Gå til innhold

En utvikling jeg ikke liker.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Vi har diskutert dette før og jeg er vel nesten alene i mine synspunkter så det er nok jeg som er på jordet. Som vanlig! Jeg finner ikke tråden og jeg husker ikke hva den heter.

Ser flere elver er komersialisert ( heter vel det?) i de siste og hørte Nilsen hadde fått en slump for å gjøre et bra fiskeområde kjent. De to mennene har fått i oppdrag å promotere Porsanger. Vet om flere plasser grunneiere er i tenkeboksen om dagen om hvordan de kan dra mer penger ut av eiendommene sine.

Treff hvor man må betale en haug for å få være med. Osv osv..

Det virker på meg som dette er en trend som folk ønsker velkommen. Må man øke prisen på fisket og eksponere det for alle for å kunne sette bærekraftige regler? Jeg liker ikke dette men jeg er kansje litt gammeldags på dette området. Jeg liker å luffe rundt og fiske der det passer meg uten å måtte planlegge så veldig på forhånd.

Jeg liker ikke dette som skjer rundt forbi om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke man skulle øke prisen, så enig !.....men synes reglene må være på plass i god tid og bli for alltid, før man eventuelt "avslører" en god fiskeplass for folk... og så er jeg litt for att noe av pengene skal gå til bake til elva , ikke alt rett i lomma på grunneier!

Man ser jo fucked ei god elv kan bli når man ikke har gode nok regler som beskytter uttak av fisk! Folk klarer faen ikke og la være og fylle fiskakorga og frysebagene sine når de drar på fisketur i slike elver/vann  ;)  >:(

Klarer de og begrense uttaket av fisk, vil de tjene bra med penger over tid uten og måtte heve prisene til hemsiltilstander.

Og det koster ikke mye sånn sett og sette seg ned og lage fornuftige fiskeregler ! selv om tilsynet de allerede har må være noe mer effektiv i sitt arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å luffe rundt og fiske der det passer meg uten å måtte planlegge så veldig på forhånd.

Enig med vår herre her.

Håper man kan finne en balanse her - de få virkelig bra vassdragene på Østlandet trenger nok strenge regler. Men kommersialisering trenger de vel egentlig ikke utfra bestandshensyn? Det er kanskje vanskelig å få det ene uten det andre, i praksis?

Etter å ha reist litegrann rundt i verden med og uten fiskestang er jeg blitt mer og mer overbevist om at det flotteste med nordområdene i Norge/Sverige/Finland (eller Nordkalotten om du vil) er den totale friheten man har til å loffe rundt og fiske der man vil, uten at det koster noe særlig. Store "lovløse" områder med minimal regulering.  

Mye av magien ligger faktisk i fraværet av velment regulering av områdene. Selvsagt på godt og ondt, det er liten tvil om at mange områder hadde hatt godt av strengere regulering, rent storfiskbestandsmessig. Men det er faktisk en pris jeg er villig til å betale.    

For min del håper jeg faktisk det forblir sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lite sans for denne utviklingen selv . . .

Når det gjelder prosjektet for porsanger, så er vel ikke det først og fremst med tanke på fiske, men en generell promotering av porsanger kommune og hva den har å by på.

Det burde gå an å innføre fornuftige fiskeregler uten at det er noen automatikk i å kjøre kortprisene til himmels.

Begrenset kortsalg, hvor man kanskje må bestille kort for en gitt periode lang tid i forveien, syntes jeg også suger lukket haspel så det holder.

Nå er det slik at om man først bestemmer seg for å innføre fornuftige fiskeregler i et vassdrag, så bør man også sørge for aktivt fiskeoppsyn, som etterser at reglene blir fulgt.

I hunnselva tror jeg vi har det mest aktive fiskeoppsynet man finner langs noen ørretelv i norge, uten at det har påvirket kortprisene i nevneverdig grad, så det lar seg gjøre.

Slik utviklingen har gått blir sårbare fiskesteder røpet over en lav sko, og da gjør det vondt verre om det ikke er fiskeregler som begrenser uttak av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å luffe rundt og fiske der det passer meg uten å måtte planlegge så veldig på forhånd.

Enig med vår herre her.

