Gå til innhold

For eller imot ulv i norsk natur


marbakken

For eller i mot ulv i norsk natur..Er vi som fluefiskere egentlig automatisk for?  

135 stemmer

  1. 1. For eller i mot ulv i norsk natur..Er vi som fluefiskere egentlig automatisk for?

    • Ja, men kun i ulvesonene som allerede er.
      25
    • Ja, og flere ulvesoner utover de som er.
      24
    • Ja, og helt fritt frem for alle rovdyr. Kun felling av skadedyr.
      64
    • Likegyldig.
      3
    • Ser helst at ulven forsvinner
      27


Anbefalte innlegg

Enig i at vi mennesker har liten grunn til å frykte ulven men skjønner de som bor i ulveland ikke deler dette synet når man opplever ulven rekende rundt hushjørnet som faktisk har vært tilfelle flere steder.

Jeg mistenker det med mindre skyhet er at det ikke er ekte ulv men en hybrid. Det påstås at det er satt ut "ulv" men om dette stemmer blir vel vanskelig å få svar på. At det ikke jaktes ulv i Norge er bare tull.

Det kan jeg love deg er tull. Som noen nevnte om ulv i reinområder. Det er det samme problemet i Sverige. Det jaktes!

Uten å kunne noe om det så er jeg i Veldig sterk tvil i at noen setter ut ulv i noen område. Vem? Hvorfor? Hvordan? osv osv. Det er mange grunner til å stille mange spørsmålstegn til slike handlinger.

Nr 1. Du skal ha mye resurser for å spore opp ulv og følge dem over tid for å ha mulighet å fange dem inn.

2. Du skal ha store resurser for å ordne det logistiske.

3. Du skal ha relativt stor kunnskap om dyret for å behandle det korrekt uten at noen skal komme til skade.

4. Du skal ha gode resurser for å ikke bli oppdaget for en slik handling. I tillegg skal du holde kjeft om det.

I mine ører er "utsettehistorien" den samme historien som den å få råttekjøtt i pizzan.

Så vanskelig er det vel ikke (ikke det at jeg tror at det gjøres)

Problemet her er vel at det er mulig å få kjøpt ulve-sperm fra utlandet. Dersom man da har ei tispe i løpetid, la oss si en husky eller noe lignende, innseminerer henne med ulve-sperm så har man hybrid-valper. Så tar man disse hybrid valpene, og innseminerer med ulvesperm igjen, så begynner man å få noe som nærmer seg en ulv etterhvert.  

Jeg er for ulv, men i enkelte områder. Det må jaktes på ulven, både for å holde bestanden i sjakk men også for å skape en sunn frykt for mennesker hos ulven. Media er nok den største kilden til ulvefrykt blandt folk, og det løpet er nok kjørt er jeg redd... Se bare på en tegnefilm fra disney. Ulv og bjørn er ofte klassiske eksempler på "skurken" eller som blodtørstige farlige beist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei. Nå skal ikke jeg delta i denne ulvedebatten her, men jeg vil bare

avlive myten om at det blir satt ut ulvehybrider fra rovdyrforkjemperes side:)

Slik at det ikke behøver å være en del av diskusjonen lengre her heller.

Utgangspunktet er:

1. De som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge, er de som minst vil ha ulv/hund-hybrider i faunaen, for det vil medføre en uvanning av det genetiske grunnlaget, og vi vil da til slutt ikke ha en ekte Skandinavisk ulvestamme. Det kan alle fornuftige folk være enig i, ikke sant?

2. Med den til dels omfattende blodprøvetakingen og testingen av individer, så vil ulv/hund-hybrider lett bli avslørt over en viss tid.

3. Om individer hadde blitt "avslørt" som ulv/hund-hybrid, så ville de på ingen måte lengre hatt livets rett.

For begge leire ville ha ønsket disse avlivet:

-  Ulveforkjemperne vil ha de avlivet (fordi de "forurenser" den ekte ulvestammen).

-  Ulvehaterne vil ha den avlivet (fordi den som "halvtam ulveversjon" ville ha kunnet utgjøre en trussel mot folk, noe ikke ulven er)

Så ha det i tankene. At de som kanskje er mest redd for at det skal komme hybrider ut i norsk natur, er de som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge.

På den annen side: Hadde jeg vært ulvehater, så hadde det mest effektive middelet mot å bli kvitt ulven i Skandinavia, vært å sette ut hybrider i norsk natur, for på den måten å vanne ut det genetiske grunnlaget, slik at det ikke lenger hadde vært ren ulv (genetisk sett).

