Gå til innhold

Lengdekasting. Bryr du deg noe om det?


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Hei!

Uff a meg, så mye å lese gjennom ???

Og så mange meninger som spriker i alle rettninger, på et så enkelt tema som konkurransekasting med flue.

Det alle må være helt klar over, er at dette ikke er en hyggelig fisketur.

Heller ikke fult ut fiskerellatert.

Hvem forventer å finne en hall i Kristiansand, Tønsberg  og Oslo fylt med vann og lystige vak fra feite fettfinner.

Neppe.

Det er slik i alle idretter som stammer fra de vanlige bruksområdene hvor konkurranseformene ofte stammer fra, og har aspekter i seg som fører frem til de ulike konkurranseformene.

Og, fluekasting som konkurranseform er ikke så forskjellig.

Vi driver med konkurransekasting innen fluekasting, som selfølgelig har røtter fra fluefiske.

Og, vi må nok begrense oss litt i forhold til typer og antall øvelser av praktiske grunner.

Vi kunne nok ha satt opp mange flere øvelser enn det som blir praktisert i dag, men det ville være problematisk å gjennomføre.

Det tar rett og slett for lang tid, og målbarheten er viktig.

De øvelser som kastes i dagens konkurranser, er ofte de øvelser de aller fleste fluefiskere trener mye på.

Lengdekasting og kast på vak.

Hvor mye lengdekasting bør vektlegges i forhold til pressisjon, ønsker jeg ikke å uttale meg om.

På de lette enhåndstengene er nok pressisjon viktigere enn på de tunge enhåndstengene.

Dersom noen mener fluekasting som konkurranseform minner mye om casting, vet de ikke hva de snakker om.

5`er kasting med hele liner og bakslenger på 20+ meter, er vel ganske langt fra casting.

Dype speystenger med lange liner satt i vann, er vel kanskje ytterpungtet til casting.

Casting er en ren baneidrett, det er ikke fluekasting.

Her går konkurransene på vann (med unntak av 5`ercupen).

Jeg tror mange dyktige fluekastere ønsker å delta på konkurranser, så hvorfor ikke komme ut av skapet.

Her er det passelig bra med nerver til å kunne kalle det et adrenalinkikk.

Jeg lover dere.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tore:

Jeg synes ikke noen av de har tenkt så jævla langt i det hele tatt jeg! Med den retotikken så forbeholder de seg retten til å påstå at alt de sier er mye mer riktig en andres meninger.

Jasså du e ude å dorje. Bider det?  ;D

Først respekt og så dyptpløyende analyser av hvor langt folk tenker, venter spent på hva det neste blir  :rolleyes:

Utrolig lenge til det begynner å vake igjen her i den kalde steinrøysa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formel1 gutta som danser rekedansen mens de caster er en ting. Å bli en habil kaster er litt annerledes.

Kasting kan man ikke trene for mye på. Også lengde. Det gjør at man fisker mer og plages mindre.

Bryr meg ikke fryktelig mye om det er 25 eller 30 meter til dit ulldotten lander. Men det gleder meg hver gang jeg kan notere at det gikk jaggu litt lengere i dag en sist gang.

Å kaste pent og langt med en krok på spissen er en kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja da, innlegget mitt var vel ikke særlig spekulativt med innslag av sinne, krangling, kverulering og tunge tastetrykk.

Jeg er blitt et bedre menneske, Oddbjørn :-\

Trodde du >:(

Siden det er lengdekasting tråden handler om, så dreier det seg vel om å kasta langt.

Helst jækla langt.

Og noen ganger litt for langt :D

Det er jo nyttig å kunne kaste langt med flue, da pressenterer vi ofte flua bedre på kortere og lengre kast.

Så, jeg mener de aller fleste har godt av å trene lengdekasting.

Disse debattene vinkles ofte inn på konkurransekasting, også i denne tråden.

Ser vi en økende interesse for sporten, mon tro;D

Jeg tror veldig mange har lyst til å delta på disse konkurransen, men de tør ikke.

De er redde for å ikke kaste langt nok.

Så mye bryr disse seg om lengdekasting, altså veldig mye.

Da er det bare å kjøpe seg ei kjempestiv stang, så går det så det suser.

