Gå til innhold

Pris på fluestenger - en liten refleksjon


.JB

Anbefalte innlegg

.JB - jeg tror egentlig ikke jeg prøver å si noe som helst.

Det er en irriterende god refleksjon du har, jeg prøver veldig hardt å forsvare mine egne økonomiske valg av fiskeutstyr.

 

Men det skal sies:

en mann som lovpriser terrengsykkel stiller seg laglig til for hugg. Veien fra engasjert mosjonist til Birkenfanatiker virker skremmende kort.

Dette er ikke en terrengsykkel, men et fartsvindunder. Satt ny rekord ned Steinshøgda i dag. 82 km/t. Ikke si det til kona. :-D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes prisene i Hemsila er hinsides, så det føyer seg inn i rekken over ting som blir hypet opp og tatt overpris for.

Jeg kunne aldri tenkt meg å fiske der. For mye folk, overprisede kort og fisk som er kroket så ofte at man er på fornavn med den.

For ikke å snakke om all siken som florerer elva !

Samt vinden, som virker å være like tilstedeværende, uansett hvor mye man øker kortprisene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også god kontroll på hvor mine stenger produseres, men jeg vet også at han som surrer de om monterer håndtak (helst ikke kork...) tjener svært dårlig på det på mine stenger. Men underernært er han definitivt ikke (bygger de selv forøvrig...)

Jeg tviler ikke på at de aller billigste stengene ikke betaler arbeiderne godt, og det er vel verdt å tenke over når vi kjøper. Det gjelder ikke bare stenger.

Men vet vi at alle de dyrere merkene "har rent mel i posen" på dette punktet?

Greit å betale for at arbeiderne får lønn, men det er ikke hele kostnaden mellom billige (2000+ ?) og dyre stenger

Jeg har forstått at du bygger det meste av stenger selv Truls. Har du regnet på hva du måtte ha tatt for stengene dine om du skulle ha levd av dette? Eller hvor mye ei stang ville ha kostet om du skulle ha leid inn noen andre til jobben, og dere begge skulle ha levd av det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke regnet på det, men om jeg skulle levd av det så måtte jeg snudd opp ned på måten jeg bygger. Effektivisert, og fått en helt annen mengde.

Det ville blitt noe helt annet. Nå er det noe jeg sitter og koser meg med på kveldene, en time nå og en time da, prøver meg litt frem, tar opp igjen, venter noen dager, og bygger litt. Sånn som jeg holder på nå så tar det lang tid, så det ville ikke betalt seg.

Det er en ting jeg koser meg med, og som utfordrer kreativiteten og er noe å holde fingrene i gang med.

Og så får jeg mange stenger som er helt vanvittig bra til en helt annen pris enn hyllevare, uten at det er noe egentlig poeng i seg selv.

Jeg får prøvd ut mye spennende som jeg ikke ville kunnet få tak i på andre måter, og ikke minst så får man et helt annet forhold til utstyret, det får en helt annen verdi (ikke økonomisk) og jeg føler jeg bruker det på en helt annen måte siden jeg kjenner det så godt.

Og jeg kan velge alle detaljer, som hvor jeg skal plassere ringene i forhold til ryggen osv, masse tilpasninger jeg kan velge selv, ut fra hva jeg mener vil passe best. DET er mye viktigere enn det rent økonomiske, selv om man får et annet forhold til det også.

Jeg kan kjøpe blanks som er like gode eller bedre (litt personlige meninger har man rundt stenger) til en fjerdedel av f.eks en sage om man sammenligner blanks for blanks.

Hadde jeg bodd i et lavkostland, så skulle jeg nok imidlertid klart å leve med en god lønn av det, forutsatt effektivisering, rett innkjøp, opprettelse av distribusjonskanaler osv for å nevne noe.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om at totalkostnaden din er mye høyere enn om du hadde kjøpt deg en stang du virkelig likte uansett hvilken pris en slik stang har, THJ. For du hadde vel ikke peiling på alle detaljer før du fikk litt erfaring og hadde bygd en del stenger? Men du hadde selvsagt gått glipp av hobbyen i hobbyen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det har ballet på seg, så har det utviklet seg til en egen hobby, med diverse flere prosjekter og investeringer.

