Gå til innhold

Pris på fluestenger - en liten refleksjon


.JB

Anbefalte innlegg

Åhh du milde måne, så tungt det er å diskutere med folk som er hjernevaska. Poenget mitt var ganske enkelt: Man kan få utrolig mye mekanikk, titanium og karbon og materialer fra kvalitetsprodusenter (i dette tilfellet sykkel), og hva er det da som gjør at man tar 10.000 kroner + for en premium fluestang i klasse 5.  Er det så mye avansert forskning og testing som ligger bak kanskje? Eller har korkprisen skutt til himmels? En god fluestang burde kostet rundt 1500 kroner.   

 

Her er et bra kjøp: http://www.magasinet.no/fiskeutstyr/fiskesett/orvis-combo-encounter-905-4-outfit-fluesett

 

Og så betaler folk 10.000 for bare en stang? De bør bli påtvunget en statlig oppnevnt økonomisk verge. Vi kan ikke ha det slik.  ;D

Endret av .JB
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh du milde måne, så tungt det er å diskutere med folk som er hjernevaska. Poenget mitt var ganske enkelt: Man kan få utrolig mye mekanikk, titanium og karbon og materialer fra kvalitetsprodusenter (i dette tilfellet sykkel), og hva er det da som gjør at man tar 10.000 kroner + for en premium fluestang i klasse 5.  Er det så mye avansert forskning og testing som ligger bak kanskje? Eller har korkprisen skutt til himmels? En god fluestang burde kostet rundt 1500 kroner.   

 

Her er et bra kjøp: http://www.magasinet.no/fiskeutstyr/fiskesett/orvis-combo-encounter-905-4-outfit-fluesett

 

Og så betaler folk 10.000 for bare en stang? De bør bli påtvunget en statlig oppnevnt økonomisk verge. Vi kan ikke ha det slik.  ;D

 

Vanskelig å være uenig med deg! En karbonpinne behøver ikke koste sååå mye. Man kan få en like god karbonpinne for langt mindre penger. 

http://www.sexyloops.com/sparton/graphiterods.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det svært enkelt å være uenig med .JB

Han famler som vanlig rundt i blinde i ordboken sin og blander begrepene "pris" og "verdi" som en gresk banksjef i ouzo-fylla.

 

Prisen på en fluestang er selvsagt omvendt proporsjonal med vekten, antall bokstaver i navnet ("SAGE" er dyrere enn "Best of China". "LTS" er førstogfremst laksefiskeutstyr, den gjengen er jo hinsides all fornuft og teller derfor ikke, uansett om det er færre bokstaver.) og ikke minst hvor som kan kjøpe stangen.

 

En ekslusiv stang SKAL koste mye.

Ordet ekslusiv kommer jo fra å eksludere, altså å stenge noen ute.

Man skakke komme her og komme her.

 

Verdien av en dyr fluestang selvsagt mye større enn verdien av en skarve sykkel.

Tour de France er jo kilovis med karbon og litervis med EPO-doping i uskjønn forening.

 

Vi fluefiskere doper oss i verste fall på japansk fluorkarbon og fransk druebrennevin.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første posten til JB var jo ganske konkret og omhandlet deler, duppeditter og teknologi. Det er jo helt legitimt å bruke prisbegrepet i den sammenhengen. Var vel senere i tråden at diskusjonen dreide mot verdien av ting og tang.

Jeg er forøvrig helt enig med deg at pris og verdi er to helt forskjellig ting. Kanskje er det nettop derfor at det ofte går en kule varmt når fluestenger diskuteres. Folk bruker disse begrepene om hverandre.

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe innenfor rekerasjon og friluftslivfeltet hvor prisen henger sammen med materialkostnadene i det hele tatt? Vil tippe at materialkostnadene for ei stang ligger på max 500.- Så kommer produksjonskostnadene, her snakker vi vel om max 200.- Kan ikke tenke meg at en virksomhet som Sage bruker mer en en time på å produsere og montere ei stang. Da snakker jeg om direkte produksjonskostnader, ikke timer i autoklave og tørlemaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser på ting forundrer . Ikke noe med fisking å gjøre bortsett fra når du vaker jakke eller vaderne da. E"t riktig hightec" product og faktisk nødvendig., men hinsidig dyrt i forhold til en vaskemaskin http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/LEG90026/legstoppers-for-vask-og-tork :rolleyes:

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes stort sett priser på sykler er helt hinsides også, jeg . . . Ofte må man jo tråkke selv for å skape fremdrift, og da faller mye av vitsen bort for min del.

Har det blitt noe schwung på disse el-syklene enda, og kommer man seg feks fra toten til finnmark på disse uten å måtte tråkke selv eller lade batteriet ?

Og hvorfor ser disse syklene så teite ut ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, i et forsøk - mest for min egen del - å forklare hvorfor jeg tror en fiskestang er dyrere enn en sykkel:

 

Jeg tror det er slik nettopp fordi en fiskestang består av færre deler - men disse delene er produsert i langt mindre opplag og er mer unike.

 

La oss sammenligne to produktlanseringer:

Begge tar mål for seg å selge 50 000 eksemplarer verden over.

Begge lanseringene skal ligg på samme sted på sin respektive skala, altså vi sammenligner en fluestang som normalt prises rundt 5000.- og en sykkel som prises rundt 7000.-

(Prisspennet for terrengsykler er ganske stort)

 

Se for deg at "xxx" kommer med en ny stangserie for ørretfiske.

Klasse 3,4,5,6 og 7

Lengder i hver kasse:

7'6'': #3

8'6'': #3, #4

9'0'': #4', #5, #6, #7

9'6'': #6, #7

 

Selve karbonet, den dyreste delen, er unik for hver vektklasse og lengde.

Det er 9 ulike klinger.

 

Resten av delene er til en viss grad felles, men her er det også variasjoner. Det er andre deler på #3 og #7.

Alle delene utenom klingene er hyllevarer (stanginger, tuber, snellefester, håndtak) - men for hver variasjon i størrelse blir hver størrelse produsert i mindre antall enn hvis ALLE sengene hadde samme deler.

Tre håndtak. To-tre stangringsett. To snellefester.

Produsenten må produsere ni ulike stenger for å tilpasse seg ulike markeder, ulike fiskere og ulikt fiske rundt i verden.

 

 

Så kommer en sykkelprodusent med en ny terrengsykkel.

Tre rammestørrelser.

Dekkstørrelser tilpasset de tre rammene.

Girsystem, reflekser, pedaler. skjermer, vaiere, seter, håndtak er alle hyllevare - og de passer på alle tre størrelsene.

Vil du tilpasse sykkelen, så skifter du bare deler.

 

 

Sammenlignet:

Fluestengenes dyre deler - karbonet - er unikt for hver variasjon. 9 ulike klinger

Syklenes dyreste deler er som regel girsystemet - det er felles for alle syklene.

(Hvis det er rammen som er dyrest, så er det tre variasjoner, i stedet for fluestengenes ni. Det er betydelig billigere for hver del)

 

Gjennom hele verdikjeden, fra design via produksjon og transport til lagerbeholdning hos på lokalsjappa di så er det flere ulike stenger enn det er ulike sykler. Derfor koster en fiskestang med få deler, men med en større andel unike deler, mer enn en sykkel med mange med standardiserte deler.

 

Nobelprisen i produksjonsøkonomi kan sendes poste restante til Nordisk, jeg skal dit igjen på torsdag og kjøpe litt fluer.

Endret av Larserikm
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det svært enkelt å være uenig med .JB

Han famler som vanlig rundt i blinde i ordboken sin og blander begrepene "pris" og "verdi" som en gresk banksjef i ouzo-fylla.

 

Prisen på en fluestang er selvsagt omvendt proporsjonal med vekten, antall bokstaver i navnet ("SAGE" er dyrere enn "Best of China". "LTS" er førstogfremst laksefiskeutstyr, den gjengen er jo hinsides all fornuft og teller derfor ikke, uansett om det er færre bokstaver.) og ikke minst hvor som kan kjøpe stangen.

 

En ekslusiv stang SKAL koste mye.

Ordet ekslusiv kommer jo fra å eksludere, altså å stenge noen ute.

Man skakke komme her og komme her.

 

Verdien av en dyr fluestang selvsagt mye større enn verdien av en skarve sykkel.

Tour de France er jo kilovis med karbon og litervis med EPO-doping i uskjønn forening.

 

Vi fluefiskere doper oss i verste fall på japansk fluorkarbon og fransk druebrennevin.

Du famler med ord og fikse formuleringer, men hva du egentlig vil si er stadig uklart. ;-) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Tok en langhelg i Hemsil i helga (første og muligens siste gang) og fisket 2x2 dager, ergo 1800 kr. All fisk ble sluppet ut igjen. Det eneste jeg har med meg hjem er noen snutter og bilder på mobilen. Uansett om jeg hadde spart på noen av ørrettene så ville kiloprisen vært skyhøy. Jeg kjøpte meg litt lykke under en langhelg. Spørsmålet er vel hva som er dyrt eller hva som koster mye penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes prisene i Hemsila er hinsides, så det føyer seg inn i rekken over ting som blir hypet opp og tatt overpris for.

Jeg kunne aldri tenkt meg å fiske der. For mye folk, overprisede kort og fisk som er kroket så ofte at man er på fornavn med den.

Blir litt som med de dyreste stengene.

Man kan få minst like bra til en langt lavere pris.

Om noen vil betale ekstra for å føle seg bedre om sitt valg, javel..

