Gå til innhold

Flua nesten alle av dere ikke har selvtillit nok til å binde på..


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Den er vulgær og stygg men dødelig effektiv. Skal ut med guttungen i morgen og da passer denne perfekt.

Vet ikke akkurat om det er selvtilliten som gjør at jeg glatt setter på en Montana om det trengs. Er nok mer det at jeg mangler hemninger i fluevalg. Funker det er det bra nok liksom. Sånn rent bortsett fra Mickey Finn, E12 og raklehanemølet da. Sleit også lenge med Superpuppan frem til n'en ble borte. Grunn: GAL av svenskegauling om disse fluene ved Hemsilas bredder. Derfor er det også visse utstyrsmerker som jeg også styrer unna da det gir meg grufulle flashbacks til påseila karikaturer av Vreeswijk som sang av full hals mens de puttet nydelig ørret i den flettede kurven under armen. Jeg grøsser nå også når jeg skriver.

Montana derimot er helt ok. Ingen stygge bilder og mye moro. Binder den litt slankere og bruker mer rød thorax enn gul, grønn eller orange. Veksler også mellom sort, brun og grå kroppsfarge. Rosa thorax sier jeg ingenting om og holder for meg selv.

....... fillern! >:(

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må jo påpeke at det sikkert ikke er noe galt med hverken fluene eller utstyret (vet at mye av det er knallbra), men at det er gamle minner som gjør meg litt uvel. En E12 og jeg må ha surstoff og telle til ti for ikke å bli mannevond.

Den største jeg har fått i Hallingdalselva ble forøvrig tatt på Montana. Ikke spør. Stor nok. Rett etter isløsning fra elvekanten og en skikkelig mørk brun Montana med orange thorax i dypkulpen er en grei start på våren. Men det må dere ikke si til noen for da blir jeg sur. I alle fall om noen kommer dragende med en sort/rød mens jeg fisker. Grrrr... liker best å ta dem sjøl. Så hold kjeft! :-X

24.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort og rød i str. 12 funker sikkert også som bibio imitasjon. Litt lengde på hackelet og den flyter en stund før den drukner, men da fisker den selvsagt fortsatt - druknede bibio er det jo en del av når disse karene først er i gang.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at Montanaen ofte tas av ørreten som en liten småfiskimitasjon. Sælig hvis folk forteller at de dro den fort inn, eller at ørreten tok når flua drev tvers over strømmen nedstrøms med stramt snøre  :)

Akkurat som jeg tror Streaking Caddis også ofte tas som en streamer/ småfiskimitasjon under lignende inntrekk. For SC funker jo også bra der det omtrent ikke er vårfluer, men mye småfisk som ørreten beiter på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montanaen er en nøtt. Historien sier som nevnt at den skal imitere store steinfluer i midtvesten, men det komiske er at den på begge sider av dammen brukes mye/mest i stillevann, og der er det ikke steinfluer... Så da imiterer den visstnok libellenymfer for de som vil hekte den på imitasjonslogikken, men jeg heller til teorien om den ikke imiterer så mye, men faktisk bare ser ut som noe spiselig. Småfisk kanskje, som André sier. Eller igle eller nymfe eller puppe av et slag, litt avhengig av størrelse og fisketeknikk. Årets første fisk tok jeg kvelden 24. april på en montana som var bundet med microchenille og litt langt hønehackle. Hadde tenkt å dra den forsiktig langs land, men oppdaget dagens/kveldens først ordentlige vak som var på vei mot meg. La flua et par meter mot meg fra vaket, og før den lett fortyngede montanen rakk å synke pga nevnte materialvalg så forsvant flua i vaket. Jeg fikk altså årets første fisk på en montana som bare lå urørlig på vannfilmen noen sekunder. I helgen fikk jeg en ørret på to-tre meters dyp. Montana igjen, men denne gang med synk 4 og svært rolig handtwisting. En annen teori på hvorfor flua fungerer så godt er rett og slett fordi den blir brukt så mye, og nye fangsthistorier fylles på. En god sirkel for en flue, kan man si.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig skjedde (under vann) JB:

"Hei dere, nå driver'n å plasker rundt i det badekaret sitt igjen og sannelig så prøver'n å lure oss med den vannskapningen i dag også. Han eier jo ikke fantasi, og tror vi er skvær idioter alle sammen.

Petter ta tak i det monsteret og hold igjen det du klarer. Slepp når ørene dine er nesten over vannet. Haha, det blir  spennende å se hvilken dustete forklaring han legger ut på fluefiskesiden denn gangen.."

