Gå til innhold

Savner ei fluefiske- /bindebok som er mer praktisk


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Bare en tanke (sikkert dum tanke også).

MEN jeg savner ei fluefiske- eller bindebok hvor det står litt mer praktisk om insektene i forhold til fisket jeg.

I dag er vi overøst av bøker hvor det står hvordan man skal skille den ene arten fra en andre og så videre. Mer på entomologisk vis, enn på fluefiskevis. Og haugevis med internettartikler i fleng for hvordan skille den arten fra den etc. Men hvilken nytte har det fiskemessig hvis det ikke ligger noe mer fiskerelatert kunnskap bak gjennkjenningen av insektet? Det er jo egentlig fiskemessig helt poengløst, synes jeg, å gjennkjenne et insekt, men ikke vite noe om hvordan imitere det, eller er jeg helt på feil bane? Trolig. Men det hadde vært moro å sett ei bok om det. Den skulle jeg ha lest fra perm til perm. Og sugd til meg all kunnskap.

Det jeg savner er ei bok som sier noe om at; joa, under rhodaniklekkingen så er en dun ofte det beste, og generelt ikke en klekker akkurat her for rhodanien tenderer til å ha en flaskehals ved vingetørkingen, og ved sulphureaklekkingen like nedenfor raskt strømmende vann så kjører du på med en klekker i stedet for en dun, for det er et mye klokere valg for de klekker generelt kjapt, og i tillegg får de hjelp av elementene for riffla vann er lettere å bryte igjenom for et klekkende insekt, og under ignitaen så strever av en eller annen grunn mange av de med å klekke så flaskehalsen blir ofte på klekkerstadiet, oftest midt i vannfilmen med ignitaen, og ikke så mye rett under overflaten som på aurivilliien osv. Litt slik.

Det hadde vært moro å lese ei slik bok  :) Ikke sant?

Jeg evner ikke å skrive ei slik bok, men det hadde vært moro om noen gjorde det engang, i stedet for å bare utrede bakvingen på døgnfluer som skiller den og den arten, og liksom ikke si noe mer. Det sier jo ingenting fiskemessig egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tankespill. Er også helt enig. Men jeg er sterkt uenig i konklusjonen din. :P Det er på sin plass at en mann som deg tar visjonen fullt ut og skriver en bok. Jeg har tro både på fluene dine, og ikke minst den praktiske tilnærmingen du har til selve fisket. Jeg kunne ikke tenkt ut så veldig mange andre til å skrive en fluefiskebok ;)

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, André. Tror en slik bok ville være nyttig. Og jeg har lenge mast på Erik Eikre om å skrive en slik bok. Da det meste av hans teorier er direkte knyttet til praktisk fiske. Og han har MANGE lure knep på lager, basert på den tankegangen du illustrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
3D%20Smiles%20(88).jpg3D%20Smiles%20(87).jpg

3D%20Smiles%20(27).jpg

Er ikke så sikker på om det er så lurt å dytte på andre fiskere så mye som kan være totalt feil gitt. Dessuten må man kunne skrive og ikke minst klare å uttrykke seg på en lettfattelig måte. Når gjorde jeg det sist? Må ha vært den gangen jeg brakk T3'n min. Da tror jeg at jeg kom med en såpass klar tale at alle forsto. Trengte ikke oversettelse til tsjekkerne engang. Etter det har det vel gått i løst babbel om alt og ingenting. Tenker vi overlater slikt til de som kan jeg. For hvem i huleste og ved sine fulle fem ville kjøpt ei bok som ville inneholdt så mye usikkerhet og rare teorier om alt og ingenting??

Og både Staffan og André kan vel fem ganger mer hver for seg enn jeg, meg og vi to tilsammen tenker jeg. Har nok med å forsøke å få fisk jeg. Ble ingenting i dag heller.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det var da voldsomt da Erik  :D  Ikke alle er på ditt nivå vet du  ;)  (Ref mer enn 80 fisk èn dag på koppang  :rolleyes:)

Selv tror jeg Andrè har et poeng. Sett ut fra et nybegynner-synspunkt.

Men er det ikke tendenser til dette i "Flugbinding på mitt sett" Av Bergquist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er med vilje, men du undervurderer deg selv kraftig Erik ! En som har fisket i så mange år, og under så ufattelig mange forhold som jeg vet at dere virkelig dyktige konkurransefiskere gjør, har helt klart og uten den minste tvil ganske mye å komme med. Jeg har stått på oversiden av Olav Syversbråten som gikk å plukka fisk på et strekk jeg overhodet ikke hadde mestret. Greit nok at det kan være uenighet om ting og tang, men jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som faktisk ville lest boka di Erik, jeg ville iallefall. Du kan både snakke og skrive, så det står neppe på det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så jævlig rett Andre. Og dere er kapable til å skrive en slik bok alle tre (Staffan, Andre, Erik - Og sikkert flere med. Bare det du skrev i førstepost der visste ikke jeg, så der kan du se.  :rolleyes: Srt også Erik nevner at mye er teorier, og at det kan være feil. Hvis så måtte være, hva gjør vel det? Om jeg leser noe ei bok for så å prøve det i elva, og det ikke virker, ja da prøver jeg noe annet. Men jeg tror det i mange tilfeller er riktig det dere måtte mene. Dere kan jo bare skrive en hver for dere alle tre, så kan vi andre sammenlikne og konkludere selv ved å prøve det bøkene måtte fortelle.  ;D Bare et aldri så lite frieri om en slik bok fra min side... Jeg hadde kjøpt alle tre.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er litt på jordet nå, men historien er full av bøker som er skrevet av mèr enn èn forfatter ;) Hva med et samarbeidsprosjekt der et utvalg kapable fluefiskesjeler står for hver sin del? Lindstrøm, Brun, Eikre + + +(har sikkert glemt flere aktuelle navn her nå, beklager), er til sammen mer enn kapable mener nå jeg. :D

