Gå til innhold

Er dobbeltrekket døende?


Gjest JFL

Anbefalte innlegg

Ser vi på utviklingen av dagens stenger så har disse helt andre egenskaper enn for noen år siden, felles for de alle er at de er raskere og stivere alle sammen. Ett godt eksempel er Superfine Touch, i full flex utgave er denne svært stiv i forhold til forgjengeren Troutbum, som flexet ned i korken.

Poenget er, at med disse raske stengene så trenger man ikke lenger dobbeltrekk for å få fart på snøret og på den måten kaste langt. Selger i min faste butikk for fluebindingsutstyr i Larvik hevder også at presentasjoner blir adskillig penere uten ett forstyrrende dobbeltrekk og kaller således dobbeltrekket en uvane man snarest bør legge av seg.

Personlig mener jeg at mine kast og presentasjoner ikke påvirkes i nevneverdig grad av ett dobbeltrekk, jeg får trange fine bukter, fortommen ruller fint ut og flua daler ned på vannflata som en fjær. Nå skal det sies at jeg bruker stenger med "gammel" aksjon, bambus, glassfiber og full flex vintage grafitt.

Men, jeg vil svært gjerne høre fra dere som virkelig kan kaste, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er, at med disse raske stengene så trenger man ikke lenger dobbeltrekk for å få fart på snøret og på den måten kaste langt.

Hva om man blir grådig og vil kaste enda lenger ;D , da har dobbelttrekket fortsatt sin misjon.

Når jeg klarer meg med mindre linehastighet, hender det at jeg dropper dobbelttrekket.

Alt til sitt bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sikkert personlig smak og behag dette, men jeg dobbelttrekker så og si alltid. Om jeg kaster 5 meter eller 25 meter. Men ved 5 meter så er trekket bare på noen centimeter, og ved relativt lange kast så er det full strekk på venstra  :)

Jeg trekker helt automatisk, og synes ikke det påvirker presentasjonen i negativ retning, bare den er avstemt med kastinga ellers.

Bare min mening og praksis dette da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter nå med å kaste uten dobbelttrekk. Prøvde litt i går, og det var vanskelig å ha mer enn klumpen +2 meter ute. Det gikk, men pent var det ikke. Samtidig så føles det nå like unaturlig å ikke trekke, som da jeg skulle lære meg å trekke.

Skal jeg ha en mer forsiktig presentasjon, så bruker jeg bare ett roligere trekk på korte hold. Med lang fortom kan jeg ikke se at det skal være så stor forskjell på om man dobbelttrekker eller ikke iforhold til presentasjon. Men kan jo kanskje se at det blir mindre pent hvis du bruker samme kraft som når man skal kaste langt, men kun har 8 meter snøre utenfor stangringen, og pisker flua hardt rett i vannet.

Ps. Disclaimer: Jeg går ikke under kategorien "som virkelig kan kaste"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser vi på utviklingen av dagens stenger så har disse helt andre egenskaper enn for noen år siden, felles for de alle er at de er raskere og stivere alle sammen. Ett godt eksempel er Superfine Touch, i full flex utgave er denne svært stiv i forhold til forgjengeren Troutbum, som flexet ned i korken.

Poenget er, at med disse raske stengene så trenger man ikke lenger dobbeltrekk for å få fart på snøret og på den måten kaste langt. Selger i min faste butikk for fluebindingsutstyr i Larvik hevder også at presentasjoner blir adskillig penere uten ett forstyrrende dobbeltrekk og kaller således dobbeltrekket en uvane man snarest bør legge av seg.

Personlig mener jeg at mine kast og presentasjoner ikke påvirkes i nevneverdig grad av ett dobbeltrekk, jeg får trange fine bukter, fortommen ruller fint ut og flua daler ned på vannflata som en fjær. Nå skal det sies at jeg bruker stenger med "gammel" aksjon, bambus, glassfiber og full flex vintage grafitt.

Men, jeg vil svært gjerne høre fra dere som virkelig kan kaste, hva mener dere?

At dobbelttrekket skal erstattes av nye materieler eller aksjoner høres helt villt ut for meg.  Du gir jo det korrekte svaret selv i siste avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelttrekket dør ikke ut før behovet for lengre kast dør ut, og det vil vel ikke skje med det første..  :P

Dette er fysikk, og det er praktisk umulig å kaste like langt uten dobbelttrekk som med dobbeltrekk.

