Gå til innhold
  • 0

Hva er et DT snøre godt for ?


Glenners

Spørsmål

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
DETE finnes ikke i hyllene på supern fordi dere er noen plasthiphopteletubbiesfluefiskere av noen amatører.

Deilig å være en amatør. Du kan nok heller si det slik at verden har gått videre og flestparten går i dens fotspor.

Hva er et DT snøre godt for

Jo, du kan snu den hvis spissen blir ødelagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så på myke (full flex) stenger så mener du DT er bedre altså Tørrbjørn? Skal ha meg ett nytt snøre til en myk stang, er veldig glad i Triangle Taper, bruker det konsekvent fremfor WF liner. Men tror jammen jeg vil prøve ett DT snøre hvis det passer slow action stenger bedre.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så på myke (full flex) stenger så mener du DT er bedre altså Tørrbjørn? Skal ha meg ett nytt snøre til en myk stang, er veldig glad i Triangle Taper, bruker det konsekvent fremfor WF liner. Men tror jammen jeg vil prøve ett DT snøre hvis det passer slow action stenger bedre.  :)

For meg passer det ofte bedre. Det skader ikke å prøve. Måtte legge om kastinga litt, men jeg føler at fullflexraier blir gjevnere og bedre belastet med en DT. Velger heller ikke et for lett snøre på en slik stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Farsken jeg skrev et langt svar....som heldigvis for dere ble slettet ;D

Når jeg hiver ut ei krass melding, bør jeg vel sitte stand by bak pc`n og svare for meg når kritiske røster slakter meg ;D ;D ;D

Skal ikke bruke mye tid på dette men, må klare opp i noen svar som har missforstått det jeg har skrevet. Jeg mener ikke og har aldri sagt at wf klumpens vekt skal sammenlignes med hele DT-lina.

På ei DT line skal kun de første 9,14 meterne veies for å gjengi vekta korrekt på snøret i forhold til AFTM skalaen (folk kan selv velge hvor tung DT line man vil tilpasse sitt personlige utstyr - hvor langt snøre man vil kaste med)

På WF lina er det vekta på klumpen som må veies. Hvor mye de første 9 meterne veier er faktisk totalt uinteresant (hvis klumpen ikke er 9 meter da)

Hvis jeg med min stang og min kasting mener at ei kastevekt på 12 gram er det beste kan jeg for eksempel evlge:

1) et kortklumpet opti creek snøre med klumpevekt på 12 gram

2) et lengre opti stillwater med klumpevekt på 12 gram

3) Jeg kan velge å følge AFTM skalaen og benytte ei DT line der de første 9,14 meterne har klumpevekt på 12 gram

4) EXEMPEL! Jeg kan også selvfølgelig se bort fra AFTM skalaen og benytte ei DT line der de første 20 meterne er 12 gram - for eksempel hvis jeg liker å kaste med 20 meter utenfor stangringen (noe jeg selvfølgelig ikke liker)

Det er je HELT enig i! Og det er det er derfor aftm systemet er saa meningsloest, siden det KUN sier noe om de foerste 30 fotene av snoeret. Men hver gang jeg sier det dukker det opp sterke roester som sier 'det er ikke noe problem' osv. Det er ikke poenget. Poenget er at hvis man foerst skal ha et system saa boer det vaere et med praktiske applikasjoner. Noe aftm systemet IKKE lenger har. Og det har du beskrevet veldig godt Bjoernar.  ;)

Angaaende DT snoerer saa synes jeg man boer proeve aa kaste med et foer man avskriver det. Det er fortsatt noe av det deiligste jeg vet aa kaste med, og er uhyre presist og delikat under toerrfluefiske. Det er ogsaa mye lettere aa kontrollere under selve avfiskingen, mending osv, ved kast der man med et WF snoere ville hatt klumpen paa utsiden av toppen. Og ved lange presise kast, hvor man ikke skyter line er det ogsaa veldig presist og gir ekstremt fine bukter. Proev!

Det er ogsaa et godt verktoey for aa trene paa rett "tracking" under kasting med mye snoere ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tore: kjenner at vi kunne tatt en skikkelig god gammel krangel om det tullet du sier om klumpvekt og aftm standarden  ;D

Men jeg har desverre ikke tid  :o

For meg henger det ikke på greip at du samtidig sier at DT liner er kjempedigg og at aftm systemet er meningsløst.

At det er forskjell på å kaste med 20m+ klumper (SA ED) og 7m klump (loop opti creek) er det ingen tvil om, men at det ideelle da er at klumpene skal veie like mye synes jeg er renspikka tøv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tore: kjenner at vi kunne tatt en skikkelig god gammel krangel om det tullet du sier om klumpvekt og aftm standarden  ;D

Men jeg har desverre ikke tid  :o

For meg henger det ikke på greip at du samtidig sier at DT liner er kjempedigg og at aftm systemet er meningsløst.

