Gå til innhold

Hvem er dine "fluefiskehelter"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

"Tilfeldigvis" Staffan Lindström, rett og slett fordi jeg ble tatt med på et par kurs med ham like etter jeg begynte med denne galskapen. Tar jeg ikke helt feil så snakker vi om ca 1992 eller der om kring. Denne gale eksentrikeren var til stor inspirasjon både når det gjaldt "fiskefluer", improvisering av materiell etc.

Siden den tid har inspirasjonen kommet fra en rekke personer som Krogvold, Toril Kolbu, Gary LaFontaine osv. Listen er ganske lang :)

Edit: Endret etter spm ble gjort om litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helt klart Erland Fjell, med sin overlegne kunnskap om Göran Andersson  ;D

2. Her sliter jeg, så sier meg enig med Turbo over her  ;)  Er ikke uenig med han på spørsmål 1 heller, selv om jeg ikke har noen helter innen fluefiske.

Men Krogvold's bøker var sterkt medvirkende til at jeg begynte med fluefiske, og det skader ikke at han er en utrolig hyggelig kar, heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård & Lars. Uten dem hadde jeg neppe plukket opp fluefiske igjen på slutten av 90-tallet. Hadde utstyr stående, og tenkte jeg fikk gi dette greiene en ny sjanse. Lars & Fismen inspirerte videre med TFL1. Hadde det ikke vært for disse programmene og filmen, så hadde jeg nok bare fisket med flue i dann og vann. Om jeg hadde vært ulykkelig av den grunn? Nei, se det, vet jeg ikke. Fluefiske blir lett en livsløgn, og våger man ikke konfrontere seg med den ubehagelige tanke, ja så er man et enfoldig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Føler "helt" blir feil ord å bruke i fluefiskesammenheng....men.

Går jeg tilbake noen år, og tenker"helt"/inspirator så er det jo noen navn der.

Uten bård og lars hadde det nok ikke vært rare greiene. Ikke for at de er så dyktige, men for at de er morsome å se på.

Så leste jeg boka til Staffan mye. Han vsr nok en helt, spesielt i begynnelsen. Og han var dyktig også.

Rene helter, forbilder er det nok ikke så mange av. Men jeg synes det var stor stas å møte Lennart Bergquist i Rena sammen med Andre i høst.

Litt helt der altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Henning, "helt" er litt fjortis aktig, men enkelte har vært til stor inspirasjon og det er først og frems Lennart, med både Pål og Staffan some runners up. Elers er det meget trivelig å være sammen med JB da han hele tiden reflekterer og stiller spørsmål om hva vi "egentlig" driver med når vi står å veiver med stang og flue.

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Helt? Mentor(er) og/eller inspirasjonskilde® vil jeg kalle dem.

Fiske (utlendinger): Pascal Cognard, Tomas Starychfojtu, Jan Siman, Chris Ogborne, Marek Walczyk, Hywel Morgan (Ja, fiske) + en del andre. De to første er dog de råeste fiskerne jeg noen gang har møtt. Det ligger på nivå med Tiger Woods på sitt beste og er nesten ikke til å fatte selv om man sitter svært så nær og ser på. Det Pascal gjorde under båtfiske i elv i USA i 97 står fortsatt for meg som det største sjokket jeg har fått innen fluefiske. Ja, jeg fisket i båt sammen med / mot ham. For å sammenligne: Det blir som å stoppe en golfsving før du treffer ballen om noen skriker når du er 50cm fra med køllehodet og har gitt full kraft. Det skjer bare ikke. Men det gjorde det likevel.

Fiske (norske): Stein Solberg (en time fiskeprat med Stein er like mye lærdom som i en sesong), Pål Korgvold (i tidlig fase fisket jeg litt sammen med ham også), Staffan Lindstrøm (som startet det hele) og Tor Grøthe (skulle likt å se den som kler av ham på tørrfluefiske). Ellers alle i konkurransemiljøet og andre jeg møter rundt omkring.

Fluebinding: Toril Kolbu, Lennart Bergquist (som startet den karrieren for meg) og en haug med folk i konkurransemiljøet.

Egentlig er de aller fleste fluefiskerne jeg møter inspiratorer.  :)

Antihelter snakker vi ikke om.  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hans Lidman.

Hadde vært meget spesielt......

Forøvrig: Jeg har fisket sammen med mange av de beste fluefiskerne i verden, men Pål Krogvold er min første "helt". Dessuten er han den ivrigste fluefiskeren jeg kjenner og en gjennomført likandes kar.

Fluebinding: Fluebinding: Toril Kolbu, Lennart Bergquist, Wayne Luallen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars- ....deffffffinitivt   :rolleyes:

Har vel ingen helter tror jeg, men jeg hadde tidlig noen mentorer som var et par av mine onkler - de dro meg ut før jeg kunne gå og med det fikk jeg denne hobbyen/livsstilen/hodebryet mm i blodet.

