Gå til innhold

Hvordan ligger det an med vinter - snø - vår rundt omkring?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Jeg bor i indre trøndelag. Vi hadde rekordsen islegging i høst. Etter desember. Etter dett har det så og si ikke vært kulde. Derimot har vi nå på Løkken i Meldal over en meter tung kramsnø ute.

Hvis det ikke forandrer seg mye utover, vil vi her få tidlig vår og isløsning, med mye vann i bekker og vann utover mai... Dvs kanonvår og utsvidd midtsommer..

Hvordan ligger det an i andre deler av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så langt har det vært en utrolig mild vinter men det er da helt greit med snø her på indre østlandet.

...... jeg tror det kommer mer vinter og mer snø de neste to mnd :D

..... og det er helt greit da jeg har begynt å gå på ski igjen og storkoser meg med det :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er en kjempefordel for fisket her jeg bor. De værste vårene, er etter kalde vintre med tykke iser og lite men lett snø. Det blir snøfritt før isene går. Når fisket endelig er igang, er det plutselig over med et poff. Jeg ønsker mye snø og lite is. Gjerne enda mere snø i fjellet, som gir en jevn tilgang på kjølig vann til borti juli. Når bjørka springer, trekker den opp overskuddsvann likevel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter forlenget sesong i skjærgården her i Vestfold. Har vært et par dager med en cm eller to med snø, men forsvant like fort som det kom. Trenger litt kompensasjon for de to foregående årene da man kunne gå på ski til Færder fyr. Men håper på snø snart så jeg får rusla litt på plankene i skogen ;) (Men en mild vinter gir billige snøfresere til våren. Trenger en så det er jo lov å håpe på prisduming  ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige greier her sør i Akershus på grensen til Østfold. Akkurat nå har den lille snøen som kom nettopp, smeltet ned en del og er en del is ute nå. Jeg hadde håpet på mere snø, slik at de kunne kjøre opp noen skispor, slik at jeg hadde en litt moro måte å begynne trimmingen på. Nå blir det trimsykkel og tv....

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint skiføre bare man kommer seg litt opp på åsene. Noe jeg prøver å gjøre 2-3 ganger i uka. Er en av få aktiviteter som er litt meningsfulle nå. Men isene trur jeg er så som så. Om det blir lite snø og en meter med is eller omvent så er det allikevel pisslunka i vannene rundt 20 juni  ;D Og godt er det for da har jeg forlengst funnet en elv å fiske i. Ifjor var det tykke iser og bøtter med snø, når mildværet klinket til rett før påske så var det straks fiskesesong. Sånn er det å bo in the lowlands..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøgrensa går i dette land ved Kiwi på Grua. Derfra og fattige 50 meter i høydemeter opp, hvor jeg bor, der er det alltid snø. Det forandre seg aldri, det kan regne ved Kiwi, men det snør hos oss.

Bjørketræra henger fotografisk over veien her nå, og innbyder til alt vinterglade mennesker måtte ønske. Personlig så hater jeg denne høydemarkeringen, men det er vakkert ;).

Grua og Mylla er som regel det beste utfartststed for snøkåte Oslo og lavereliggende folk.

Tidlig hjerteinnfarkt er åsså det samme sted å flytte hvis du planlegger å gjøre det tidlig om morran når måketraktoren blåser 50 cm snø mot din port, og du har dårlig tid. Kjempekos synes jeg, så kos at jeg sjelden trenger å nyte det det etter jobb.

Høydepunktet hver vinter er å dra til

Gran sentrum, det er ca 10 min unna, og har evigvarige grønne åkrer,av og til dekt med et flortynt snølag.

Sydendestinasjon nr 1 for oss på Grua. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er det samme over hele fjøla. Lite snø, og frosten kom seint. Det var såvidt antydning til tele i bakken i Narvik på julaften. Det er et bra stykke nord for polarsirkelen.

Men unikt er det ikke . For noen år siden (2007?) var kirkegården gjørmesuppe ala Roskildefestivalen på julaften.

Da ble det veldig tidlig vår, og tendenser til dødperiode fiskemessig midt på høysommeren selv i høyfjellet, noe man vanligvis unngår i de traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er det samme over hele fjøla. Lite snø, og frosten kom seint. Det var såvidt antydning til tele i bakken i Narvik på julaften. Det er et bra stykke nord for polarsirkelen.

Men unikt er det ikke . For noen år siden (2007?) var kirkegården gjørmesuppe ala Roskildefestivalen på julaften.

Da ble det veldig tidlig vår, og tendenser til dødperiode fiskemessig midt på høysommeren selv i høyfjellet, noe man vanligvis unngår i de traktene.

I troms er det ca 15-20 cm i lavlandet, men iflg nvesnøkart er det brukbart med snø på indre strøk, også i Finnmark.

Men i nord er ofte mars snømåneden, så der er ennå håp. Kanskje berger smågnagerne seg slik at vi får lemenår også på ytre strøk i troms. Bra at snøen kom før tela fikk satt seg skikkelig.

Etter en veldig mild høst håper jeg vi får en normal vinter i nord, dvs med en god meter med snø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Drammenselva er fri for is :) enn så lenge i allefall!!!

Du vet vel ikke om en egen app til når isen blir borte i Finnemarka?! :)

Har du noen formening om hvilke lavtliggendevann isen blir først borte på? Det klør så fælt...

Nei kan nok ikke hjelpe deg med en slik app gitt!!

I drammen tenker du?? tja.. landfalltjern er jo alltids greit å sjekke ut... er det ikke isfritt der er det ikke noe poeng å vandre innover i skogen i allefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...