Gå til innhold

Er vi sykelig opptatt av utstyr??


nox

Anbefalte innlegg

Lurer på om det bare er jeg som er opptatt av å eie litt stæsj,syns det er gøy å ha *litt*

ekstra. Selvom jeg ikke bruker alt like mye,har jo feks en Helios 6# ,som sjeldent er i bruk.

Og er jo kanskje råflott reservestang? Kjekt å ha om NRX'en ryker:)

Men kvitte seg med den,næhææ..gostang. Fluefiskere mer opptatt av ting og tang enn andre *sportsfiskere*?

Kameraten min som er slukdenger,ser jo bare dumt på meg .. når jeg kommer med full mundur..hehe

Hva har folk her av stenger og utstyr?  Liten skryteliste er på sin plass;)

Sålenge ikke kvinnfolka ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at enkelte av oss er hardt rammet.

Sammenlignet med andre hobbyer tror jeg ikke det er så ille. HI-FI interesserte, og "Birken-sykkelister" bruker nok vesentlig mer enn den jevne fluefisker...

Forskjellen på gutter og menn er prisen på leketøyet.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut R. S. er nok inne på det.

Ett eller anna bruker man pengene på uansett. Være seg våpen, sykkel, scrap-booking, ridetimer, frimerkesamlinga, pro-timer med golfinstruktør (og ikke glem golfkøllene (eller golfturene til spania på vintern))).

Fluefiske kan heldigvis gjøres så dyrt (eller billig) som man selv vil, slik blir alle fornøyde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært utstyrsfreak, men så begynte jeg å skrelle av meg det meste, bli filosofisk, minimalistisk, asketisk og opplevelsesfokusert. Men vet dere hva? Det var drit kjedelig! Faktisk så er ustyr og utstyrsdiskusjoner en del av greia. Det å ha en stang og en boks fluer funker sikkert greit det også, men nå gir jeg faen i både klimaeffekter av overforbruk og antikommersialismen. Kjøper meg til og med en industriell pakketur i år, og har tenkt å rendyrke de hedonistiske sidene ved meg selv. Kose meg så lenge jeg lever og svømme i det utstyret jeg har lyst på og råd til. Nå skal jeg på Nordisk og kjøpe meg en stang på kredittkort. Orker ikke vente på lønningsdagen.

God helg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg...hehe... forteller alle hvor mye den *nye* stanga koster?

Eller pynter man litt på prisen;) Det må jeg nok innrømme at har skjedd..hehe..

Dama hadde vel fått sjokk,hvis jeg kjøper stenger i 6-7000 kroners klassen .Men en til 3000 er ok;)

Klarer ikke helt å holde meg til ett merke ang stenger heller,Loomis\Sage\Orvis..

Men liker man stanga så er kanskje ikke merket vesentlig,eller;)

Men jæ.. gøy med nye ting;) Husker jeg hadde med min første fluestang i senga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det bare er jeg som er opptatt av å eie litt stæsj,syns det er gøy å ha *litt*

ekstra. Selvom jeg ikke bruker alt like mye,har jo feks en Helios 6# ,som sjeldent er i bruk.

Og er jo kanskje råflott reservestang? Kjekt å ha om NRX'en ryker:)

Men kvitte seg med den,næhææ..gostang. Fluefiskere mer opptatt av ting og tang enn andre *sportsfiskere*?

Kameraten min som er slukdenger,ser jo bare dumt på meg .. når jeg kommer med full mundur..hehe

Hva har folk her av stenger og utstyr?  Liten skryteliste er på sin plass;)

Sålenge ikke kvinnfolka ser det...

Har du kamerat som er slukfisker??  ???

De kvittet jeg meg med for lenge siden. De fikk klar beskjed, my way or the high way.  ;D

Utstyr er utrolig gøy! Har 10 Sage stenger (har hatt fler), Scott, T&T, St. Croix, Eikre-fly, og andre kjente og ukjente merker. Pluss en hel haug som jeg har bygget sjæl på CTS klinger. Sikler nå på en Scott M-Series 5'er, men mulig jeg spesialbestiller en for å få den helt perfekt for meg istedet.

Sneller så har jeg Danielsson, Eikre-fly, Waterworks/Lamson, Hatch, Ross, Backwinder, Nautilus, Z-Reels, +++ Vet ikke hvor mange. Seneste ervervelse er en Vanquish 5/6, og jeg kjenner et sterkt behov for i sikre meg en Hatch Finatic 4Plus også.

