Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

K-faktor er i mine øyne ikke alltid like god pekepinn på om det står bra til eller ikke. Av de fiskene jeg har fått opp gjennom åra, noe som er en ok mengde tilsammen, så har det vært noen tydelige forskjeller. K-faktor på 0,9 til 1,1 er ok kondisjon i sunne elver så lenge fisken er under 1 kilo. I de samme sunne elvene stiger ofte k-faktor med størrelsen og de største har som regel en faktor nærmere 1,3 enn 1,0. Noen steder er det normalt at de største er fra 1,2 og oppover. I mindre sunne elver har de største fra 1,1 og nedover. Og gjennom alle disse åra har jeg lært meg at en ørret i juli bør være minst 1 kilo om den er 45cm. Altså 1,1 i k-faktor. Under det så begynner jeg å bli usikker på forholdene. Så får forskere si hva de vil. Jeg har stått i nok elver i mange nok dager til å mene jeg har litt kunnskap om fiskens ve og vel. Det er heller ikke noe mer enn min mening og erfaring og gjør meg forhåpentligvis ikke til en bedreviter av den grunn.

Endret av 1337
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-faktor er i mine øyne ikke alltid like god pekepinn på om det står bra til eller ikke. Av de fiskene jeg har fått opp gjennom åra, noe som er en ok mengde tilsammen, så har det vært noen tydelige forskjeller. K-faktor på 0,9 til 1,1 er ok kondisjon i sunne elver så lenge fisken er under 1 kilo. I de samme sunne elvene stiger ofte k-faktor med størrelsen og de største har som regel en faktor nærmere 1,3 enn 1,0. Noen steder er det normalt at de største er fra 1,2 og oppover. I mindre sunne elver har de største fra 1,1 og nedover. Og gjennom alle disse åra har jeg lært meg at en ørret i juli bør være minst 1 kilo om den er 45cm. Altså 1,1 i k-faktor. Under det så begynner jeg å bli usikker på forholdene. Så får forskere si hva de vil. Jeg har stått i nok elver i mange nok dager til å mene jeg har litt kunnskap om fiskens ve og vel. Det er heller ikke noe mer enn min mening og erfaring og gjør meg forhåpentligvis ikke til en bedreviter av den grunn.

Stiller meg 100% bak dette innlegget, da dette beskriver det jeg også har erfart med stor fisk og kfaktor. Stor fisk med kfaktor på 1 er som regel ikke så mye å skryte av.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag brukt litt tid på å se gjennom gamle tråder på søken etter litt innfo fra tidligere år. 

Og jammen, finner ikke den som leter....i allefall noe.

Det er interessant, å se at flere av de tingene vi i dag diskuterer som utfordrende for fisken og elva, var tema på FFS i flere tråder, tilbake i tid.

Man kan lese litt om det i denne tråden:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/700-hemsila-2005/

 

Mer interessant, blir det i denne tråden. Her belyses flere av de samme utfordringene som vi diskuterer den dag i dag:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/2444-nytt-for-hemsila-2006/

 

Bare for interessen av det i seg selv, kan det virke som planen var klar allerede da. Jeg sitterer siste linjene i trådens innlegg nr. 196

"Mine mål har altid vært at Hemsedal fiskeforening skal tjene penger. INGEN ANDRE MOTIVER!"

 

Jeg føler at mange av oss har innsett, at dette medfører riktighet........

 

Videre finner man litt innfo i denne tråden:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/6739-fiskepress-i-hemsila/

 

Avslutningsvis, fant jeg denne relativt korte tråden,men med ett interessant innlegg:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/2107-tynn-fisk/

 

I denne tråden fant jeg et godt innlegg av interesse som belyser samme problemstillinger:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Her er noen bilder av fisk jeg fikk i fjor (De 2 øverste bildene er av samme fisk). Dette er ikke småfisk (selv om ingen av mine fisker noen gang kommer til å passere kiloen) og de har hatt store problemer med å ta til seg nok næring. Begge 2 ble tatt på steder hvor det ikke akkurat er minst folk i løpet av sommeren og de var helt klart ikke i den kondisjonen de burde være. Jeg legger til at jeg i løpet av mange år ikke har fått menge slike eksemplarer, men i fjor ble 6 slike skrekkeksempler.

