Gå til innhold
  • 0

Fluefiske fra en nybegynners ståsted


Laonda

Spørsmål

Jeg har i lengre tid vært en ivrig leser på forumet, og det er et strålende forum for en nybegynner.

Jeg har nå endelig kommet meg ut i elva og begynt å få fisk! :D

Så jeg har nå begynt på en liten blogg som tar for seg veien helt i fra nybegynner stadiet.

Dette er i hovedsak en blogg med humoristisk vinkling, men jeg prøver å inkludere litt av utfordringene og informasjon som kan være nyttig.

Siden 90% av alt man leser om fluefiske viser de positive sidene, har jeg valgt å vinkle det motsatt:)

Jeg tar gjerne imot kritikk, så lenge den holdes saklig:)

Bare å lese på: http://fluehelvete.blogg.no/

Det er forresten bare å komme med tilbakemeldinger :) Og hvis dere liker det, må dere bare dele det.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Denne bloggen likte jeg  :D Jeg har utrolig sans for folk som bidrar med litt selvironi  <<l Er ikke plagsomt mange av dem i dette miljøet.

Trøst deg med at mye av knotinga vil du sannsynligvis dra med deg i all fremtid som fluefisker, og pokker heller, det er halve moroa.

Det hender feks fortsatt at jeg bruker rundt 10 minutter på å få flua ut på vannet når jeg står på land med drøyt to stanglengder fortom som skal ut av stangringene. Svineriet henger seg fast i det som måtte finnes av vegitasjon, og surrer seg ufattelig lett rundt stanga  :D

Den dagen fluefiske for meg først og fremst blir preget av alvor så håper jeg at jeg har vett til å finne på noe annet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det :)

Jeg elsker knotingen jeg. Det gir jo et vanvittig godt utgangspunkt for blogger som dette.

Men det er godt å høre at det er flere som møter de samme problemene. En ting jeg merker veldig godt er at når alt floker seg til, så setter man seg ned for å løse dem, og det er først da man får roen og tiden til å studere elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Herlig, riktig så fornøylig <<l Men det stopper ikke der, om litt så kjøper du videre. Mer stenger, flere sneller, nye snører, mer mer mer. Alltid noe nytt du ikke har.... Billig utstyr blir kjapt til noe tre ganger så dyrt, for du må bare ha det. Og til slutt; fiskekort kr. 250,-?? Sjekket priser i Hemsil eller? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg nærmest hater småplukk, og det visste jeg da jeg satt i gang med fluefiske. Opptil flere ganger har jeg sitti ved vannet og ropt "HELVETES FORTOMSFAEN" i mangel av ferdigtaperte fortommer, og slengt flueutstyret til side for å ta noen kast med haspel, og to kast senere satt med ned for å banne litt igjen.

Til tross for banninga, har jeg likevel kjøpt meg stang nr. to og vadere, bare for å fullføre galskapen. "Kan jo ikke gi meg nå!", tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil påstå at det ikke finnes en eneste fluefisker som ikke har ropt en eller annen form for forbannelse over fortom, dvergbjørk, lyng eller furua bak deg. Det er en del av zenprosessen. Etter en tid blir man bhuddistisk i tankegangen og bare "det som skjer skal skje, puste iiinnn; aommmmmm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har i lengre tid vært en ivrig leser på forumet, og det er et strålende forum for en nybegynner.

Jeg har nå endelig kommet meg ut i elva og begynt å få fisk! :D

Så jeg har nå begynt på en liten blogg som tar for seg veien helt i fra nybegynner stadiet.

Dette er i hovedsak en blogg med humoristisk vinkling, men jeg prøver å inkludere litt av utfordringene og informasjon som kan være nyttig.

Siden 90% av alt man leser om fluefiske viser de positive sidene, har jeg valgt å vinkle det motsatt:)

Jeg tar gjerne imot kritikk, så lenge den holdes saklig:)

Bare å lese på: http://fluehelvete.blogg.no/

Det er forresten bare å komme med tilbakemeldinger :) Og hvis dere liker det, må dere bare dele det.

hahahaha, knall bra og veldig sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker :)

Ja, det er to store fordeler med denne knotingen:

1. Når du sitter og løser floker, knyter på igjen tapt utstyr osv. Det er først da jeg får roen over meg til å studere elva/vannet.

2. Jeg får en enda større trang til å få det til. De gangene det klaffer er det en vanvittig fin opplevelse :)

Så vi får se om man ikke kan komme seg ned til vannet snart!

/Laonda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fantastisk blog:) Jeg kjenner meg godt igjen.

