Runar Dankel Posted April 7, 2023 Report Share Posted April 7, 2023 Får vel klemme i gang denne tråden! Er på Sunnmøre i påsken og her er det andre forhold enn i hovedstaden. Etter en uke med dårlig vær kom sola og jeg kastet meg rundt og dro til et vann som er kjent for aktivitet tidlig i sesongen. I utløpet fra en av elvene vaket det godt. Og etter mye knoting og fundering satt den endelig. 450g (ca) med ren fiskeglede! 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle TL Posted April 7, 2023 Report Share Posted April 7, 2023 Grattis med årets første på stillevann! Den første ørreten er hellig og betyr mye! Nydelig! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runar Dankel Posted April 7, 2023 Author Report Share Posted April 7, 2023 Takk! Ble jaggu to til i dag. Vertikal og sparsomt dresset klekker og 6x gjorde susen 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted April 7, 2023 Report Share Posted April 7, 2023 Uanstendig tidlig dette synes jeg. I mine ørretområder ligger det 70-80cm snø og 50cm is... Heldigvis er det noen dusin sjøørret og gjedder som skal fanges innen den tid! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runar Dankel Posted April 12, 2023 Author Report Share Posted April 12, 2023 (edited) De to siste dagene var svært frustrerende. Vaket jevnt og trutt, men de ville ikke ha klekkere som de tidligere dagene. Mange vak rundt flue, men ingen takes. Klødde meg i hodet og dro hjem. Leste meg opp på artiklene her inne og dro tilbake med friskt mot neste dag. Satte opp en klekker med buzzer som trailer. Og vips så tok den. Var liv i fisken, men plutselig ble den enda sterkere enn før. Fikk virkelig trua på litt større fisk helt til jeg fikk den i øyensyn. Da viser deg seg at jeg har fått fortommen rundt halen og drar den inn til meg cowboy-style. Og godt var det fordi nå rjeg titter i munnviken så sitter buzzeren der, uten fortom. Så på et eller annet vis har buzzeren løsnet fra fortommen samtidig som den har fanget seg selv i lasso. Men da var påskemysteriet løst og det blir buzzere i krok 18 og 20 på meg fremover. Dette fikk jeg bekreftet etter å tittet under steinene i vannkanten. Små hvite fjørmygglarver og mikroskopiske steinfluenymfer. Edited April 12, 2023 by Runar Dankel 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Roger Posted April 12, 2023 Report Share Posted April 12, 2023 Fin liten historie. Artig når man må slite litt, men finner et svar. Ikke minst når svaret lå på fluefiskesiden 🙂. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle TL Posted April 12, 2023 Report Share Posted April 12, 2023 Konge Runar! Deilig når det løsner! Du er heldig som får fiske på vakende ørret nå! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Testicular Momentum Posted April 14, 2023 Report Share Posted April 14, 2023 Nå må det være lov å innrømme at jeg er misunnelig. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted April 14, 2023 Report Share Posted April 14, 2023 Dere får ta dere en tur ut på kysten, der vaker sjøørreten i disse dager både på strandfluer og fjærmygg enkelte steder. Fullt mulig å få sjøørret på tørt nå. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rusvens Posted April 16, 2023 Report Share Posted April 16, 2023 Godt brukt Olsen våtflue fungerer. Disse gode gamle mønstrene går aldri av moten. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Stokkebekk Posted April 23, 2023 Report Share Posted April 23, 2023 I går ble det en aldri så liten norgespremiere på meg i de østfoldske skoger. Fantastisk vær og ikke helt krise med vind. Av insekter å se så var majoriteten lyngbladbiller og det var det jeg fikk mine 3 første skaufisker på i år. Observerte også noen få dansefluer og bittesmå fjørmygg. Fisken ville også ha libellenymfer noe kompisene fanget på (mop dragon). Jeg brukte billen som Svein Rødbergshagen har laget video på som ligger på tuben, på TMC 112TR i str 17. Knall å komme seg ut, nå høljer det ned og er +5 grader.. Ligger an til indretjeneste i dag. 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runar Dankel Posted April 23, 2023 Author Report Share Posted April 23, 2023 Pent @Rune Stokkebekk Var i Østfold selv i går. Så knapt nok et vak. Så du hadde tydeligvis mer «flaks» enn meg 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 23, 2023 Report Share Posted April 23, 2023 (edited) Nice Rune! Sjekket vanna litt rundt omkring Lillomarka, fortsatt mye is, noen inn/utløp er isfritt men der trenger man kun 5m fortom og ikke mer line, må vente litt til neste uke. null vak rapportert i de små områdene uten is. En ting jeg lurte om @Rune Stokkebekk - fikk du sett så mange biller hos dere / andre steder litt nordover oslo? Jeg har fisket en stund siden i Rælingsmarka og litt nedover, der var de altid å finne på starten av sesongen mens fe i lillomarka er det rett over mygg med en gang, har