Siden har jeg lest mange bøker og sett haugevis av filmer - og dratt med meg mye lærdom av alle disse også -"håper" jeg......

Gjennom noen år så har jeg også fisket med mange personer som alle blir "mine helter", for det er mye lærdom også her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Lidman.

Hadde vært meget spesielt......

Forøvrig: Jeg har fisket sammen med mange av de beste fluefiskerne i verden, men Pål Krogvold er min første "helt". Dessuten er han den ivrigste fluefiskeren jeg kjenner og en gjennomført likandes kar.

Fluebinding: Fluebinding: Toril Kolbu, Lennart Bergquist, Wayne Luallen

Hvorfor skulle det være så spesielt Pål? Det sto jo ikke noe om at det skulle være en person du faktisk hadde møtt, men historiene hans var det som fikk meg interssert i fluefiske en gang på søttitallet. Og jeg har drømt mange våte drømmer om Svartåa, Thunder&Lightning, Black Gnat og ensom vandring på Finnmarksvidda...., så han er min fluefiskehelt.

Hva gjelder mentorer eller andre jeg har fått gode råd av opp gjennom åra, blir ei fryktelig lang liste........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hans Lidman.

Hadde vært meget spesielt......

Forøvrig: Jeg har fisket sammen med mange av de beste fluefiskerne i verden, men Pål Krogvold er min første "helt". Dessuten er han den ivrigste fluefiskeren jeg kjenner og en gjennomført likandes kar.

Fluebinding: Fluebinding: Toril Kolbu, Lennart Bergquist, Wayne Luallen

Hvorfor skulle det være så spesielt Pål? Det sto jo ikke noe om at det skulle være en person du faktisk hadde møtt, men historiene hans var det som fikk meg interssert i fluefiske en gang på søttitallet. Og jeg har drømt mange våte drømmer om Svartåa, Thunder&Lightning, Black Gnat og ensom vandring på Finnmarksvidda...., så han er min fluefiskehelt.

Hva gjelder mentorer eller andre jeg har fått gode råd av opp gjennom åra, blir ei fryktelig lang liste........

Oj da :) spesielt fordi Lidman er min favorittforfatter. Ville vært en opplevelse ... Lett og bli misforstått her gitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg starter med denne linja:

Kor e alle helter hen?

Stå opp igjen

Tjorven, kom tilbake

Heltene, de bare dro

Drømmen gikk i do

Og onkel Lauritz e på video

...... måtte bare ta med den :D :D ...... så heltene og idolene er borte men du verden så mange inspirasjonskilder og inspiratorer jeg både har møtt, sett og lest om som har bidratt til at jeg fortsatt lever og ånder for fluefiske :D

Det er umulig for meg å komme utenom Staffan Lindstrøm som jeg har vært så heldig å ha kjent i mange år nå. Han er nok fortsatt den aller største inspirasjonskilden for meg innen fluefiske...... og så er han et utrolig godt menneske og en knakandes god kokk :D

Det er mange som burde nevnes i en sånn sammenheng så her er en liste over noen av de som har inspirert meg som fluefisker og fluebinder. Den burde vært mye lenger så jeg håper ingen føler seg forbigått når de leser dette:

Pål Krogvold - Jeg pløyde igjennom mange bøker og så noen videoer av og med Pål når jeg starta med fluefiske. Det gav virkelig inspirasjon. Har også hatt gleden av å truffet Pål på Kvarven ved flere anledninger og han er like inspirerende å møte hver gang. For en energi den mannen har :D

Toril Kolbu - Fluenes dronning har vært et stort forbilde når det gjelder fluebinding og hun er det fortsatt. En av de største øyeblikkene i mitt fluebinder liv var når Toril plutselig sto foran meg å så at jeg satt å hekla fluer på Villmarksmessa på Hamar for noen år tilbake. Tror jeg aldri har vært stoltere som fluebinder når Toril tok en av mine hekla klekkere i hånda og sa at de var utrolig fine. Dæven så stolt jeg ble da :D

Preben Anker - Den dyktigste fluefisker og fluekaster jeg noensinne har møtt. Han har lært meg utrolig mye og hans tilnærming til fluefiske er bare så til de grader etter mitt hjerte.

Erik Eikre - En av de hyggeligste fluefiskere jeg noensinne har møtt. Kan utrolig mye om fluefiske, er raus som bare pokker og kort og godt en person jeg setter utrolig stor pris på. Vi har hatt mange hyggelige samtaler på telefon, messer og i andre sammenheng og det er like givende hver gang :D

Tore Slettengen - Makan til fluebinder og et godt medmenneske skal man lete lenge etter. Tore er muligens den beste fluebinderen jeg har hatt gleden av å kjenne. Han har har inspirert meg i mange år. En kunstner bak bindestikka, og en knakandes hyggelig mann.

