Gå til innhold

Kontroll på løssnøret i elva ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Når man står godt utvadet i elva, og må kaste litt langt, vil man oppleve at løssnøret henger igjen godt i vannet, alt ettersom hvor hard strøm det er der man står, når man skal skyte ut snøret.

Siden vi vanligvis ikke benytter snørekurv må man løse dette på andre måter. Det mest vanlige er vel å kveile snøret i bukter mellom fingrene på en slik måte at man kan skyte ut snøret med minst mulig friksjon.

Kan ikke si jeg har funnet frem til en løsning jeg er helt fornøyd med her . . .

Noen som har kommet frem til noe som funker optimalt, eller som har noen smarte tips å dele ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en metode som jeg syns fungerer noenlunde. Når jeg drar inn snøret legger jeg tre inntrekk bak meg og tre inntrekk foran. Dette forsetter jeg med helt til jeg har dratt inn lina (36,02 m). På grunn av strømmen ligger det nå flere små bukter foran og bak meg i vannet. Mange små bukter lugger som kjent mye mindre enn en stor. Håper det var forståelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en metode som jeg syns fungerer noenlunde. Når jeg drar inn snøret legger jeg tre inntrekk bak meg og tre inntrekk foran. Dette forsetter jeg med helt til jeg har dratt inn lina (36,02 m). På grunn av strømmen ligger det nå flere små bukter foran og bak meg i vannet. Mange små bukter lugger som kjent mye mindre enn en stor. Håper det var forståelig?   

Forstår hva du mener, men har ikke prøvd denne metoden selv . . . Vil ikke disse buktene bli rettet ut i strømmen ?

36 meter fluesnøre, du ?  :o. Det får'n si . . . Sjelden jeg kaster mye lengre enn det, ihvertfall utvadet til magen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 1-hånds og overhodekast du mener, gjør jeg akkurat den kombinasjonen på følgende måte:

Deler det som ville ha blitt den store løkka i to mindre. Kun to. Tell inntrekkene. Den første løkka skal være størst. La den slepe vannet. Lås denne innerst i lillefingeren din. Den andre har færre inntrekk, og følgelig blir den mindre. Denne kan også gjerne få slepe vannet. Lås denne på vanlig måte mellom tommel og pekefinger. Skyt ut denne siste løkka først på vanlig måte. Deretter vil den første og større løkka flytte seg ganske automatisk fra innerst i lillefingeren til mellom tommel og pekefinger, og du behandler den som den forrige.

Til spey låser jeg alle løkkene jeg er i behov av innerst på lillefingeren, og kompliserer det ikke med flere fingre. Det fungerer fint når du passer på å lage løkkene gradvis mindre, og lar de første løkkene få slepe vannet en liten tanke. Dette er viktig, da du med 1-hånds løfter i fasen tilbakeføring av trekkarm, og helst ikke vil at alle løkkene vikler seg inn i hverandre som frie fra vannet. Skyt ut alle løkkene samtidig. Den minste løkka går først, deretter kommer de øvrige.

MYHRE%20fluefiske%20linebehandling.jpg

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å ha de løse snørebuktene i venstrehånda når jeg kaster og dobbeltrekker. Ved å legge buktene i vannet har venstrehånda kun denne ene oppgaven, altså som om du stod på tørre landet. Størrelsen på buktene må være temmelig like slik at buktene på den ene siden ikke drar med seg buktene på den andre. Det går nokså av seg selv etterhvert.

Når jeg fisker laks med klump holder jeg av en eller annen grunn buktene i venstrehånda. Tror det har seg av den grunn at slikt fiske er mer mekanisk og du drar inn akkurat likt hver gang og gjør dønn likt hvert kast. Og så skyter jeg mye mer line på slikt fiske.

Lars: 36 meter er jo kun snøret. Så kommer jo fortom på 8-9 meter i tillegg. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan hadde et innlegg i serien sin i fjor, skal se om jeg ikke finner det igjen i løpet av dagen, nå skal kona til frisørdama og trenger privatsjåfør.

Hvis ingen andre finner det før meg da.

Magne Fjellstad.

Husker det. Han hadde 3 løkker med forskjellig lengde, men sto ikke dypt utvadet. Jeg har markert det Jan skrev og printet det ut. Har tro på at jeg skal bli bedre med dette forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orvisbøtta.

Hvis det er for dypt til å bruke bøtte, klarer jeg likevel ikke å kaste så langt at det blir mye løssnøre.

I mangel av bøtte: jeg forbereder hvert kast ved å enten henge noen løkker i munnen eller i hånda.

