Gå til innhold

Stillevannsfiske 2023


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Det var jo en heller frustrerende kveld... og en amatørmessig fisker... Eller, kvelden var jo fin den. 25 grader, sol og tidvis blikkstille. Endelig fikk jeg oppleve noe jeg har drømt om siden jeg satt ved bindestikka i vinter: Vulgata-fest! Eggleggende og dansende vulgataer, som tidvis forsvant i brutale plaskevak rundt om på vannet. Andre steder ble døende spinnere tatt i roligere ringer. Det var livlig, kan man si. Jeg hadde naturligvis forberedt meg i vinter, ved å binde flere duns (rakk ikke å binde spinnere, tror ikke det er så nødvendig heller). Vel framme ved vannet, og da jeg endelig skulle finne frem flueboksen, fant jeg derimot ut at akkurat boksen med vulgata hadde jeg glemt av hjemme... noe som var en morsom oppdagelse 🙄. Så... det ble i stedet å fiske med min Shipmans buzzer, som allerede satt på fortommen, og siden jeg også så fjærmygg. Det fungerte jo delvis det, flere ørreter tok buzzeren fisket tørt, men enten mistet jeg dem, eller så satt ikke kroken da jeg løftet stanga. Så det som kunne gå galt, gikk liksom galt. Så kan man helt sikkert prøve andre store fluer som alternativ, og/eller stripe diverse tørt bortetter vannflata. Men hadde jeg bare landet de som prøvde å ta flua, hadde kvelden iallfall blitt OK. Prøvde jo å nyte opplevelsen også, og gjorde tidvis det. Men må innrømme at jeg var en smule frustrert, da jeg dro inn til land og pakket sammen. En ting er å glemme av de beste fluene, en annen er å ikke lande de man faktisk kroker på andre fluer. Jeg gjorde tydeligvis mitt beste for å ødelegge kvelden selv, og fikk god hjelp av verden for øvrig. Sånn er vel livet noen ganger. Dette er altså et vann jeg har fisket i kun et par år. Og dette var første gang jeg treffer på vulgata in action, noe som var en naturopplevelse. Men som av ulike årsaker ble litt mer frustrerende enn jeg hadde håpet på.

Endret av Kim Roger
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var en grotesk fortelling Kim Roger! Man lærer den harde veien, men det kan glippe hos alle. Neste gang er du forberedt!

Selv har jeg glemt igjen snella hjemme når jeg har travet ganske langt inn i marka. Skuffelsen er stor når man oppdager at noe essensielt er glemt, og fisketuren blir kraftig redusert.

Dessuten har jeg stått maktesløs under fabelaktige vulgataklekkinger i fjellet hvor boksen ligger igjen i Oslo.

I fjor fikk jeg oppleve en nydelig Danicaklekking i en elv jeg fisker litt i. Dette var totalt uventet og boksen med disse imitasjonene lå i stangkofferten i bilen. Etter å ha gjort desperate, nytteløse forsøk med mine største kreasjoner i hip-packen, tok jeg sats og sprang til bilen og tilbake. Selvfølgelig var plassen opptatt når jeg kom tilbake og klekkingen på hell.

Det krever sin fluefiskefisker å ta det med et smil og bare nyte naturopplevelsene. Man blir jo litt molefonken.

Endret av Jarle TL
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dagers fjelltur med telt og en slektning ble hyggelig. Fikk bra med ørret, deriblant masse vaking på ett eller annet en varm dag. Så en del dansende vespertina, men svært lite insekter på vannet. Fisken tok stort sett noe rett under overflata, som jeg antok var myggpupper. Satte på en Once & Away, og fikk en rekke ørreter på kort tid. De lå på cirka tre hekto, så ingen store, men artig lell. Flott å treffe på litt action. Kvelden før besøkte vi ei tjønn med potensielt storørret, men her var det helt dødt. Litt bortkastet å tilbringe årets beste kveld for fluefiske i et dødt vann. For her var det masse vårfluer, vulgata og mer til, og været var varmt og nydelig. Men noen ganger må man satse litt, i håp om de riktig store.

