Gå til innhold

Ubrukelig hackle!


fiskebollebiff

Anbefalte innlegg

Er det kun som nakke det er mulig å kjøpe hackle? Hos den lokale utstyrspusheren har jeg prøvd ut to poser som det sto hackle på, den ene bestod av pittesmå dun, den andre av noen fjær med sinnsykt lange fibe- også ubruklig.

De har hvertfall en hanenakke der nede men den koster (!) 400kr! Er det meningen at det skal være så dyrt? Da kjøper jeg jo hller et billig fluebindersett til nasten damme prisen og får med mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi tørrfluehackel? Det går å få kjøpt kvalitetshackel-fjær i løspakker, med vel ca. 10 hackel i en pose. På tørrfluer spiller det litt større rolle med kvaliteten synes jeg, til sjøørretfluer og lignende bruker jeg ofte billige hackler til rundt 50-lappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue det er snakk om ja. Har seriøst ikke lyst til å punge ut 400 kr på no fjør :P

Edit: litt rask der ja. i lengden lønner det seg nok ja, så den ser jeg, men jeg er helt i startgropa og bader ikke i penger. Er det billigste guideline settet noe og satse på da? da får man jo hackle+ en del ekstra stasj som jeg får bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ginetiske kvalitetsnakker fra f.eks. whitning ligger det endel arbeid bak, på en slik nakke får man ofte ut ca 2000 fluer av.....kjøtthøns fra India er det lite og bruklige fjær......det er billigst med de nakkene  som er dyrest, i lengda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på forumet her. Stadig noen som har nakker til salgs. Kvalitet på materialene har mye å si for hvor bra fluene dine blir. Særlig gjelder dette tørrfluer. Billige indiske nakker kan fungere greit i noen mønstre, men jevnt over så lønner det seg å kjøpe en kvalitetsnakke og du trenger ikke kjøpe de aller dyreste. Er du i en butikk så sjekk nakkene før du kjøper. Løse fjær kjøper jeg sjelden, rimelig høy kilospris  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue det er snakk om ja. Har seriøst ikke lyst til å punge ut 400 kr på no fjør :P

Edit: litt rask der ja. i lengden lønner det seg nok ja, så den ser jeg, men jeg er helt i startgropa og bader ikke i penger. Er det billigste guideline settet noe og satse på da? da får man jo hackle+ en del ekstra stasj som jeg får bruk for?

Man får vel knapt kjøpt slike fluebinder-sett hvor det følger med tørrfluehackle av god kvalitet.

Jeg har forståelse for at du ikke har lyst til å punge ut masse penger for en nakke, men jeg kan love deg at dårlig hackle, feks indisk, ikke er brukandes til tørrfluer  ;)

Det fine er at man trenger ikke nødvendigvis kjøpe hele nakker.

Skroll litt ned på siden her, så finner du div mini-pakker med hackle av langt bedre kvalitet enn det som vanligvis følger med disse settene. Selv disse små pakkene holder til nokså mange fluer.

http://www.grandesfluefiske.no/Fluebinding/Materialer/nakker&hackle.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginetiske kvalitetsnakker fra f.eks. whitning ligger det endel arbeid bak, på en slik nakke får man ofte ut ca 2000 fluer av.....kjøtthøns fra India er det lite og bruklige fjær......det er billigst med de nakkene  som er dyrest, i lengda

Hør på staffan fiskebollebiff :) ender alltid opp med det dyreste alternativet på fremtidig tidspunkt, og de billige i søppelkassen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Akkurat hackle er det siste jeg ville spart på. Det er det samme som å spare seg til fant. Gå sammen med en kompis og kjøp en av enten Metz eller Whiting "bronze quality" (anbefales) dere kan dele på. Kutt den på langs og kos dere i lang tid med kvalitetshackle. Du vil uansett ende opp med noe slikt etter kort tid likevel og da er de første "billige" kronene et tillegg og ikke så fornuftig likevel. Jeg mener i alle fall at du kan spare inn på nesten hva som helst unntatt akkurat hackle. Det utgjør så himla stor forskjell på fluene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men, for å finne ut hvor bra det egentlig er, kjøper du en pakke med løse saddlfjær fra Whiting. koster vel ca en hudrings, og rekker til  titalls av fluer.

Senere kan du kjøpe en hel, eller halv Metz eller Whiting.

Det ligger mye ubrukt  fluebinderutstyr rundt i de tusen hjem, fra de som aldri kom i gang. så prøv først med en liten pakke.

Mener det er Tundra outdoor som er importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg gir meg :P

Det blir nok innkjøp av hel nakke etterhvert skal dere nok se :)

Dette er forresten det mest vennlige og hjelpsomme forumet jeg har besøkt ;)

Halve nakker av fabrikat Metz så jeg sist hos Gero på lillestrøm.  Tror mange har det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Spar ALDRI penger på hackle. Er uansett noe av det billigste innen fluebinding.. En nakke holder til MYE fluer. Har ikke kjøpt nakker siden tidlig -90 tallet. Den gang leverte hoffman saddler som slo alt. Har en Grizzly. Kan binde 8-12 tørrfluer i krok 14-16 på EI fjær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hackle er det siste jeg ville spart på. Det er det samme som å spare seg til fant. Gå sammen med en kompis og kjøp en av enten Metz eller Whiting "bronze quality" (anbefales) dere kan dele på. Kutt den på langs og kos dere i lang tid med kvalitetshackle. Du vil uansett ende opp med noe slikt etter kort tid likevel og da er de første "billige" kronene et tillegg og ikke så fornuftig likevel. Jeg mener i alle fall at du kan spare inn på nesten hva som helst unntatt akkurat hackle. Det utgjør så himla stor forskjell på fluene!

