Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Men som vanlig har jeg sikkert tastet for fort og brutalt.  :-[

Syns ikke deet.......... ;D

Virker som noen fiskere elsker å å legge ut om opplevelsene sine i Hemsil for å "ødelegge"for de som kommer etter,for da har de som hadde kanon opplevelse allerede dratt og skal til andre steder.

Er ikke så sikker på det,de som la ut endel av dette er ivrige unge fluefiskere og virkelig noen glade lakser som sikkert bare vil glede andre.Noen ganger går vi over streken bare fordi vi ikke er helt klar over hvor streken er. ;)

Kjenner jeg har lyst å møte en del av dere for å ta en skikkelig prat over en kopp kaffe og Gofa lefse for å kanskje komme til bunns,men det er nok nyttesløst!! :-\

Vel,det er fluefisketreff i regi av ffs på Koppang til høsten(september),det er bare å ta turen,ifjor var det storveis,og i år.........hvem vet ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men som vanlig har jeg sikkert tastet for fort og brutalt.  :-[

Syns ikke deet.......... ;D

Virker som noen fiskere elsker å å legge ut om opplevelsene sine i Hemsil for å "ødelegge"for de som kommer etter,for da har de som hadde kanon opplevelse allerede dratt og skal til andre steder.

Er ikke så sikker på det,de som la ut endel av dette er ivrige unge fluefiskere og virkelig noen glade lakser som sikkert bare vil glede andre.Noen ganger går vi over streken bare fordi vi ikke er helt klar over hvor streken er. ;)

Og da bør de læres opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Vil nok tro at dette er min "feil" for at diskusjonen ble opphetet her. men at andre legger ut om Bonanzafiske i hemsila. I hemsila! ser jeg ikke er noe problem. Elva er jo allerede blitt så godt kjent og at folk så surmule over et slikt innlegg blir jo bare helt feil! Men når lokale i hemsedal lager fiskefilm om hvordan det skal fiskes i elva, så føler jeg dette er meget selvmotsigende. At de lokale skal få lov til å gjøre som de selv vil uten at andre som har fisket en liten mannsalder i hemsedal, men ikke er lokalfolk i elva, får som bare det. JEg skjønner poenget ditt Eikre, men for all del. JEG skrev ingenting negativt om elva og folk flest her inne tror jeg forstår seg på ørretfiskets vanskeligheter uansett.

Så på vegne av mitt innsyn av andre som har hatt et kanonfiske i deres elv så beklager jeg på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag håller som svensk med många av er.

Det är varken kul som lokal flugfiskare eller tillresande att mötas av så många människor som vi gjorde förra veckan.

Förhoppningsvis lugnar det ner sig..

Eller jag hoppas att det gör det för er som fiskar där oftare än vad jag tyvärr gör..

Alla som flugfiskar med torrfluga vet sedan länge att Hemsila blivit marknadsfört som en av Europas bästa torrflugeälvar av både den ena och andra, så det är ju rätt självklart att det är många som vill åka dit och få fisk.

Sen vet jag dock inte om det är så många som åker dit för själva upplevelsen.

Jag har mängder med vatten runtomkring som håller brunöring upp mot 5 kg som va i full gång på Danican när vi åkte upp till Hemsila för att chansa på att få några vackra dagar i Hemsedal, och även vid älven.

Och det va väl karman som kanske just gjorde att det infall sig.

Det får jag tacka fiskegudarna för... Eller nåt.. :P

Men som redan sagts, det va verkligen inte någon alls sorts baetisbonanza i älven, även om vi fick alla våra på Baetis. Det va kanske mer våra flugor som flöt över fisken gång på gång, som simulerade en kläckning...  :rolleyes:

Problemet kommer alltid att finnas med folk som vill ha allt gratis.

Älvar, platser, flugor och gärna kryss på karta vart fisken finns.

Och det kommer nog inte bli nån nedgång på sånt folk.

Och det kommer alltid att finns hemsidor, folk och gud vet allt som trycker ut vad det finns platser och fisk på.

Sen behöver man ju inte alltid namnge platser, vilket människor kanske har svårare att förstå..

Därför som jag skrev först, så tycker jag att man ska ta sig tid till att finna egna platser, i sina egna åar, eller redan kända platser.

