Gå til innhold

Lina eller utøveren?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Men den ble levert med 5 års garanti mot krakelering..... rett og slett for disse ikke ble brukt mer enn i 5 minutter.[attachimg=1]

He-he . . . 5 års garanti mot krakelering, faktisk  ;D

Det skulle jeg likt å sett noen som reklamerte for i dag.

Med de prisene som er på endel fluesnører i dag så burde de både kaste av seg selv og holde i minst 5 år  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For ikke så veldig mange årene siden var det bare DT og WF og velge mellom. Noen var heldige og få tak i en Triangle Taper og så kom Longbelly snørene. Og dette holdt jo i massevis. Det som virkelig gav resultater den gangen var trening og læring. Den dagen jeg lærte meg hva som virkelig gav de forskjellige snørebuktene, og hva jeg selv gjorde feil eller riktig når jeg så snøret i lufte og når det landet på vannet. Ja det var da jeg begynte å kunne utnytte stengene og snørene.

Selfølgelig har jeg de senere år også søkt spesielle egenskaper i snører som hos stenger, men det er altid sånn at jeg som fluefisker MÅ TILPASSE MEG utstyret, og forandre min rytme og teknikk. Alle snørene og stengene er døde gjenstander som du ikke kan tilføre andre egenskaper enn de de har.

Og om jeg da skulle bruke 14 forskjellige stenger og 32 forskjellige snører gjennom sessongen, ja da vet jeg ikke hvor mange ganger jeg må tilpasse meg, men det blir mange.

Kastetrening og forståelse av fluekastet er første bud. Da kan du klare å kaste brukbart med det meste, og fantastisk med noe.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Siden Hardy Dryfly er nevnt..... denne lina var billiglina til Hardy laget av SA[attachimg=1]...... husker vi målte den ca. samme tapering som Air Cel... så dette var ei god line....... akkurat som Air Cel lina er den dag i dag og for meg kunne stått som den eneste fluelina  jeg har behov for!

Flott line

post-0-13949889640938_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser stadig om liner som oppfører seg slik og slik.

Er det alltid lina som er opphavet til diverse fantestreker?

Hei. Jeg synes det er hele pakka jeg - line, fortom, stang og fluefiskeren. Mange av oss her har fisket så mye og så lenge at vi vet akkurat hva vi er ute etter. Er det mismatch på noe av utstyret så blir vi smale i øya. Er alt i full harmoni så kan vi fiske på, og gjøre det vi synes er morsomst og alt funker.

For å dra en analogi: Jeg spilte mye gitar før, og der også - for å få det soundet jeg var ute etter så var det hele "pakka" i alle deler som til slutt skapte uttrykket vi var ute etter; riktig justert gitar, forsterker (forøvrig en Mesa-Boogie 100 watts topp og 4x12 kasse), plekter, strenger og mannen bak.

Ikke bare strengene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og om jeg da skulle bruke 14 forskjellige stenger og 32 forskjellige snører gjennom sessongen, ja da vet jeg ikke hvor mange ganger jeg må tilpasse meg, men det blir mange.

Når jeg fisker konkurranse så veksler jeg stadig vekk mellom både det ene og det andre pluss at jeg ofte må finne hurtigløsninger som absolutt ikke er optimalt. Dette gjør meg mer fleksibel og på ingen måte låst fast i noe. Jeg tilpasser meg altså hurtig og uten store problemer ettersom jeg har gjort dette i mange år og ganske ofte. Likevel har jeg altså spesielle oppsett som er akkurat slik jeg helst vil ha det når jeg fisker til vanlig. Jeg har mine komfortable "soner" og holder meg helst der. Jeg er ikke noen verdensmester (det har jeg sort på hvitt) og jeg er nok heller ikke verdens største kløne. Altså en ganske normal, men svært ivrig fisker. Uansett hvor langt jeg drar dette så er det en balanse mellom utstyret og meg. Og lina er en av de viktigste faktorene. Jeg velger stort sett slik når jeg skal fiske et sted:

1. Fluetype

2. Fortom

3. Line (presentasjonstype)

4. Stang

5. Snelle (balanse)

Eller jeg bare tar standard oppsett av #5 som alltid ligger klar i bilen. Montert i april og demontert i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente Erik, er ikke at du ikke skal ha forskjellige oppsett som passer forskjellige situasjoner. Jeg satte det på spissen for å fortelle at det er du og jeg som fisker som må tilpasse oss de forskjellige snører og stenger.

Det er ingen snører som virker før vi tilfører vår teknikk. Egenskapene til det aktuelle snøre er derfor helt uvesentlig om du og jeg ikke bruker en teknikk og kunnskap som gjør at vi kan utnytte potensiale som er i snøret.

Så derfor er det viktig at vi opparbeider oss teknikk slik at VI kan tilpasse oss. Og da kan vi ha så mange snører og stenger vi vil, vi tilpasser oss situasjonen.

