Gå til innhold

Flua nesten alle av dere ikke har selvtillit nok til å binde på..


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Under hvilke forhold er det at den er mest effektiv da? Har et par tre stykker i boksen som jeg har prøvd når det er fritt for vak og alt annet ikke duger og får jeg noe mer fisk for det? Ikke fått en pinne på Montana så langt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt problem med denne. Knallgod flue på stillevann om kvelden og natta, både vår og sommer. Man kan gjerne binde avanserte damselnymfer, men Montana funker som pokker. Helt klart en 1 av 5 flue i min boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska med montana på dagtid sist jeg var i romeriksåsen. Dro den i sømmene i kluper ol. Øretten var hissig på den der. Nå er det mye smått i disse kulpene jeg var i, så det blei mer lugging enn kroking.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser oftest gul, men grønn er også en farge som ofte dukker opp når jeg ser på youtube varianter av montana. Virker som dem oftest blir bundet på kroker mellom str.6 og 12.

Har tenkt å blande montana mønster med wollybugger og se om det kan være noe i det. Wollybugger med attraktorgult i thorax parti og pulserende marabouhale funker nok godt på mye forskjellig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser oftest gul, men grønn er også en farge som ofte dukker opp når jeg ser på youtube varianter av montana. Virker som dem oftest blir bundet på kroker mellom str.6 og 12.

Har tenkt å blande montana mønster med wollybugger og se om det kan være noe i det. Wollybugger med attraktorgult i thorax parti og pulserende marabouhale funker nok godt på mye forskjellig. :)

Bind Montanaen med marabouhale,i små størrelser kan du bruke floss istedet for chenille.

Montana'en er en killer,særlig i kaldtvann.

Gullflue dette ruffen,som jeg ikke betenker meg på å sette på når det er tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye mer betenkt i forhold til å sette på Ruffens Rødøyede Hevner. Kan du ikke legge ut et bilde av den?

Makan til flue der utseendet og effektiviteten er omvendt proporsjonale finnes neppe. Det måtte i såfall være Karlsens Kule Kaktus (KKK) til høstens sjøørretfiske... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tilståelser her. Sikkert noe med dommedag og "godt-å-få-det-ut"-greie. Så jeg melder meg også med min tilståelse: har aldri fiska med denne flua. Har kanskje noe med manglende selvtillit å gjøre, som ruffen påstår. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, har den hørt til kategorien "når ikke noe annet funker prøver jeg denne" og har derfor kanskje ikke fått muligheten til å vise hva den er god for? Det gjelder forresten det meste jeg har av våtfluer i boksen, men det hadde vært gøy i finne noe som får "død" ørett til å bite ;D. Sliter litt med dette våtfluefisket generelt, blir litt som med religion, vanskelig å tru på noe du ikke kan se.  :rolleyes:

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krokstørrelser bruker dere og er det bare gul som gjelder, eller rød og andre farger?

Jens

Binder i krokstørrelse 8,10 og12.

Fargekombinasjoner: Standard svart og gul, oliven og gul, oliven og hvit.

Bruker ofte en god bunt fibre fra marabou som hale, og binder de gjerne slanke med AB micro chenille. Montana har vært på kroken et par ganger i år, og levert bra. Montana er en flue jeg stort sett binder på når jeg ikke vet hva fisken tar, og det skjer jo noen ganger det.  Fisker den kun i stillevann, både på flyteliner og synk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt en ørret på over 5 kilo i Rena på Montana, for noen år siden.

I skogsvann, på natta, er den nesten overlegen alt annet. Kast den så nær myrkanten du tør, det virker som det er stor forskjell på om den fiskes i de frie vannmasser eller på grunner/inntil land.

Det er vel fiskefluenes svar på Rapala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt en ørret på over 5 kilo i Rena på Montana, for noen år siden.

I skogsvann, på natta, er den nesten overlegen alt annet. Kast den så nær myrkanten du tør, det virker som det er stor forskjell på om den fiskes i de frie vannmasser eller på grunner/inntil land.

Det er vel fiskefluenes svar på Rapala :)

Da spørs det om jeg tør  iiinnocent blir mobba nok av mine fiskekompiser for min usvikelige tro på Renafluas uovertrufne evner til å fange fisk.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...