De hybrid-individene, ville verken hatt livets rett i folkeopinionen, blant ulvehaterne eller blant ulveforkjemperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mener det er altfor lite ulv, men sitter nå og leser dagens  Romerikets blad, der står det at fra 2000 til i dag er det kjørt ihjel 5 individer og skutt 2 bare på Romerike. Merkelig at det er så mange påkjørsler når det er så få individer  :-\

Når man hører fra Ulvehaterne hvor mange Ulv det egentlig er og hvor utrolig farlig den er. Så er det jaggu lite action i skogen tilknyttet Ulv altså. Unntatt en å annen Ulvewobbler som går bort da...

Tidenes høyeste elgbestand, høyeste Hjortebestand og store beiteskader er vel ting som taler for mere ulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå skal ikke jeg delta i denne ulvedebatten her, men jeg vil bare

avlive myten om at det blir satt ut ulvehybrider fra rovdyrforkjemperes side:)

Slik at det ikke behøver å være en del av diskusjonen lengre her heller.

Utgangspunktet er:

1. De som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge, er de som minst vil ha ulv/hund-hybrider i faunaen, for det vil medføre en uvanning av det genetiske grunnlaget, og vi vil da til slutt ikke ha en ekte Skandinavisk ulvestamme. Det kan alle fornuftige folk være enig i, ikke sant?

2. Med den til dels omfattende blodprøvetakingen og testingen av individer, så vil ulv/hund-hybrider lett bli avslørt over en viss tid.

3. Om individer hadde blitt "avslørt" som ulv/hund-hybrid, så ville de på ingen måte lengre hatt livets rett.

For begge leire ville ha ønsket disse avlivet:

-  Ulveforkjemperne vil ha de avlivet (fordi de "forurenser" den ekte ulvestammen).

-  Ulvehaterne vil ha den avlivet (fordi den som "halvtam ulveversjon" ville ha kunnet utgjøre en trussel mot folk, noe ikke ulven er)

Så ha det i tankene. At de som kanskje er mest redd for at det skal komme hybrider ut i norsk natur, er de som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge.

På den annen side: Hadde jeg vært ulvehater, så hadde det mest effektive middelet mot å bli kvitt ulven i Skandinavia, vært å sette ut hybrider i norsk natur, for på den måten å vanne ut det genetiske grunnlaget, slik at det ikke lenger hadde vært ren ulv (genetisk sett).

De hybrid-individene, ville verken hatt livets rett i folkeopinionen, blant ulvehaterne eller blant ulveforkjemperne.

Får håpe du har rett i at det ikke finnes hybrider i faunaen. Men tror ikke man skal være skråsikker på dette. Det er et marked for slike hunder. De har vært annonsert på finn, dog vet jeg ikke % ulv. Dette ble forbudt i Norge for noen år siden men det er noen som holder på i sverige. En slik halvvill skapning vil fort kunne tilpasse seg overlevelse her. Det er ikke sikkert et slik "tap" vil bli registrert og kan fort bli et par med en ung Hanne på vandring.

Det ble vel nylig fanget en pointer på Toten som hadde vært på rømmen et halv års tid. Dette var en dressert fuglehund. Så om det finnes hybrider blir ikke jeg overrasket selv om det ble utlovet en dusør på en halv mill for de som kunne dokumentere dette, men det ble ingen funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå skal ikke jeg delta i denne ulvedebatten her, men jeg vil bare

avlive myten om at det blir satt ut ulvehybrider fra rovdyrforkjemperes side:)

Slik at det ikke behøver å være en del av diskusjonen lengre her heller.

Utgangspunktet er:

1. De som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge, er de som minst vil ha ulv/hund-hybrider i faunaen, for det vil medføre en uvanning av det genetiske grunnlaget, og vi vil da til slutt ikke ha en ekte Skandinavisk ulvestamme. Det kan alle fornuftige folk være enig i, ikke sant?

2. Med den til dels omfattende blodprøvetakingen og testingen av individer, så vil ulv/hund-hybrider lett bli avslørt over en viss tid.

3. Om individer hadde blitt "avslørt" som ulv/hund-hybrid, så ville de på ingen måte lengre hatt livets rett.

For begge leire ville ha ønsket disse avlivet:

-  Ulveforkjemperne vil ha de avlivet (fordi de "forurenser" den ekte ulvestammen).