Elsker det meste som har med flueutstyr å gjøre. Snart er det på tide med nye Simms ting; vest, skjorter, shortser, vadesko...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg snakke for meg selv, er etterhvert egenskap blitt viktigere enn navnet eller årstallet det ble produsert. Det betyr ikke at jeg er blitt snålere på utstyrsmengden, snarere tvert i mot, noe som har sammenheng med at jeg kaster mange fiskedisipliner. Det som virkelig er sjarm for meg er å faktisk bruke alt sammen til en eller annen setting, og ikke å ha det støvendes ned i et skap. Jeg gleder meg faktisk veldig mye over akkurat det at jeg finner et behov, et bruksområde for alt jeg har. Dersom jeg ikke bruker det, selger jeg det heller, til en som finner et behov for det.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr er jo helt klart en del av hobbyen. Selv har jeg aldri vært spesielt opptatt av redskapsmerker, og fisket mest med billige stenger og sneller. Men jeg er bortimot sykelig opptatt av små nyanser når det gjelder fluesnører og fortommer. Klipper og limer og holder på... Det er jo helt sikkert 99% tull og bortkastet tid, men veldig artig, tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret er sammen med alle fluefiskets nyanser og vinkler med på å gjøre det til en fantastisk hobby. Noen elsker utstyr, og å samle fine ting, andre liker å fiske tørt og ikke vått, og motsatt :-) Noen klipper og limer fortommer som Håvard, og andre tar vel så mange bilder som fisk... For min del er utstyret en viktig del av det hele, og jeg tror som Jørn sier at det hadde blitt kjedelig uten mitt eget fokus på utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod spurte meg her en dag om jeg ikke pønsket på å kjøpe meg ny stang.

Jeg svarte han at neeida, den jeg har hyrer ennå.

Responsen fra en noe forbløffet Tormod var: "det hyre" leng sia æ har hørd...

Hadde jeg ikke akkurat svidd av 23 000 på et nytt kamera ville kanskje pipa hatt en annen lyd tho...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sider og gleder ved denne hobby, Synes faktisk at utstyrsjaget er slitsomt med en anstrengt økonomi. Dette er ikke en sympatierklæring bare en fakta sak :P det sagt, så finner jeg masse gleder i det utstyret jeg har klart å oppdrive i min relativt korte fluefiskekariære ca 6.år nå. Er veldig glad i livsstilen som fluefisker, og nyter binding av fluer samt turer i nærområdet saltvann som marka. Klart det er utstyr jeg gjerne skulle hatt men trenger jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid artig med nytt utstyr, uansett hva det måtte være.  Det gjør at man gleder seg litt ekstra til sesongstart.  Imidlertid tror jeg ikke at nyinnkjøpt utstyr noengang har økt gleden av å være på fisketur.  På tur tenker jeg kun på naturen rundt meg og selve fisket, ikke hva det står på stangtuben.

Edit:  Glemte kajakken, den gav fiskesesongen en ny dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det roer seg ned etter ca 25 - 30 år, etter det er det greit med ei ny stang eller to i året.

Det spørs nok hvor stor del av hobbyen utstyret utgjør. Jeg er på det 25. ivrige året nå, og merker ingen "forbedring." Heldigvis!!  :D

For meg så er det nok mye en samlegreie. Jeg pensjonerer gamle, gode stenger, men før jeg gjør det så får de en liten oppussing. XP'en f.eks. var så hardt brukt at jeg strippet vekk alle ringene og satte på nye, pusset håndtaket osv. Og så tar jeg dem frem i ny og ne og kaster med dem på gårdsplassen. Det bringer alltid frem et fornøyd og nostalgisk smil. Som å treffe en gammel kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster man " akkurat litt" lengre og litt mer "presis" med en stang til 6000,- enn med en stang til 1500,-? Er kastegleden så mye større med den dyreste stanga at prisen gjør det verdt? Blir fluer som er bundet på den dyreste bindestikka så mye bedre enn på en billigstikke, har det ikke mer med erfaringen og kunnskapen hos den som binder? Stikka skal jo egentlig bare holde kroken, resten er opp til oss selv - en stikke til 5000 kroner gir meg etter min mening INGENTING ekstra.Okay, hvis jeg hadde det som yrke og skulle leve av det Ville det jo vært leit hvis chucken skulle bli slitt etter 15000 fluer.

Har en kompis som binder som en gud på nybegynnerstikke.