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et hefte om insekter som følger med en av Pål krogvolds bøker.... en såkalt feltguide , har du tittet på denne Andre ?

det skal også finnes ett hefte hos Jalre & Bjørnar , en såkalt feltguide....

så spørs det da , står det nok i en slik en ? eller drar man med seg som katta uansett... ;D ;D?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i kommentaren min etter å ha lest boka til Krogvold at jeg savnet nettopp mer informasjon om hva som er relevant for fiskeren med de forskjellige innsektene. Hadde vært glimrende med en bok som gikk inn på dette. Selvsagt er det forskjellige erfaringer her så det vil jo ikke bli en fasit bok, men likevel tror jeg den vil gitt veldig mye nyttig informasjon for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er litt på jordet nå, men historien er full av bøker som er skrevet av mèr enn èn forfatter ;) Hva med et samarbeidsprosjekt der et utvalg kapable fluefiskesjeler står for hver sin del? Lindstrøm, Brun, Eikre + + +(har sikkert glemt flere aktuelle navn her nå, beklager), er til sammen mer enn kapable mener nå jeg. :D

Øystein

Vil annta at en forutsettning for et bra verk er at forfatteren har lyst å skrive bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ofte sier man jo fler kokker, men her føles det ut som at noen kloke hoder med uvurderlig erfaring kunne gjort en fluefiskeres Mona Lisa. Det er vel mulig å samarbeide om en slik bok? Ideen er klokkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert vært nevnt før, men hva med en fluefiske/flueboindebok fra medlemmene her på forumet?

Jeg tenker at det er så må mange her med så mange perspektv, så mange fluemønstre, så mange vinklinger... Utfordringen hadde uansett blitt å begrense ned skrivingen/produksjonen til et overkommerlig omfang

Men om en hadde tatt utgangspunkt i fluenes orden, så hadde jo det vært en bra struktur.

Så må der selvfølgelig være frivillige som kunne tenkt seg å skrive/ta bilder. Men her har man kanskje allerede en produksjon liggende. Hvis dette siste er tilfelle, så ligger hovedvekten av arbeidet i å legge tekst til bilder.

En annen måte å strukturere på kunne være å se for seg en bok til hver flueorden. Altså at døgnfluer omtales alene i en bok.

Som sagt - det har nok reversert tanker om dette tidligere, men som nybegynner forbeholder jeg meg retten til å ha et begrenset perspektiv og en utopisk sans :D

Beste hilsener

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt noe jeg ville satt utrolig stor pris på. Jeg ville glatt kjøpt en sånn bok, da jeg føler jeg har brukbar kontroll over begreper, kasting og fisking hver for seg, men når jeg skal kombinere da sammen på best mulig måte, så føler jeg at min kompetanse ikke strekker til. Slik tror jeg forresten mange andre nybegynnere har det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er litt på jordet nå, men historien er full av bøker som er skrevet av mèr enn èn forfatter ;) Hva med et samarbeidsprosjekt der et utvalg kapable fluefiskesjeler står for hver sin del? Lindstrøm, Brun, Eikre + + +(har sikkert glemt flere aktuelle navn her nå, beklager), er til sammen mer enn kapable mener nå jeg. :D

Øystein

Vil annta at en forutsettning for et bra verk er at forfatteren har lyst å skrive bok.

Selvfølgelig. Nå sier jeg heller ikke at noen er forpliktet til noe som helst:-) Det var strengt tatt bare et eksempel for å understreke at det finnes mange dyktige og kapable fluefiskere der ute som sitter inne med både evner og kunnskap til å skrive en slik bok. At jeg nevnte de personene jeg gjorde i innlegget mitt var forøvrig bare fordi de er gode eksempler på den typen ressurspersoner jeg tenkte på i så måte. Så får jeg bare beklage hvis jeg formulerte meg på en slik måte at det kunne oppfattes annerledes:-)

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner en slik bok selv og hadde kjøpt den så fort den ble utgitt :) har virkelig sansen for måten du gir fra deg kunnskap og alt det gode humøret du har André, så om du skriver bok, tror jeg det er mange som blir happy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lydbok hadde rocka ja  ;D

Jeg tror faktisk vi har noe å lære av hverandre alle mann, jeg  :)

Selv synes jeg det er veldig moro å høre for eksempel Erik sine tanker omkring fiske og fluer. Mye god erfaring og kunnskap der i gården, og det er det fra veldig mange andre fluefiskere også. Fluefiske skal være både moro og kunnskapsrikt og her har vi alle mye å bidra med. Om det gjelder fluer, teknikker, binding, kasting, klekkinger og det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ideen din var knakande god André.

Hadde akkurat en lang telefonsamtale hvor vi snakket nettopp om slike ting: H.fuscogrisea. Ei døgnflue som er mer vanlig på Sørlandet enn man skulle tro. Ja, faktisk dominerende i enkelte stilleflytende elver. Ei døgnflue som etter min erfaring klekker jevnt og trutt over hele dagen og som ikke gir de massive klekkingene slik verspertina gjør. (Verspertina kan ha forskjøvet klekketidspunktet, men klekker best rundt lunchtider.  ;) )

I disse elvene, hvor fusco er dominerende, er min erfaring at kveldsfiske er best. Nettopp fordi dagen har oppmagasinert fuscospinnere som begynner brudevalsen ved 17-18 tiden (nå på denne tiden av året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...