-  Ulvehaterne vil ha den avlivet (fordi den som "halvtam ulveversjon" ville ha kunnet utgjøre en trussel mot folk, noe ikke ulven er)

Så ha det i tankene. At de som kanskje er mest redd for at det skal komme hybrider ut i norsk natur, er de som vil ha en bærekraftig ulvestamme i Norge.

På den annen side: Hadde jeg vært ulvehater, så hadde det mest effektive middelet mot å bli kvitt ulven i Skandinavia, vært å sette ut hybrider i norsk natur, for på den måten å vanne ut det genetiske grunnlaget, slik at det ikke lenger hadde vært ren ulv (genetisk sett).

De hybrid-individene, ville verken hatt livets rett i folkeopinionen, blant ulvehaterne eller blant ulveforkjemperne.

Får håpe du har rett i at det ikke finnes hybrider i faunaen. Men tror ikke man skal være skråsikker på dette. Det er et marked for slike hunder. De har vært annonsert på finn, dog vet jeg ikke % ulv. Dette ble forbudt i Norge for noen år siden men det er noen som holder på i sverige. En slik halvvill skapning vil fort kunne tilpasse seg overlevelse her. Det er ikke sikkert et slik "tap" vil bli registrert og kan fort bli et par med en ung Hanne på vandring.

Det ble vel nylig fanget en pointer på Toten som hadde vært på rømmen et halv års tid. Dette var en dressert fuglehund. Så om det finnes hybrider blir ikke jeg overrasket selv om det ble utlovet en dusør på en halv mill for de som kunne dokumentere dette, men det ble ingen funn.

Hei  :) Det var ikke mitt innlegg du svarte på her nå, så du skulle nok ha sitert en annen enn meg  :)

Jeg skrev jo ingen ting om at det ikke finnes hybrider, men at det ikke er satt ut ulvehybrider fra rovdyrforkjemperes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mener det er altfor lite ulv, men sitter nå og leser dagens  Romerikets blad, der står det at fra 2000 til i dag er det kjørt ihjel 5 individer og skutt 2 bare på Romerike. Merkelig at det er så mange påkjørsler når det er så få individer  :-\

Det er veldig lett å gi litt ekstra gass når en ulv begynner å løpe foran bilen på nattetid. Ingen som kan bevise at det har skjedd med vilje.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mener det er altfor lite ulv, men sitter nå og leser dagens  Romerikets blad, der står det at fra 2000 til i dag er det kjørt ihjel 5 individer og skutt 2 bare på Romerike. Merkelig at det er så mange påkjørsler når det er så få individer  :-\

Det er veldig lett å gi litt ekstra gass når en ulv begynner å løpe foran bilen på nattetid. Ingen som kan bevise at det har skjedd med vilje.

Magne Fjellstad.

Ja, da kommer jo det med egen moral inn da  :)

Den som liksom skal slå inn, selv om ingen ser.

Jeg har aldri sagt imot deg før, Magne, men her er vi uenige  :)

Altså, det er ikke redselen for å bli tatt som skal styre handlingen, Magne, men hva man egentlig anser som rett og galt.

Akkurat som å finne ei lommebok, som et lignende, men allikevel ulikt eksempel.

Den som har god moral, leverer inn lommeboka med alt inntakt til politiet. Uansett om ingen kan bevise eller ser at man fant lommeboka. Jeg hadde i 100% av tilfellene levert inn lommeboka med alle pengene inntakt. Og har gjort det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å gi litt ekstra gass når en ulv begynner å løpe foran bilen på nattetid. Ingen som kan bevise at det har skjedd med vilje.

Det samme kan også gjøres med sau!   ;D

Frykten for ulv er jo ganske irrasjonell. Man blir jo flasket opp med Rødhette og ulven, de tre små griser og den STORE, STYGGE ulven o.l., så det er kanskje ikke så rart at noen blir redde. Løshunder og hybrider er mye farligere, men dette er ikke ulv, og har heller ingen plass i naturen. Synes det er litt rart at man skal ta vare på naturen, men bare ikke her i Norge. Vi skulle vel ha råd til dette.

Kan heller ikke skjønne at det er ulven som gjør at mange må legge ned gårdsdriften, flere andre rovdyr som tar mye mer dyr enn ulven, sykdom og drukning etc. gjør også et betydelig innhogg i sauestammen. Rødrev tok visst også mye sau før, men dette ble det vel også bråstopp på for noen få år siden- lurer på hvorfor..

