Gå til innhold

Hvor Lenge Et Snøre Skal Holde


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Hvor lenge syns dere at et fluesnøre skal holde? Jeg tenker fremst på ferskvann for harr og ørret og fiske i sjøen etter sjøørret. Gidder ikke å spørre om laks da jeg ikke har peiling på det. Legger heller ikke så mye vekt ved hvor mye det brukes, da blir det en cdc-tråd ute slutt og utmeldinger av ffs. Jeg tenker på forventet levealder når du går fra butikken og har kjøpt et nytt snøre.

Ferskvann

Saltvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra mitt syn umulig å svare på Fredrik. Det er mange faktorer man må ta hensyn til. Hvor mye blir det brukt? Er man flink til å bruke riktig Ph når man renser/vasker di? Smører man lina? I såfall hvor ofte? Er man borti trær/kvister etc? Hvordan oppbevarer du lina når den ikke blir brukt?

Hva slags faktorer tar du med i beregningen om du skal svare på dette spørsmålet selv?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Som jeg skrev, jeg tar ikke hensyn til folks vaner og uvaner om å rengjøre eller pleie snøret, uten spørsmålet handler om den enskildes forventing når en går ut fra en butikk med et nytt snøre i hånden. For min del så beregner jeg at et snøre bør holde et sted mellom en til to sesonger. Er jeg heldig så holder det tre, men det forventer jeg ikke. Både for ferskvann og saltvann. Jeg pleier ikke ferskvannssnøret på samme måte som jeg pleier saltvannssnøret, som jeg skyler etter hver tur.

 

Om det er et "truverdig" svar eller ikke, så er det mitt subjektive svar utfra mine forventinger på et produkt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par sesongers hardt bruk bør et godt snøre holde, ihvertfall i ferskvann.

Har funnet ut at det uansett er lurt å kjøpe et lite lager når man finner et snøre man liker godt, for produsentene er ivrige etter å komme med noe nytt hvert år, og plutselig er favorittsnøret ditt erstattet med noe dritt som ikke er brukandes ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter før vårsesongen. Fisker vårsesongen.  Skifter før vidda i Juli.  Holder sesongen ut.  Altså 2 snører på sesongen.

 

Snørene er selvfølgelig ikke utslitt når de skiftes, men har merkbart redusert kvalitet.  Det er nok for meg.  Sesongen er fort kort til at jeg gidder å spare penger på snører.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett og samme flytesnøre (klasse 5) til 99% av mitt fiske, og fisker med det til er blitt helt utslitt (helt oppsprukket og synkende). Da kjøper jeg et nytt.

Snørene pleier å vare omtrent én sesong (ca 1. mai - 1. oktober, pluss/minus) før de er blitt helt ubrukelige. Noen ganger litt kortere, og noen ganger litt lengre. Har ikke sett noen markert forskjell i holdbarhet mellom ulike merker. 

Jeg er ikke spesielt flink til å vedlikeholde snørene mine. 

 

Har noen gamle fluenører etter min far, stort sett Cortland 444 fra 70- og tidlig 80-tall. De ser omtrent nye ut, til tross for at de er 30-40 år gamle, og dessuten brukt en del. Så det tyder jo på at fluesnøreprodusentene har lært seg dette med planned obsolesence. Ikke så rart kanskje, det ville jo vært ganske dårlig business for dem å lage "evigvarende" fluesnører.  

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snøre må holde til det kommer et nytt snøre du bare må ha! Eller til man får noen penger til overs

Til å bruke på enda et snøre som er et " bare må ha".....

Ny stang, snelle eller noen ganger ny backing er jo nesten ensbetydende med nytt snøre eller?

Kan jo ikke spole på et gammalt "drit"-snøre på nye nytt. Vi som er kvalifisert som fluefiskeidioter

Skjønner jo det at et nytt snøre løser alle problemer... Vi kaster lenger, får mye mer fisk og for ikke

Å snakke om presentasjonen av flua....

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...