Gå til innhold

Inspirasjonstråd - Småfluer - knøttsmå innsektsimitasjoner av alle slag


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Siden ingen andre ville legge ut flere bilder bant jeg opp en liten døgnflue med 3 haletråder, v ving i mallard og klassisk hakkel. Krok #24. Slet litt med zoomen :) Dubbing er forresten fly-rite nr.9

Trodde egentlig dette var #36 krok. Er ikke sikker. Eneste jeg vet er at den er mindre enn R30 #22

post-969-13949884904058_thumb.jpg

post-969-13949884904429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren hvor dyktig du er Sigve! Den var jo dritfin.

Takk Frode.

blir stusselig fiske på dere i år ;D

Si ikke det Lasse. Er nesten 100% sikker på at Hemsila og renaørret kommer til å få sjokk når de ser noe de aldri har sett før ;D

Ja, dette var et lite mesterstykke Sigve. Melder pass her inntil videre, men det blir nok flere småfluer i stikka før høstsesongen setter inn. Fordelen med å binde på 20 og nedover, er tross alt at krok 16-19 virker mer overkommelig etterpå.  ;)

Nei det syns jeg ikke. Prøvde nettopp på noen klassikere i krok 14 og 12. Fy faen de gjør seg ikke på trykk :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helrått Sigve! Dette blir virkelig "småtteri" (eller skal jeg si "stort")?? i forhold til flua di.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

En myggklekker i str 20... Fant ut at jeg ikke kommer til å binde noe mindre enn det!

Petter

post-0-1394988493811_thumb.jpg

post-0-1394988493863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å legge inn en cdc mygg krok 26 fra varvias....

Klarte endelig å holde øyet åpent :) (ikke det at jeg skjønner hvordan jeg skal klare å tre fortommen gjennom uansett)

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

post-2765-13949884940177_thumb.jpg

post-2765-13949884940991_thumb.jpg

post-2765-13949884942371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en flue på 2 mm å blåse opp til skjermstørrelse er urettferdig  ;D

Her er et dårlig forsøk på krok 24, hackelet er forøvrig av de minste på min whiting silver nakke.

5327174237_b409999f9a_b.jpg

;D

Bortsett fra den røde komentaren var ikke dette noe å le av. ;)

Dere er utrolig dyktige på så små kroker,når jeg binder på #22 eller mindre,blir'e gjerne en polydott med antronvinge,og alle ligner på elveknott  ;D ,men de fisker ! :D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine og spennende microfluer lagt ut i denne tråden. Har selv skaffet meg bok som kun tar for seg binding av små fluer. Boka heter Tying Small Flies, skrevet av Ed Engle. 

Boka inneholder bla. emner (kapitler) om historikk, små kroker, vurdering av tråd (jmf. diskusjon om tråd tidligere i denne Inspirasjonstråden) m.m og selvfølgelig mange spennende mønstre (tørre og våte) presentert som "steg for steg" beskrivelser. Jeg kjøpte boka fra Amazon, men den kan kanskje også fås hos Nordisk ?

Her finner du en smakebit fra boka - kan anbefales, har hatt mange artige timer ved stikka på basis av denne: 

http://www.amazon.com/Tying-Small-Flies-Ed-Engle/dp/0811700828#reader_0811700828

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare understreke at dette er en veldig fin og morsom tråd, og jeg håper det kommer flere bidrag. Skal forsøke å samle nok konsentrasjon til å få til noe brukbart på str 22, om ikke lenge.

Fiske med små fluer er for øvrig veldig morsomt, og det faller seg jo sånn at dette fisket utgjør avslutningen på sesongen for mange. Man blir imponert både over fisken og seg selv når fin ørret tar knøttsmå fluer. Det spisser oplevelsen!  

Supertråd!

Jeg er en uhelbredelig fjellfiske-junky, og derfor blir det vanligvis til at jeg følger iskanten oppover i fjellet. Fisker med fjærmyggimitasjoner fra slutten av april til minst St.Hans hvert år.

Er klar over at det hadde vært betraktelig lurere vente to uker sånn at man får med seg de første døgnflueklekkingene, men jeg synes nesten dette fisket er morsommere - og ikke minst veldig utfordrende. Man får som regel få fisk, men det kan være fin størrelse på dem. Og døgnfluefiske blir det uansett mye av utover sesongen.

Skal prøve å bidra med noen av mine egne humlebol av noen fluer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svært lite om bindetråd egentlig. Hvor tynt kan du få? og hva anbefaler du. Er åpen for å prøve noe nytt

En skikkelig,brukbar tynn tråd er Hends Synton,den er splittbar også,og dermed meget brukandes til å dubbe med.

Forøvrig en meget artig tråd ,JB. :D

Willy

Synton er glimrende, men Spiderweb er bedre til de aller minste fluene (selv om Synton for all del er tynn nok). Tynnere enn Synton, og kun en kordel med mono.

Artig tråd! Blir spennende å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den første flua jeg har lagd på så små krok. Dette er "bare" str 20, men jeg plagdes fælt med å i det hele tatt se hva jeg holdt på med - har altfor dårlig lys. Alpakka ser ut til å bli for grovt for flua i alle fall, og bioten skulle nok vært snudd eller overlappet.

Eirik

Syns den så fin ut jeg :)

Her er et nytt forsøk fra meg igjen krok 26 :)

En emerger. et par fibre polygarn som hale, oliven turkeybiot i kropp, påfuglherl i torax og cdc vingesekk :)  Ble 2 turn for mange på hode snufs... Vises j....lig godt på bilde

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

post-2765-1394988511963_thumb.jpg

post-2765-13949885120473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...