Og som Flemming påpekte, så kan man kjøpe "rovdyr-vest" til hunden hvis man jakter/ferdes i områder hvor det kan være rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt kan være irrasjonell men det er uansett en frykt om den er aldri så irrasjonell. Det synes jeg folk må respektere. Vi må akseptere at folk nærer frykt for ulven. Jeg personlig skulle ønske det var mer ulv. Sikkert fordi det er så lite aktuelt å komme i noe konflikt med ulven her hvor jeg bor. Hadde den lusket rundt huset på jakt etter en godbit så spørs det om jeg hadde synes det hadde vært like hyggelig. Å få oppleve å se den i sitt rette ellent må være en fantastisk opplevelse.

Jeg er for men har forståelse for de som er skeptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at man skal ha respekt for folks frykt , men vi kan da ikke utrydde ulven pga. av denne frykten. Hvordan man skal få bukt med frykten for ulv har jeg ikke noe fullgodt svar på. Folkeopplysning og avgifter på opplesning av disse eventyrene.

Har selv sett ulv en gang ikke mange kilometerne fra her jeg bor, og kjenner noen som har sett den enda nærmere her, men lar ungene(4 år) få leke ute allikevel. Nå er jeg riktignok mye ute sammen med dem (ikke alltid), går i skogen og tar dem med på fjellet, ikke pga. frykten for hva som kan skje med dem, men fordi jeg trives bedre der enn inne foran pc/tv og de synes det er morsomt. Jeg er mye reddere for at de skal bli påkjørt av bil, men vil ikke forby biler for det. 

Jeg er litt redd for at vi ikke har stort igjen av natur om bare 10-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mener det er altfor lite ulv, men sitter nå og leser dagens  Romerikets blad, der står det at fra 2000 til i dag er det kjørt ihjel 5 individer og skutt 2 bare på Romerike. Merkelig at det er så mange påkjørsler når det er så få individer  :-\

Det er veldig lett å gi litt ekstra gass når en ulv begynner å løpe foran bilen på nattetid. Ingen som kan bevise at det har skjedd med vilje.

Magne Fjellstad.

Ja, da kommer jo det med egen moral inn da  :)

Den som liksom skal slå inn, selv om ingen ser.

Jeg har aldri sagt imot deg før, Magne, men her er vi uenige  :)

Altså, det er ikke redselen for å bli tatt som skal styre handlingen, Magne, men hva man egentlig anser som rett og galt.

Akkurat som å finne ei lommebok, som et lignende, men allikevel ulikt eksempel.

Den som har god moral, leverer inn lommeboka med alt inntakt til politiet. Uansett om ingen kan bevise eller ser at man fant lommeboka. Jeg hadde i 100% av tilfellene levert inn lommeboka med alle pengene inntakt. Og har gjort det også.

Her tror jeg at du har misforstått meg litt Andre´, Jeg tenkte mest på en som virkelig hatet ulv. Trekker vi det videre til ditt eksempel, er du uærlig så forsvinner lommeboka, er du ærlig blir den levert til politiet. Kan også nevne at for en del år fant jeg et gullarmbånd i snøhaugen da jeg skulle ta opp etter hunden. Det ble også levert til politiet, likeledes hengte jeg opp en lapp på butikken.

Resultat: En stor blomsterhilsen fra en dame i et av nabohusene som hadde mistet det da hun måtte skifte nyinnkjøpt juletre fra den ene hånden til den andre.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å gi litt ekstra gass når en ulv begynner å løpe foran bilen på nattetid. Ingen som kan bevise at det har skjedd med vilje.

Det samme kan også gjøres med sau!   ;D

Frykten for ulv er jo ganske irrasjonell. Man blir jo flasket opp med Rødhette og ulven, de tre små griser og den STORE, STYGGE ulven o.l., så det er kanskje ikke så rart at noen blir redde. Løshunder og hybrider er mye farligere, men dette er ikke ulv, og har heller ingen plass i naturen. Synes det er litt rart at man skal ta vare på naturen, men bare ikke her i Norge. Vi skulle vel ha råd til dette.

Kan heller ikke skjønne at det er ulven som gjør at mange må legge ned gårdsdriften, flere andre rovdyr som tar mye mer dyr enn ulven, sykdom og drukning etc. gjør også et betydelig innhogg i sauestammen. Rødrev tok visst også mye sau før, men dette ble det vel også bråstopp på for noen få år siden- lurer på hvorfor..

Og som Flemming påpekte, så kan man kjøpe "rovdyr-vest" til hunden hvis man jakter/ferdes i områder hvor det kan være rovdyr.