Det er ganske uforståelig for meg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.JB - jeg tror egentlig ikke jeg prøver å si noe som helst.

Det er en irriterende god refleksjon du har, jeg prøver veldig hardt å forsvare mine egne økonomiske valg av fiskeutstyr.

 

Men det skal sies:

en mann som lovpriser terrengsykkel stiller seg laglig til for hugg. Veien fra engasjert mosjonist til Birkenfanatiker virker skremmende kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå på hvor gamle de er og hvordan de har det de som lager sykler med masse utstyr til 5700 og surrer ringer og monterer kork og snellefeste på gode stenger til 600?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Sage så vet jeg at det sitter en del husmødre rundt på Bainbridge Island som surrer stenger, og de er nok opptatt av å få gjort dette i en fei. Akkord ser du. Ingen grunn til å insinuere barnearbeid.

 

Minstelønn i State of Washington er i underkant av 10 US, altså 80 kr. For surring og montering skal de altså bruke 7,5 timer for å nå de 600 kronene? Er sikker på at dette gjør de sabla fort. Time is money.

 

Hvor mye biligere det er å produsere dette i østen må gudene vite. Er sikker på at er brand som f.eks Eikre fly koster småpenger å få montert i østen. Hvor sansynligheten for barnearbeid er mye større.

Endret av Worldmaster
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kr. 6.000,00 kan en få 20 stk. Kina stenger à kr. 300,00. Men hva skal en med 20 Kinastenger?

Mine stenger og min nye sykkel kommer fra, USA og Canada. http://www.bikes.com/

 

Sykkelen og stengene har jeg lite glede av om vinteren. Men de alt for dyre snellene gir meg glede etter skiturer og god mat. Sneller på bordet, fyr i peisen, noe godt i glasset. Tro meg: nydelig snellelyd sammen med en god Whisky er bedre enn...................... sjokolade! 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå på hvor gamle de er og hvordan de har det de som lager sykler med masse utstyr til 5700 og surrer ringer og monterer kork og snellefeste på gode stenger til 600?

 

Er dette noe du kan dokumentere, eller er det antagelser fra din side?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1337's spørsmål er ganske relevant, selv om det kanskje er mye forlangt å kunne dokumentere sine egne undringer?

 

Foøvrig er mye dokumentert om arbeidsforhold og barnearbeid i de landene som produserer for vesten for "slikk og ingenting".

Søk og du vil finne mye dokumentasjon.

Endret av Arctic1827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vel at jeg lurte? Jeg sa ikke at jeg vet. Men når ei stang koster 600 i Norge og har vært gjennom forskjellige ledd hvor alle skal tjene litt pluss frakt og moms så blir det ikke stort igjen til utvikling (?), karbon, kork og surringer av 10-11 ringer. Bare en tanke og ikke noe jeg gidder å diskutere hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke sånn ment, jeg bare lurte på om det var noen konkrete eksempler på det siden det ble tatt opp.

Synes det absolutt er en relevant problemstilling som vi som forbrukere skal være obs på, innen alle varegrupper.

 

Er nok mye "lurv" bak spesielt de billigste stengene vil jeg tro, det tror jeg dessverre det ikke er noe å diskutere engang.

Men hvor langt opp i pris må man for å unngå dette.

Er det så mye bedre blant stenger til 2000? 4000? 6000?

 

Det er dessverre mange som utnytter arbeidskraft på en spekulativ måte selv om de tar høye priser ut

(tenker ikke da spesielt innenfor fluefiskerelaterte produkter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om 600-kroners senger er skapt av barnearbeid eller voksne arbeidere under dårlige forhold, det blir spekulasjon inntil noen kommer med beviser.

Men jeg vil gjerne presisere at jeg vet akkurat hvor to av stengene mine er produsert, på ei lita bygd i nordøstre USA, og jeg har en ganske god ide om hvor to av de andre stengene er rullet og surret (også USA).

Jeg har også snakket med en fyr som har vært på fabrikken der de grisedyre vaderne mine ble laget.

Ikke noe barnearbeid her, og i følge min kilde er de ikke akurat underernærte :)

 

Jeg synes det er helt greit at 600 kroner av de 6000.- jeg betaler for en stang går med til å betale folk som arbeider under skikkelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også god kontroll på hvor mine stenger produseres, men jeg vet også at han som surrer de om monterer håndtak (helst ikke kork...) tjener svært dårlig på det på mine stenger. Men underernært er han definitivt ikke (bygger de selv forøvrig...)

 

Jeg tviler ikke på at de aller billigste stengene ikke betaler arbeiderne godt, og det er vel verdt å tenke over når vi kjøper. Det gjelder ikke bare stenger.

Men vet vi at alle de dyrere merkene "har rent mel i posen" på dette punktet?

 

Greit å betale for at arbeiderne får lønn, men det er ikke hele kostnaden mellom billige (2000+ ?) og dyre stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...