Så slipper det sitta 5-6 pers uppe vid Ljugarbänken eller Baggöarna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har hørt denne før Waksvik: "Dere hemsedøler har jo lagt opp til det selv" eller "lager film for å markedsføre". Hvem er vi? Det er de som har kommersiell interesse av det som gjør det. Ikke "vi". "Vi" vil bare fiske vi. Som dere. Noen av oss blir rett og slett irriterte når noen nevner "dere" i denne sammenhengen. Man kan trygt si at det har gått noen gloser mellom enkelte markedsførere og fluefiskere i bygda. Det er godt ikke alle eier en Uzi for å si det slik.  ;D

Elva er forresten såpass kjent at den ikke trenger særlig mer introduksjon. Kanskje man heller bør tenke at elva absolutt ikke har godt av mer blest i det hele tatt.

Surmule liksom. Forsøker bare å formidle at ikke alt er like "kult" for alle. Internett kan faktisk ta livet av ei elv... I alle fall opplevelsen av den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt denne før Waksvik: "Dere hemsedøler har jo lagt opp til det selv" eller "lager film for å markedsføre". Hvem er vi? Det er de som har kommersiell interesse av det som gjør det. Ikke "vi". "Vi" vil bare fiske vi. Som dere. Noen av oss blir rett og slett irriterte når noen nevner "dere" i denne sammenhengen. Man kan trygt si at det har gått noen gloser mellom enkelte markedsførere og fluefiskere. Det er godt ikke alle eier en Uzi for å si det slik.  ;D

Folk sitter ikke inne med nok kunnskap.Eikre,Bomann-Larsen,Grøthe.Noen tar alle under en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt denne før Waksvik: "Dere hemsedøler har jo lagt opp til det selv" eller "lager film for å markedsføre". Hvem er vi? Det er de som har kommersiell interesse av det som gjør det. Ikke "vi". "Vi" vil bare fiske vi. Som dere. Noen av oss blir rett og slett irriterte når noen nevner "dere" i denne sammenhengen. Man kan trygt si at det har gått noen gloser mellom enkelte markedsførere og fluefiskere. Det er godt ikke alle eier en Uzi for å si det slik.  ;D

Nei altså det tror jeg så gjerne Erik, men til gjengjeld så er du ikke alene om å bli en smule irritert. Informasjonen om Hemsila florerer overalt og jeg tror de aller fleste med kjenskap til elva ikke tror at det bare er å dra opp kilosfisk på kilosfisk.

Jeg føler at du for å bruke bestemtform her, med såpass sterke meninger om elva får det til å virke så negativt å legge ut om andre som opplever elva på en god dag. Og det er jo ikke noe feil og negativt det.

Og jeg tror ikke du er blant de som ønsker denne markedsføringen tver imot, men hver gang det er noen her inne som har opplevd elva som god og bra fiske, får alltid høre det her inne om at "dyss ned" snakkisen eller noe i denne formen. Folk her inne har jo den "hemmelige" elva si og hemsila er jo ikke en av de lenger.

Jeg håper ikke jeg freser opp noe mer rundt dette emnet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som vanlig har jeg sikkert tastet for fort og brutalt.  :-[

Syns ikke deet.......... ;D

Virker som noen fiskere elsker å å legge ut om opplevelsene sine i Hemsil for å "ødelegge"for de som kommer etter,for da har de som hadde kanon opplevelse allerede dratt og skal til andre steder.

Er ikke så sikker på det,de som la ut endel av dette er ivrige unge fluefiskere og virkelig noen glade lakser som sikkert bare vil glede andre.Noen ganger går vi over streken bare fordi vi ikke er helt klar over hvor streken er. ;)

Og da bør de læres opp ;)

Vi ! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som vanlig har jeg sikkert tastet for fort og brutalt.  :-[

Syns ikke deet.......... ;D

Virker som noen fiskere elsker å å legge ut om opplevelsene sine i Hemsil for å "ødelegge"for de som kommer etter,for da har de som hadde kanon opplevelse allerede dratt og skal til andre steder.

Er ikke så sikker på det,de som la ut endel av dette er ivrige unge fluefiskere og virkelig noen glade lakser som sikkert bare vil glede andre.Noen ganger går vi over streken bare fordi vi ikke er helt klar over hvor streken er. ;)

Og da bør de læres opp ;)

Vi ! ;D

okey da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt mit siste kast i Hemsila for mange år siden. :-\ Men lurte på en ting som jeg har lagt merke til på en del bilder fra elva de siste årene, og det er kondisjonen på fiske. Ser det er mange fisker som ser litt slunkne ut :-\ er det tilfeldig eller er det blitt tynnere fisker en det det var før? og ja, jeg har sett bilder av flotte fete ørreter også. Bare litt nysgjerrig

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

tenkte meg kanskje oppover i helgen. Ikke nødvendigvis Hemsila, men i området. Jeg lurer litt på været. Skjønner at Ingen her inne kan fortelle meg noe om det, men kanskje noen kan tipse om en mer tilforlitlig kilde enn fucked up YR?