Jepp. Før var det slik at også Rødrev ga erstatning fra staten (fylkesmannen) om den hadde tatt sau. Den sto oppført på det skjemaet som heter "Erstatning for bufe tatt av fredet rovvilt". Og det var atskillig sau som ble rapportert inn tatt av Rødrev. Men så stanset staten (fylkesmannen) med utbetaling av erstatning i tilfeller hvor reven var synderen, fordi den ikke kunne regnes som fredet rovvilt. Allikevel fortsatte Rødreven å stå oppført på det nevnte skjema noen år etterpå, og det skulle fortsatt rapporteres inn sau som var tatt av rev. Men da ser du, ble Rødreven dritsur og skiftet helt meny, siden sau den hadde drept ikke lenger ga erstatning. Det ble i hvertfall ikke rapportert inn noen sau tatt av rev fra sauebøndene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Fiskefoss

Norsk natur uten ulv, er som ei hore uten fi***.  :rolleyes:

Dersom sauebøndene virkelig er så opptatt av sauene sine som de påstår, burde de iallfall ikke slippe dem ut på beite hvor FLÅTTEN (i tillegg til andre naturlige årsaker) dreper langt mer sau enn ulv, gaupe, jerv og bjørn til sammen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8118959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk natur uten ulv, er som ei hore uten fi***.  :rolleyes:

Dersom sauebøndene virkelig er så opptatt av sauene sine som de påstår, burde de iallfall ikke slippe dem ut på beite hvor FLÅTTEN (i tillegg til andre naturlige årsaker) dreper langt mer sau enn ulv, gaupe, jerv og bjørn til sammen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8118959

Jeg har fått bønder og Senterpartiet helt i vranghalsen >:(

De er for skuterkjøring men mot ulv, de er for oljeboring i Lofoten og ikke minst en av de verste forkjemperne for lakseoppdrett......

Jeg kutter gjerne ut fårikålen og pinnekjøttet, og melk drikker jeg ikke!

Skulle tro bønder var naturvennlige, men her jeg bor er det de som forurenser mest!

Men obs det finnes unntak, jeg hadde sans for bonden på havørnprogrammet på NRK1 forleden.

Irene utryddet havørna for 100 år siden, og det er et forsøk på eksport av norsk havørn til Irland.

Men irske bønder setter ut gift, noe som truer hele prosjektet.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskefoss

Jeg kutter gjerne ut fårikålen og pinnekjøttet, og melk drikker jeg ikke!

Skulle tro bønder var naturvennlige, men her jeg bor er det de som forurenser mest!

Har ikke drukket melk siden jeg var guttunge (da jeg var "pent nødt til" å drikke det..), og kjøtt har jeg ikke spist de siste 30 årene (jeg ble i ufattelig bedre form da jeg ikke spiste kjøtt, og siden har jeg ikke savnet å ligge på sofaen og rape og fordøye), så for meg kan de gjerne legge ned hele kjøttnæringen. Dog er det ikke derfor jeg ikke har sans for bøndene, men måten de idealiserer seg selv på. De snakker som om de er idealistisk opptatt av å drive som bonde, at de gjør det "for landet", inntil de plutselig oppdager at det er mer penger i å drive GOLFBANER og selge tomter til bygging av hus etc. Idealisme, ja. (I min barndomskommune var det forresten en stor del av dem som var nazister under krigen også, så så nasjonalistiske var dem, når de var redd for bruket sitt, og i stedet anga sine landsmenn så de fikk beholde jorda si). Mens sauer tidligere ble beskyttet mot rovdyr av gjetere, drives denne "gjetingen" nå mest sittende på ræva i en eller annen stol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall fra Sverige ...

Lite interessant for de som ikke kan / våger å slippe barna ut for å gå til skolen eller for å leke

Lite interessant for de 470 jegerne som har fått sin jaktkamerat drept av ulven..

Lite interessant for de som har mistet næringsgrunnlaget sitt

Lite interessant for de som har mistet livskvaliteten som gjorde at de bor der de bor..

..og kanskje aller verst for ulven - som ikke har, eller kan få det livsrom den må ha for å leve i en sunn ulvestamme, som kunne hatt livets rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett interessant for debatten vil jeg tro.

Hvem har mistet naeringsgrunnlaget pga ulven?  ???

Og de 3 andre nevnte gruppene har mye aa hente paa aa hente reelle fakta, som f.eks. stats'en fra Swedeelvis. Uvitenhet er lett aa fikse hvis det finnes et snev av vilje (og der er hele problemet...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskefoss

Hvem har mistet naeringsgrunnlaget pga ulven?  ???