Jeg hadde bare tenkt å bygge et par stenger, og de ble jo langt billigere, men så begynte jeg å utvide, og ville teste ut litt forskjellige løsninger, prøve å gjøre noe annerledes, mye prøving og feiling osv. Og diverse eksperimenteringer...

Det har jo tatt litt av for å si det sånn, men det er jo greit å bruke penger på hobby synes jeg, så lenge det ikke går utover noe.

Så totalt sett så ville jeg havnet billigere ut med å kjøpe en stang.

Det er imidlertid mulig å bygge billig selv, og som du sier så hadde jeg gått glipp av en veldig artig hobby som både har lært meg mye, vært veldig givende, og jeg får et helt annet forhold til en stang jeg har bygget selv. Stangbyggingen har på mange måter dratt meg dypere inn i fluefisket som hobby, kasting har blitt mye mer gøy osv.

Og så synes jeg det er ekstra stas å sette mitt eget preg på ting, og å ha noe som ingen andre har, noe litt annerledes.

Men det skal være kvalitet. Det vil jeg ha, og det har jeg ikke lyst til å gå på kompromiss med.

Hadde det vært stor forskjell opp til de dyreste, så ville jeg bygget det.

Sånn har det i hvert fall utviklet seg for min del, og det er langt fra sikkert andre hadde hatt det på samme måten med å bygge.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bygd stang selv, men vil gjerne gjøre det en vakker dag. Det gir hele denne hobbyen/livsstilen enda et aspekt. Men tilbake til tråden: det du sier er jo at det kanskje ville ha kostet litt å fått noen andre til å ha gjort jobben? Mitt poeng er selvsagt at prisene ikke er så aller verst likevel? Hadde alle landets fiskebutikker vært gullgruver med millionoverskudd, så hadde jeg skjønt spørsmålet, men statusen er at denne bransjen er verre ute å kjøre enn oljebransjen. Hver 3 butikk er borte på 4 år og mange flere blir det i løpet av kort tid. Jeg kjenner ganske greit til de fleste leverandører her til lands selv, som forhandler selv, og det er ikke mange gasellebedrifter blant dem, for å si det sånn. Skal man diskutere overprisete varer så bør man heller se på feks dagligvarebransjen. Reitan, Hagen osv.

Hva bør et brød koste og hvorfor koster ribba det samme i 2015 som i 1985? DET er en bransje man kan riste litt i!

Og nei, Kinastenger er ikke like gode som alt annet. Men man må ha prøvd litt selvfølgelig før man ser det selv!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn har det bedre enn stort sett alle andre i hele verden, snittlønninger og generelle levevilkår er antagelig helt i verdenstoppen. Folk har hytter, båter og hus som fælt få andre. Snodig at såfort noen skal ha betalt for noe, så skal det klages. Jeg nekter å tro at det er så fett å selge fiskeutstyr, og tipper Bjørnar har helt rett i sine betraktninger. Lurer på hva ting hadde kostet om alle i hele verden skulle hatt samme vilkår som oss, da tipper jeg vi måtte kutta ned på endel ting. Skal ikke lenger enn til Island, den vanlige boligen der er ikke i nærheten av det vi bor i her, iallefall ikke gjennomsnittlig, men neimen om jeg tror de mangler så mye allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bygd stang selv, men vil gjerne gjøre det en vakker dag. Det gir hele denne hobbyen/livsstilen enda et aspekt. Men tilbake til tråden: det du sier er jo at det kanskje ville ha kostet litt å fått noen andre til å ha gjort jobben? Mitt poeng er selvsagt at prisene ikke er så aller verst likevel? Hadde alle landets fiskebutikker vært gullgruver med millionoverskudd, så hadde jeg skjønt spørsmålet, men statusen er at denne bransjen er verre ute å kjøre enn oljebransjen. Hver 3 butikk er borte på 4 år og mange flere blir det i løpet av kort tid. Jeg kjenner ganske greit til de fleste leverandører her til lands selv, som forhandler selv, og det er ikke mange gasellebedrifter blant dem, for å si det sånn. Skal man diskutere overprisete varer så bør man heller se på feks dagligvarebransjen. Reitan, Hagen osv.