Håper man kan finne en balanse her - de få virkelig bra vassdragene på Østlandet trenger nok strenge regler. Men kommersialisering trenger de vel egentlig ikke utfra bestandshensyn? Det er kanskje vanskelig å få det ene uten det andre, i praksis?

Etter å ha reist litegrann rundt i verden med og uten fiskestang er jeg blitt mer og mer overbevist om at det flotteste med nordområdene i Norge/Sverige/Finland (eller Nordkalotten om du vil) er den totale friheten man har til å loffe rundt og fiske der man vil, uten at det koster noe særlig. Store "lovløse" områder med minimal regulering.  

Mye av magien ligger faktisk i fraværet av velment regulering av områdene. Selvsagt på godt og ondt, det er liten tvil om at mange områder hadde hatt godt av strengere regulering, rent storfiskbestandsmessig. Men det er faktisk en pris jeg er villig til å betale.    

For min del håper jeg faktisk det forblir sånn.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med dette og som du nevner gjør det dette så utrolig magisk.

Vi må nok ha litt regler men hvis man tenker på fiskens ve og vell er det ikke så dumt å ikke eksponere alle mulige storfiskplasser....

Jeg tenker og litt på hvordan folk tenker når de må betale mye. Ta rypejakta, jo mer folk betaler jo mer gir de faen og skyter det flatt.

Er kansje fluefiskere genetisk betinget bedre forvaltere? Folk knerter fisk på kola som de steker på bål. Det føler de at de har rett til forde de har betalt så mye. Det hr jeg selv hørt folk si. Nå tror jeg ikke akkurat det gjør så mye da.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så stas å betale så mye og hvorfor man må eksponere alle mulige plasser.

Jeg tror at det kommer til å bli en del furting rundt dette om noen år når DIN ELV er booket av folk med mye mer penger en deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalleJula! Enig med Gud der, altså...

Denne eklusivitetsutviklingen er en uting på linje med overdreven kraftutbygging av vassdrag.

Disse som driver disse elvene, ja jeg sier "driver" fordi dette er bissniss fra ende til annen, har desuten greid å gjøre seg rimelig upopulære der de styrer på.

Må innrømme at en kompis og jeg leflet litt med tanken om å klaske altfor mange hundrelapper i bordet for å teste en elvestump her i sommer.

Heldigvis fikk vi oss en kopp kaffe, våkna, og fant ut at vi heller får tjuvfiske der litt senere...

Det er ikke kødd. Jeg kommer til å tjuvfiske der!

Da vi sonderte terrenget, traff vi to forskjellige fastboende.

Det de syntes om denne ordningen tør jeg ikke sette på trykk. Navngitte folk ble kalt griske psykopater, etc. Samt at ingen av de lokale hadde sett en cent tilbake etter at firmaet overtok.

En liten advarsel, sånn ellers, til dere som er involvert i denne butikken; Når folk begynner å mumle i skjegget om å sleppe gjedde i vassdraget ... Da er dere ikke så voldsomt populære...

Det er mulig noen virkelig mener at fisket kun skal være etter stor troféfisk. Og at andre som ikke deler deres oppfatning er en gjeng med fjomser og ignoranter. For det må de jo mene, da de stenger elvene for folk som ikke er villig til å følge deres tankegang. Eller som ikke har kontoen full nok.

Jeg ber eder forøvrig bite dere merke i "stenge elver"!

Altså man stenger den jevne nordmann ute fra naturområder i vårt eget land.

Det er til å bli kvalm av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalleJula! Enig med Gud der, altså...

Denne eklusivitetsutviklingen er en uting på linje med overdreven kraftutbygging av vassdrag.

Disse som driver disse elvene, ja jeg sier "driver" fordi dette er bissniss fra ende til annen, har desuten greid å gjøre seg rimelig upopulære der de styrer på.

Må innrømme at en kompis og jeg leflet litt med tanken om å klaske altfor mange hundrelapper i bordet for å teste en elvestump her i sommer.

Heldigvis fikk vi oss en kopp kaffe, våkna, og fant ut at vi heller får tjuvfiske der litt senere...

Det er ikke kødd. Jeg kommer til å tjuvfiske der!