Deilig å komme seg ut på en skikkelig tur.
 

IMG-20230625-WA0126.jpg.46e62432b1c86141e56ab7633e492c0f.jpg

Over: Ørretfiske i fjellet.

20230624_213744.thumb.jpg.cee03203fe91650e3926c2eb29637471.jpg

Over: Vet det er helligbrøde å poste bilde av en markfiskende turkamerat, så håper ingen legger merke til duppen.
 

Under: Ett av flere navnløse vann vi snublet over, og prøvde lykken i. Her ble det et par mindre ørreter.

20230624_213303.thumb.jpg.6da534839c60be37699e02ff1375a733.jpg

 

 

Endret av Kim Roger
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært et merkelig sesong så langt. Veldig få turer for min del og de som har vært har ikke vært det helt store, med et par bomturer instarten så har det tatt seg opp etter det.

Jeg dro opp i høyden, sånn rett i skoggrensa og håpet på at det var litt fart i libellene i et vann det pleier å være mange slike. Og det var det virkelig i år også, drøye mengder og av og til i korte perioder så hoppet fisken klar av vannet etter de.

Veldig gøy å se på, og jaggu fikk jeg lurt noen også. Et par av de riktig så fine, et par småtasser og et par som ikke satt og til og med en pen ørret som hoppet som en delfin over flua mi... men tok den..? Neeeida...

De to største var hhv 47 og 50 cm så da er man i gang med å fange noen skikkelig pene ørreter 😁

 

IMG_20230628_160551.jpg

IMG_20230628_155500.jpg

IMG_20230628_133320.jpg

VID_20230628_130834_exported_371.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (15 minutter siden):

Gratulerer med skikkelig flotte eksemplarer! Nydelig!

Pen "libelle" på hånden din der 😜

Hehe, ja det er en sånn libelle som liker å kle seg ut 😅

Litt artig med den sommerfuglen, den landet på hånda mi hvor den satt i 5 min, bare avbrutt at jeg kastet på nytt. Den satt seg på samme plass. 

Selv når jeg gikk 50 meter for å kaste på en annen fisk, så fløy den etter meg dit også og satt på hånda. Når jeg kastet så lettet den, men kom tilbake. Holdt på sånn i 10 min på det nye stedet også. 

Spesielt. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nå har det gått 18 dager uten fiske og i går så måtte jeg komme meg en tur ut. Det er ikke ofte jeg fisker i skauen i Juli hjemme. Men med passe våt sommer og moderate temperaturer så kan man tyvstarte litt på andre omgangen 😁 Normalt er det badetemperatur hjemme til medio august (minst) , nå er tempen nede på rundt 18 grader som er min grense for å bedrive fang og slipp. 

Tok en tur på skogen i går og fikk raskt endel venner i form av blindinger som var meget kosete... Litt slitsomt i perioder. Besøkte et par vann som jeg ikke har vært i før, dro meg litt langt sør. Og jammen var det litt liv i fisken, i det første vannet klekket det litt små mygg som de vaket på og en og annen jakta litt på flygende libeller og vannymfer. Så også litt biller i lufta. Jeg fanga alle sammen på samme flua, min standard vingemaur. 5 fisk i håven og en long release i vann nr 1, 450-650gram. 

Vann nr 2 var mer spennende, færre vak og mer forsiktige.. Og de jeg så patruljerte et godt stykke og var bestemte og rolige i adferden. Fikk stilt innpå en og den tok! inn til håven og jammen var det ikke en skikkelig fin kubbe. Målte mot tapebiten på stanga og konkluderte med at den var rundt 46cm og vekta sa 1,1kg.. Meget fin fisk. Fikk en til i samme vannet som var 42cm ca og 800g. 