Å gjøre dette mens jeg trekker inn er for komplekst, og jeg har det sjelden travelt med å kaste igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orvisbøtta.

Hvis det er for dypt til å bruke bøtte, klarer jeg likevel ikke å kaste så langt at det blir mye løssnøre.

Bruker du Orvisbøtte ved elvefiske, Lars Erik?  Sikkert praktisk, men et estetisk armageddon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orvisbøtta.

Hvis det er for dypt til å bruke bøtte, klarer jeg likevel ikke å kaste så langt at det blir mye løssnøre.

Bruker du Orvisbøtte ved elvefiske, Lars Erik?  Sikkert praktisk, men et estetisk armageddon.   

Og gud bedre om strømmen får tak i den bøtta, og den fylles med vann . . . Da skal det godt fotfeste til for å holde seg på beina, innbiller jeg meg  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orvisbøtta.

Hvis det er for dypt til å bruke bøtte, klarer jeg likevel ikke å kaste så langt at det blir mye løssnøre.

Bruker du Orvisbøtte ved elvefiske, Lars Erik?  Sikkert praktisk, men et estetisk armageddon.   

Og gud bedre om strømmen får tak i den bøtta, og den fylles med vann . . . Da skal det godt fotfeste til for å holde seg på beina, innbiller jeg meg  :o

tja, i de fleste elver så har man ikke lov å vade lenger enn der balla henger ;D

selv bruker jeg også bøtte til enhånds etter laks.

tohånds, så tar jeg den løkke i løkke som mortensen bruker.

ørret, så ligger hele greia i strømmen, og jeg trekker det opp med dobbeltrekket. no stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

et estetisk armageddon.  

Ha ha, her spares det ikke på kruttet !  ;D

Kommentar til saken:

Her er en femmerstang fordelaktig ift en 3 eller 4 stang. Femmeren trekker opp løssnøret vesentlig bedre enn de lettere klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et estetisk armageddon.  

Ha ha, her spares det ikke på kruttet !  ;D

Ærlighet varer lengst, og når det gjelder snørebøtte, enten den kommer fra Orvis eller Europris ; Det ser jo ikke bra ut i det hele tatt, spesiellt ikke i elv  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til saken:

Her er en femmerstang fordelaktig ift en 3 eller 4 stang. Femmeren trekker opp løssnøret vesentlig bedre enn de lettere klassene.

Hmm har ikke dette mere med lengden på stanga enn aftm klassen å gjøre?  :)

Nei egentlig ikke ettersom man normalt oppnår høyere snørehastighet med tyngre snører. Når man skyter ut snøret vil kraften som trekker snøre ut av vannet normalt være høyere, jo høyere AFTM-klasse som benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Et femmersnøre er en tyngre "sluk" som har mere moment når den fiser avgårde. (håper ikke noen blir fornærmet av metaforen...  :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et estetisk armageddon.  

Ha ha, her spares det ikke på kruttet !  ;D

Ærlighet varer lengst, og når det gjelder snørebøtte, enten den kommer fra Orvis eller Europris ; Det ser jo ikke bra ut i det hele tatt, spesiellt ikke i elv  ;D

aaapplaus aaapplaus aaapplaus

En fiskebuddie prøvde å overbevise meg om at ei sånn bøtte var saliggjørende i elva. Og han insisterte å bruke det selv. Vi prater rolig flytende småelv og tørrflue.

Vet ikke hvor han fisker nå...

Sånn ellers, så føler jeg nada problem inntil jeg er ute og ekstremvader. D.v.s. med elva opp til mellomgulvet.

Men da er det jo sjelden man greier å skyte ut så jækla mange meter allikevel, så løssnøret blir ikke så omfattende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at jeg ikke opplever dette som noe stort problem, da . . . Det hender de få gangene jeg står utvadet til livet, og i nokså tung strøm, og må kaste litt langt.

Jeg har prøvd å kveile løssnøret mellom fingrene og latt det henge i bukter, men det har ikke fungert all verden.

Dermed blir det å prøve å skyte ut snøret som henger nedstrøms. Noen ganger går det greit, andre ganger ikke.

Skal uansett teste metoder som er foreslått her (untatt snørebøtte ;D), og se om det gir bedre resultat  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er litt forferda...... mye rart...folk løser problemer med å kjøpe løsningen... løkkesystemet fungerer kjempe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man jo ha med en assistent som tar seg av løsbuktene! Ungene er begynt å bli såpass store nå at de bør klare å vade et stykke. Blir nok litt problemer med timingen i starten, men med steinhard disiplin blir det nok bra. "Dra inn nå, hold, vent, slipp"! "NEI, nå må du konse!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...