Da vi sonderte terrenget, traff vi to forskjellige fastboende.

Det de syntes om denne ordningen tør jeg ikke sette på trykk. Navngitte folk ble kalt griske psykopater, etc. Samt at ingen av de lokale hadde sett en cent tilbake etter at firmaet overtok.

En liten advarsel, sånn ellers, til dere som er involvert i denne butikken; Når folk begynner å mumle i skjegget om å sleppe gjedde i vassdraget ... Da er dere ikke så voldsomt populære...

Det er mulig noen virkelig mener at fisket kun skal være etter stor troféfisk. Og at andre som ikke deler deres oppfatning er en gjeng med fjomser og ignoranter. For det må de jo mene, da de stenger elvene for folk som ikke er villig til å følge deres tankegang. Eller som ikke har kontoen full nok.

Jeg ber eder forøvrig bite dere merke i "stenge elver"!

Altså man stenger den jevne nordmann ute fra naturområder i vårt eget land.

Det er til å bli kvalm av!

Det med tyvfiske følger jeg deg på!!! Blir vel å bytte ut termosen med en totenslager etter vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til Gud forklarer meg dette på tomandshånd, men jeg øyner muligheter for at jeg er enig med han, har bare ikke orka lese alt.

Jeg føler meg ofte i et med Gud, og det er veien jeg har valgt.

Gud du er fantastisk, håper du gjør bjørkenever til indrefilet når timen nærmer seg i bjørkelangen.

Jeg kapper gjerne salat for selveste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til Gud forklarer meg dette på tomandshånd, men jeg øyner muligheter for at jeg er enig med han, har bare ikke orka lese alt.

Jeg føler meg ofte i et med Gud, og det er veien jeg har valgt.

Gud du er fantastisk, håper du gjør bjørkenever til indrefilet når timen nærmer seg i bjørkelangen.

Jeg kapper gjerne salat for selveste  ;)

Hehe. Hadde en gammel oldermor (hun ble faktisk over hundre) som var veldig relgiøs. Hun likte imiddlertid å ta seg en styrt portvin på kvelden. "Jaja jesus gjorde jo vann til vin" sa hun til sitt forsvar ;D Faktisk sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert dette før og jeg er vel nesten alene i mine synspunkter så det er nok jeg som er på jordet. Som vanlig! Jeg finner ikke tråden og jeg husker ikke hva den heter.

Ser flere elver er komersialisert ( heter vel det?) i de siste og hørte Nilsen hadde fått en slump for å gjøre et bra fiskeområde kjent. De to mennene har fått i oppdrag å promotere Porsanger. Vet om flere plasser grunneiere er i tenkeboksen om dagen om hvordan de kan dra mer penger ut av eiendommene sine.

Treff hvor man må betale en haug for å få være med. Osv osv..

Det virker på meg som dette er en trend som folk ønsker velkommen. Må man øke prisen på fisket og eksponere det for alle for å kunne sette bærekraftige regler? Jeg liker ikke dette men jeg er kansje litt gammeldags på dette området. Jeg liker å luffe rundt og fiske der det passer meg uten å måtte planlegge så veldig på forhånd.

Jeg liker ikke dette som skjer rundt forbi om dagen.

Hvis det er prisen en må betale for å beholde naturperlene våres, så får en se det positive i det. Hvis alternativet er naturødeleggelser er vel ikke valget så vanskelig. Men, født og oppvokst med allemannsretten, som virkelig er et gode, så deler jeg dine synspunkter Ruffen. Jeg har vel blitt en oldtimer jeg også med åra...

I prosjektet vårt så ønsker vi heller kortbegrensninger enn familiebudsjettbegrensninger. Har godt håp om å få til dette.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et fasit svar for alt Bjorni. Så det er nok ikke så vanskelig å argumentere meg imot.

Jeg har litt vanskelig for å sette ord på hva jeg mener men jeg tror du og meg har nogenlunne samme syn på dette.

Tenker på alle de fine opplevelsene jeg hadde sammen med min bestefar i min barndom. Tenk om dette ikke skulle være slik for mine barn...

I ditt nedslagsfelt herjet vi mye og en gang kom det oppsyn i fra komunen (tror jeg) og de fortalte at det ble satset litt penger og ressurser i dette området for at folk som oss skulle ha det fint uten at det kostet noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke heller sånn att kortbegrensninger blir brukt for og ta vare på en fucked elv? eller ei elv med potensialet til og bli bra med åra?  :) for og begrense trykket? som er meget sårbar?

Eller hvorfor vil dere innføre dette Bjørn ivar? :)

Tviler sterkt på att kortbegrensninger vil innføres i den "publiserte gode nyelva"...

Vet det er noen som driver og tar over forvaltning og kultivering i en del småperler samtidig som de skrur opp kortprisene....slike har jeg lite til overs for som andre nevner her!! Har mere sansen for fornuftige grunneiere som heller vil ta vare på elva si og innføre fornuftige regler for uttak av fisk og ferdig med det!!  :)

Jeg tror og håper att det vil komme mere av dette når dere mataukgrunneiergenerasjonen går av med pensjon og havner på gamlehjemmet....når den yngre generasjonen tar over  ;D

slutt på att foreldre og svigerforeldre rister på hodet når når gutten/jenta kommer hjem fra fisking og har sluppet ut igjen storfisken de har tatt, men heller får ett klapp på skuldra for fornuftig sportsfiske  :D

hvis det er noe og ta over da.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Er det noe videre entusiasme å spore for tiden?

Du har veldig gode eksempler for det motsatte som forex, Hundselva og Tokkeåi.

Men jeg leser jo ofte her at folk syter over at det ikke er penger til oppsyn. Må folk ha betalt for alt?

Det er på tide og ta et tak for nærområdet og prøve å hindre en slik utvikkling som er på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Politisk så har bonden, les grunneieren blitt oppfordret til å drive utmarksnæring..... dvs. selge jakt og fiske, leie bort

husværer som setre etc. Den norske bondestandet er i en subsidiert / støttet gesjeft, det fordi de skal få større intekter, lil å leve av..... Eøs reglene som bestemmer over oss tror jeg gir forbud mot den støtteorningen de har hatt...... generelt kan ikke en bonde ta ut den lønna de burde ha iforhold til arbeidsbyrde..... snakker ikke om storbøndene på flatbygdene.....men bonden i dalen og feskarbonden på Varanger...... klart de ser seg om etter et bein til å stå på.....akkurat som de fleste bytter jobb dersom lønna ikke er god nok. Dette ikke for å forsvare det de gjør, men konstatere den lavlønte bondens situasjon.

Jeg vil fortsatt kunne fiske billig i Norge

[attachimg=1]

post-0-13949889171389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i Norge i 2011 skulle gjerne vært gratis eller i det minste vært til en pris som alle kunne svelge.

Årskort-ukeskort-dagskort og tilgang skulle sikkert vært på samme prisnivå som i 70-80-90 åra.

Så kunne alle fiskere være glade, fiske sammen og hygge seg i sine god elver eller vann.

Alle kunne være oppdatert via websider, blogger og magasiner og reist rundt etter klekkinger som man fikk varsel om og bare heisa opp fisk. Så slapp man å planlegge noenting.

Levd som en god gammeldags fiskeboms, fra dag til dag i teltet eller bare sovet i bilen.

Så kunne hele menigheten som ser opp til han der oppe vært samlet som en stor menighet og ikke små grupperinger slik det fremstår nå.

Alle vil vel bare fiske mest mulig og drive rekreasjon i naturen.

Nå er det en gang sånn at grunneier faktisk eier deler av elvestrekingen eller vannet. Dette er noe alle må kunne respektere på lik linje med alle andre eierforhold her i samfundet. Respektere andre sin eiendom rett og slett.

Å oppfordre til overtredelser av norsk lov på forum som dette burde folk holde seg for god til. Og dette er også med på å ødelegge noe av inntrykket man har av mennesker med samme hobby.

Det snakkes i store ord om business, firmaer og inntjening på disse kommersielle prosjektene.

Det nevnes ingen navn på kilder, hva som blir sagt, hva som er gjort osv osv osv.

Men hvorfor kan dere ikke nevne disse kommersielle elvene med navn?

Og vise deres side i saken med konkrete eksempler og direkte fakta?

Man er generelt bare negative til at grunneiere, kommuner og folk i fiskeforeninger rundt om i landet gjør et forsøk på å gjøre noe fiske til en småskala turistnæring.

Tilreisende fiskere generer penger for flere enn grunneiere og de som disponerer elver.

Det står nok enkelt og greit flere enn bare noen mennesker bak disse store kommersielle revolusjonene som dere velger å stemple det som.

Jeg står helt sikkert helt på andre siden av 99% av de standpunktene som kommer i denne tråden her.

Og hvorfor skal jeg velge å holde for meg selv da det er uinterressant for de 99% som er uenig.

De har gjort opp sin mening allerede bassert på diverse faktorer.

At Porsanger kommune tydeligvis har lyst til å bli sett på som ett eldorado for sportsfiskere og prøver å bruke de kjente fjesene de kan for å markedsføre og bygge opp under dette kan da vel heller ikke være allverdens til miljøkatastrofen for oss fluefiskere heller.

Jeg skriver dette som en enkel bygdetulling og privatperson.

Selvom jeg sikkert kan klassifiseres som en komersiell tulling som er oppsynsmann i flere av elvene som er tidligere nevnt i andre tråder her inne ifra trådstartere fra samme tilhørende menighet.

Terje Berget Kristiansen

Gol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i Norge i 2011 skulle gjerne vært gratis eller i det minste vært til en pris som alle kunne svelge.

Årskort-ukeskort-dagskort og tilgang skulle sikkert vært på samme prisnivå som i 70-80-90 åra.

Så kunne alle fiskere være glade, fiske sammen og hygge seg i sine god elver eller vann.

Alle kunne være oppdatert via websider, blogger og magasiner og reist rundt etter klekkinger som man fikk varsel om og bare heisa opp fisk. Så slapp man å planlegge noenting.

Levd som en god gammeldags fiskeboms, fra dag til dag i teltet eller bare sovet i bilen.

Så kunne hele menigheten som ser opp til han der oppe vært samlet som en stor menighet og ikke små grupperinger slik det fremstår nå.

Alle vil vel bare fiske mest mulig og drive rekreasjon i naturen.

Nå er det en gang sånn at grunneier faktisk eier deler av elvestrekingen eller vannet. Dette er noe alle må kunne respektere på lik linje med alle andre eierforhold her i samfundet. Respektere andre sin eiendom rett og slett.

Å oppfordre til overtredelser av norsk lov på forum som dette burde folk holde seg for god til. Og dette er også med på å ødelegge noe av inntrykket man har av mennesker med samme hobby.

Det snakkes i store ord om business, firmaer og inntjening på disse kommersielle prosjektene.

Det nevnes ingen navn på kilder, hva som blir sagt, hva som er gjort osv osv osv.

Men hvorfor kan dere ikke nevne disse kommersielle elvene med navn?

Og vise deres side i saken med konkrete eksempler og direkte fakta?

Man er generelt bare negative til at grunneiere, kommuner og folk i fiskeforeninger rundt om i landet gjør et forsøk på å gjøre noe fiske til en småskala turistnæring.

Tilreisende fiskere generer penger for flere enn grunneiere og de som disponerer elver.

Det står nok enkelt og greit flere enn bare noen mennesker bak disse store kommersielle revolusjonene som dere velger å stemple det som.

Jeg står helt sikkert helt på andre siden av 99% av de standpunktene som kommer i denne tråden her.

Og hvorfor skal jeg velge å holde for meg selv da det er uinterressant for de 99% som er uenig.

De har gjort opp sin mening allerede bassert på diverse faktorer.

At Porsanger kommune tydeligvis har lyst til å bli sett på som ett eldorado for sportsfiskere og prøver å bruke de kjente fjesene de kan for å markedsføre og bygge opp under dette kan da vel heller ikke være allverdens til miljøkatastrofen for oss fluefiskere heller.

Jeg skriver dette som en enkel bygdetulling og privatperson.

Selvom jeg sikkert kan klassifiseres som en komersiell tulling som er oppsynsmann i flere av elvene som er tidligere nevnt i andre tråder her inne ifra trådstartere fra samme tilhørende menighet.