At dobbelttrekket er en «uvane» og ødelegger presentasjonen er en påstand jeg ikke skjønner noe av. Man trekker jo bare roligere og kortere når man har behov for en «delikat» presentasjon på kort hold. Kortere kast = mindre/ roligere bevegelser.

Mulig denne karen i butikken din sikter til de som akkurat har lært seg dobbelttrekket, og står og "røsker" snøret frem og tilbake selv på korte kast. Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette høres veldig rart ut selv. Men selger hevder hardnakket at dobbeltrekket er en uvane, og da spesielt i stille vann hvor han er avhengig av rolige presentasjoner. Han hadde senest forrige uke korrigert på 2 sertifiserte kasteinstruktører fra Jakt og Fiske fordi de ikke klarte å kaste skikkelig med enhånds. Etter at han hadde fått de til å slutte med dobbelttrekket kastet de mye bedre sa han. Det verste er at han lærer dette vekk selv på de kastekursene de selv holder. :rolleyes:

Godt å høre andres mening, enda bedre å se at den er tilsvarende lik min egen.  :)

Skal se det er han som ikke kan kaste skikkelig...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sikkert personlig smak og behag dette, men jeg dobbelttrekker så og si alltid. Om jeg kaster 5 meter eller 25 meter. Men ved 5 meter så er trekket bare på noen centimeter, og ved relativt lange kast så er det full strekk på venstra  :)

Jeg trekker helt automatisk, og synes ikke det påvirker presentasjonen i negativ retning, bare den er avstemt med kastinga ellers.

Bare min mening og praksis dette da  :)

Enig

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dobbeltrekket ikke skal brukes med nye stenger. Selv om du bruker dobbeltrekket kan du allikevel kaste rolig, behersket og med stor presisjon. Dobbeltrekket kan helt klart øke snørehastigheten men en behøver ikke å øke kasterytmen for å bruke et dobbeltrekk.  Det gjør også at stanga får jobbe mer og utnytte de egenskaper som finnes i stanga stiv eller myk.  Jeg vil vel påstå at det er den person som påstår at en ikke kan presentere pent og med presisjon med dobbeltrekket som ikke kan det han driver med. Kan du å kaste kan du tilpasse deg med rask eller treg kasterytme alt etter forholdene. Det du oppnår med dobbeltrekket er at du overfører mer kraft til snøret med mindre krefter, kan aldri bli feil det.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer med det som alltid har vært mitt mantra; Har du ikke såpass til talent at du klarer å akselerere bevegelsen og sette markante stopper, ja så kan dobbelttrekket hjelpe deg på lange kast/få ut hele snøret. Dobbeltrekket er og blir en hjelpemanøver for de middels begavede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei. Sikkert personlig smak og behag dette, men jeg dobbelttrekker så og si alltid. Om jeg kaster 5 meter eller 25 meter. Men ved 5 meter så er trekket bare på noen centimeter, og ved relativt lange kast så er det full strekk på venstra  :)

Jeg trekker helt automatisk, og synes ikke det påvirker presentasjonen i negativ retning, bare den er avstemt med kastinga ellers.

Bare min mening og praksis dette da  :)

AMEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, jeg syntes det er svært merkelig at han hardnakket påstår dobbelttrekket er en uvane, spesielt når han er hovedansvarlig for fluefiskedelen i butikken. Jeg har prøvd å forklare han at det han sier ikke har rot i virkeligheten, men han er altfor bastant i sin mening.  :-\

Trøster meg med at dere her inne deler min oppfatning, da er det i alle fall ikke meg det er noe galt med, i denne omgang.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jr Abrahamsen, er nok også jeg ganske sikker på hvem du sikter til. Har hatt samme diskusjonen selv :) trur likevel det kan ha noe for seg med lette snører og svært korte avstander på stille vann uten tørrfluebris, forutsatt at man ikke klarer å kontrollere et kast med dobbelttrekk uten å plaske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de mest meningsloese paastandene jeg har hoert siden jeg startet med fluefiske i midten av 80-tallet. Er det samme fyr som hevder at fang og slipp er tull og skulle vaert forbudt? I saa fall er han ihvertfall konsekvent i galskapen.  ;D

For en vanlig fluefisker saa er det ingenting som paavirker snoerehastigheten mer enn dobbelttrekket. Hva slags stang man bruker har veldig liten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må helt tilbake til 1934 da Marvin Hedge brukte dobbelttrekket offentlig.

Siden da har fler og fler skjønt at det er et poeng med det.

Vi har drevet med dette i en mannsalder,og ikke har vi sluttet å bruke det heller.

Det er ikke dermed sagt at du må bruke det i alle situasjoner.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...