsesforløpet.  

Tok ikke lang tid før en tekstmelding dura i bilsetet. Finn Arne hadde kroket og landet sin første asp. Ikke bare var det hans første, men den grusa gammel norgesrekord med grei margin , den var 4,6 et eller annet.

Fy f…. så kuult. Ikke bare det at den var stor, men åsså det at en dyktig ørretfisker syntes dette var skikkelig moro. Enda mer moro synes jeg da at andre synes dette er fascinerende, men samtidig ble jeg litt sjalu. Faen fått et tonn med disse gutta , men aldri så stor.

Masse kveldsjobbing i det siste så da blir det litt ekstra ille å vite at man ikke får vært der. :-[

Men….. i dag var jeg på plass. Etter beinhard sliping av helsparkla vegger hos tante grusom i et forrykende tempo , hvor tankene bare besto i asp asp asp asp , overraska jeg selv Glenn med tempo på pakking av fiskeutstyr.

Det begynte jo ikke helt bra for meg da, for mens jeg bar belly’n hørte jeg en mistenkelig lyd.

Phihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.

F……. heller assa, jaggu høl i den j…. dr….. f….ens belly’n, lite var det ikke heller.

Etter å ha kasta den dritten bortover gresset gikk rullgardina ned for fullt da jeg så vakende fisk, sprettende fisk er vel et mer forklarende ord.

Slapp av sier broder’n , du kan jo låne min, vi fisker annen hver gang.

Etter nesten bare å ha fisket ørret i år, var jeg nok mer gira enn jeg liker å tru sjøl,  så jeg tok første drift uten egentlig å tenke på at jeg kanskje var litt uhøflig. Det er jo  gjørmefisk jeg lever og ånder for.

Var greit med action på vannet, og med heiarop fra bredden kroka jeg min første fisk for dagen.

Den var stor, veldig stor!!! Håva en del greie fisker, både gjedde og asp, på rs 5’rn, men nå flexa den bra gitt. Ikke bare måtte jeg kjempe mot gigafisk , men åsså sterk strøm. Var faktisk  ganske utkjørt da jeg kom til land, denne var bildefisk, ferdig med det.

Fisken ble veid til 5,3 kilo i min nyinnkjøpte mc lean håv fra Gero sitt 50%-salg og da var Robban veldig, veldig ,veldig lykkelig, nesten rørt, nei , veldig rørt var jeg, og sliten.

Det ga seg litt med action etter dette og det ga meg tid til å reppe belly’n med Gaffa-teip fra Finn Arne. Nytt drift og haste tilbake til land, belly’n ble veldig myk, fort.

Ny repp og nå var hullet stort nok til hele armen. Dæven, man blir litt rar i hodet av slikt.

På’an igjen og denne gangen brukte vi hele rullen. Takk Finn Arne.

Nå holdt det faktisk til videre fiske med pumpa flittig brukt i fanget hehe.

Ble ikke flere på meg, røyk en i samme dimmen, fordi jeg som alltid visste at fortommen var litt sur , men gjorde jeg noe med det, nope.

Finn Arne var heldig derimot og kroka en gigafisk han åsså, den ble ikke veid men var i samme størrelse ca 5 +. Siden han fiska med en  Sage Xp 4’r så skjønner dere at det flexa ikke noe mindre i stanga da.  

Dette ble langt, men dette lever jeg for, så tusen , tusen takk til Finn Arne Stokkebekk og broder Glenn for redding av min gjørmesesong og for en knallfin tur . Tusen takk til alltid hyggelige Roger åsså, som joina oss litt senere. :)

Her er Finn Arne Stokkebekk sin gigaasp 8) 8) 8) 8)

[attachimg=1]

Her er nødrepp av belly som ordna seg til slutt. Nå er det bestemt, alltid gaffa i båten ;)

[attachimg=2]

Her er jeg må bare skrytebilde av aspen min, nok engang tusen tusen takk. Redda min gjørmesesong 8) 8) 8)

[attachimg=3]

post-982-13949881652703_thumb.jpg

post-982-13949881653381_thumb.jpg

post-982-13949881709183_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

He he Finn Arne fikk en som var i samme klassen, men han er ikke like prkåt som meg da ;D

Jada var nok ny N rek, men den svømmer videre. Fiskekompis Roy sin 4,2 på flue veier så mye mere på mange måter(oss immellom) at den får stå uansett, den ligger det mye arbeid bak fra vår side. Fisken er rødlista så den skal svømme videre, ferdig med det. ;D

Et skrytebilde til fra dorullrenna ;D

[attachimg=1]

post-982-13949881654051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de spreke disse rakkerene? Sikkert dumt spørsmål men du vet jo hvor mye jeg vet om slike fisker :)

Dette var bare dritkult robbis. 8)

Vanligvis ikke noe sånn halleluja, spørs hvor du får dem og når på året. Disse var helt vannvittig tunge/spreke. Er i grunn ikke det dette fisket dreier seg om. Det er å se intense fråtseperioder på ofte 10-20 min, med airjaws (sjekk animal planet) og fisk som ploger etter flua, bommer ploger igjen, tar i et hopp og masse bølger. Og det at du for bekreftelse på at dine tanker og ideer bak stikka om vintern bærer frukter. 5 min senere drar du hjem , eller til et annet sted,  da skjer ingenting. Et veldig intens fiske hvor regelen rett sted til rett tid gjelder, synd det er så mange steder, og ja ikke så mye fisk. Ekstra moorro når det klaffer da. Går mere tid i hvor en hva du skal fiske med, men som alt annet er jo noe bedre enn annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig moro at du fikk klaff Robban, da jeg har skjønt at gjedde-sesongen ikke har vært det helt store for din del  :)

Disse sluggerne er vel en fin erstatning . . . Fy pokker for noen bamser  :o

Takk Lars :) Ræva gjedde , men bra ørret, takk til en annen stokkebekk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fisk Robban.

åssen fluer er det dere tar disse beistene på??

Takk nobbler'n.

Denne fikk jeg den på, i en litt annen farge, samme kropp(mylar med sylinderfoam under)(pearl mylar) Og denne gangen naturell deer hair.

Jager mest denne fisken i gjørmevann og da er det hvit og innslag av rødt eller hot orange som funker. Når det er klarere vann duser vi ned fargene.

Skal love deg , eller jeg trur denne funker i sjøen åsså, men det er bare tru ;D ;D ;D ;D

Den skal fiske i eller rett under filmen , raske trekk, robbans jerk effekt ;D. løkke knute er must. ;D

Hakke sett den før så jeg håper jeg kan kalle den litt min egen. ;)

[attachimg=1]

post-982-13949881655121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for noen muddlerhoder du lager robban :o Har aldri sett noe i nærheten!

Ja, dette er noe av det sykeste muddlerhodet jeg har sett. Hvordan er det mulig?? Tar du mange små bunter, ¨mange store bunter eller bare en gedigen kjemepbunt - og hvordan i granskauen klarer du å få de festet så de sitter? Wire? Gratulerer med stor Asp! Trodde det var et tre jeg, men, men det er fisk det også. Er osp en fisk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...