Det står vel nesten "Aldri fred å få!" på siden av disse:

Vedlagte miniatyrbilde®
  • stressafisk3.jpg
  •  
  • stressafisk2.jpg
  •  
  • stressafisk1.jpg
  •  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etter å ha lest gjennom alle disse trådene i dag, er jeg mildt sagt overrasket, over at vi i dag ser en videreutvikling av de samme utfordringene, og ikke resultatet av utbedrelse.....

 

 

Mye bra er gjort, spesielt i tiden 1990 - 2000. Innføring av nye regler og en "fastere hånd", var riktig i tiden, den gangen.

Men undreveis i denne prosessen, hevder jeg at "projektet" gikk fra ideologi om fisken og elva sitt beste, til en målsetning, basert på økonomi.

Noe som ble bekreftet allerede i uttalelser jeg refererte til tidligere i innlegget, og som kan finnes i tråden, respektive link fører til.

 

At vi i dag sitter med samme diskusjon, som gikk for 9 år siden og frem til i dag, gjør at jeg føler en viss form for behov for å stille spørsmålet nok en gang. 

Det er en tid for alt. Har vi virkelig tillit til at de som bedriver kultiveringen og forvaltningen, er i stand til å utføre jobben på en foruftig og rasjonell måte?

Tiden er inne for at organisasjonene som har med forvaltningen i dalen å gjøre, snart gjør noe konkret med utfordringene, før det er for sent.

Kanskje det til og med kan være en tid for "nytt blod" i "konsulentvirksomheten" i forbindelse med dette. 

Uytfordringen har ligget der hele tiden, men ingenting har blitt gjort.

Det har jo bare blitt værre......

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Siden trådene du henviser til er datert til 2004, 11 år siden, viser jo det at folk bryr seg fint lite om at ØR og elveierlaget setter penga før fiskevelferd, at det til tider er dritmye folk i elva, at elven er relativt næringsfattig og fisken er tynn. Topic har vært kjent og betent lenge. Til tross for dette så virker elva ha en dragningskraft. Er matematikken så enkel at vi fluefiskere er dritkåte på å fange en kilosørret? Dette er skrevet uten at jeg tar stilling for hva som er rett eller feil, uten relaterer det til hva som er reflektert i denne tråden.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2005, 2006 og 2008 også swedeelvis. Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er enkelt. Naturen, beliggenheten og elva i seg selv er rett og slett for fristende. Den har ikke god nok konkurranse og tåler lett noen riper i lakken. Eller som den snella jeg beskrev; Fortsatt finere og bedre enn andre selv om den lugger litt.

Endret av 1337
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Burde skrevet "datert fra 2004 ...".

 

Ergo, fluefiskere er dritkåte på enkilos og liker seg i flotte omgivelser ... da får det koste hva det hva det vil for en og hver individ. Fiskens helse og våre lommebøker.

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i swedeElvis, det har jo nesten blitt sånn i dag at om du ikke har fått x antall kilosfisk igjennom en sesong så er sesongen mislykket. Mange (ikke alle) av dagens fluefiskere (sportsfiskere) er ikke så opptatt av miljø eller natur tror jeg. Samspill, økologisk balanse, vise hensyn til naturen vår etc er nok fremmedord for mange av oss. Dessverre er dette noe vi ser også innenfor andre uteaktiviteter som innebærer å være mye ute i naturen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Må faktisk gå til biktestolen der Rampen. Jeg hadde en enormt frustrerende start på sesongen i Rena med mye stolpe ut. Så MYE stor fisk. Sær fisk. Dårlige klekkinger. Mye vind, og en mange "og så videre". Det varte vel i to uker og i starten av tredje uken fikk vi rapport om alrighte forhold i Hemsil. Jeg hadde aldri vært der, men til tross for at forholdene i Rena begynte å bli bra så var frustrasjonen så stor at vi pakket og dro til Hemsil for å fange kilosfisk. Og jammen fanging ble det. Gjengen jeg var med hadde heller aldri presentert fluene sine i Hemsil. Elven ble etter to dager døpt om til Lettsil / Lethsil. Forholdene var ikke de beste. Mye vind. Lite klekkinger, men fisken vaket og om kvelden når vinden la seg fikk øyet hvile på fantastiske hodehalevak.