En flott bonustur og jeg skal definitivt tilbake om noen uker når det er mer sannsynlig for litt klekkinger. Nå pissregner det her, men skal klarne opp og bli fint på kvelden. Skal se om det ikke blir en sving ut i dag også. 🤘

Jeg var btw på en vestlandstur forrige uke (no-fishing!!) Og der så jeg maur på vingene, det er nok ikke snakk om lenge til det begynner å bli aktuelt her også. Synes jeg så noen av de minste i lufta når jeg kjørte hjem torsdags kvelden. 

julifisk23.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gnudd på litt siden helga og håpet på maur. Det har vært noen men daglige regnskurer hjelper ikke ser det ut til. Dro ut i går også og så noen maur i luften når jeg kom til første vannet i 6tia... så kom regnet igjen for 2ndre gang i går og det ble ikke noe greie på... 

Fikk lurt en på maur med det samme... 
Etter skura ble det halevifting, nipping og god stemning, var helt åpenbart at de drev å spiste på små mygg. Maur ble refusert x 2. På med 6x og cdc myggen krok 21. Fast fisk nr 1, bom nr 2 og fisk i håven nummer 3. Feite fine fisker på 42-45-47cm... Straks helga og flere muligheter 😁

364214890_629361095684324_2656526307711595001_n.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skaufisket ruller på... Jeg har vært ganske mye ute og sliter med å finne no maurfiske. Men, i visse typer vann så er fisken ganske opptatt med å  jakte vannymfer og libeller. Og det er da artig det au. Jeg fikk meg en skikkelig plugg i går, 49/50 cm og 1450g. Feiteste på den lengden jeg har fått ever tror jeg. Det er ikke mye feinsmeckeri over fiske med tørre libeller og 3x.. Men fisken er heller ikke interessert i "ventemaur" så da får jeg heller kamikazefiske inni salaten der de venter i spenning på tandem vannnymfer som legger egg eller lavtflyvende libeller. 😄

368889816_820287683018031_73834586799608

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var en tur med kona her for litt siden. Hadde med stang men hovedfokuset var ikke fiske. Det var pent vær men kjølig og litt sur trekk og varierende tåketykkelse. Med andre ord ikke tørrflue forhold i det hele tatt. Så riktignok bobler etter det som garantert har vært fisk oppe, men stanga kom aldri ut av stang tuben en gang. Men en flott tur i unik natur. 

 

Resized_20230909_190157.jpg

IMG_20230909_141238.jpg

IMG_20230909_140908.jpg

IMG_20230909_135302.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaggu vært stille på meg her ei stønn! Men fisker jo på, vært ute 10 turer i september og det har bli fanget ganske bra. Her litt bilder fra helga. Sånn jevnt over så har det vært ganske dårlige forhold i fleste vann, sparsomt med vaking og klekking. Men siste uka har det vært mer mygg å se samt disse høsthårmyggene. Så det er bare å gnu på de gangene været tillater det.

sept241.jpg

sept242.jpg

sept243.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange fine milde dager med sol som har trigget aktiviteten til ørreten i det siste oppe i skauen.
Ikke har det vært noen overvekt av en type insekt som gjør fisken selektiv heller, så valg av flue var ikke noe problem. Prøvde alt fra CDC mygg via forskjellige vårfluer til maur og libeller. Alt ble tatt, til og med russeflue(som det ikke er noe av i år).  Ørreten gikk tett på land og var proppet av alt mulig til og med mange teger. Fisken var veldig aktiv og med høy vanntemperatur i forhold til kalenderen og begynnelsen av oktober, var det skikkelig trøkk i ørreten.
Fortsatt gode muligheter!
 