Terje Berget Kristiansen

Gol

Jeg ser du er grinete men jeg får ikke helt tak i hva du er grinete for. Du snakker om menighet og da i negativ forstand. Hva mener du med det egentlig? At du har andre synspunkter rundt dette en meg har jeg ikke noe imot men jeg mener nå at hvis jeg (eller mine) ikke har råd til å gjøre som jeg har gjort før har jeg rett til å mene noe om det! At du harselerer med folkesjela rundt dette viser kansje at jeg er inne på noe?

At ikke elvene blir nevnt med navn ligger kansje litt i sakens kjerne...

Er det hotell-chablis og aurivilli, unnskyld aroni som er det eneste riktige nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Frode.

Grinete langt ifra.

Det med menigheten var humoristisk ment fra min side. Ett artig kallenavn som GUD var litt for lett å prøve å være humoristisk rundt. Beklager det om den spøken gikk forbi deg.

Innlegget ble litt lengre enn planlagt og da gikk kanskje noe av den enkle humoren bort også.

Poenget mitt med dette med menigheten var vel egentlig enkelt som at i en menigheten er jo alle enige med ordføreren som oftest. Så også i denne saken. Så prøvde jeg å gjøre noe humoristisk ut av det. Ikke på grinete grunnlag.

Jeg har ingenting å være sur for om dagen. Fiske er bra, folk jeg møter i elvene jeg fisker i er fornøyde og blide og i dag har jeg hatt fri fra jobb slik at jeg kunne fiske hele dagen. Ett innlegg jeg er uenig i og svarer på inne på ett forum gjør ikke om sinnstemningen.

Men provoserende for meg personlig å lese at folk oppfordrer til tjuvfiske og diverse andre grep for å hindre kommerse elver i å fortsette syns jeg er feigt og lite voksent. Enkelt og greit.

Det var triggeren for å gidde å svare også. Selv med bare positive ting rundt meg.

Leser du de 8 første linjene i innlegget mitt. fra Fiske i Norge....... til Alle vil vel bare fiske mest mulig og drive rekreasjon i naturen!

Så skjønner du at dette er i utgangspunktet mitt store ønske også. Om det hadde vært mulig. Men siden vi er nå er i år 2011 så har det skjedd en utvikling. Skyld på grunneiere, fiskere, foreninger, pådrivere eller hvem du vil for min del. Men realiteten er jo at det ikke er slik som det en gang var. Alt var sikkert bedre før. Men det er nå ikke sånn.

Det skapes noen sånne tråder som dette i løpet av året. For noen år siden svarte jeg kanskje på noen av dem også. Men etterhvert så har jeg skummet igjennom og sett på meninger for og i mot. Nå svarte jeg egentlig kun pga de to overnevnte triggerne.

Og siden du da drar fram faktoren med at du ikke har økonomisk mulighet til å bedrive hobbyen din på de stedene du tidligere har kunne fiske så er det faktisk ikke noe som er gjenganger i alle svarene til tråden som startet det hele her. Det er mye av diverse annet som kommer opp men lite som går direkte på folks privatøkonomi.

Hva utgjør forskjellen på pris og hva gjør at man føler at man ikke har råd til å bedrive fiske i disse elvene spør jeg da? Jeg bare lurer. Jeg bor midt i fiskeeldorado i mine øyne. Sover i min egen seng og trenger ikke reise lenger enn max 60 min for å fiske i elvene rundt meg. Derfor er jeg blank på fornuftige svar i mitt eget hode.

Jeg liker å få frem fakta som gjør at jeg kan forstå en annens mening enklere.

Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke elvene kan nevnes med navn. Elvene det diskuteres/snakkes om er jo allerede kommersielle som flere påpeker. Og det er jo også direkte rykter/påstander som settes ut som er av interesse å se grunn i.

Nå har jeg ikke peiling på den drikkevara du nevner da jeg holder meg til Cola. Drikker sjeldent alkohol og om det så skulle være jeg tar meg en øl så kjøper jeg meg en carlsberg eller halv-halling på rema 1000 rett oppi gata her.

Aurvilli klekking har uteblitt med stor U i år pga kraftige flommer.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...