Det samme gjelder for det meste innen fluefiske. I mitt snart 40 års fluefiske har jeg vært gjennom det meste. Dersom jeg hadde kunnet lest innleggene på forumet for  tyve år siden hadde jeg rett og slett ikke turt å gått i elva med det utstyret jeg dengang hadde.  Jeg synes at de fleste her er mer opptatt av det som er in, moter, trender enn det å møte naturen med det man har. Å komme seg ut å fiske er vel det som er det viktigste. For min del er valget - utstyr til mange lapper eller å ta fri noen ekstra uker i den korte sommeren vi har her oppe i nord. Jeg velger selvfølgelig det siste. Og når jeg ser ringen av en vakende ørret i elva som jeg har lengtet etter hele vinteren er det ikke utstyret det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster man " akkurat litt" lengre og litt mer "presis" med en stang til 6000,- enn med en stang til 1500,-? Er kastegleden så mye større med den dyreste stanga at prisen gjør det verdt? Blir fluer som er bundet på den dyreste bindestikka så mye bedre enn på en billigstikke, har det ikke mer med erfaringen og kunnskapen hos den som binder? Stikka skal jo egentlig bare holde kroken, resten er opp til oss selv - en stikke til 5000 kroner gir meg etter min mening INGENTING ekstra.Okay, hvis jeg hadde det som yrke og skulle leve av det Ville det jo vært leit hvis chucken skulle bli slitt etter 15000 fluer.

Har en kompis som binder som en gud på nybegynnerstikke.

Det samme gjelder for det meste innen fluefiske. I mitt snart 40 års fluefiske har jeg vært gjennom det meste. Dersom jeg hadde kunnet lest innleggene på forumet for  tyve år siden hadde jeg rett og slett ikke turt å gått i elva med det utstyret jeg dengang hadde.  Jeg synes at de fleste her er mer opptatt av det som er in, moter, trender enn det å møte naturen med det man har. Å komme seg ut å fiske er vel det som er det viktigste. For min del er valget - utstyr til mange lapper eller å ta fri noen ekstra uker i den korte sommeren vi har her oppe i nord. Jeg velger selvfølgelig det siste. Og når jeg ser ringen av en vakende ørret i elva som jeg har lengtet etter hele vinteren er det ikke utstyret det kommer an på.

;D men du sitter allikevel å leser her inne så noe får du ut av de mange utstyrs frikene her.. men når det er sagt er jeg igrunn helt enig med deg og liker det med at man bør møte naturen med det man har, for min del behøver jeg på ingen måte ei stang til 6000kr, velger uten å blunke ei til 2000kr om den har 80% av egenskapende for de fleste av oss klarer ikke bruke stengene de siste prosentene de er gode for uansett... selv er jeg middels utstyrs idiot som har krenget litt inn på utstyret de siste årene men for å svare på tråden er det et helt klart ja, vi er sykelig opptatt av utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster man " akkurat litt" lengre og litt mer "presis" med en stang til 6000,- enn med en stang til 1500,-? Er kastegleden så mye større med den dyreste stanga at prisen gjør det verdt? Blir fluer som er bundet på den dyreste bindestikka så mye bedre enn på en billigstikke, har det ikke mer med erfaringen og kunnskapen hos den som binder? Stikka skal jo egentlig bare holde kroken, resten er opp til oss selv - en stikke til 5000 kroner gir meg etter min mening INGENTING ekstra.Okay, hvis jeg hadde det som yrke og skulle leve av det Ville det jo vært leit hvis chucken skulle bli slitt etter 15000 fluer.

Har en kompis som binder som en gud på nybegynnerstikke.

Det samme gjelder for det meste innen fluefiske. I mitt snart 40 års fluefiske har jeg vært gjennom det meste. Dersom jeg hadde kunnet lest innleggene på forumet for  tyve år siden hadde jeg rett og slett ikke turt å gått i elva med det utstyret jeg dengang hadde.  Jeg synes at de fleste her er mer opptatt av det som er in, moter, trender enn det å møte naturen med det man har. Å komme seg ut å fiske er vel det som er det viktigste. For min del er valget - utstyr til mange lapper eller å ta fri noen ekstra uker i den korte sommeren vi har her oppe i nord. Jeg velger selvfølgelig det siste. Og når jeg ser ringen av en vakende ørret i elva som jeg har lengtet etter hele vinteren er det ikke utstyret det kommer an på.