Likte spesielt delen når du skulle sett sammen alle snørene. Her gav jeg opp. Alle knutene, hva som er bak og frem på snørene, tykkelse, lengde, komboer osv ble for mye for meg. Alle mine universitets vekttall hjalp meg lite her. Jeg har i ettertid valgt å kjøpe sneller med hele stasen ;D Problem løst, men skal etterhvert sette meg ned å finne ut av dette kunstykke av et fiskesnøre. 

Selve kastingen synes jeg er greiere enn kobling av fiskesnøre, men når stor fisk vaker så dukker det oftest opp svært høye grastuster, kvist og kvast som oppsøker fluen. Ja, selv  1200 meter over havet på Hardangervidda er det overraskende høy vegetasjon under slike omstendigheter.

Den siste tiden har det blir vel mye fiske på DVD, fluefiskersiden og inne i hodet mitt. Det minner meg om at jeg må komme meg en tur til Bjerkreimselva for å duppe flue og de nye vaderene mine.

Gleder meg til fortsettelsen og skal definitivt følge deg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har i lengre tid vært en ivrig leser på forumet, og det er et strålende forum for en nybegynner.

Jeg har nå endelig kommet meg ut i elva og begynt å få fisk! :D

Så jeg har nå begynt på en liten blogg som tar for seg veien helt i fra nybegynner stadiet.

Dette er i hovedsak en blogg med humoristisk vinkling, men jeg prøver å inkludere litt av utfordringene og informasjon som kan være nyttig.

Siden 90% av alt man leser om fluefiske viser de positive sidene, har jeg valgt å vinkle det motsatt:)

Jeg tar gjerne imot kritikk, så lenge den holdes saklig:)

Bare å lese på: http://fluehelvete.blogg.no/

Det er forresten bare å komme med tilbakemeldinger :) Og hvis dere liker det, må dere bare dele det.

Hei - kjempemorsom blogg med humor og ekte selvironi, og ikke bare påtatt selvironi  :)

Denne har jeg alt lest 2-3 ganger, og skal følge med videre  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har i lengre tid vært en ivrig leser på forumet, og det er et strålende forum for en nybegynner.

Jeg har nå endelig kommet meg ut i elva og begynt å få fisk! :D

Det er forresten bare å komme med tilbakemeldinger :) Og hvis dere liker det, må dere bare dele det.

Dette er en så jævlig bra blogg! Den reflekterer i all sin sannhet om hvilken

romantisk forestilling om hva fluefiske er, i all sin usannhet ;D ;D.

Vi blir presentert usanne filmer og historier om hvor fantastisk fluefiske er:

Helt vindstille, åpne og fine elver uten kratt og faenskap. Ikkeno' hælvette med å bytte flue

på en fortom som er usynlig. Jeg kan egentlig bare fortsette å ramse opp

dritten rundt fluefiske, men jeg gidder ikke. Allikevel er jeg pervers nok til å elske det

og er like romantisk hver gang jeg skal i elva. Snakk om villfarelse.... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For meg fremstår fluefiske som noe vakkert helt til jeg begynner å fiske . . . Da bryter helvete løs  ;D

Right.... ;D

Så egentlig fraråder jeg alle som tenker på å begynne med dette.

Det er en lidenskap i tortur, med få høydepunkter. Det er lissom noe med

oss mennesker asså. Mark og sluk, tenk så enkelt og greit.

Men så er det dette med drømmen om det perfekte fluefiske da... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er godt dere liker det :)

Har vært et lite tørke med skrivingen nå, men jeg skal se om jeg ikke kan komme igang igjen snart.

Problemet nå er at det er så mye aktivitet i elva, så går med ca. 2-3 timer der hver dag:)

Begynner endelig å få litt taket på fisket, og kommer hjem med noen små pinner i ny og ne.

I en hektisk hverdag er det veldig behagelig å bare se på vannet, vente på klekking, vente på vak... Mye venting og lite tenking :)

/Laonda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den dagen du opplever at du får det til: Kasteteknikk, fluevalg, stanga som lystrer

dine ønsker og valg, ørretjævelen tar flua di. Det er som å lære og spille en blues på gitaren.

En dag løsner det bare. Det gjorde det for meg ;D. Så nå kan jeg både fluefiske-kasting

OG blues på gitaren. Er det ikke fint og greit da.... ;D ;D

Fuck, hvor livet er herlig....aaaaaaaahhhh......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv fikk jeg en påminnelse om at dette er nivået jeg er på enda, snart 20 år etter at jeg sånn smått gjorde mine første kast med egen fluestang, og alt ligger til rette for at jeg blir værende på dette nivået i 20 år til  ;D

Det sies at den morsomste perioden i fluefiskerlivet er startfasen, så jeg ser ingen grunn til å legge den bak meg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...