aldri sett mange av lyngbladbiller her.. Edited April 23, 2023 by bushman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Stokkebekk Posted April 23, 2023 Report Share Posted April 23, 2023 bushman skrev (28 minutter siden): Nice Rune! Sjekket vanna litt rundt omkring Lillomarka, fortsatt mye is, noen inn/utløp er isfritt men der trenger man kun 5m fortom og ikke mer line, må vente litt til neste uke. null vak rapportert i de små områdene uten is. En ting jeg lurte om @Rune Stokkebekk - fikk du sett så mange biller hos dere / andre steder litt nordover oslo? Jeg har fisket en stund siden i Rælingsmarka og litt nedover, der var de altid å finne på starten av sesongen mens fe i lillomarka er det rett over mygg med en gang, har aldri sett mange av lyngbladbiller her.. Lyngbladbiller er vel avhengig av lyng og da spesielt røsslyng. De er nok mest tallrike i områder med rikelig med lyng som er optimalt habitat. Røsslyng trives etter det jeg vet best i myr- og heiområder. Ikke i typisk granskau som det er mer av i nordmarka enn sørover. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Stokkebekk Posted April 23, 2023 Report Share Posted April 23, 2023 Runar Dankel skrev (4 timer siden): Pent @Rune Stokkebekk Var i Østfold selv i går. Så knapt nok et vak. Så du hadde tydeligvis mer «flaks» enn meg Var ikke no råkk'n råll der vi var heller. Men vi labba ganske mye og fant en her og der... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle TL Posted April 23, 2023 Report Share Posted April 23, 2023 Grattis med grand start på skausesongen! Vakker ørret og tilfreds mann på bildet! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolvS Posted May 7, 2023 Report Share Posted May 7, 2023 Fikk endelig kommet meg på skauen og tatt nullen i dag. Så deilig det er å gå over fra å gå og vente utålmodig, til å være superstressa og livredd for å gå glipp av noe. Fisken var ganske enspora på lyngbladbiller, så her var det bra jeg hadde fått løypemelding på forhånd 😅 Ikke noe spennende fisk å skrive hjem om, men jeg fikk besøk av denne krabaten, og det syns jeg var litt stas. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted May 7, 2023 Report Share Posted May 7, 2023 I mine ørret-nærområder så ble det kjørt nye skiløyper i dag tidlig... nypreparert og "fint" 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Stokkebekk Posted May 13, 2023 Report Share Posted May 13, 2023 Skaufisket her hjemme kom seint i gang men siste ukes varme har gjort sitt til at det har hentet seg bra inn, hos meg så er vi nå på nivå med fjoråret og temmelig på normalen. Fra å være nada sist helg så er det nå bra fres i myggen og i går så jeg faktisk et par vespertina i noen småvann, dansefluer er også aktive. Fisken var mer opptatt av å gnage mygg og de var litt picky. Måtte til med en rigg med en krok 16 oliven flexi under cdc myggen for å lure denne på bildet som faktisk er 1,1kg og 45cm.. Snakker om å være konge på å forminske fisk på foto 🤣 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle TL Posted May 13, 2023 Report Share Posted May 13, 2023 Synes ikke bildet ble så værst jeg! Grand ørret! Gratulerer! Jeg skal ut å prøve meg litt i mine nærområder til uka. Skal bli deilig å tråkke sti og fiske i skogsvann igjen! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolvS Posted May 13, 2023 Report Share Posted May 13, 2023 Må strekke arma mot kamera, @Rune Stokkebekk! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted May 13, 2023 Report Share Posted May 13, 2023 Synes det er mye bedre at du tar bilder som ser litt naturlig ut. Nok av bilder der ute med folk som skal beafe opp fisken mest mulig på bildet. Foretrekker din variant da! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roaas Posted May 14, 2023 Report Share Posted May 14, 2023 Liker det bildet der bedre enn de som åpenbart holder fisk som veier 700g og claimer den er kilos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Stokkebekk Posted May 14, 2023 Report Share Posted May 14, 2023 Kunne sitert alle her nå ang. bildet... Jeg er jo enig at vi ikke skal ha like stort hode som fisken og at hendene skal se ut som Tyson med boksehansker på. Naturlig litt inntil er det jeg foretrekker også. Litt strekk i arma er ok ala dette under.. Kunne sikkert ha lurt noen og enhver med denne under at den var 2kg og ikke 1,8. Forøvrig tatt i River Eamont på vårflueklekking 28 april i år på en klekker. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle TL Posted May 15, 2023 Report Share Posted May 15, 2023 Første turen i marka for sesongen i dag! Fryktelig godt å se isfrie vann og flyvende innsekter! Dansefluer, Marginata, biller og en og annen fjærmygg. Fant en litt lugn vik der det vaket sporadisk. Lite overflateaktivitet og litt blåsete vær, men lurte et par ørreter på tørr Marginata. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts