Gå til innhold

Å plukke ut liner for andre.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Nei,det du driver med nå heter sutring og furtring og har lite for seg.

Foklar meg hvordan du i det hele tatt tror du er i stand til å plukke ut en line til en du aldri har sett kaste?

Alle skjønner at en femmerline er en femmerline,og at en femmerstang er en femmerstang,men for pokker da,

du skjønner jo at det ikke det er det det handler om,noe jeg da inderlig håper at er tilfelle?

 

Tom.

Nå er du der igjen Tom! Hovmodig, arrogant og bedrevitende.... Den ovenfra og ned holdningen din, kan du bespare oss for. >:(  Gjør rede for hva du selv mener, og ikke rakk ned på andre, du mener har feil. Dersom du er av den oppfatning, av at de fleste tar feil i hva de mener og gjør i denne sammenhengen, så gjør rede for hvorfor, før du benytter den drittholdningen din! >:D

Du snakker og forholder deg så nedlatende ovenfor folk, at du burde droppet kasting noen øyeblikk, og tatt grunnkurs i folkeskikk!

Jeg kan syntes og mene litt om det for deg også om du vil <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plukke ut liner for andre,er og blir synsing.

Egentlig litt trist at noen tror de er i stand til det.

Veldig ødeleggende spør du meg.

Tom.

Sven Kalmar lagde en gang et fantastisk kompendium som heter "Loopology 1". Her anbefaler han alle å begynne med en 5/6 stang, og gjerne et wf7-snøre for å kjenne hvordan et fluekast "smaker".

Når han kan anbefale dette, så er det gjeldende lov for meg. Så enkelt kan og bør det gjøres!

Ikke sant Tom? :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte hackel.

Neida,slettes ikke hovmod og arroganse som ligger til grunn.

Det jeg mener er at du rett og slett ikke er det minste i stand til å kunne plukke ut liner

for andre.(De du aldri har sett kaste eller kjenner på noen annen måte.)

Hvis du tror det så er det bekymringverdig fra mitt ståsted.

Det,og det alene handler denne tråden om.

Du mener vel ikke oppriktig at du er i stand til det,eller?

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo bare tull.  Man behøver ikke å ha sett noen kaste, eller prøve på forhånd, for å si at en velprøvd all-round line uten spesielle egenskaper vil passe helt fint sammen med en stang med normale egenskaper - for hvilken som helst kaster.  Å hevde noe annet vitner om kveruleringstrang eller uvitenhet.  Det forstår alle som har noen kast bak seg.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er jo bare tull.  Man behøver ikke å ha sett noen kaste, eller prøve på forhånd, for å si at en velprøvd all-round line uten spesielle egenskaper vil passe helt fint sammen med en stang med normale egenskaper - for hvilken som helst kaster.  Å hevde noe annet vitner om kveruleringstrang eller uvitenhet.  Det forstår alle som har noen kast bak seg.

Du har du så rett i Lillevann.

Delig innlegg å lese.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du undervurderer veldig mange av oss på et punkt Tom.  Vi har skjønt poenget ditt etter x antall startede tråder gange 10 fra din side som ender ut i akkurat det samme hver gang.  Alle dine tråder handler om valg av snøre, stenger vekt og måling, og alle dine poenger er at ingen andre kan noen ting, ikke kan anbefale og ikke vet.  Og alle tråder ender ut i en masse nye spørsmål som vi har sett mange ganger før i tråder som omhandler akkurat det samme.

 

Men det er nok bare meg som er sur og grinete og bør vel egentlig holde meg langt unna disse trådene.

 

Kjellemann 

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale snører til andre er rett og slett tull.

Det forstår alle som har kastet litt.

Å fortelle andre hvilket snøre du liker er noe helt annet,og det er det du gjør.

Det forstår alle som har noen kast bak seg.

 

Tom.

Alle som har noen kast bak seg forstår at du ikke er ute etter sakens kjærne.

Du snakker jo bare vas.

Til dere i startgropen vil jeg komme med en annbafaling.

Ikke hør på denne mannen.

:-)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom skriver :

Neida,slettes ikke hovmod og arrganse som ligger til grunn.

Det jeg mener er at du rett og slett ikke er det minste i stand til å kunne plukke ut liner

for andre.(De du aldri har sett kaste eler kjenner på noen annen måte.)

Hvis du tror det så er det bekymringverdig fra mitt ståsted.

Det,og det alene handler denne tråden om.

Du mener vel ikke oppriktig at du er i stand til det,eller?

 

Tom.

 

 

Jupp! Ganske lett også....

Tenk deg følgende Tom :

 

"Hei Ronny. Jeg har en gammel Loomis imx 9"#5. Jeg må bytte line på den.

Jeg har brukt en SA Ultra 3 wf 6 på den i mange år, men nå må jeg bytte. Kunne kanskje tenkt meg å prøve en med litt lenger klump tror jeg..."

 

Ronny svarer: " Hva skal du bruke stanga og lina til? 

 

"I all hovedsak skal kombinasjonen brukes til tørrfluefiske, men også litt nymfer og små streamere."

 

Ronny svarer: " Akkurat ja, En Imx fra gamle dager?Gode stenger. Har hatt noen selv. God tørrfluestang dette. Om jeg skulle annbefale deg en line med litt lenger klump til den, vill jeg nok prøvd en Guideline Highwater #5."

 

"Ok, kanskje jeg skulle prøve det gitt. Du hører fra meg når jeg har testet den lina."

 

Noen dager seinere, ringer telefonen....