At det er forskjell på å kaste med 20m+ klumper (SA ED) og 7m klump (loop opti creek) er det ingen tvil om, men at det ideelle da er at klumpene skal veie like mye synes jeg er renspikka tøv...

Enig med deg. Man kan ikke si at en klump på forskjellig lengde skal ha samme vekt. Men dersom det bare skiller et par meter så stemmer dette sånn noenlunde. Går man til tohåndsverden er det milevis forskjell på en klump på 10 meter og en langline med 25 meter klump. En stang som kaster fint en kort klump på 40 gram trenger kanskje en langline på 60 gram for å spennes optimalt og kan takle opp mot 70-80 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg gir meg. Dere har rett.

Selvfølgelig vil det variere noe. Du Oddbjørn vet like godt som meg, at utslaget blir større des tyngre snøreklasse du har. Utslaget blir også større på et underhåndskast (bruker sikkert feil terminologi her men!) enn et overhodekast. Det er nemlig ikke hele snøret som spenner stanga i samme grad som overhodet.

Her kan man også trekke inn snøreprofiler. Fysikkens lover sier også at profilen på snørene forandrer hastighetene på de. Dermed vil et hurtig snøre ha mere sentrifugalkraft når det strekkes ut enn et rolig snøre (for eksempel et DT). Dette gjør igjen at snørene må ha en viss ulik vekt "for å belaste stangen med de nødvendige grammene (for å støttet Tmag - bare enda en grunn til at det gamle AFTM systemet er avlegs)

Men nå diskuteres det etter andre prinsipper enn det diskusjonen er ment for etter min mening. Dessuten er dette slike diskusjoner som bør gjøres på telefon eller ved bålet. Erfaringsvis er de fleste med sterke meninger om dette emnet egentlig ganske enige når alle hvisomatere er diskutert.

Beklager at jeg er påståelig i DT tråden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tore: kjenner at vi kunne tatt en skikkelig god gammel krangel om det tullet du sier om klumpvekt og aftm standarden  ;D

Men jeg har desverre ikke tid  :o

For meg henger det ikke på greip at du samtidig sier at DT liner er kjempedigg og at aftm systemet er meningsløst.

At det er forskjell på å kaste med 20m+ klumper (SA ED) og 7m klump (loop opti creek) er det ingen tvil om, men at det ideelle da er at klumpene skal veie like mye synes jeg er renspikka tøv...

Skal mye til å få meg opphisset når det gjelder fluefiske i disse dager. Har krysset de 40 og den gradvise forvandlingen til hippie er godt igang  ;D.

OK, så er jeg ikke SÅ enig med Bjørnar da. At klumpene skal veie like mye...

Men vi kan jo likesågodt starte: Du synes altså det er helt logisk at en "5'er" snøre kan veie alt fra 8,5 til 20 gram? Er det et godt system? Hvorfor skal vi kun måle 30 fot av snøret? Er det ikke mer logisk å oppgi total klumpvekt?

Når i tillegg det samme systemet er overført til "klassifisering" av stenger blir forvirringen total. En Sage TCX 590 og en T&T Paradigm 905 har samme "klasse". Altså skal en T&T Paradigm 905 helt greit takle et SA MED. Og TCX'en skal helt fint funke med et snøre med en kort klump på 8,5 gram. Slik er det i dag.

Det er tilnærmet uinteressant å vite hva de ytterste 30 fotene av et SA MED snøre, med en klump på 20 meter veier. Det samme gjhelder samtlige snører med klump på mer enn 30 fot. Det burde i det minste vært oppgitt klumpvekt i tillegg.

Jeg skal innrømme at jeg snakker litt imot meg selv når det gjelder DT snører. Jeg bruker de sjeldent, men jeg har en snelle med et DT 3 på. Og når 3'erstanga mi har ERN på rundt 4,2 er det en grei kombo. Og det er et meget behagelig snøre!  :D

AFTM funker på DT snører, siden profilen er uniform. Men det stopper der.

Nå er det selvfølgelig slik at alle stenger har et, i mangel på et godt norsk uttrykk "grain delivery envelope" (GDE som en gammel austraier kaller det). De takler en klasse ned eller opp eller begge deler, eller to klasser opp, eller ned osv. Men dette "vunduet" er neppe så mye som 10-12 gram på en stang med ERN på rundt 5.0. Altså over 100%. Så da er det for meg lite logisk å ha to snører innenfor samme klasse med så stort sprik i klumpvekt.