I Oslo skulle det egentlig vært 10 mm i flere dager, men først i dag kom det en intens skur. Ikke noe å snakke om i min bok. Ser man på YR så er det varningstriangeler og masse pisspreik. Noen som har noen tips? Hvordan er forholdene der oppe Egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt mit siste kast i Hemsila for mange år siden. :-\ Men lurte på en ting som jeg har lagt merke til på en del bilder fra elva de siste årene, og det er kondisjonen på fiske. Ser det er mange fisker som ser litt slunkne ut :-\ er det tilfeldig eller er det blitt tynnere fisker en det det var før? og ja, jeg har sett bilder av flotte fete ørreter også. Bare litt nysgjerrig

Gisle

Er nok absolutt ikke den rette mannen til å svare på det, men har fisket der oppe en del de siste årene og har ikke det inntrykket at de er så slunkne. fisket der under åpningen og vil nok tro at fisken feter seg opp en god del utover i sesongen. Var ikke de feteste jeg har sett nå, men under litt senere fiske tørr jeg og påstå at k-faktoren på fisken ligger godt over normalen :)

Hilsen Alexander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hemsila er vel og bra sikkert. Har bare fisket der en gang. Men synes de fleste bildene derfra viser ganske tynne og magre fisker. Stemmer dette?

Ang debatten at alle skal dit pga str og klekkingene. Tror det bare er å leite litt så finner man like bra elver mange steder. Jeg har iallefall som sagt bare vært der en gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

När jag var liten, då hade jag ingen Xbox utan en sand-box.

Vi hade ingen Wii utan skrek wiii i skogen.

Jag hade ingen blogg men fiskestang och tennisskor!!

Min mamma ringde mig inte på mobilen.. hon ropade istället mitt namn från en öppen dörr..

Jag lekte med mina vänner UTOMHUS.. inte ONLINE..

Vi drack kranvatten, skrapade upp knäna och klättrade i träd och överlede... Det var tider de !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Viktig å få de andre gode ørretelvene i sør- Norge skikkelig opp og gå for å avlaste Hemsilas' fiskepress i tiden som kommer mener nå jeg.

Og det har du nok helt rett i. Var det ikke "Ruffen" som startet en tråd om å gjøre noe i nærmiljøet?

Problemet, slik jeg ser det, er at vi har for få gode alternativ. Det begynner å komme, men det tar tid. Det finnes selvsagt alternativ hvis man leter, men alt for få har tid eller lyst til å lete. De vil ha det effektivt og garantert. Og da blir det få alternativ ettersom det finnes få opplysninger om de beste. De blir som regel dysset ned for å unngå hemsilsyken. Hvilket jeg tror er en gedigen tabbe. Før eller senere er det noen som oppdager det og kjører en "hemsilblogg" og så er det igang. Hvis man da ikke har fått regler og en plan på plass fordi det skal være "hemmelig" og billig så går det ad dundas og gresshoppesvermen spiser til det er tomt. Inntil det skjer så er det som det er; Hemsil, Rena og et par elver til er (u)offisielt godkjente blogg og rapportobjekter. Der er det liksom så kommers likevel at det ikke gjør noe fra eller til. Jeg mener det er da det spiller mest rolle jeg da men. Når begeret er fullt er det liksom ingen vits å helle på mer...

Men skitt fiske og håper dere alle får en fiske og opplevelsesrik sommer!

Erik

signing off & gone fishing... ehh... rafting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fiske i Hemsila er knallbra og fisken er minst like fet som alltid. Rhodani har såvidt kommet i gang, men vannet er høyt nå ja. Viktig å få de andre gode ørretelvene i sør- Norge skikkelig opp og gå for å avlaste Hemsilas' fiskepress i tiden som kommer mener nå jeg.

http://turboka.wordpress.com/

Meget bra blogg Bull! Dere har en ny følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall bra det ikke er slike tilstander som dette her i elva  :) Tenk om dette var filmet på Flaket på åpningsdagen  :D

Minnet mer om tilstanden i lakseelvene på sørlandet når tyskere og dansker inntar plassene.Det er 10 gangen av Hemsil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...