Gå til innhold

Positivt/Negativt kurvekast.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Henning Sæbø

Får vel skrive et innlegg her da........ :)

Den metoden i første innlegg, er metoden som brukes av de som ikke kan kaste kurvekast.

Husker for noen år siden at vi hadde dette tema oppe og JanM la ut en film der han viste dette.

Innlegget som Andrè viser over her, er slik det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ingen av de, kastet til Kjetil B er ikke annet en en luftmending. Den som gjør dette best er Sven Kalmar bare med en liten rotasjon med håndleddet. Kastet på videoen er det som Lefty ambefaler. For egen del har jeg utviklet ett som er så rart og samtidig umulig å forklare. Men funker gjør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Sæbø

Innlegget som Andrè viser over her, er slik det skal gjøres.

Slik det SKAL gjøres…..? Mange veier til Rom vettu Hr.Sæbø….

Aaaaa..... ok :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det der kurvekastet på filmen spruter vann over fisken og får heller ikke flua frem om du har normal eller litt lengre fortom til tørrfluefiske. Det ser du også på videoen. Flua lander halvveis og har blitt slått av når han skal vise negativt kurvekast. Ubrukelig i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ingen av de, kastet til Kjetil B er ikke annet en en luftmending. Den som gjør dette best er Sven Kalmar bare med en liten rotasjon med håndleddet. Kastet på videoen er det som Lefty ambefaler. For egen del har jeg utviklet ett som er så rart og samtidig umulig å forklare. Men funker gjør det :-)

Dette kan bekreftes. Jan Olsen er god på kurvekast, legge flua bak hytteveggen osv.

Selv har jeg også en liten twist med håndleddet som gjør at jeg stort sett kaster kurvekast hele tiden, selv om det ikke er meningen.  :-[  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes ikke det er noe som heter juksevariant,men det finnes noe som heter å bruke hue. ;D

Hvis kastet funker,og du selv har noen nytte av det,så bruk det.Hvis du ikke synes det,så la det være.

At det er et forholdsvis lett kast er bare en fordel.

Det negative kastet er derimot vanskeligere,og er egentlig ikke så lett å kontrollere som mange av dere tror.

Jeg selv har hatt nytte av dem flere ganger.Og sidekast under overhengende trær er også helt konge.

Jeg har ikke til hensikt å prøve å imponere ørreten med kastene mine,men å prøve å lure den til å ta

i forkjellige situasjoner.Akkurat det samme som når jeg binder fluer. ;D

Jeg leker til stadighet med begge varianter av kastene når jeg trener,og synes at det har gitt meg

både glede,erfaring,og jeg har flere en engang hatt nytte av begge variantene av kastene i fiskesituasjoner.

Jeg er også enig i at en av de aller beste på dette var Sven Kalmar. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes ikke det er noe som heter juksevariant,men det finnes noe som heter å bruke hue. ;D

Hvis kastet funker,og du selv har noen nytte av det,så bruk det.Hvis du ikke synes det,så la det være.

At det er et forholdsvis lett kast er bare en fordel.

Det negative kastet er derimot vanskeligere,og er egentlig ikke så lett å kontrollere som mange av dere tror.

Jeg selv har hatt nytte av dem flere ganger.Og sidekast under overhengende trær er også helt konge.

Jeg har ikke til hensikt å prøve å imponere ørreten med kastene mine,men å prøve å lure den til å ta

i forkjellige situasjoner.Akkurat det samme som når jeg binder fluer. ;D

Jeg leker til stadighet med begge varianter av kastene når jeg trener,og synes at det har gitt meg

både glede,erfaring,og jeg har flere en engang hatt nytte av begge variantene av kastene i fiskesituasjoner.

Jeg er også enig i at en av de aller beste på dette var Sven Kalmar. <<l

Tom.

Lett kast? Jeg takler de fleste kast for å si det slik, men akkurat kurvekastet blir for meg,  nærmest umulig å utføre korrekt, da jeg har programmert hjernen til å kaste "rett". Derfor finner jeg dette kastet forbanna vanskelig, i og med at man fikler med den rette linja. Altså jeg gjennomfører fremslengen, stopper, så gjør jeg bevegelsen... ;D får la være, møkkakast  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett kast? Jeg takler de fleste kast for å si det slik, men akkurat kurvekastet blir for meg,  nærmest umulig å utføre korrekt, da jeg har programmert hjernen til å kaste "rett". Derfor finner jeg dette kastet forbanna vanskelig, i og med at man fikler med den rette linja. Altså jeg gjennomfører fremslengen, stopper, så gjør jeg bevegelsen... ;D får la være, møkkakast  ;D

Neida,det er ikke møkkakast.Det er kule kast,og nytteverdien av dem for din del egen del er det bare du,og du

alene som kan avgjøre.

Å påstå at positive og negative kurvekast er ubrukelige i praksis vitner bare om uvitenhet.

Som med all fluekasting forøvrig er det veldig mye vanskeligere å forklare med ord hva man skal gjøre

enn det å stå sammen og vise hva man skal gjøre. :)

Jeg er enig med Andre at et kurs med Kjetil,eller etter min egen oppfattning et kurs med Sven ville ha vært

noe jeg også veldig gjerne ha ville ha hatt et kurs i. <<l

Hvis du tar deg en tur på Holmendammen en eller annen gang på våren eller sommeren,så kan jeg i allfall

vise deg det det lille jeg kan om det.

Det er bare du,og du alene,som bestemmer hvor god du vil bli på akkurat det å kaste kurvekast. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i likhet med Tom hatt behov for kurve under trær, og da var det slik at det var eneste måten å komme til; sidekast med kurve.

Flaks at jeg fikk fisk der, da jeg leser at jeg ikke kan kaste med kurve.

PS! Du er ikke den eneste her på forumet som har fått fisk selv om du verken kan kaste, binde fluer, velge utstyr på riktige premisser, fiske med flue osv.osv. Hør på  besserwissarane!  <<l  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i likhet med Tom hatt behov for kurve under trær, og da var det slik at det var eneste måten å komme til; sidekast med kurve.

Flaks at jeg fikk fisk der, da jeg leser at jeg ikke kan kaste med kurve.

PS! Du er ikke den eneste her på forumet som har fått fisk selv om du verken kan kaste, binde fluer, velge utstyr på riktige premisser, fiske med flue osv.osv. Hør på  besserwissarane!  <<l  ;)

Nesten synd du sa, for jeg følte meg virkelig enestående over å få fisk pga flaks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel skrive et innlegg her da........ :)

Den metoden i første innlegg, er metoden som brukes av de som ikke kan kaste kurvekast.

Få jeg vet om som på så kort tid har blitt verdensmester i alt, for så å legge opp Henning. Gratulerer <<l;D ;D Og et smilefjes til ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel skrive et innlegg her da........ :)

Den metoden i første innlegg, er metoden som brukes av de som ikke kan kaste kurvekast.

Få jeg vet om som på så kort tid har blitt verdensmester i alt, for så å legge opp Henning. Gratulerer <<l;D ;D Og et smilefjes til ;D

Har man talent, så er det jo fort gjort å hevde seg i det norske fluefiskemiljøet, som gjennom generasjoner har vært forskånet, ja nærmest klinisk vaksinert for nettopp talenter!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg dere forpester tråden med vel mye off topic og skittkasting her gutter, og apropo skittkasting ; Mestrer noen av dere denne typen kast, og hvilket snøre er best egnet til lange skittkast ?

Og hvem i all verden legger opp som fluefisker før man i det hele tatt har fått en skikkelig fisk ?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...