Trur egentlig vi er enig der.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For ikke så veldig mange årene siden var det bare DT og WF og velge mellom. Noen var heldige og få tak i en Triangle Taper og så kom Longbelly snørene. Og dette holdt jo i massevis. Det som virkelig gav resultater den gangen var trening og læring. Den dagen jeg lærte meg hva som virkelig gav de forskjellige snørebuktene, og hva jeg selv gjorde feil eller riktig når jeg så snøret i lufte og når det landet på vannet. Ja det var da jeg begynte å kunne utnytte stengene og snørene.

Selfølgelig har jeg de senere år også søkt spesielle egenskaper i snører som hos stenger, men det er altid sånn at jeg som fluefisker MÅ TILPASSE MEG utstyret, og forandre min rytme og teknikk. Alle snørene og stengene er døde gjenstander som du ikke kan tilføre andre egenskaper enn de de har.

Og om jeg da skulle bruke 14 forskjellige stenger og 32 forskjellige snører gjennom sessongen, ja da vet jeg ikke hvor mange ganger jeg må tilpasse meg, men det blir mange.

Kastetrening og forståelse av fluekastet er første bud. Da kan du klare å kaste brukbart med det meste, og fantastisk med noe.

Kjell Karlsen

Kloke ord, helt sammenfallende med mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Hardy Dryfly er nevnt..... denne lina var billiglina til Hardy laget av SA[attachimg=1]...... husker vi målte den ca. samme tapering som Air Cel... så dette var ei god line....... akkurat som Air Cel lina er den dag i dag og for meg kunne stått som den eneste fluelina  jeg har behov for!

Flott line

Den finns fortsatt. De skifta navn på den for to-tre år siden, men såvidt jeg vet er det akkurat samme lina, isblå og billig. 

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/line-system/flylines/premium-flyline/

Har hatt mange av disse, flest DT som jeg har kappet til, men WFen er også helt fin.

Alle som har fisket en stund har vel lagt til seg sine egne preferanser, et oppsett som gir en bestemt feeling. Gitaranalogien til André er ikke dum. For å ta den litt lenger: en god gitarist foretrekker gjerne et helt bestemt oppsett, men låter bra på absolutt hva som helst. Django, Wes Montgomery, Hendrix, Jim Hall, Scofield osv - de ville lått bra på ethvert tenkelig gitarrigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har fisket en stund har vel lagt til seg sine egne preferanser, et oppsett som gir en bestemt feeling. Gitaranalogien til André er ikke dum. For å ta den litt lenger: en god gitarist foretrekker gjerne et helt bestemt oppsett, men låter bra på absolutt hva som helst. Django, Wes Montgomery, Hendrix, Jim Hall, Scofield osv - de ville lått bra på ethvert tenkelig gitarrigg.

Da tolker jeg dithen Håvard,at du og jeg er temmelig enig? ;D

I all hovedsak er det kasteren det dreier seg om. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har fisket en stund har vel lagt til seg sine egne preferanser, et oppsett som gir en bestemt feeling. Gitaranalogien til André er ikke dum. For å ta den litt lenger: en god gitarist foretrekker gjerne et helt bestemt oppsett, men låter bra på absolutt hva som helst. Django, Wes Montgomery, Hendrix, Jim Hall, Scofield osv - de ville lått bra på ethvert tenkelig gitarrigg.

Da tolker jeg dithen Håvard,at du og jeg er temmelig enig? ;D

I all hovedsak er det kasteren det dreier seg om. :)

Tom.

Ja, egentlig.

Men det er selvsagt fint å kunne tilpasse utstyret litt også. Jeg er for eksempel ikke god nok på vannkast til å kunne mestre dette fullt ut med mitt standardoppsett, som er tilpasset lengre overhodekast (jeg fisker mye på fjellet: i vann, luobbaler og brede elvestrekk, der man ofte trenger å kaste noe lenger enn i typiske lavlandselver og stort sett har grei baksleng). Så hvis jeg skal vannkaste mye bytter jeg line til en med kortere klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Hardy Dryfly er nevnt..... denne lina var billiglina til Hardy laget av SA[attachimg=1]...... husker vi målte den ca. samme tapering som Air Cel... så dette var ei god line....... akkurat som Air Cel lina er den dag i dag og for meg kunne stått som den eneste fluelina  jeg har behov for!

Flott line

...tror du traff spikeren på hodet der, Staffan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ikke annet en Hardy Dry Fly for en sånn ca.20 år siden +/-. Kjøpte de hos Stream Side Service i Sandefjord for sånn ca. 150-200 kroner.  Stelte godt med dem, og vasket dem av og til i oppvaskummen, og når de var rene og tørre så la jeg dem i et "bad" med flytende Turtle bilvox. Der lå de og "trakk" over natten før jeg tørket over dem med en fille.  De ble utrolig glatte og behandlingen holdt lenge. 

Prøvde mye rart på den tiden, men snørene kom i hvertfall ferdig til bruk fra produsenten. Ferdig kappet på lengde, og så slapp vi å "spaghettikoke" snørene og tilsette diverse remedier  ;D 

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune må lære seg å kaste i vind, hihi.  ;D

Ellers er jeg enig med deg angående vektfordeling, Rune.

Den kortere klumpen gir høyere hastighet og går lettere mot vinden... Mer hissig om du vil...

Korte klumper det dårligste man kan ha for å kaste i motvind.

Selv med bannskap går det ikke å skyte i motvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune må lære seg å kaste i vind, hihi.  ;D

Ellers er jeg enig med deg angående vektfordeling, Rune.

Den kortere klumpen gir høyere hastighet og går lettere mot vinden... Mer hissig om du vil...

Korte klumper det dårligste man kan ha for å kaste i motvind.

Selv med bannskap går det ikke å skyte i motvind.

Det dårligste man kan ha er triangle taper snøre. ;D

For den korte klumpens vedkommende er det skytelina

som gjør at det går dårlig. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt den isblåe Hardy dryfly lina, var det jeg hadde råd til den gangen. Men jeg husker åsså vagt at Hardy hadde en litt dyrere versjon som var gul, var det et eller annet med Gold den het? Den var åsså veldig god. Var det jeg brukte helt til laksefiske tok overhånd, og da var alt like bra når vi kappa linene på midten og brukte de som wf med Ht gul eller orange ;D ;D

Må  si at jeg ikke husker hvordan en Dt line er lenger, sånn kaste og presentasjonsmessig. Finnes det lenger? . Hadde vært artig å teste igjen.

Edit: Litt artig å tenke på at sjappa som vi var stamkunde i den gang het Oslo sykkelsport i rosenkrantzgata og de hadde et veldig godt utvalg av fluefiskesaker, og greit med haspel ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Husker godt den isblåe Hardy dryfly lina, var det jeg hadde råd til den gangen. Men jeg husker åsså vagt at Hardy hadde en litt dyrere versjon som var gul, var det et eller annet med Gold den het? Den var åsså veldig god. Var det jeg brukte helt til laksefiske tok overhånd, og da var alt like bra når vi kappa linene på midten og brukte de som wf med Ht gul eller orange ;D ;D

Må  si at jeg ikke husker hvordan en Dt line er lenger, sånn kaste og presentasjonsmessig. Finnes det lenger? . Hadde vært artig å teste igjen.

Edit: Litt artig å tenke på at sjappa som vi var stamkunde i den gang het Oslo sykkelsport i rosenkrantzgata og de hadde et veldig godt utvalg av fluefiskesaker, og greit med haspel ;D ;D

Det er mange som ikke har prøvd DT liner fordi det har vært "ut" i så mange år, men hovedinntrykket er at det er omtrent som alt annet...

DT skyter jo selvfølgelig dårligere, men ikke så dårlig som man skulle tro, og presentasjonsmessig slår det veldig pent over, særlig på litt lengre kast. (Pga motstanden i "skytedel")  

Når det er sagt, har et longbellysnøre mye av de samme egenskapene så lenge man har klumpen innenfor ringene, og det skyter i tillegg bedre på lange kast.

Hovedfordelen med DT er kjip-argumentet det kan snues og er som nytt etter et par års bruk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt den isblåe Hardy dryfly lina, var det jeg hadde råd til den gangen. Men jeg husker åsså vagt at Hardy hadde en litt dyrere versjon som var gul, var det et eller annet med Gold den het? Den var åsså veldig god. Var det jeg brukte helt til laksefiske tok overhånd, og da var alt like bra når vi kappa linene på midten og brukte de som wf med Ht gul eller orange ;D ;D

Må  si at jeg ikke husker hvordan en Dt line er lenger, sånn kaste og presentasjonsmessig. Finnes det lenger? . Hadde vært artig å teste igjen.

Edit: Litt artig å tenke på at sjappa som vi var stamkunde i den gang het Oslo sykkelsport i rosenkrantzgata og de hadde et veldig godt utvalg av fluefiskesaker, og greit med haspel ;D ;D

Det er mange som ikke har prøvd DT liner fordi det har vært "ut" i så mange år, men hovedinntrykket er at det er omtrent som alt annet...

DT skyter jo selvfølgelig dårligere, men ikke så dårlig som man skulle tro, og presentasjonsmessig slår det veldig pent over, særlig på litt lengre kast. (Pga motstanden i "skytedel")  

Når det er sagt, har et longbellysnøre mye av de samme egenskapene så lenge man har klumpen innenfor ringene, og det skyter i tillegg bedre på lange kast.

Hovedfordelen med DT er kjip-argumentet det kan snues og er som nytt etter et par års bruk !

Hehe den siste setningen der var fin Fredrik ;D Tru meg det ble utnyttet til det fulle ;D

Men fra spøk til fett hår, hvor får jeg tak i DT liner idag hvis jeg skulle få lyst til å prøve. Har ærlig talt ikke lyst , og ser ingen grunn, men det hadde jo på en måte vært artig å prøve. Ikke noe tull fra meg, hadde bare vært artig å teste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange år siden jeg så et dt-snøre i en norsk butikk . . .

Kjøpte et Barrio dt-snøre fra england i fjor, men må innrømme jeg syntes det er noe ræl å kaste med. Sikkert bare en vanesak, men jeg har ikke funnet motivasjon for å tilvenne meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...