Gå til innhold

Lemen og herpes... mener harepest


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

dette med forgiftet vann pga. vannforurensing av døde dyr lærte vi om i forsvaret......skal se om jeg kan finne noe om det på noen instruksjoner om hva de sier nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk litt skeptisk, og har vurdert klortabletter evnt. UV-renser. Noen som vet om det er noen risiko og drikke fra større elver? Skjønner at bekker og stillestående vann kan være på kanten enkelte steder, men i større elver bør vel konsentrasjonen var såpass liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Tørrbjørn! Harepest høres ikke hyggelig ut...

Skal til Ransarån om to dager, og tar gjerne imot tips.

Jeg har ett tips selv: Leste påskenummeret av Fjell og Vidde (DNT-blekka) på hytta. Dette er jo en viktig problemstilling for folk som vandrer i fjellet. En fyr med skikkelig peiling (en eller annen fagperson, husker ikke hvor han jobbet) forklarte at man reduserte risikoen mye ved å ikke drikke av små fjellbekker/elver, men istedet hente drikkevann fra innsjøer. Vannet er alltid renest ved utløpet av innsjøen, fordi det meste av grakset har falt til bunnen før vannet kommer så langt. Og vannmassen er også mye større, noe som selvsagt tynner ut jævelskapen (døde lemen, f.eks).

Styr unna små fjellbekker/elver i lemenår, det var vel budskapet i korte trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som bare gjelder på fjellet, eller er det like aktuelt i bekker i lavlandet, type marka og romeriksåsen? Jeg drikker ofte fra bekker når jeg er ute og løper i skævven, opptil flere ganger i uka, senest i går.. På fisketur har jeg som oftest annet å leske meg med, evt koker på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som bare gjelder på fjellet, eller er det like aktuelt i bekker i lavlandet, type marka og romeriksåsen? Jeg drikker ofte fra bekker når jeg er ute og løper i skævven, opptil flere ganger i uka, senest i går.. På fisketur har jeg som oftest annet å leske meg med, evt koker på lengre turer.

Har inntrykk av at det er mest aktuelt på fjellet, men her er jeg på tynn is. Uansett, jeg fisker mest på fjellet, og drikker naturlig nok vann fra vassdragene når jeg er på tur, så dette skulle jeg gjerne visst mer om.

Smågnagerår innebærer vel masse smågnagere overalt, også i lavlandet østafjells? Veit ikkje...Eller er det sånn at det bare er lemen som sprer harepest, mens mus, vånd o.l. ikke er bærere?

Lemen er jo, såvidt jeg vet, mye vanligere på fjellet enn i lavlandet.

Noen som har mer peil på smågnagere og smågnagerår her? Rypejegere bruker jo å ha bra peil?

Merker at jeg har litt å hente på gnagerkompetansen.

EDIT: Leste Rodswinger sin link nå. Mye nyttig info der.

Koking ser ut til å være løsninga. Men det er sikkert store lokale variasjoner, så det er vel ikke sikkert det er nødvendig å koke vannet overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Indre Troms, også lavlandet er full av lemen. Bikkja knerter dem for fote og det ligger strødd på veien.

Ved vannet har det kommet smådyr svømmende (det kom ingen fisk og tok dem . dessverre) og av og til løper det lemen hit og dit der jeg sitter og fisker. Synes det er morsomt å se men tenker mitt.

Har derfor bestemt meg for å være forsiktig i år .

hunden er i blodrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Indre Troms, også lavlandet er full av lemen. Bikkja knerter dem for fote og det ligger strødd på veien.

Ved vannet har det kommet smådyr svømmende (det kom ingen fisk og tok dem . dessverre) og av og til løper det lemen hit og dit der jeg sitter og fisker. Synes det er morsomt å se men tenker mitt.

Har derfor bestemt meg for å være forsiktig i år .

hunden er i blodrus.

Aha. Best å være litt forsiktig, altså. Drar til Nord-Sverige i morgen tidlig for å bli ydmyket av storrøya. 

Får vel prøve å unngå og drikke råtten lemensaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg ikke spandert penger på. UV stråler har en begrenset rekkevidde dersom du tenker desinfisering av drikkevann. Mener å huske at rekkevidden er 1-2 cm og da skal du røre fryktelig mye i flaska for å være sikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg ikke spandert penger på. UV stråler har en begrenset rekkevidde dersom du tenker desinfisering av drikkevann. Mener å huske at rekkevidden er 1-2 cm og da skal du røre fryktelig mye i flaska for å være sikker ;)

Velger og stole på alle de uavhengige testene av produktene Steripen lager. Har trålt litt over nettet og funnet en del. Steripen viser seg å funke meget bra under labtesting.

Koking er nok den aller sikreste metoden, men krever mye energi.. og smaker ikke akkurat godt avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg ikke spandert penger på. UV stråler har en begrenset rekkevidde dersom du tenker desinfisering av drikkevann. Mener å huske at rekkevidden er 1-2 cm og da skal du røre fryktelig mye i flaska for å være sikker ;)

Velger og stole på alle de uavhengige testene av produktene Steripen lager. Har trålt litt over nettet og funnet en del. Steripen viser seg å funke meget bra under labtesting.

Koking er nok den aller sikreste metoden, men krever mye energi.. og smaker ikke akkurat godt avkjølt.

Lykke til da. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, man kan få flåttbitt som gir hjerneskade eller noe sånn også  :) OG man kan dø av å spise for mye leverpostei - og gulrot  :) Men man kan liksom ikke slutte å gå i skogen av den grunn (på grunn av flått altså)  :) Og jeg tror heller ikke, om man er fornuftig, at man skal bli hysteriske fordi om det er lemenår. JEG kommer til å drikke vann i år også som før, fra elver og bekker.