 

Det skal tillegges at jeg aldri lagt en tanke på Hemsil og dess utfordringer før da det er en elv som ikke har vært veldig aktuell for meg. Jeg har tenkt på den noen ganger og stilt noen nysgjerrige spørsmål. Så diskusjonen som har raset i sosiale medier i sommer var helt ny for meg. Har hørt om både tynn og gammel fisk tidligere men ikke lagt noen vekt ved det. Det er slående vakkert i dalen. Som fluefiskere har du muligheten å få deg i særklasse vakeopplevelser med unike head`n tail og spotting av ørret. Det er ikke noe tvil om at elven på overflaten gir deg fantastiske fluefiskeopplevelser. Så var det da diskusjonen om det andre du nevner; samspill, økologisk balanse osv ...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg rett og slett ikke på slikt fiske.  Har aldri fisket i Hemsila, kommer aldri til å gjøre det heller. I mitt fiske er spenningen og oppdagelsestrangen viktige faktorer, i tillegg til naturopplevelsen - herunder det å søke ensomheten langt fra folk.  I Hemsila (og andre hypede elver) er dette fraværende.  Man vet det er fisk der, man vet det er stor fisk der, man vet de har vært fisket før og man vet at det er folk der.  Mye av spenningen er altså borte.  Nei, takke meg til å krysse av noen nye vann på heia eller vidda, forsøke å spore litt informasjon fra kjentfolk, og deretter legge i vei.  Det er lite som slår det å speide utover vannspeilet på et "nytt" vann, og kanskje være heldig å få se spennende aktivitet med en gang.  Håve den første ørreten for å se størrelse, farge og kondisjon.  Kanskje få opplevelsen av å ha funnet noe hemmelig og dyrebart som ikke så mange vet om.  Ikke så mye prat, ikke så mye bilder.  Kanskje kun for de nærmeste fiskekompisene (og det er ikke mange, for å si det slik).

 

Når det er sagt - jeg er glad mange fisker i Hemsila (og i andre press-vassdrag).  Det er med på å bygge og opprettholde en bred fiskeinteresse, som er bra i seg selv, og det er med på å bygge kunnskap om forvaltning (som denne tråden er et eksempel på).  I tillegg konsentreres en del fiskere på relativt små områder, slik at andre områder skjermes.

 

Kan sammenligne det litt med hva Birken gjør for skiinteressen.  I sum vel og bra, men ikke noe for meg.

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/719-priser-p%C3%A5-fiske-i-norske-vassdrag/page-1?hl=+hemsil%20+2006

 

PÅ side 12 - innlegg # 229. dette er i 2005.

 

Nederst i det innlegget blir det også nevnt.. " Noe gammel fisk som er avmagret " ( det står riktig nok ikke hann fisk ).

eller har sår / mangler må avlives.  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er betenkelig at vi sitter og diskuterer det samme i dag som for 10 år siden.

I en eller flere ( husker ikke ) av de linkene som er lagt ut ovenfor, diskuteres det jo det samme

som nå.. Da har det ikke skjedd så mye i riktig retning for fisken og elva sin del syntes jeg. 

Det har jo bare blitt ennå verre.... Det er vel bare enkeltes lommebok som har fått det bedre

( ikke noe galt og tjene penger på dette altså ) det er bare måten det er gjort på , og 

bekostning av , jeg tenker på og ikke noe annet..

.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg syntes det er betenkelig at vi sitter og diskuterer det samme i dag som for 10 år siden.

I en eller flere ( husker ikke ) av de linkene som er lagt ut ovenfor, diskuteres det jo det samme

som nå.. Da har det ikke skjedd så mye i riktig retning for fisken og elva sin del syntes jeg. 

Det har jo bare blitt ennå verre.... Det er vel bare enkeltes lommebok som har fått det bedre

( ikke noe galt og tjene penger på dette altså ) det er bare måten det er gjort på , og 

bekostning av , jeg tenker på og ikke noe annet..

.

Det er jo akkurat det jeg prøver å si i innlegg #654.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra , så ikke det da. 

Jeg tror faktisk at du er inne på noe der swedeElvis, at vi faktisk er så kåte på kilosen

at vi driter i resten. Som jeg skrev tidligere så tror jeg det er mange som ikke

enser hvordan ting er. Får fisk, veie, ta bilde og uti me`n uten om at de så vidt har sett på den.

Men, det er jo opp til hver enkelt hvordan man vil gjøre det, for de gjør jo ikke noe som bryter reglene. .

 

Jeg skal være såpass ærlig og si at det er ikke sikkert jeg hadde gjort det så veldig 

annerledes jeg heller, bortsett fra og tittet mer på den hvis jeg hadde vært en annen elv.

 

Det er pga at dette er den elva  som jeg og mange med meg har blitt glad i, og fått et forhold til.Det

 er jo derfor vi reagerer  såpass på det som er blitt tatt tatt opp her . Mange har fått et spesielt forhold

til a og som vi har gledet oss til og reise opp til igjen , allerede på hjem veien. 

Men dessverre for min del, ikke nå...

 

Men, det er veldig bra at det er andre som kanskje ikke har det forholdet til elva som også reagerer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kan være lettvint å få fisk i hemsil skyldes vel mye at det er så fryktelig mange av dem.

De er gjerne langt verre å lure fra siste halvdel av juli og utover . . .

Har ikke selv opplevd at fisken generelt er mer lettlurt i hemsil enn andre elver, heller tvert imot.

Det man ihvertfall har sett av utvikling i elva fra 2004-2005 er at å flerdoble prisene bare har ført til enda mer folk.

Syntes Fismen har veldig gode poenger i innlegget i tråden fra 2005:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/719-priser-på-fiske-i-norske-vassdrag/?p=5281

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lars bemerker, er jeg enig i at Andreas Fismen har noen svært gode innlegg i tråden under denne linken, som belyser mye av det samme vi diskuterer i dag.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/719-priser-p%C3%A5-fiske-i-norske-vassdrag/?p=5281

 

I denne tråden, er det BGA, som har noen svært interessante innlegg, blandt annet....

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/6739-fiskepress-i-hemsila/

 

Og ikke minst, ble de som hadde noe på hjerte i denne sammenhengen, godt sablet den gangen som nå....

 

Noe som ikke falt i så god jord som man trodde. Og dette ble en ørliten konsekvens for hovmodet den gangen:

"Hemsedal Fiskeforening 

Det ble i går 19 januar avholdt styremøte i Hemsedal Fiskeforening. På styremøtet vart min aktivitet på denne sida kritisert sterkt, fordi jeg er leder av foreningen. 
Jeg beklager overfor styret og meg selv at jeg satte et dårlig søkelys på Hemsedal Fiskeforening. Min måte å behandle debatantene på mht. dårlig språkbruk beklager jeg på det sterkeste. 
Jeg beklager dette overfor Jørgen Hagen, Olav Syversbråten, Kjetil Tuv, Per Gunnar Markegård, og meg selv som sitter i styret. 

Våre mål i foreningen er helt andre enn å gi slike søkelys: 
Vi ønsker å tilby et attraktivt fiske for alle 
Vi ønsker å utvikle andre vassdrag, elver og vann, med bæredyktige fiskestammer. 
Vi har i alle år vært en pådriver i viktige miljøsaker som berører vassdraga våre, og dette skal vi fortsette med. 
Våre arbeidsoppgaver er: vassdragsovervåkning, opprydding langs elva, Kultiveringsarbeide, fiskeoppsyn, markedsføring, mål og vidare planer som blir synlig gjort for å vise allmenheten hva vi gjør, hva pengene brukes til og vidare planer for framtida. 

Når det gjelder priser og forvaltning, vil dette bli uforandra til neste sesong. 

Med hilsen Tor Grøthe. 