 

Eks 1. :  "Hallo Ronny. Nå har jeg testet den jævla møkkalina! hvordan i svarte kunne du annbefale meg dette tullet her? Trodde du visste bedre.... "

 

Eks 2 : " hallo Ronny. Nå har jeg testet den lina du snakket så bra om. Fungerte faktisk ganske bra. Litt annerledes enn den jeg har brukt før, men jeg likte den godt. Du hører fra meg, når jeg har fått testet litt til. "

 

Hvilken reaksjon tror du er nærmest hvordan utfallet hadde blitt Tom?

 

Om noen stiller et spørsmål, syntes jeg det faktisk er på sin plass å svare så godt man kan,om man mener man sitter på innformasjon som kan komme til nytte. 

Dersom du mener det motsatte, og at du ikke er i stand til å gi en annbefaling på line til ei stang du kjenner til, har du neiggu ikke lært så mye som jeg trodde....................

Endret av Itte hackel
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere i startgropen,prøv selv og ta det derfra og ikke hør på all annen "sannhet" som blir sagt.

Det er jo bare å prøve,og ta det videre derfra,det er vel ikke urimelig å anta?

 

Tom.

Du skal sannelig ha en ting. Du gir ikke opp dette vrøvlet ditt. Jeg måtte like innlegget ditt for det er så selvmotsigende.

Hvordan i helvete skal en som er i startgropen klare å orientere seg i denne jungelen av utstyr.

Tenker det sier sitt.

Hahahaha.

Nei du mister. Du er igjennomskuet for lenge siden.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt naturlig ting for en nybegynner å spørre om, nemlig hva line folk anbefaler til den og den stangen osv.

Ser ikke problemet med at folk da gir en nyttig pekepinn på hva som kan forventes å være en bra line, så får personen ta beslutning om å kjøpe selv. Skjønner poenget ditt Tom, men er det virkelig så forferdelig å anbefale en line som en sjøl har god erfaring med?

Blir litt satt ut av at det går an å lage en egen tråd om dette....

Endret av Dlovheim
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri anbefalinger til liner til folk jeg aldri har sett kaste.

Å i det hele tatt prøve seg på det vitner om synsing til sitt ytterpunkt i mine øyne.

Tenk deg følgende Ronny:

Hei,lurer du på hvilket snøre du skal bruke?

Skal vi prøve litt forskjellig,og ta en kaffe og skravle litt også?

Hva tror du gir best resultat?

Jeg hadde ikke giddet å gjette engang jeg Ronny.Å synse er å synse og det er det du driver med nå.

Ikke noe galt i det i utgangspunktet,men gjetning er og blir gjetning.

Å gi den som lurer på hvilket snøre om passer flere mulighteter til å prøve forskjellige snører er noe helt annet.

Hvis du ikke har skjønt det så har du neiggu ikke lært mye....

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der syns jeg var direkte lavmål av deg Tom. Skal en i startgropa måtte starte ett eller annet sted i linejungelen, uten en eneste ledetråd eller et trygt forslag, bare henvist til  produsentenes selvskryt og egenreklame? Akkurat det har jeg prøvd selv, og det kostet meg  både bortkastet læretid når det gjaldt kasting, og ikke minst penger.

Når vi har holdt på noen år har vi faktisk lært en del. En del lærdom som ikke kan, eller skal kveruleres bort til ingenting. Selv om det ikke hører hjemme i din verden, så finnes det noe som kan kalles basiskunnskap, også om dette.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du og jeg kunne fått til det Tom. For oss er det vel neppe mer enn 4 mil mellom.

Men hadde jeg bodd i Trøndelag, kan det godt hende jeg hadde lurt på samma sak. Skulle jeg da ikke fått noen tips, og kanskje endt opp med ei line som i allefall ikke passet?

 

At du ikke engang gidder å utføre slik "kvalifisert syntsing" Tom, handler ikke om at du ikke tror det ville gitt match til stanga, men at du er lat... :-) Noe må i allefall oppleves som plagsomt, da det eneste du oppnår med dette, er nok en gang å snakke ned din egen kompetanse....

Jeg kommer til å fortsette å svare på slike spørsmål,om de gjelder utstyr jeg kjenner til og har forutsetninger for å gi gode svar.

Du får gjøre det du er best til. Ikke opplyse om en dritt..... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry gutter,slutt å tro at dere kan anbefale snører til noen dere aldri i har sett kaste.

Dere har ikke forutsetninger til anbefale line til de dere aldri har møtt.

Tom.

Du hoppa glatt over det innlegget mitt om "Loopology 1" litt lengre oppe her.

Mener du at slike anbefalinger som Sven Kalmar kommer med der er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom:

Tror du virkelig det er noen som ikke skjønner at det er bedre å teste liner før kjøp?

 

Det lyser jo gjennom at alt du driver med er å insinuere andres udugelighet og din egen fortreffelighet.

 

Har klart å holde meg unna dine arrogante, kverulerende og nedlatende tråder eller tråder du "kaprer", men du klarer jo faen meg på ditt sleipe vis å ødelegge og punktere andres tråder med å starte dine egne. Synd at du oppfører deg på denne måten, selv om det til tider er underholdende og bisart fascinerende å følge deg gjennom hinderløype etter hinderløype.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry gutter,slutt å tro at dere kan anbefale snører til noen dere aldri i har sett kaste.

Dere har ikke forutsetninger til anbefale line til de dere aldri har møtt.

 

Tom.

 

Jeg tviler på at du er så grunn som dette.

Jeg holder isteden en knapp på at du elsker å kverulere.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hoppa glatt over det innlegget mitt om "Loopology 1" litt lengre oppe her.

Mener du at slike anbefalinger som Sven Kalmar kommer med der er feil?

Neida,er ikke meningen,men det tar litt tid å lese gjennom alle innlegg.

Synes slettes ikke at innlegget er feil,men jeg tror nok at Kalmar hadde og har

en større toleranse rent generellt sett.

Det kan du jo med fordel spørre Sven om selv.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...