Hvis vi skal tenke litt Darwinistisk på dette, og om dere hysterikerne har rett, så hadde jo hele menneskeheten dødd ut for lengst på grunn av musepest, lemenår, og slik  :) Og det stemmer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, man kan få flåttbitt som gir hjerneskade eller noe sånn også  :) OG man kan dø av å spise for mye leverpostei - og gulrot  :) Men man kan liksom ikke slutte å gå i skogen av den grunn (på grunn av flått altså)  :) Og jeg tror heller ikke, om man er fornuftig, at man skal bli hysteriske fordi om det er lemenår. JEG kommer til å drikke vann i år også som før, fra elver og bekker.

Hvis vi skal tenke litt Darwinistisk på dette, og om dere hysterikerne har rett, så hadde jo hele menneskeheten dødd ut for lengst på grunn av musepest, lemenår, og slik  :) Og det stemmer jo ikke  ;D

Jo ja. Er det mye flått hos dag? Her er sykt mange enkelte plasser. Spessielt på noen øyer. Andelen av flott med borealis har økt dramatisk. En jeg kjenner ble lam i den ene delen av ansiktet og var VELDIG syk LENGE.

Kunne du tenke deg å sende ut din Amalie der og bare si alt er tull og at vi baserer oss på evolusjonsteorien?. Kun den best tilpassede overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, Frode, du har helt rett. Det finnes unntak som avkrefter regelen. Jeg reiser mye rundt og fisker, og har skjønt at nede hos dere er det ekstra tett med slike saker.

Men jeg mener bare at vi skal ikke legge ned alle barnehager fordi om en unge datt ned fra et tre i Lørenskog i 1997 i en barnehage  :) Men jøss, vær forsiktige i sommer. Ingen ting er bedre enn det, Kok vann og alt. Men jeg sa bare at jeg kommer ikke til å gjøre det. Og det er jo ikke basert på noe death wish akkurat  :) Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, Frode, du har helt rett. Det finnes unntak som avkrefter regelen. Jeg reiser mye rundt og fisker, og har skjønt at nede hos dere er det ekstra tett med slike saker.

Men jeg mener bare at vi skal ikke legge ned alle barnehager fordi om en unge datt ned fra et tre i Lørenskog i 1997 i en barnehage  :) Men jøss, vær forsiktige i sommer. Ingen ting er bedre enn det, Kok vann og alt. Men jeg sa bare at jeg kommer ikke til å gjøre det. Og det er jo ikke basert på noe death wish akkurat  :) Skjønner?

Poenget mitt var at hvis det er unormalt mye av et eller annet så bør man kansje tenke over det.

Jeg er slettes ikke noe flink til det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, man kan få flåttbitt som gir hjerneskade eller noe sånn også  :) OG man kan dø av å spise for mye leverpostei - og gulrot  :) Men man kan liksom ikke slutte å gå i skogen av den grunn (på grunn av flått altså)  :) Og jeg tror heller ikke, om man er fornuftig, at man skal bli hysteriske fordi om det er lemenår. JEG kommer til å drikke vann i år også som før, fra elver og bekker.

Hvis vi skal tenke litt Darwinistisk på dette, og om dere hysterikerne har rett, så hadde jo hele menneskeheten dødd ut for lengst på grunn av musepest, lemenår, og slik  :) Og det stemmer jo ikke.

Nja.. litt tynn argumentasjon André :) Hadde det ikke vært for vitenskapen/legevitenskapen hadde vi nok vært adskillig færre, men langt fra utryddet. Darwinistisk sett hadde nok bare de sterke/overlevende ført genene videre :) Svartedauen var jo forøvrig kjipe saker med bakterier spredd med rotter. Med dagens medisinering ville det vært lett match.

Forøvrig enig i at man ikke må bli hysterisk, og at det og la være å dra på fjellet på ingen måte er noe alternativ :D Man må bare ta visse forhåndsregler.. men det får bli opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde jeg ikke spandert penger på. UV stråler har en begrenset rekkevidde dersom du tenker desinfisering av drikkevann. Mener å huske at rekkevidden er 1-2 cm og da skal du røre fryktelig mye i flaska for å være sikker ;)

Velger og stole på alle de uavhengige testene av produktene Steripen lager. Har trålt litt over nettet og funnet en del. Steripen viser seg å funke meget bra under labtesting.

Koking er nok den aller sikreste metoden, men krever mye energi.. og smaker ikke akkurat godt avkjølt.

Lykke til da. ;D

Jo takk! Velger og stole på vitenskapen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, man kan få flåttbitt som gir hjerneskade eller noe sånn også  :) OG man kan dø av å spise for mye leverpostei - og gulrot  :) Men man kan liksom ikke slutte å gå i skogen av den grunn (på grunn av flått altså)  :) Og jeg tror heller ikke, om man er fornuftig, at man skal bli hysteriske fordi om det er lemenår. JEG kommer til å drikke vann i år også som før, fra elver og bekker.

Hvis vi skal tenke litt Darwinistisk på dette, og om dere hysterikerne har rett, så hadde jo hele menneskeheten dødd ut for lengst på grunn av musepest, lemenår, og slik  :) Og det stemmer jo ikke.

Selv om menneskeheten har overlevd, har jo mange strøket med underveis også. Litt synd at du melder deg på den siste gruppen Andre, jeg sitter jo med det inntrykket at du er en kjekk kar. hehe  ;D

Denne sykdommen skal man ikke spøke med, en jaktkompis ble redusert til seng/sofa-inventar i 6 måneder grunnet harepest.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...