Akkurat det samme tipset jeg ville gitt. Det er bare å hive seg i veg. Du kommer uansett til å gjøre det snart likevel. Derfor er det alle kronene du bruker på mellomløsninger som er dyre!

NB: Man kan skryte av de genetiske nakkene. Men man skal ikke kimse av de myke nakkene heller. For eksempel genetisk høne. Mye billigere, og meget bra på mange fluer (bedre på noen!) Men det er disse som er luksus når man er i mål med hane. Ordentlig hane er et must. Høna ;D er et substitutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hackle er det siste jeg ville spart på. Det er det samme som å spare seg til fant. Gå sammen med en kompis og kjøp en av enten Metz eller Whiting "bronze quality" (anbefales) dere kan dele på. Kutt den på langs og kos dere i lang tid med kvalitetshackle. Du vil uansett ende opp med noe slikt etter kort tid likevel og da er de første "billige" kronene et tillegg og ikke så fornuftig likevel. Jeg mener i alle fall at du kan spare inn på nesten hva som helst unntatt akkurat hackle. Det utgjør så himla stor forskjell på fluene!

hør hør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lytter! ;)

Det jeg har av bindeutstyr nå er:

Keramisk trådholder

To gode sakser

Brun dubbing

Hvitt polygarn

De dun"hacklene"

Og svarte "hackel" fjører ( ingen av de to siste funket som jeg trodde)

Og sist men ikke minst og hvertfall mest jalla: en finfin lita skrustikke som jeg har døpt om til bindestikke. Den funker faktisk bedre enn jeg hadde forventet- krokene sitter skikkelig godt fast, men litt vanskelig og komme til noen steder- skikkelig bindestikke står på ønskelista til jul( er jo ikke lenge til det :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sitter jeg med 3 meget brukbare saddelnakker fra Witting,til  kr 279 pr nakke. ;)Det blir mange fluer det ! ;D

Litt lite til bitte små fluer(som ikke alltid trenger hackel engang),men mye fjær for pengene.

Også kunne det vært litt artig å vite hvor trådstarter bor,det hadde vært lettere å tipse om butikker da(gjelder ikke bare denne tråden).

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Man kan skryte av de genetiske nakkene. Men man skal ikke kimse av de myke nakkene heller. For eksempel genetisk høne. Mye billigere, og meget bra på mange fluer (bedre på noen!) Men det er disse som er luksus når man er i mål med hane. Ordentlig hane er et must. Høna ;D er et substitutt

Enig her. Og til noen spesielle fluer synes jeg faktisk billige indiske nakker er veldig fine. Det myke hacklet fra dårlige nakker kutter ikke så lett gjennom overflatehinna når man bruker tradisjonelt bundet hackle, sånn som genetisk hane kan gjøre, så fluene ligger fint og litt tungt på vannet. Og så blir fluene rotete og stygge. Litt sånn ferdigtygd. Ofte effektivt!

Men selvsagt ingen tvil om at skikkelige greier er å foretrekke til det meste av fluer. Sånne billige indiske nakker har jo utrolig få brukbare fjær, og det er bare litt av fjæra som går an å bruke.

PS! Per Tørmoen (RIP) lagde en flue som het Daddy-No-Legs, som er en høyhest (=stankelbein for søringa) med overdimensjonert, rufsete billighackle istedet for mer kunstferdige bein. Den tvinner ikke fortommen, flyter tungt, og fisker veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sitter jeg med 3 meget brukbare saddelnakker fra Witting,til  kr 279 pr nakke. ;)Det blir mange fluer det ! ;D

Litt lite til bitte små fluer(som ikke alltid trenger hackel engang),men mye fjær for pengene.

Også kunne det vært litt artig å vite hvor trådstarter bor,det hadde vært lettere å tipse om butikker da(gjelder ikke bare denne tråden).

Willy

Jeg bor i Halden, så den lokale pusheren er Gilstedt jakt og fiske. Ellers er jo m&m i sarpsborg nerme, på xxl har de visstnok litt og, men jeg har ikke vært i noen av butikkene i Sarpsborg( har vært på xxl men ikke i flueavdelingen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, Bazar er jo rett over grensa, nermere enn sarpsborg er det også. Tror de har litt dårlig utvalg av bindematiale der men skal melde fra neste gang jeg er der ;)

har et bedre forslag - jeg bor i halden jeg og, og har noen bra nakker, nok til å holde meg med hackle til jeg får alsheimer og skjelvne fingre - send adressen din på pm, så skal du kan få en pose med et uvalg fjær - i hvert fall nok til vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...