PXL_20231002_104636323.jpg

PXL_20231003_095642410 (1).jpg

PXL_20230929_124515348.jpg

PXL_20231002_134741278.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Knut! og det er ingen grunn til å legge inn årene ennå Jarle!
Her en liten stemning fra i går når jeg tok litt utekontor. Var faktisk befriende å treffe på litt vaking, jammen har det vært mye trått i høst og moderat med vaking. Mye jobb for fisken og jeg har da vært ute ganske jevnt...

Men i går så var det plutselig fisk oppe jevnt og trutt mellom kl. 12-15. Var innom 2 vann og synes jeg var litt grisk når jeg tilslutt endte opp med 8 fisk i håven.  😄 Fine fisker au, beste 1,1kg. Så et par "pene" som vi sier 750 og 900 og 5 sånne 5-600grams. De vaka på ymse, men det var mest små mygg å se. Litt små daddys i lufta og jeg så noen få sånne høsthårmygger på vannet. Var mer som var ute på vingene som fluer og noen biller... Egentlig en helt max bra dag og det i oktober. Jeg starta med å bruke en cdc minidaddy krok 14 og fortsatte siden ingen nekta... 

The fat lady hasn't sung yet!!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (12 timer siden):

Tøft med de tegene Knut, trur jeg jammen må lage noen mindre bærfiser jeg. Har også observert sånne ganske små, typ en "småfis". Får bli et prosjekt til vintern 🙂

Ja, det er flest av de små tegene fisken har tatt. Antagelig flere av disse tilgjengelig enn de store.
Siste turen var det også mer av stor høsthårmygg(endelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut skrev (8 minutter siden):

Ja, det er flest av de små tegene fisken har tatt. Antagelig flere av disse tilgjengelig enn de store.
Siste turen var det også mer av stor høsthårmygg(endelig).

De store ser jeg mer av i august og i sept. De små der har gått litt under radaren 🙂 Har også sett endel høsthårmygg noen plasser her og de har vaket på dem, var vel 2 helger siden nå jeg hadde litt tendenser til det.  Vel nå er det strax fish-o-clock her og en får komme seg ut og håpe tempen kryper litt opp om et par timer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge igjen til "fish o`clock" håper jeg. Har fått fiska lite i høst pga diverse skavanker, men satser på at det byr seg noen muligheter nå utover. Siste tur ut langt nord i marka ifjor var vel rundt 10/11 så her råder fremdeles optimismen. Har sett svært lite høsthårmygg sammenligna med i fjor, da var det stedvis ganske mange, men kun av den minste typen. Det er jo de store som naturlig nok gir mest vaking. Blir å komme seg ut må til helga samt et par dager neste uke. Litt varme på dagtid, så smeller det! Det sies at det er håp i hengende snøre...vel jeg foretrekker stramt snøre og noe sprekt og prikkete i den andre enden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen turer ut siden sist og det har vært stort sett stille på dem. Men det blir en og annen fisk. I går så var jeg innom 2 vann og i første så blås det såpass at tørt var glem, tok dog 4 på MOP Dragon og ene jeg hadde tak i som datt av var en fining. Det er ganske fasinerende hvor nærme kanten de går nå og hvor rolig de flytter seg. Fikk 2 fisk med bare fortommen ute og bare vippet og leide nymfa langs kanten. Den pene så jeg komme sakte og ta flua meget pent men den satt ikke bra nok, er jo litt ekkelt å bare kroke med fortommen ute av ringene og bare halve fortommen på vannet 😆 Kortline nymfing i vann!

Det ble 8 fisk i håven og beste en blacktrout på 40/750 gram som jeg fikk i vann nr 2 hvor de vaket litt mellom 16-17. Var lite større fisk å se men fikk da en pen en. Og jeg brukte cdc myggen på en og 3 fikk jeg på Chamois Daddy etter inspirasjon fra Bjørnar Skjevdal. Jeg blander cdc og chamois på en blokk og spinner dette i løkke som bein. Se film! De vingene der er forresten fra Cock de Leon, da snakker vi raffinerte vinger 😉 Solide er dem au.

blacktrout.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...