Å nei da, så enkelt er det ikke.

Trening gjør mester, så det er bare å trene på lange kast.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore:

Jeg synes ikke noen av de har tenkt så jævla langt i det hele tatt jeg! Med den retotikken så forbeholder de seg retten til å påstå at alt de sier er mye mer riktig en andres meninger.

Jasså du e ude å dorje. Bider det?  ;D

Først respekt og så dyptpløyende analyser av hvor langt folk tenker, venter spent på hva det neste blir  :rolleyes:

Utrolig lenge til det begynner å vake igjen her i den kalde steinrøysa...

Jeg har fulgt med litt på slike "diskusjoner" før både her på .net. Etter å ha lest det så burde jeg jo ha forstått at man ikke stiller spørsmål rundt noe av dette.

Man har i det i alle fall ikke med å komme med noen meninger!! Så gjorde jeg det alikevell. Stilte både spørsmål og tenkte høyt. (i den grad jeg klarer det)

Har enda ikke fått sjangsen til å stikke nedom butikken og fått info men jeg klarer det i morgen. Pleier å bli oppdatert av Stein etter et stevne. Jeg synes det er gøy å høre om. Har vurdert mange ganger selv å henge meg med. Hadde vært bra for kastingen min. Det blir vel med tanken. Jeg passer nok ikke inn sammen med dere. Det hadde bare blitt trøbbel. Jeg må nok innse at jeg passer best med fluer på fortommen.

Så ja jeg følger litt med fordi jeg er imponert av hvor dyktige de er.  Jan Vidar prater jeg stort sett bare fisking med. Han er foressten en knakende hyggelig kar. Det er perek og.

Ps: Det å prøve å fremstille folk som idioter er vel litt oppbrukt? Er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Lengdekasting er jo rått uansett, men det estetiske med lange, fine og rolige kast er også svært fint å se på :). Har lagt ut noen videoer av Mikael Blomberg på youtube.

Og det ligger 3 andre videoer fra samme brukernavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips fra Tim Rajeff om lengdekasting.

........

Her er noen tips til de som ønsker å trene presisjon.

.......

Tommy

Fine klipp, Tommy!

Skriftlig, er det ikke så veldig mye jeg har sett om hvordan kaste virkelig langt. For dere som har (tilgang på) et stort fluefiskebibliotek, så er det noe her og der. Sven Kalmar har skrevet en god artikkel i et av fluefiskespesialene til Alt om Fiske for noen år siden, jeg tror artikkelen rett og slett heter "Kalmar kaster langt". I svenske Allt om Flugfiske hadde Stefan Siikavaara en serie som het "kastdoktorn", der hadde han også en god artikkel om lengdekasting/5'erkasting i et av nummerne. Mathias Lilleheim tar også opp spesielle teknikker for lange kast i sin fluekastebok Zzzzappp.

Faktisk er det også en artikkel ute i bladhyllene nå, i siste nummer av Flyfisherman (Oct-Nov-Dec 2010) er det en artikkel av Steve Rajeff, der han forteller om sine viktigste tekniske momenter for de lengste kastene. Denne har jeg ikke rukket å lese ennå, gleder meg til å ta den i kveld!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det også en artikkel ute i bladhyllene nå, i siste nummer av Flyfisherman (Oct-Nov-Dec 2010) er det en artikkel av Steve Rajeff, der han forteller om sine viktigste tekniske momenter for de lengste kastene. Denne har jeg ikke rukket å lese ennå, gleder meg til å ta den i kveld!  :)

Nå har jeg fått lest artikkelen, den var ikke så veldig spennende.

Steve er en fantastisk fluekaster og en fantastisk fyr, men dette var litt for stutt - kun en kjapp gjennomgang av hovedmomentene for lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Larsen.

Ettersom jeg har sett både her (og på .net der jeg bare tyvtitter etter et par uheldige episoder ;D) Du engasjerer deg veldig om emnet. Du skulle samlet de du mener er de ti-tolv som du mener har mest å fare med og er mest interesante å lytte på, og klemt en artikkelsamling mellom to permer. Jeg er sikker på at mange hadde likt å lese dette. Da vil du faktisk åpne for diskusjonene etterpå. Det hadde vært kjempemorsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...