Hva bør et brød koste og hvorfor koster ribba det samme i 2015 som i 1985? DET er en bransje man kan riste litt i!

Og nei, Kinastenger er ikke like gode som alt annet. Men man må ha prøvd litt selvfølgelig før man ser det selv!

 

Jeg skjønte at det var i den retningen du ville, likevel så svarte jeg...

Nå vet jeg ikke hvorfor du drar inn kinastenger og uttalelser som "at man må ha prøvd litt før man ser det selv..."

Artig når jeg antar at du ikke har prøvd de stengene jeg har bygget engang, og at det heller ikke er snakk om "kinastenger"

 

Jeg forstår selvfølgelig at det er sårt når man har betalt opp mot 10tusen for en stang, og noen sier at du kunne sluppet unna med halvparten eller en tredjedel. 

Tar man en sammenligning blanks for blanks, og ser bort fra arbeidsinnsatsen som kreves for å ferdigstille den.

Hvorfor koster eksempelvis en sageblanks eller en winston +/- 400 USD når man kan kjøpe en annen som er oppe i high end segmentet til halvparten eller nede i en tredjedel. Flere av de som nå er rimeligere ville jeg kjøpt selv om prisen er lik. Årsaken er at jeg får bedre stenger ut av disse. Og det er IKKE snakk om kinastenger eller kopier osv (som jeg stadig vekk ser andre mener at jeg har hevdet)

Da er det noen som vet å ta seg godt betalt.

Jeg mener det er en overprising. 

 

Hva andre mener får bli deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye rart. Jeg vill først fremme en påstand: Det er INGEN SAMMENHENG mellom utsalgspris (markedspris) og produksjonskostnader når det gjelder f.eks en SAGE stang.

 

La oss ta utgangspunkt i at ved kjøp av ei stang til 10 000.- stikker staten av med 24% mva, altså 2400.- her.

 

Videre kan jo se på hvor mange som skal tjene penger på denne stanga. Her har du butikken, importøren (Fairpoint Outdoors) og Sage.

 

Kan godt være flere. De må jo beregne sine kostnader og fortjeneste inn i dette.

 

Som man ser så er det mange sauer ute på dette jordet. Til sist vil man prise ut i fra hva man tror markedet er villig (vi er idioter) til å betale for akkurat denne stanga, samt hvordan man vil at stanga skal sees på (Dette er Sage. Denne vill gi meg mye fisk samt kred)

 

Jeg har hevdet tidligere at det sannsynligvis er latterlig billig også å produsere ei Sage stang, på lik linje med mange andre US brands.Og THJ har et poeng når du kan kjøpe andre US stenger til helt andre priser og som er marginalt dårligere, eventuellt bedre enn f.eks Sage. .

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ, det er ikke "sårt når man har betalt opp mot 10tusen for en stang og noen sier at du kunne sluppet unna med halvparten eller en tredjedel."

 

Det er ikke sårt, for det er ikke sant.

 

Det som kan være sant er at DU slapp unna med en tredjedel, eller at NOEN ANDRE slapp unna med halvparten.

Vi som kjøper stenger til "opp mot 10tusen" gjør det med viten og vilje ettersom disse stengene for oss representerer en annen verdi, sett ut fra våre synspunkter.

 

Hvis drømmestangen koster 6799.-, så kan jeg ikke slippe unna med 2899.-.

Ikke hvis det er DEN stangen jeg vil ha!

Det er hele poenet her - en stangs pris fastsettes like mye ut fra en kjøpergruppes betalingsvilje og den verdien kjøperne mener stangen representerer for dem.

Og verdi er som kjent veldig subjektivt.

For noen er det stor verdi i å vite at en stang er billig og god - så de kjøper en billig og god stang!

For noen er det helt andre kriterier, de kjøper en dyr stang.

 

Du skriver "Hva andre mener får bli deres sak."

Fint, da må du la andre mene det vi mener og ikke påtvinge oss dine meninger som en fasit.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at det var i den retningen du ville, likevel så svarte jeg...

Nå vet jeg ikke hvorfor du drar inn kinastenger og uttalelser som "at man må ha prøvd litt før man ser det selv..."

Artig når jeg antar at du ikke har prøvd de stengene jeg har bygget engang, og at det heller ikke er snakk om kinastenger

Dette er ikke et angrep på deg Truls, og spørsmålene mine var heller ikke noe planlagt bakholdsangrep. I mitt innlegg er avsnittet om prising, og bare det, et svar til deg.

Kinastenger er nevnt tidligere i tråden og jeg har ikke prøvd alt derfra, men nok til å påstå at mye annet er mye bedre!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ, det er ikke "sårt når man har betalt opp mot 10tusen for en stang og noen sier at du kunne sluppet unna med halvparten eller en tredjedel."

 

Det er ikke sårt, for det er ikke sant.

 

Det som kan være sant er at DU slapp unna med en tredjedel, eller at NOEN ANDRE slapp unna med halvparten.

Vi som kjøper stenger til "opp mot 10tusen" gjør det med viten og vilje ettersom disse stengene for oss representerer en annen verdi, sett ut fra våre synspunkter.

 

Hvis drømmestangen koster 6799.-, så kan jeg ikke slippe unna med 2899.-.

Ikke hvis det er DEN stangen jeg vil ha!

Det er hele poenet her - en stangs pris fastsettes like mye ut fra en kjøpergruppes betalingsvilje og den verdien kjøperne mener stangen representerer for dem.

Og verdi er som kjent veldig subjektivt.

For noen er det stor verdi i å vite at en stang er billig og god - så de kjøper en billig og god stang!

For noen er det helt andre kriterier, de kjøper en dyr stang.

 

Du skriver "Hva andre mener får bli deres sak."

Fint, da må du la andre mene det vi mener og ikke påtvinge oss dine meninger som en fasit.

 

Hehe, det er som å pirke borti et vepsebol med en pinne.

 

Synes imidlertid det er merkelig å se hvilke meninger jeg blir tillagt.

Men at du påstår jeg ikke snakker sant, så blir det for dumt rett og slett.

Men reaksjonen viser jo tydelig at jeg er inne på noe :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et angrep på deg Truls, og spørsmålene mine var heller ikke noe planlagt bakholdsangrep. I mitt innlegg er avsnittet om prising, og bare det, et svar til deg.

Kinastenger er nevnt tidligere i tråden og jeg har ikke prøvd alt derfra, men nok til å påstå at mye annet er mye bedre!

 

Tar det ikke sånn, absolutt ikke. Det ble litt temperatur i debatten, og det er helt ok.

Mener heller ikke mine innlegg som noe personlig mot noen.

Det er litt artig og diskutere sånt, og vi blir jo aldri enige, for vi har alle rett da det er personlige preferanser.

Men, det kan være litt nyansering for de som er ferske og få med seg at man kan få godt utstyr uten at det behøver å koste skjorta.

Det er jo lett å misforstå det dithen at man må opp i prisklasse for å ha "riktig" utstyr, eller "det beste"

Men "kinastenger" tror jeg vi er helt enige om.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

1.Det er hele poenet her - en stangs pris fastsettes like mye ut fra en kjøpergruppes betalingsvilje og den verdien kjøperne mener stangen representerer for dem.

 

 

 

 

Du skriver "Hva andre mener får bli deres sak."

2. Fint, da må du la andre mene det vi mener og ikke påtvinge oss dine meninger som en fasit.

 

Tar ut to deler av sitatet her.

1. Dette er selvfølgelig diverse bedrifter klar over, og utnytter det til fulle når de klarer å få solgt stenger til en pris langt utover hva kvaliteten skulle tilsi. Branding, markedsføring osv er selvfølgelig inn i bildet her og gjør at man velger ut fra helt andre kriterier enn pris. Her har bedriften tydelig lyktes i sin strategi, og kan ta mer for varene sine. De har vært forrettningsmessig dyktige! Men hvor mye bedre er de? Hvor mye bedre er materialene/teknologien og hvor mye bedre presterer de? Tilsvarer det prisforskjellen? Definitivt ikke vil jeg si.

Det man sitter igjen med er er opplevd kvalitet/ eierglede osv, og ikke faktisk kvalitet på produktet.

Jeg beundrer hvordan de har lyktes i sin forretningsstrategi! 

 

2. Hvilke meninger er det jeg påtvinger andre?

 

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du påtvinger andre sannheten "man kan klare seg med en stang til halvparten".

Jeg sier igjen: DU klarer deg med en stang til halvparten. Du og mange mange andre. Det er helt sant og du har veldig gode poeng om at det ikke er teknisk verdi i dyre stenger som forsvarer skyhøye priser.

 

Men JEG velger bevisst å kjøpe grisedyre stenger.

Jeg betaler med glede og jeg er helt inneforstått med at det finnes billigere stenger.

 

Du skriver at det er "sårt .... når noen sier man kunne sluppet unna med halvparten"

Det er det som ikke er sant. Det er ikke sårt.

 

Det ville vært sårt hvis jeg tenkte "Jaggu, du har rett, jeg har blitt lurt fordi jeg er en godtroende forbruker! Jeg kunne jo spart tre-fire-fem tusen kroner på hver stang jeg har kjøpt! Takk min skaper for at noen endelig har åpnet mine øyne!!"

 

Men jeg tenker ikke slik.

All verdi i noe så tøysete som fluefiskeutstyr er subjektiv og jeg aksepterer å betale laaaangt over reell produksjons- og materialkostnad.

 

Du ville neppe synes det var sårt hvis jeg sa til deg "Du tar fei! Alle MÅ ha en stang til 8999.- for å væøre lykkelige!!!"

Du ville bare sagt "Du må kanskje det Larserikm, men jeg THJ klarer meg med en stang til under halvparten"

 

Opplevd kvalitet og eierglede er helt fantastisk!

 

Eiergleden av den ene stanga jeg surra sjøl for 10 år siden er også veldig stor, selv om det er den billigste jeg har.

Så rart. Det betyr jo at hver stangs individuelle verdi er uavhengig av materialet og kostnaden.

 

Hm. Kan det være at det ikke finnes noen fasit her, mon tro??????

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er litt artig og diskutere sånt, og vi blir jo aldri enige, for vi har alle rett da det er personlige preferanser.

Men, det kan være litt nyansering for de som er ferske og få med seg at man kan få godt utstyr uten at det behøver å koste skjorta.

Det er jo lett å misforstå det dithen at man må opp i prisklasse for å ha "riktig" utstyr, eller "det beste"

Men "kinastenger" tror jeg vi er helt enige om.

 

Jeg siterer meg selv faktisk...

Vet ikke om du faktisk leser hva jeg skriver jeg, eller om du bare vrir det til den meningen du vil ha ut av det...

 

At du velger å kjøpe grisedyre stenger er ditt valg, men det er ikke dermed sagt at faktisk kvalitet er bedre.

 

Reaksjonene tilsier at jeg definitivt er inne på noe.

Føler jeg må gjenta meg selv mange ganger her nå, og det gidder jeg ikke når det er tydelig at du ikke engang leser hva jeg faktisk skriver.

Og det jeg skriver er faktisk ganske godt i tråd med trådstarters hjertesukk, som jeg deler.

Og det bør jeg få lov til uten at noen som har behov for å kjøpe grisedyre stenger trenger å påstå at jeg farer med usannheter, eller anklager meg for å påtvinge andre mine meninger som den eneste sannhet.