 

Min umiddelbare reaksjon, på denne gamle uttalelsen, er et ørlite forsøk på å få det til å se ydmykt ut. For enda, sitter "nyetablerte hylekor", diskuterer de samme forbannade utfordringene, som ingen gidder å gjøre noe med, og har fått pepper som tusan, og i tillegg fått beskjed om at vi er uønsket som brukere og gjester, kommende sessong.

Vi har fått streng beskjed om at vi som hele tiden skal bry oss, er uønskede kunder. Og at dalen er bedre tjent med kunder som betaler å holder kjeft.

Er det virkelig slik vi ønsker å bli fremstilt? Skal vi få komme å fiske i Hemsil, skal vi oppføre oss som betalende bjellekyr, smile bredt og gi faan?

Vil vi virkelig fremstå som så naive brukere, at vi ønsker å bruke tid og økonomi,på å være med på å utvikle denne galskapen videre?

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er jammen litt skremmende å se, hvor lite, selv profilerte fluefiskere bryr seg om miljøene de ferdes i Jon-Erlend Sundnes.

"Bare jeg får mitt behov dekket, så driter jeg i resten" mentaliteten, er tidvis påtagelig blandt enkelte. Skal stikke hodet frem over alt, med fisk av alle slag, for å få oppmerksomhet.  Og FB bildet er viktigere for selvsentrert ego, enn å bry seg om hvordan tilstanden er i elvene man besøker. Det er jaggu en stor fadese i seg selv...

Helt utrolig, at så mange med dragning til slike naturopplevelser, som fluefiske tross alt handler om, ikke har en smule interesse av å verne om og ivreta det skjøre miljøet vi ferdes i..... skremmende.....

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tråkker litt i salaten her men jeg har følgende teori:

 

Hvis man ser på hvor mye en gjennomsnitts fluefisker er ute i løpet av en sesong er jo ikke det så fryktelig mye. Jobb, kone, barn og andre forpliktelser "stjeler" mye av fisketiden. Når man da endelig har fått litt "fri" har jeg full forståelse for at man blir veldig fiskekåt og gjerne vil ha en kilosfisk eller 2. Tingene som har blitt diskutert i denne tråden blir da ikke så viktig for man vil jo gjerne få mest mulig ut av den lille fisketiden man har. 

 

Jeg er jo en av de som er litt profilert, tar masse skrytebilder og koser meg med det. Men jeg er også bevisst og bidrar der jeg kan. Er mulig å være mediakåt og samtidig bry seg om stedene man fisker.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er jammen litt skremmende å se, hvor lite, selv profilerte fluefiskere bryr seg om miljøene de ferdes i Jon-Erlend Sundnes.

"Bare jeg får mitt behov dekket, så driter jeg i resten" mentaliteten, er tidvis påtagelig blandt enkelte. Skal stikke hodet frem over alt, med fisk av alle slag, for å få oppmerksomhet.  Og FB bildet er viktigere for selvsentrert ego, enn å bry seg om hvordan tilstanden er i elvene man besøker. Det er jaggu en stor fadese i seg selv...

Helt utrolig, at så mange med dragning til slike naturopplevelser, som fluefiske tross alt handler om, ikke har en smule interesse av å verne om og ivreta det skjøre miljøet vi ferdes i..... skremmende.....

Dette er jo dessverre en økende trend i samfunnet generelt.

Man skal synes, og bli sett med det feteste, dyreste utstyret, og man skal være vellykket og være dyktig og oppnå resultater. Selvhevdelse og å vise hvor vellykket man er synes viktigere enn hvordan man kommer dit, og hva det går på bekostning av at man kommer dit.

Og stadig virker det som man vil ha enkleste veien til resultatet, og veldig ofte er det å kjøpe seg til det.

Klart mange tibydere vet å benytte seg av dette, og også klapper dette frem.

Man burde kanskje tenke på hva det går på bekostning av, både på menneskelig plan og samfunnsmessig. Er det slik vi vil lære opp ungene våre til at det skal være?

Skal de måtte fange kilosfisk eller skal det fortsatt holde med en kjepp med senestump, mark og dupp og småabbor?

Fjerner vi oss mer og mer fra viktigheten av sånne små gleder og opplevelser på veien?

Beklager om dette ble en avsporing og i beste fall på kanten av topic(?), men jeg mener det kan ha sammenheng på andre plan også.

Mvh Truls

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide å gjøre en oppsummering i tråden og redgjøre for trådens mål og mening.

La oss ikke se denne tråden som sverting av Hemsila og elvas fremragende omgivelser.

Få om noen elver, byr på så flott natur og herlige omgivelser. Rett og slett ei elv, det er lett å bli glad i.

Det som likevel er å regne som ei av Norges flotteste elver, har en mørk bakside.

Den baksiden, er et resultat av tidvis nitidig arbeid med kun ett mål for øyet. Skape en pengemaskin, på bekostning av "hovedaktøren" i dette "kåseriet".

Og det er hovedaktøren og dens naturlige element tråden handler om. Ørreten og dens økologiske hjem i form av trygghet og matfat.

 

I innledningsartikkelen, gjør jeg rede for Fiskekamerat Roy og mine opplevelser spesielt i år, men også med tanke på foregående år.

Vi har registrert en gradvis utvikling av mer og mer slank fisk, som ikke bærer preg av at tilstanden i elva er under sunn utvikling.

Dette kan skyldes mange faktorer, men som tråden har bidratt vesentlig med å belyse, tror vi det handler om følgende utfordringer:

* For mye stor fisk

* For høyt fiskepress

* For mye utsetting av ny fisk.

* For urasjonellt bruk av fiskerene (stressing av fisk ved vading og uvøren håndtering)

 

I tillegg, har vi opplevd å få flere fisker med soppinnfisering. Ikke mange, men nok til at det bør ligge en blinkende varsel lampe i dette farevannet.

Det hevdes at dette skyldes Mink, da denne opptrer i relativt store mengder. Men dette fremstår som lite sannsynlig, grunnet Minkens fysiske begrensning i forhold til hvilken størrelse fisken med "skader" har.

Likevel, hersker det liten tvil om at Minkmengden, utgjør en trussel for yngre og mindre fisk som skal danne grunnlag for kommende generasjoner.

 

Det har under trådens gang, også kommet frem indisier, om et vesentlig arbeid med relativt store utsettelser av fisk, ved siden av at det praktiseres C&R uavkortet i regelform.

Denne utsettelsen av fisk, foregår utenfor "fluesonene", men som de fleste med et visst innsyn i fisk og vann forstår, så er det lite sannsynlig, at denne fisken ikke blander seg med "stedegen" fisk. Noe som er å annse som en uting i denne elvas utvikling. Og om dette arbeidet ikke foregår etter lovverkets rammer, er å annse som faunakriminalitet.

 

Fiskepresset er et kapittel for seg selv. Og det er desverre ingen tvil om at dette bør gjøres noe med, om fisken og elvas fremtid står under øverste prioritering.

Det er desverre slik, at presset ikke spres ut ved regulering i forbindelse med begrensning av fiskekort salg. Og resultatet, er at fiskepresset er aller størst, da klekkingene og fisket er best. Naturlig nok.

 

I forbindelse med at man berører temaet slik denne tråden er ment å gjøre. Samt skape debatt, får man selvfølgelig meninger fra flere hold om hvor feil det er å føre en debatt på denne måten. Og at det  nærmest er for usakleig å regne, å ikke ta kontakt med respektive annsvars organisasjoner i denne sammenheng. Og jeg kan tildels, være litt enig, i at det kanskje kunne vært en måte å gjøre det på det også. Men jeg valgte altså å skape en debatt på Norges største forum for og om fluefiske.

Målet har vert og er å skape en debatt om temaet og få flere sider av saken opp og frem i lyset, for kanskje å skape et sunnere fokus både på fisk, elver, samt litt selvrefleksjoner på hva man selv kan gjøre for å bidra til en fremtid med enda bedre fiske...

 

At det ikke har falt i god jord hos noen, og at man har fått direkte beskjed om at man ikke er ønsket hverken som kunde eller fiskende turist som følge av dette engasjemanget, får være en liten pris å regne, for å få belyst situasjonen. Og sist jeg for ordens skyld sjekket, kan ingen kunde utestengens eller nektes tilgang uten vesentlig overtredelse av regelverket i de lokale fiskereglene. Så dette preller av som vann på CDC..

 

Men det har likevel vært en interessant prosess, å se reaksjonene av enkelte..

 

Nå kan det vise seg, at videre debatt om og vedrørende temaet, kan ende opp med å bli gjenntagelser, uten videre fremdrift i form av ytterligere faktaopplysninger. 

Og i denne forbindelsen, både håper og tror jeg, at blandt annet Morten Krobøl som repressentant for NINA, samt det lokale elveeierlaget i Hemsedal, på ett eller annet tidspunkt kommer på banen med faglige utspill, som ytterligere kan belyse saken. Dette kan vi nok ikke forvente eller håpe på, kommer til å skje i dette plenumet. men om/når dette skjer, vil det publiseres her umiddelbart, det er tilgjengelig.

Til den tid kommer, håper jeg vi kan holde diskusjonen på et saklig nivå, og forholde oss til sak, og la personer i så stor grad som mulig, være litt i fred.

 

Ronny.

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er mange år siden jeg fisket oppi der, deler jeg dine bekymringer Ronny.

Jeg kunne ikke vært mer enig med noen enn jeg er med Truls' betraktninger lenger opp her. Liker ikke utvikling med utbredelsen av aktører som ørretens rike, fishspot o.l. noe særlig heller.

Men det kan jo være at det er jeg som er sær. Og heldigvis finnes det noen "hemmelige" perler der ute fortsatt.

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tråkker litt i salaten her men jeg har følgende teori:

 

Hvis man ser på hvor mye en gjennomsnitts fluefisker er ute i løpet av en sesong er jo ikke det så fryktelig mye. Jobb, kone, barn og andre forpliktelser "stjeler" mye av fisketiden. Når man da endelig har fått litt "fri" har jeg full forståelse for at man blir veldig fiskekåt og gjerne vil ha en kilosfisk eller 2. Tingene som har blitt diskutert i denne tråden blir da ikke så viktig for man vil jo gjerne få mest mulig ut av den lille fisketiden man har. 

 

Jeg er jo en av de som er litt profilert, tar masse skrytebilder og koser meg med det. Men jeg er også bevisst og bidrar der jeg kan. Er mulig å være mediakåt og samtidig bry seg om stedene man fisker.

Her tror jeg du havna med begge beina i salaten, du profilert

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La elva leve sitt eget liv. Det er helt urimelig å forvente å fiske stor fisk i vakker elv rett ved veg så nærme tigerstaden. Baglimit på en fisk per person per døgn er nok tilstrekkelig forvaltning. Det burde det vel strengt tatt gjelde i alle elver. Da får du en naturlig elv med en naturlig mengde fiskere som fisker på fisk av naturlig størrelse. Som nok hadde vært feitere enn de som er der nå. Prestasjonen og gleden av å finne og fange en større fisk blir da mere autentisk, ekte, og naturlig. 

 

Visst ikke blir det som Fismen sier i den gamle tråden; tegneseriefiske. Det blir på liksom. Kan man ta en troverdig "tørrfluerekord" under slike forhold?

 

Det samme blir det når man fisker i kloakken og spillforet til smoltanleggene som ligger rundt om. Det virker å heves få øyenbryn når folk legger ut video av at de står og fisker digre ørreter i kloakken til smoltanlegget i Minnivallalækur f.eks. Er det for godt til å være sant osv... En kort matrosjakke uten bukse hadde vel vært den passende fiskeutrustningen slike steder. 

 

Det er jo forøvrig løsningen på tidsklemma til Jon-Erlend her. Sett opp noen foringsstasjoner med pellets nedover Hemsila. Da får du feit fisk, du kan skru opp kortprisen, det blir færre fiskere, og ja.. "topp stemning", for de som ikke bryr seg og har råd. 

Endret av Terje S
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...