Det er noe deilig og befriende ved det å være litt skitten og svett. Gå over fjell og vidder. Vandre gjennom skog og mark. Det er nettopp det fluefiske er for meg. Alikevel har jeg finere og dyrere stenger enn jeg strengt tatt burde hatt. Det samme gjelder for så vidt snellene mine. Jeg hadde ikke trengt hverken Sage, Fario, Waterworks Lamson eller Hardy. Hvorfor velger jeg likevel å kjøpe slikt?

Svaret for meg meg er enkelt. Det er som med veldig mange andre mulige hobbyer, og kan lett sammenlignes med single malt whiskey. Eller bøker. Dersom man er glad i whiskey er det noe spesielt, ja kanskje noe litt romantisk, ved det å eie en whiskey man ikke vil drikke, men kun se på. Ikke fordi den er vond, men fordi den er sjelden og spesiell. Eller ved det å brenne av en peatcone for å få litt torvlukt i rommet mens man binder fluer, slik at minner om lykkelige netter rundt bålet, med ørret i stekepanna og whiskey i trekoppen, vekkes til live. Overført på bøker er et illustrerende eksempel når man liker å lese god litteratur som man gjerne vil eie istedenfor å leie. Kanskje vil man kjøpe seg en utgave av Melvilles "Moby Dick", Bram Stokers "Dracula" og Ingstads "Pelsjegerliv". Pocketutgavene av disse er enkle å få tak i, og koster svært lite. Derimot er det noe litt mer spesielt, ja kanskje noe litt romantisk, over det å få tak i noen dyrere, harde og lærinnbundete utgaver. Bøker som er lest og brukt. Kanskje under krigen. Med gullskrift. Hvem ville vel ikke hatt førsteutgaven av Halfords "Dry fly fishing in theory and practice"?

Vanskelig å beskive det annerledes, men slik er mitt forhold til fluefiskeutstyr. Det er noe nostalgisk ved en kraftig knarrende hardysnelle. Det er noe spesielt å holde i sin egen Sage, stangen man kanskje har lest om i mange år, men som man tidligere ikke har hatt råd til. Før nå.

Selvfølgelig finnes det andre gode grunner for å legge mye penger i utstyr. For eksempel at man vil ha kvalitet i den forstand at det gjennom en stor brukerskare er kvalitetssikret. Slik har jeg det med jakker osv.

Jaja. Nattinatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster man " akkurat litt" lengre og litt mer "presis" med en stang til 6000,- enn med en stang til 1500,-? Er kastegleden så mye større med den dyreste stanga at prisen gjør det verdt? Blir fluer som er bundet på den dyreste bindestikka så mye bedre enn på en billigstikke, har det ikke mer med erfaringen og kunnskapen hos den som binder? Stikka skal jo egentlig bare holde kroken, resten er opp til oss selv - en stikke til 5000 kroner gir meg etter min mening INGENTING ekstra.Okay, hvis jeg hadde det som yrke og skulle leve av det Ville det jo vært leit hvis chucken skulle bli slitt etter 15000 fluer.

Har en kompis som binder som en gud på nybegynnerstikke.

Det samme gjelder for det meste innen fluefiske. I mitt snart 40 års fluefiske har jeg vært gjennom det meste. Dersom jeg hadde kunnet lest innleggene på forumet for  tyve år siden hadde jeg rett og slett ikke turt å gått i elva med det utstyret jeg dengang hadde.  Jeg synes at de fleste her er mer opptatt av det som er in, moter, trender enn det å møte naturen med det man har. Å komme seg ut å fiske er vel det som er det viktigste. For min del er valget - utstyr til mange lapper eller å ta fri noen ekstra uker i den korte sommeren vi har her oppe i nord. Jeg velger selvfølgelig det siste. Og når jeg ser ringen av en vakende ørret i elva som jeg har lengtet etter hele vinteren er det ikke utstyret det kommer an på.

Jeg tror man blir aller lykkeligst av å ikke bry seg som mye om det andre gjør. Hvis man føler seg truet av å møte fluefiskere med "bedre" utstyr så bør man oppsøke andre farvann, holde seg hjemme eller kanskje snakke med noen...  ;)

Det å være opptatt av utstyr er helt vanlig i hobbyer/lidenskaper hvor det brukes "verktøy". Man må få love til å glede seg over den delen av hobbyen, og dele den med likesinnede uten å bli sett ned på av de som får full utløsning av fuglekvitter og elvebrus alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...