Gå til innhold

Liggeunderlag


Morten D.

Anbefalte innlegg

Konemor skal til statene og får med seg handleliste. Tenkte å investere i nytt liggeunderlag. Har til nå brukt vanlige underlag uten luft med dertil dårlig nattesøvn. Vil ha noe behagelig, men ikke for tungt. Ligger jeg ved bilen, har jeg uansett med madrass. Tenker rundt kiloet er maks. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover som en konge på exped synmat 9 LW.  Kan til og med ligge på siden på dette, selv om jeg veier tett oppunder tresifret. Det er litt over 1 kg men... Kanskje synmat 7 er mer passende dersom vektbegrensningen din er absolutt. Det er vel litt tynnere, og derav lettere vil jeg tro.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på vinterturer, Exped Downmat UL 9. Er det bare sommer, Exped Synmat UL 7 eller 9 alt etter hvor mye du har lyst å bære. Bare husk at du må også ha med et vanlig liggeunderlag i tilfelle punktering, men dette trenger ikke å være så tykt (les lettest mulig..)

 

PS: ikke bruk lungene til å blåse opp underlagene, lukter død og grønne jævler etter litt bruk, er direkte ødeleggende for dun- og syntunderlag da isolasjonen råtner opp til slutt. Alltid bruk pumpe <<l

Endret av Raymond
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter Thermarest Neo air. 3 somre/fjellturer, er super fornøyd. 6,3 cm tykt, 390 gram (Det nye lite er oppgitt til 350 gram).

Det har jeg og. Det beste som har skjedd meg på denne fronten.

Sjekk for all del ut dette før du bestemmer deg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Ligger ikke i telt på vinteren, så da står nok valget mellom Exped Synmat UL 9 eller 7 og Thermarest Noeair. Bruker alle et vanlig liggeunderlag under?

 

Bruker underlag under når jeg er på lengre turer. Rett og slett fordi jeg ikke gidder å dra Downmat ut i alt slags vær, og ett skumunderlag tåler våte vadere og bål bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med at Exped er helt utrolig å sove på. Jeg har synmat 9 lux og downmat 9.

er kun 177 på sokkelesten og begge er lange nok. Velger likevel synmat 9 lux Tipper den er 10 15 cm bredere og det merkes, litt lenger er den også. Skal du bruke den også vinterstid Bør du vurdere downmat. Den er vesentlig dyrere. Kjøpte samtidig med Exped stoltrekk. Har ikke punktert noen gang, men har alltid hatt på stoltrekk.

Mener jeg kjøpte de på fjellsport når de hadde tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Ligger ikke i telt på vinteren, så da står nok valget mellom Exped Synmat UL 9 eller 7 og Thermarest Noeair. Bruker alle et vanlig liggeunderlag under?

Foruten NeoAir har jeg med Ridgerest. Ikke for å ha under men utenfor/i forteltet/på dagsutflukter. Det har jeg kappet til 140 cm. Tilsammen veier det 650 gram. Snart 58 år, liggekomfort og vekt teller. 1. juli blir det fjelltur, 11 netter i telt.

Endret av hansjr
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange liggeunderlag, men den Exped Synmat 9 LW er den jeg alltid bruker. Den Term-a-rest Neo Air høres også fin ut, men den har jeg aldri prøvd. Ser Synmat'n er dobbelt så tung. Hva er grunnen til det? 

 

Et komfort-tips jeg vil komme med, når det gjelder tykke oppblåsbare underlag: 

- Ikke blås liggeunderlaget helt stramt/fullt med luft, men bare akkurat slik at du ikke tar nedi bunnen/bakken når du ligger på det. Det gir MYE bedre liggekomfort enn om man blåser liggeunderlaget helt sprengfullt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

10 netter på neo air ble like bra som jeg husket fra foregående år. Underlaget er rektangulært. Siden det kun veier 390 gram har det begrenset isolasjon, R ?. Kommet mange nye modeller siden den første utgaven + mumiefasong.

Handlet Sea to Summit sitt grønne = litt isolasjon. Er skeptisk til mumiefasong, burde kanskje ha kjøpt Neo air "grønn" på tilbud. www.hektapåtur.no

Har noen prøvd underlag med mumiefasong? Erfaring?

 

Handlet Helinox Ground Chair før turen. Med sine 550 gram bikket sekken 25 kg. Angret aldri på at jeg tok den med. Gir god støtte for rygg og lår. Anbefales! Forøvrig handlet jeg første gang hos hekta på tur i mai + for 1 uke siden. Gode priser og rask levering!!

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker Exped Synmat UL. Samt at jeg har ekstra beskyttelsestrekk rundt for å minimere sjangsen for punktering. Går fort å blåse opp, tar liten plass og er veldig lett. Blåser opp underlaget i stua før jeg drar, og tar rundt trekket. Blir akkurat plass i posen, så slipper man å dra med seg trekket på siden av, og knote med dette hver gang man skal slå leir.

Endret av Øyvind S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Exped downmat 9 dlx i flere år nå og det er omtrent som å ligge på madrassen hjemme synes jeg. Problemet med den er at den veier litt og pakkvolum blir litt stort.

Derfor kjøpte jeg Exped synmat hyperlite LW i år og har testa det på et par lange turer. Liggekomfort er faktisk omtrent på høyde med downmat og med en vekt på 445g blir det plass til et par halvlitere ekstra i sekken :) Selv om underlaget virker ganske tynt har det holdt greit i sommer på tross av to hunder som har tråkka på det gjentatte ganger i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...