Da er man langt utenfor en måte å debattere på som jeg gidder å delta i.

 

Om man har to like egg fra to like velholdte høner, kjøper du da tydligvis det dyreste, og påstår det er så mye bedre fordi det er dyrene, bare fordi det har en annen klistrelapp...

 

Høyere pris er ikke det samme som høyere faktisk kvalitet!

Punktum.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, godt spørsmål Worldmaster.

 

Jeg ser at SAGE har denne One Unique-greia si, med mer fancy tube, gravert endestykke, spesielle surringer osv - alt på samme blanks som vanlige SAGE One. Den ligger over 10 000 nok for en helt vanlig 905-4.

DET mener jeg er borti natta. Da kjøper man det for å være unik og for å briefe med den - det er viktig for noen, men ikke for meg. Tipper den selger godt i meglermiljøer i USA, blant folk som fisker Henry's Fork og slike steder i Montana osv.

Venter ikke å se den i Pirkebotnbekken neste helg.

 

Min smertegrense går vel ved 8000 kroner for en ørretstang, tror jeg.

Men det blir ikke aktuelt de neste årene, fordi jeg har allerede 3 stenger (#4,#5 & #6) som kan betegne som toppmoddeler fra anerkjente merker. Den ene har jeg hatt siden 2008 - jeg kjøper neppe en ny #6 om ikke den jeg har knekker.

Men om den nye jeg da kjøper koster 8000, så tenker jeg "Hm, den forrige kostet jo under 1000 per år, så det er ikke så gæernt."

 

Hadde jeg skiftet ut stengene mine oftere om jeg hadde billigere stenger? Kanskje. Men da hadde jeg over tid brukt like mye penger på å kjøpe stenger. Je har i hvertfall samme forhold til vader: i 2008 kjøpte jeg også vadere til 6000 kroner. De holdt tett helt til siste uke.

En fiskekompis har gått gjennom 5 par biliigere vadere på samme tid...

 

 

En ting jeg lurer litt på:

Jeg ser at samme stang som jeg har i #6, koster 5-6 tusen mer når man snakker 12-14' tohånds og laksestenger. Der må jo mengden karbon og deler og produksjon spille en stor rolle i den prosentvise forskjellen. Vet noen om fasiten her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eller "Følelse" som i hvordan "føles det" å ha, eie, holde og kaste med en stang man har (kanskje)spinket og spart til, som man vet andre vil nikke anerkjennede til, eller sikle på, som har kule reklamer og et bra image?

Man skal være ganske excel i holdet for ikke å få en viss følelse for materielle ting.

 

Jeg skal ærlig talt si at jeg tenker på at min Thomas & Thomas Whisperlite 5'er er gjevere enn en 5'r til halve prisen.

Jeg synes den er penere. Jeg liker den bedre. Og noe av det er fordi den koster mer.

 

Selv om jeg vet at ekslusivitet er tullete, så lar jeg meg lure av det. Men jeg har råd til det og jeg blir glad av det.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Den ligger over 10 000 nok for en helt vanlig 905-4.

DET mener jeg er borti natta. Da kjøper man det for å være unik og for å briefe med den - det er viktig for noen, men ikke for meg. 

 

 

 

 

 

 

Er det ikke litt av samme greia da???

 

God helg!

 

Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de ble tatt litt hardt i når de nye Sage prisene ble satt med en Sage one 590 koster  nå 6999 hos Gero og på Nordisk, i såfall har forbrukermakten seiret . Var akkurat inne å sjekket prisen på de aktuelle nettsidene, isåfall er det amerikanske priser uten moms med dagens kurs.

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har to like egg fra to like velholdte høner, kjøper du da tydligvis det dyreste, og påstår det er så mye bedre fordi det er dyrene, bare fordi det har en annen klistrelapp...

I denne diskusjonen snakker du om to like egg som ikke er like. Det er bare du som omtaler dem som like.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...