Det lurer jeg også på, når det dauer mange ganger flere sau av flåttbitt og andre ulykker, enn samtlige rovdyr til sammen. Tror ikke sauen synes det er noe mer stas å daue av flått, fall og andre sykdomer enn av rovdyr, og tenker bødnene på sauenes vel og ve så er det bare å komme seg opp av sofaen og ut å gjete i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bastante meninger her...som vegetarianeren litt lengre opp her som helst skulle vært foruten bøndene? Produserer du maten selv? Hva med alle i byene? Skal de leve av det de produserer i verandakassene? Import? Hva hvis det blir krig, uroligheter og handelsstopp?

Og Tmags - det er mange her som ønsker naturen tilbake til dlik den var. Før vi mennesker blandet oss inn. Kan ikke du slå ett slag for dette ved å kakke all ørret i NZ som stammer fra det engelskmennene satt ut. Dette bør vi gjøre i Norge også!!

Gjedda bør også tilbake i vannene den har blitt mer eller mindre utryddet i til fordel for ørreten...

Poenget mitt - argumenter gjerne for og imot. Diskusjoner er viktige... Det er bare det st noen er litt vel bastante i sine meninger. Vil få frem at sin måte å tenke/leve på er eneste rette. Er dere blinde for annet enn egne interesser? Klarer dere ikke sette dere inn i andres setting? Dere drar jo alle bønder over èn kam..bønder er like ulike som alle andre. Største fellestrekket er kanskje at de også er blendet av sine egne interesser  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett interessant for debatten vil jeg tro.

Hvem har mistet naeringsgrunnlaget pga ulven?  ???

Og de 3 andre nevnte gruppene har mye aa hente paa aa hente reelle fakta, som f.eks. stats'en fra Swedeelvis. Uvitenhet er lett aa fikse hvis det finnes et snev av vilje (og der er hele problemet...).   

Ikke så lett å finne statistikker og tørre tall på dette.

- Jeg kaller det å miste næringsgrunnlaget når sauebønder må legge ned drifta pga. ulveproblemer. Ett lite eksempel: http://www.nationen.no/2012/07/14/rovdyr/ulv/kongsvinger/sau/lam/7547545/

Det er også kjent at inntekter av utleie av jakt har gått ned eller falt bort for skogbønder i de utsatte områdene.

- Det blir lettvint for oss, som bor langt unna ulvesonene,  å avfeie angsten for å slippe barna ut i områder der ulven viser seg på innmark, nær bebyggelsen, på gårdsveier og til og med inne på tunet i flere tilfeller. Og bare henvise til statistikker og "kunnskap".

- Det er enklere for jegerne som er redde for å miste jakthunden sin - de kan slutte å jakte. Det er jo ikke verre for dem enn det er for oss å slutte å fiske..

- Livskvalitet er vanskelig å måle, men består av mange elementer i hverdagen der en bor og lever. Blant annet trygghet for barna, levebrødet for folk som lever av primærnæringer. Når folk som har vokst opp og bor i utkantområder, og har valgt å slå seg til der på grunn av nettopp livskvalitet, er det ikke så lett å bryte opp og flytte. Men vi har hørt og lest uttalelser fra enkelte som har fått nok, og ser det å flytte som eneste utvei.

Og den siste linja i det jeg skrev i innlegget over burde egentlig være avgjørende for hele ulvespørsmålet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskefoss

som vegetarianeren litt lengre opp her som helst skulle vært foruten bøndene?

Hvor leste du at jeg "helst skulle vært foruten bønder"?! Jeg skrev at for meg kan de like gjerne legge ned hele kjøttnæringen. Det er noe helt annet enn "helst være foruten bønder".. Dessuten vet jeg vel at de ikke legger ned næringen for min skyld. Jeg er oppvokst på gård selv og vet noe hvordan noen driver og tenker, og ikke alle er like imponerende eksempler på effektiv drift (uten at jeg skjærer alle over en kam). Men, dersom det med så liten ulvestamme som det tross alt er i Norge viser seg å være så forbannet vanskelig å drive sauenæring, så foreslår jeg at de i det minste drar til andre steder i verden med langt mer ulv, uten like mye tap, og lærer hvordan de gjør det der. Dog, flåtten er det vanskelig å gjøre noe med, og den står som nevnt for mange ganger flere dødsfall enn samtlige rovdyr til sammen.

Den største trusselen for sauene er bonden selv, som slipper ut sauene på beite hvor de VET at flåttfaren er stor:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8118959

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...