Kort oppsummert bør klumpvekten ligge innenfor stangas "toleransevekt", eller GDE som forklart over. Hvor stor denne toleransen er varierer fra stang til stang, og innenfor den skalaen igjen - fra kaster til kaster. Poenget er at det hele tiden er klumpvekten som er interessant, og ikke de ytterste 30 fotene.

Fyr løs!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv om jeg skulle gi meg,,

Kort oppsummert bør klumpvekten ligge innenfor stangas "toleransevekt", eller GDE som forklart over. Hvor stor denne toleransen er varierer fra stang til stang, og innenfor den skalaen igjen - fra kaster til kaster. Poenget er at det hele tiden er klumpvekten som er interessant, og ikke de ytterste 30 fotene.

Det er hva jeg mener... Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er såklart nyttig å vite noe om klumpvekten, profilen og lengden, men at det skulle gjøre vekta på de første 30 fotene uinteressant det skjønner jeg ikke noe av. Man kaster da for f... ikke alltid med hele klumpen.

Og for å ta et konkret eksempel så funker min XP590 helt utmerket med (mye) mindre enn 10m utenfor stangringen og med hele ED klumpen ute (stanga funker helt brillefint som fiskestang med en masse forskjellige liner fra klasse 3 til klasse 6).

Og Tore: aftm merking av liner er faktisk en standard som har en konkret objektiv betydning. For stenger så finnes det ingen slik standard  ;)

For å være "on topic":

DT liner og lange klumper funker etter min mening (og smak) bedre i (mot) vind enn korte klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så på myke (full flex) stenger så mener du DT er bedre altså Tørrbjørn? Skal ha meg ett nytt snøre til en myk stang, er veldig glad i Triangle Taper, bruker det konsekvent fremfor WF liner. Men tror jammen jeg vil prøve ett DT snøre hvis det passer slow action stenger bedre.  :)

Hvordan type line er en triangle tapper? Trodde dette var et WF snøre jeg.........

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så på myke (full flex) stenger så mener du DT er bedre altså Tørrbjørn? Skal ha meg ett nytt snøre til en myk stang, er veldig glad i Triangle Taper, bruker det konsekvent fremfor WF liner. Men tror jammen jeg vil prøve ett DT snøre hvis det passer slow action stenger bedre.  :)

Hvordan type line er en triangle tapper? Trodde dette var et WF snøre jeg.........

Lars L

Triangeltaper er et en form for WF der klumpdelen er triangeltapert og dermed mesteparten av vekten kommer i bakkant av klumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Triangeltaper er IKKE WF "tapert"..... Tripletapering er en egen type tapering..

PS. Vektfordelingen (tyngdepunktplassering) er kraftig undervurdert på snører, spesielt skyteklumper.

Enig i at AFTMA ikke er "det beste". Men det merkelige er at i 99% av tilfellene hvor jeg skal ha et nytt snøre til femmer stanga mi (WF) så passer de snørene som er merket AFTMA 5 på esken best :) Så HELT på villspor er systemet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Javel, jeg bruker i dag Lee Wulff Triangle Taper (tror jeg det het). Synes disse er sykt smooth å kaste med, men jeg er jo en nybegynner(2-3 år) da og har ikke prøvd alt som finnes der ute. Men er meget godt fornøyd med dagens kombo av stang og snøre. Skal nå på våren lære meg vannkast...... får da se om komboen passer til dette.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt misvisende dette med TT (triangle taper), siden flere etterhvert har snører med tilnærmet lik tapering, men bruker betegnelsen WF.

For meg er TT et wf snøre på lik linje med feks Guideline's Presentation . . .

Lars, for deg er vel et snøre et snøre. Spinner av gårde en 40-50 meter åkke som.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt misvisende dette med TT (triangle taper), siden flere etterhvert har snører med tilnærmet lik tapering, men bruker betegnelsen WF.

For meg er TT et wf snøre på lik linje med feks Guideline's Presentation . . .

Lars, for deg er vel et snøre et snøre. Spinner av gårde en 40-50 meter åkke som.  ;D

Joda, men jeg har etterhvert innsett at jeg har et medfødt talent for dette, og at det ikke faller seg like lett for alle.

Har øvd inn noen helt nye kasteteknikker nå som skal bli uhyre spennende å teste på ørreten i 2011 . . .

Går det som jeg tror er jeg sponset i hua & ræva innen mai, men jeg kommer ikke til å selge meg billig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva med Long Belly da? Hvordan er de kontra WF, DT, TT?

Long belly er jo også wf-snører, med lengre klump enn gjennomsnittet.

Det varierer en god del blandt produsentene på hvor lang en klump er før de kaller den long belly.

I min verden er klumper på over 12 meter long belly snører . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...