Gunnar Bingen - Gunnar er helt rå til å binde fluer og ekstremt innovativ. Jeg har blitt inspirert av Gunnars fluer i mange år. Gunnar er også en meget dyktig fluefisker som kjenner Renaelva veldig godt og man kan lære mye av Gunnar når det gjelder fluefiske og fluebinding.

Henning Sæbø - Henning må bare med på denne lista. Etter at vi møttes på Kvarven for noen år tilbake har jeg fått en fluefiskevenn for livet og makan til muntrasjonsråd skal man lete lenge etter :D Det er like morro hver gang når Henning dukker opp på Kvarven. Vi har etterhvert mange timer på telefonen også, og i år så forventer jeg at du kommer nedom å blir litt lenger enn i fjor, Henning. Du er savna :D

Ole Erik Skåret - Mangeårig kompis både når det gjelder fluefiske, ikke fluefiske og i jobbsammenheng. Våre fisketurer er alltid en sann fornøyelse og utrolig inspirerende. Jeg nyter hver tur :D En kompis for livet.

Kai Barmoen - Barndomsvenn og fluefiske kompis. Når jeg og Kai er på fisketur så sitter latter`n alltid løst. Det er bare så gøy å være på fisketur med Kai. En bedre kompis kan man ikke ha :D

Tom Roger Bekkeli - Jeg har kjent Tom Roger i noen år nå og det er en sann fornøyelse å prate fluefiske med Tom Roger hver gang vi møtes ved elva, på messer eller prater på telefon. Tom Roger kjenner Renaelva godt å har gitt meg mange gode tips og mye kunnskap om Renaelva som jeg har hatt stor glede av og setter enormt stor pris på.

Bård, Lars, Lars og Andreas - Det går ikke an å komme utenom disse gutta og den gleden filmene med dem har gitt meg. "På fisketur med Bård og Lars" og "Tørrfluelandet filmene" blir jeg aldri lei. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett dem men det er mange. Utrolig inpsirerende og jeg håper det kommer flere i åra som kommer.

Kvarven gjengen - det inkluderer alle som hvert år kommer nedom Kvarven for tilbringe tid der nede hos oss. For en gjeng :D ..... alle nevnt, ingen glemt :D .... uten alle dere så hadde jeg vært lang fattigere på inspirasjon. Makan til læringsmiljø som dere har bidratt med kan ikke måles rett og slett. Det er helt rått hvordan man lærer av hverandre der nede.

Fluefiskesiden - Man kan jo bare ikke komme utenom Fluefiskesiden når man snakker om inspirasjonskilder. Her har jeg hentet utrolig mye inspirasjon i de årene jeg har vært medlem. Har også møtt mange av gutta her inne og det er INSPIRERENDE det!!!!! Via Fluefiskesiden har man blitt del av et fluefiskemiljø som iallefall har gitt meg veldig mye glede og skaffet meg nye fluefiskevenner. Det ligger en stor verdi i det for meg.

Som sagt så burde det vært med mange flere på lista, men vit at dere alle bidrar til å berike mitt fluefiske. Takker for all inspirasjon :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med mange her, har jeg møtt helter hele fiskelivet mitt. Fiskere som gjør ting jeg ikke greier. Som jeg ser opp til..

Fra starten av når jeg var gutt. Ble mitt første fluefiskeidol uten tvil Ole JOhan Sætre. Skogsjef i Trondheim, løypesjef i Trondheims VM og splitcaneforkjemper. En mann med lidenskap for fluefiske. Lys og klar og sjefen over alle sjefer. Jeg opplevde han i trondheim, på Nor Sport og som guttunge i Greslihåen i Femundsmarka. Han var den tøffeste mannen jeg noensinne har møtt. Jeg skal glatt innrømme at vi nå har ulikt syn på fiske og fluer. Han ledet meg også ut i ei gate jeg forlengst har forlatt fluemessig. Men mannen kan fiske. Jeg anbefaler glatt boken hans for likesinnede, selv om den ikke handler om hvor mange haletråder døgnfluene har.

Deretter kommer heller ikke jeg utenom Staffan. Han har alltid vært en person jeg har sett opp til.. Kansje mest i forhold til den filosofi (jeg innbiller meg at han har)

I likhet med andre var også jeg selvfølgelig hodestups forelsket i Torill når hun erobrerte fluefiskeverdenen.