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg med meg to Montaner, en rød og sort og en gul og sort opp i Finnemarka i helga så får vi se om den er så fantastisk  aaapplaus som det hevdes av enkelte her. Ser ikke ut som den vil få så stor konkurranse av tørrfluer med dagens værprognoser.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort og rød i str. 12 funker sikkert også som bibio imitasjon. Litt lengde på hackelet og den flyter en stund før den drukner, men da fisker den selvsagt fortsatt - druknede bibio er det jo en del av når disse karene først er i gang.  ;)

Det har du sikkert helt rett i!

Har opplevd flere ganger at fisken går over til å ta druknede bibio i stede for de tørre!

Tror faktisk det er det første året jeg ikke har hatt en eneste montana i boksen  :D

vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det herrens året 2004 fikk jeg en ørret på 4kg på Montana.

Etter å ha gått å banka tørt lenge og vel,fikk jeg en ide om å prøve noe under overflata.Valget falt på en Montana med gult torax,har aldri angret meg for det.At den i tillegg har ført til fast fisk ved kilent tørrfluefiske ved senere anledninger gjør den til en selvfølighet å ha med seg ihvertfall for meg  ;D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg med meg to Montaner, en rød og sort og en gul og sort opp i Finnemarka i helga så får vi se om den er så fantastisk  aaapplaus som det hevdes av enkelte her. Ser ikke ut som den vil få så stor konkurranse av tørrfluer med dagens værprognoser.

Jens

Sikker på det bare står på flua?  ;D

Nå la du deg ganske greit klar for hugg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sånn apropos: Da har det gått 25 timer siden sist jeg fikk fisk på Montana. En flott skogsørret på 7-8 hg... 8) ps! Ikke fisket i kveld, da hadde den nok fått noen handtwist til i det mørket faller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg med meg to Montaner, en rød og sort og en gul og sort opp i Finnemarka i helga så får vi se om den er så fantastisk  aaapplaus som det hevdes av enkelte her. Ser ikke ut som den vil få så stor konkurranse av tørrfluer med dagens værprognoser.

Jens

Sikker på det bare står på flua?  ;D

Nå la du deg ganske greit klar for hugg ;D

Skal komme med rapport når jeg er tilbake.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg med meg to Montaner, en rød og sort og en gul og sort opp i Finnemarka i helga så får vi se om den er så fantastisk  aaapplaus som det hevdes av enkelte her. Ser ikke ut som den vil få så stor konkurranse av tørrfluer med dagens værprognoser.

Jens

Sikker på det bare står på flua?  ;D

Nå la du deg ganske greit klar for hugg ;D

Skal komme med rapport når jeg er tilbake.

jens

Kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i bærumsmarka i kveld, vannet lå stille med knapt et vak å se. Kom til å tenke på denne tråden og lirket en Montana ut av flueboksens innerste dyp. Jaggu ble det ikke en pen Ørret og to abbor på denne odde kreasjonen. Er forøvrig temmelig sikker på at jeg så vulgata som klekket i kveldinga, snakket med en annen fluefisker på vei inn og han mente det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg prøvd Montanaen da. Myggklekker 2 - Montana 1. Ikke de beste forhold for fluefiske i Drammensmarka i helga, +4 da vi kom opp på fredag midt på dagen, men det vaket faktisk litt. Lørdag, tåke tykk som risengrynsgraut, og nordavind fra alle kanter. Fikk prøvd Montanaen litt og fikk dagens minste på den. Er ikke helt bekvem med denne formen for fluefiske, minner litt for mye om slukfiske med fluestang. Sikkert mer givende i elv hvor man kan spotte fisken først. Eller kanskje jeg holder på å bli skap-purist  ;D. Siden jeg ikke er fanatiker, blir den kanskje prøvd igjen. Skal opp i Eggedalsfjella til helga. Ny rapport vil følge om Montanaen slippes løs.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at Montanaen ofte tas av ørreten som en liten småfiskimitasjon. Sælig hvis folk forteller at de dro den fort inn, eller at ørreten tok når flua drev tvers over strømmen nedstrøms med stramt snøre  :)

Akkurat som jeg tror Streaking Caddis også ofte tas som en streamer/ småfiskimitasjon under lignende inntrekk. For SC funker jo også bra der det omtrent ikke er vårfluer, men mye småfisk som ørreten beiter på  :D

For en gangs skyld er jeg litt uenig,og det er vanskelig å forklare,for jeg mener egentlig ikke at du tar feil.Som vanlig er du sikkert inne på det.Men nå bruker jeg sjelden Montana når det er føre for å "dra fort",tvertimot er den for meg ei flue jeg bruker for det meste til "synkefiske" i kaldt vann(tror det dypeste jeg har fått fisk på Montana må være 3-4 meter).

Som oftest kaster jeg den i "kanter" med ofte litt brådyp på utsiden,og det må ikke være myr heller,fjell som går rett ned i vannet og andre godt skrådde bredder er "hotspots" jeg ser etter når jeg bruker Montana.Lar den synke en stund før jeg fisker inn med 3-4 kjappe trekk+ ny stopp osv.Nappene kan noen ganger være voldsomme,men de fleste er vanlige nymfenapp,der man ser fortom/snørespiss holder igjen eller skjærer litt ut.

Det har vært mange teorier på hvorfor denne flua som egentlig ikke likner på noe som lever i vannene her hos oss,fisker så godt.

Som:

I kaldt vann;skarpe farger,god silhuett.

Taes for husmark(svømmende/drivende vårfluehus)

En av mine favoritter:Libellenymfe/vannymfelarve,særlig med marabouhale,mye liv i den da.

Selvfølgelig;liten igle.

Rett og slett en god munnsbit for oportunistisk fisk.

Mange muligheter for fisken til å like denne.

Og særlig som nattflue kastet inntil myrkanter ol. når fisken trekker langsmed land for å jakte,det kan gi hyggelige overaskelser.

Lenge siden jeg har brukt og bundet noen,selvom alle burde ha minst etpar i boksen,de siste er nok spist i stykker i utløpet av et veldig spesielt høstvann....i mørket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med dette våtfluefisket generelt, blir litt som med religion, vanskelig å tru på noe du ikke kan se.  :rolleyes:

Jens

Vel,det er bare å ta mageprøver det. ;D

Så får du se hva fisken lever av. 8)

Var forresten i Ekso i helgen.Dette er en elv som renner i en vestlandsk fjelldal.Pga. mye smelte-og regnvann lå tempen på bare 4 grader,men fisken er iferd med å komme igang.Såpass at vi vel tok 40-50 fisk,og hovedmengden var flott stekefisk.

Til å begynne med fisket vi med buzzere under tørrflue,etterhvert gikk vi(etter å ha sjekket hva stekefisken faktisk hadde spist)over på nymfer av vespertina og marginata.Ikke en ble tatt på tørt(Indikatorfluer).

Fisken hadde bra med mat i magen(nymfer,myggpupper og vårfluelarver)og med godvær i vente......da blir'e nok tørt ! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld er jeg litt uenig,og det er vanskelig å forklare,for jeg mener egentlig ikke at du tar feil.Som vanlig er du sikkert inne på det.Men nå bruker jeg sjelden Montana når det er føre for å "dra fort",tvertimot er den for meg ei flue jeg bruker for det meste til "synkefiske" i kaldt vann(tror det dypeste jeg har fått fisk på Montana må være 3-4 meter).

Som oftest kaster jeg den i "kanter" med ofte litt brådyp på utsiden,og det må ikke være myr heller,fjell som går rett ned i vannet og andre godt skrådde bredder er "hotspots" jeg ser etter når jeg bruker Montana.Lar den synke en stund før jeg fisker inn med 3-4 kjappe trekk+ ny stopp osv.Nappene kan noen ganger være voldsomme,men de fleste er vanlige nymfenapp,der man ser fortom/snørespiss holder igjen eller skjærer litt ut.

Det har vært mange teorier på hvorfor denne flua som egentlig ikke likner på noe som lever i vannene her hos oss,fisker så godt.

Som:

I kaldt vann;skarpe farger,god silhuett.

Taes for husmark(svømmende/drivende vårfluehus)

En av mine favoritter:Libellenymfe/vannymfelarve,særlig med marabouhale,mye liv i den da.

Selvfølgelig;liten igle.

Rett og slett en god munnsbit for oportunistisk fisk.

Mange muligheter for fisken til å like denne.

Og særlig som nattflue kastet inntil myrkanter ol. når fisken trekker langsmed land for å jakte,det kan gi hyggelige overaskelser.

Lenge siden jeg har brukt og bundet noen,selvom alle burde ha minst etpar i boksen,de siste er nok spist i stykker i utløpet av et veldig spesielt høstvann....i mørket. ;)

Det du beskriver her er akkurat slik jeg fiske montana på baderingtreffet på Hadeland. Ikke at det er signifkant, men det er i hvert fall en fersk erfaring. Fisket montana med synk 4 i marbakker, rolige inntrekk, 2-3 meter og et par lugg før den satt. Kroket i overkjeven, så jeg burde kanskje fisket den enda dypere i kanten!  Flere har sikkert vært bortpå uten at jeg har merket det - (koste meg med brus og  sjokoladekjeks i skuta og var ikke alltid like konsentrert  ;D ).  Når det gjelder hva den imiterer så tror jeg du er inne på det vesentligste, og det riktigste er nok at den imiterer mye forskjellig på en tilstrekkelig god nok måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...