I "voksen" alder har jeg kansje et anerledes syn på helter.. Jeg legger merke til egenskaper jeg setter pris på og missunner. Min beste fiskekompis Bjørn Tore Hoel tar vriene fisker mye lettere enn jeg er i stand til med samme utrustning. Han er fisker han. En annen av mine beste fiskekompiser ,  Rune Stafne,  er så dyktig til å kaste at jeg blir stum av beundring... missunnelig. Min kollega på jobb og også nå utstyrmessig Trond Syrstad takler absolutt alle utstyrsoppsett fra klasse 2 - 12 like uanstrengt.. Som Terje sa, vil jeg også framheve samtaler med Erik Eikre.. En mann som beviselig tar mere fisk enn andre (uten at desverre jeg ikke har hatt gleden av å oppleve det). Samtaler med han gir meg mye. Han kan kontre mine teorier på direkten hehe. Kalle Tafjord, som lager alt... da mener jeg alt av utstyr selv..(dessuten er han vel den treiveligste karen i verdenshistorien)... Kunne nevnt mange andre også... Glemmer sikkert mange. Men de som er nevnt fortjener det.

Forresten vil jeg nevne et par helter til slutt som jeg ser opp til gjennom at jeg har jobbet innen fluefiske.. Børge Iversen - selger i Guideline.. Den mannen kan så mye på et generelt grunnlag innen fiske at han skulle vært lansert som fluefiskets Wikipedia .... (ringer dere han - pass på å ha god tid!). Rune Stokkebekk - ekstremt dyktig fluebinder. Ikkekun  fordi fluene er vakre... men fordi de lages på 13 sekunder som fiskefluer og likegodt kan settes i monter etterpå..

Da har dere mine helter og de jeg missunner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Litterært: Hans Lidman

Engasjement / verdier innen fluefiske og miljø: Gunnar Westrin

Fluebinding: FFS! Tror jeg har scrollet gjennom alle sider blant tørrt på siden her. Går man tilbake litt i tid og sen kommer til dags dato så ser man en sinnsyk utvikling og det er inspirerende og utrolig lærerikt. Her holder jeg meg lokalt til Norge med Terje, André, Staffan, Gisle, Robban, Rune og mange fler. Et utrolig kompetent fluebindemiljø.

Nytt blod / foryngringskapital: Folka bak Vak og Frontside Fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare det å bli nevnt i denne sammenheng av to så flotte personer setter meg helt ut. Aner ikke hva jeg skal skrive annet enn: Takk, det samme og vel så det!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Helt klart Erland Fjell, med sin overlegne kunnskap om Göran Andersson  ;D

2. Her sliter jeg, så sier meg enig med Turbo over her  ;)  Er ikke uenig med han på spørsmål 1 heller, selv om jeg ikke har noen helter innen fluefiske.

Men Krogvold's bøker var sterkt medvirkende til at jeg begynte med fluefiske, og det skader ikke at han er en utrolig hyggelig kar, heller  :)

Helt enig på punkt 1 ;D

Men, å si at Krogvold har gitt ut bøker? I flertall?  Er det ikke bare en bok da? Med forskjellige forsider <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise sine boeker satte stort preg paa mitt fluefiske tidlig i "karrieren", og de starte prosessen som etterhvert endte med at jeg bosatte meg i NZ.

I kameratgjengen min saa vi opp til Lennart, Staffan og ikke minst G. Andersson.

Jeg ble tidlig utstyrsfreak og Don Green er kanskje den som kommer naermest kategorien "helt."

Jeg gikk i flere aar aa haapet paa aa hoere nyheten om at vakre Kelly Watt hade skilt seg fra den stutt-tjukke Jim. Men det skjedde aldri.  :-[

Senere aar saa maa jeg si at Erik Eikre har vaert en stor inspirasjon, i tillegg til aa vaere en god kompis.

Kunne nevnt mange flere navn, spesielt amerikanske som jeg saa opp til i starten. Men etter aa ha sett noen av dem i aksjon, og til og med fisket med et par av dem saa har jeg innsett at det er viktigere aa vaere stor i kjeften enn aa vaere flink til aa fiske hvis man skal slaa igjennom som "helt."  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt er et alt for sterkt ord, men den dyktigste laksefisker jeg noensinne har fisket sammen med og truffet, er uten tvil den noe omdiskuterte Mikael Frødin. Han er særdeles kunnskapsrik og er en svært effektiv og dyktig flueskaster også, selv om det ikke er noe han er kjent for. jeg har selv bundet fluer i i en årrekke og har til tider tenkt at jeg skulle ikke være så pokkers langt unna hans nivå.. Men, da jeg så igjen har truffet han ved ujevne mellomrom så blir jeg bare stum av det nivået han er på og hans stadige utvikling.

Den triveligste laksefisker jeg kjenner er imidlertid den svært så ydmyke og særdeles dyktige Leif Stavmo. Han er også en kvinnebedårer av rang så det er ikke dumt å holde seg i nærheten av han når man er på Puben;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...